Közpénzből
ígér az állam és az unió boldog jövőt a leállított M4-es
autópálya-építkezés árnyékában. Abonyban esőálló tábla plexije mögül
tudatják a polgárokkal, hogy szükség van rájuk. Az állami propaganda
szövege heroikus: „Hősök: hétköznapi emberek, akik odaadással végzik a
munkájukat, vállalják a kihívásokat.” Nem szokatlan ez a retorika,
különösen Magyarországon nem az, az állami kommunikáció többnyire
lefedi a kormánypártok folyamatos kampánypropagandáját.
De
minden bizonnyal nem lehetne találni olyan embert sem itt, sem az
országban, akit ne kapna el azonnal a vállalkozási kedv, aki ne érezné
magában a kihívást, és ne akarná kezébe venni a sorsát – amire a plakát
buzdítja –, ha nem állna üres zsebbel és magára hagyottan a hirdetmény
előtt. Vállalkozna is, ha ehhez nem kellene előnyökért kuncsorognia,
hogy aztán majd valamilyen formában, de főként okosba’ viszonozza a
hitelhez juttató szívességét. Különben meg, köszöni szépen, az
állampolgár elvan, így vagy úgy, de boldogul, és már az sem tűnik fel
neki, hogy csak négyévente, többnyire választások előtt van rá szükség,
élete ikszek közé szorított kormányciklus. Ha pedig mégis túlcsordulna
benne a reménytelenség, legfeljebb arrébb áll egy faluval vagy egy
országgal. Nem mintha ott boldogabb világ várná, csak éppen a hely,
ahol él, az lett boldogtalan.
Viktor összeveszett Lajossal
Abony
felett tiszta az ég, de a magasban megjelentek már a fátyolfelhők. A
település utcáival mélyen az Alföldbe nyúlik. A statisztikák szerint
majdnem tizenötezren élnek itt, ám ahogyan a helybéliek mondják,
többnyire csak aludni járnak haza. A 4-es út meg a vasút nagy kincs,
összeköti Abonyt a világgal, de az is igaz, könnyen el is visz innen
mindent és mindenkit.
Békés
város ez, nem nagyon foglalkozik vele az országos média, most azonban
két hírrel is helyet kapott a híradókban. Az abonyiak egyikre sem
számítottak, és legkevésbé örülnek annak, hogy beszélnek róluk. Mert az
még csak hagyján, hogy az Orbán-kormány leállította a város határába
tervezett M4-es autópálya építését, de a város pénze – 279 millió
forint – is bent ragadt az alig egy hónapja bedőlt Quaestor
Értékpapír-kereskedelmi és Befektetési Zrt.-ben.
Nem sok
pénz, mármint ahhoz képest, hogy az útépítő cégek (Colas-Swietelksy,
Közgép-A-Híd, Strabag) a senki földjére tervezett 29 kilométernyi M4
nyomvonalán – terepviszonyoktól és építményektől függően –
ezerméterenként költöttek volna el 2–14 milliárd forintot. Már a kérdés
is demagóg, nemhogy a rá adott válasz, hogy mi ér többet: egyetlen
kilométernyi minőségi aszfalt, vagy egy tizenötezres város lakóinak
sorsa, de az abonyi állami hirdetőtábla előtt állva, úgy tűnik, hogy a
helyiek összefüggést vélnek felfedezni a két eset között. No, nem
azért, mert Orbán Viktor összeveszett bizonyos Simicska Lajos
milliárdossal, hiszen az éles szóváltás még a legjobb barátok között is
megesik. De azóta mintha minden aszerint alakulna országosan, hogy
honnan lehetne elvenni az állami és uniós forrásokat biztosító, busás
hasznot termelő beruházásokat a barátilag milliárdossá lett Lajostól;
akinek cége az M4-est is építeni kezdte, és akitől most vissza akarják
venni a félbehagyott útra elköltött milliárdokat. A nép egyszerű
hangján szólva erről csak annyit gondol az állampolgár, hogy ha már
eddig is előnyök és jutalmazások rendszerében irányították az országot,
ahol szemmel láthatóan mindenki gazdaggá lett az elmúlt öt évben, aki
közel került elosztáshoz és döntéshozatalhoz, miért nem jönnek ide az
urak, azokban a feszes kis zakójukban a leállított és harmadában már
előkészített M4-es autópálya alapjába öntött homokjára? Itt
lejátszhatnák egymás között gondjaikat, amúgy férfihoz méltó módon,
plakátnyelven szólva, hősiesen és odaadással. Mert itt valóban van egy
alig harminc kilométernyi szakasz a magyar valóságból. Félig kész
hídbetonoszlopok, ég felé meredő vasrudak hirdetik. Magányosan, párosan
vagy éppen sorban pipiskednek, szétszórva az alföldi talajon. Köröttük
fut a félig-meddig ledöngölt, homokkal fedett nyomtáv. A 4-es főút két
oldalán olykor kisebb hegybe hordva állnak, akár dűnék is lehetnének
vagy lecsupaszított kunhalmok. De ezek inkább egy osztogató és megvonó
rendszer szimbólumai.
Persze az
alföldi ember nem lehet hős egy ilyen küzdelemben. Az, aki valóban
odaadással végzi a munkáját és vállalná a kihívásokat, eltűnik lassan.
Felemészti a rendszer. Nevét, arcát sem vállalja, ha újságíróval szóba
áll, hiszen ő az, aki a rendszer legalján áll. Ő az, aki dolgozik. Akár
autópályát épít, akár elbontja azt. Neki mindegy, hogyan hívják a
kivitelezőt, s hogy milyen színű zászló lobog az úthenger tetején. A
lényeg csak az, hogy dolgozni tudjon, hogy ne legyen kiszolgáltatott.
Hogy azt érezze, ha nem is az államé, de legalább az asszonyának hőse
lehessen, a gyerekeié, amikor hazatér. De ezt a rendszert úgy találták
ki és építették fel, hogy csak az járhat rosszul, aki a vállalkozási
piramis legalján áll. Merthogy az állami tenderen győznek a nagyok, a
konzorciumok. Azok szerződést kötnek a vállalkozókkal a munka
elvégzésére, a vállalkozók meg alvállalkozókkal, azok meg újabb
alvállalkozókkal. Így jelennek meg aztán a helyi szórólapokban az olyan
típusú hirdetések, hogy lapátost keresünk, és a kétkezi munkából élő
helyiek, szakemberek megindulnak, arccal a pálya felé, árkot ásnak,
rézsűt építenek, vadkerítést, füvesítenek, térköveket pakolnak, és
töredékéért elvégzik azt a munkát, amennyiért a fővállalkozó elvállalta
azt. Ez a modern feudalizmus lényege, és a rendszer, mindaddig, amíg
van pénz, működik.
Pedig nagyon tudnak utat építeni
Most viszont nem működik. Az építkezés áll. Az abonyi ember meg csak
pislog, zsebében az öklét szorítja. Nézi az állam hirdetőtábláját, és
mindent elmond a helyzetéről, valamint a Magyarországon kialakult
társadalmi hangulatról, amikor úgy próbálja magyarázni sorsának
rosszabbra fordulását, hogy mindenről „ez a fideszes Gyurcsány” tehet. A
munkásnak ugyanis, akinek az M4 építésének ígérete elhozta a
mindennapi munka lehetőségét, csakis egyetlen ura van. Az, akitől a
pénzt kapja.
Most
viszont tanácstalan, mi lesz vele. Nem verné nagy dobra, hogyan ragadt
bele a leállított M4-es építkezésbe, mert úgy tudja, hogy Lázár János
miniszterelnökséget vezető miniszter májusban még bejelentheti:
mégiscsak lesz valami a nyomtávval, és ha lesz az a valami, abból neki
pénze lesz, s talán mégsem kell eladni a teherautóját, amivel a sódert
meg a homokot hordta. Csak azt nem érti, és ennél a pontnál a földre
köp, hogyan lehetséges az, mert ezt magyarázza meg neki valaki, hogy ha
nincsen pénz a már megkezdetett M4-es autópályára, akkor honnan van
pénz arra, amit Orbán Viktor miniszterelnök március végén Sopronban
bejelentett, miszerint 2018-ra minden megyei jogú városba négysávos
autóútnak kell vezetnie. Induljon autóival Sopronba vagy Egerbe, vagy
várakozzon, amíg ismét megszólítja, magához hívja az állam?
Abony
mindig is híres volt útépítőiről. Úgy emlegették az itt lakó
munkásokat, mint az ország legjobb kubikosait és macskakőrakóit.
Brigádok szerveződtek arra, hogy hét elején útra keljenek, vasárnapra
meg visszatérjenek tűzhöz, asszonyhoz. Kemény fedelű kofferokat
hurcoltak magukkal. Abban vitték a heti élelmet, tojást, szalonnát,
kolbászt, kenyeret, lebbencset, és ha a vonaton nem jutott már ülőhely
nekik, lehuppantak a bőrönd tetejére.
Valaki kimondta a végső szót
A
vállalkozók vállalkozója között is akad azért olyan, aki beismeri,
annak sose látta értelmét, hogy Szolnokot úgy kerüli el a tervezett
M4-es nyomvonala, hogy se előtte, se utána, de még csak tőle északra
vagy délre se lenne folytatása. Harminc kilométernyi virtuskodás,
magyar módra, épphogy csak parasztkolbászt nem karikáztak hozzá.
Persze, van olyan is, aki tudni véli, hogy ez egy Közép-Magyarországot
átszelő autópálya egyik szakasza volna,
Veszprém–Dunaújváros–Kecskemét–Szolnok–Biharkeresztes nyomtávon
roboghatna át rajtunk Európa, így indokolt lenne befejezése, de a hazai
nagypolitika túlságosan kisstílű ehhez, és egy személyeskedő játszmában
még az sem számít, hogy egy leállított autópályaépítkezés újraindítása
jelentős többletköltséggel jár.
És,
ugye, azt is ki kell fizetnie valakinek. Úgy röpködnek itt a közpénzek
milliárdjai, hogy ennyi pénzből már a felhők alá is fel lehetne húzni
egy égi pályát. De a vállalkozók vállalkozója óvatosan fogalmaz, halkan
beszél, mintha errefelé a levegőből is le lehetne lopni a szavakat,
mert azok ott maradnak, beleégve dühtől és indulattól, amik aztán
minduntalan szembe jönnének, nehezítve az előrejutást. A vállalkozók
vállalkozójából azért csak kibukik, hogy az nagyon nincsen rendben ám,
hogy a kormány nem őszinte az emberekkel, mármint a hétköznapiakkal,
hiszen az unióra mutogat, mondván, Brüsszelben döntötték el, hogy a
méregdrága M4 nem épülhet meg – miközben a kék zászlósok csak annyit
mondtak a magyar narancsosoknak, hogy ez bizony drága útnak tűnik, és
értelme sincs sok. Ezt ráadásul jó előre elmondták, nem is adtak rá
pénzt, a kormány mégis belevágott adóforintokból. Az abonyi lakos erre
csak szerényen, szépen és csendesen jegyzi meg, hogy embereket ilyen
csúnyán, mint most őket ez a kormány, senki nem hagyott az út szélén az
elmúlt huszonöt évben.
Út a pusztába
Tiszapüspöki
polgármestere, Bander József ugyanakkor optimista. Ő kiáll arccal,
névvel. Elvégre ez egy polgármester dolga. Annak ellenére optimista,
hogy április 21-én bevonultak irodájába a beruházók és mérnökök a
Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.-től, hogy átbeszéljék a kialakult
helyzetet, vagyis azt, hogyan lehet mindenki számára megnyugtatóan
lezárni a félbeszakadt munkát. Ez alatt azt kell érteni, hogy helyre
kell állítani például a munkagépek felvonulási útvonalait,
rekultiválni, vagyis valahogy el kell tüntetni a pályacsonkokat,
miközben a tervezett nyomtáv továbbra is állami tulajdonban marad.
Alighanem ezért is optimista Bander József, mert Tiszapüspöki
történelmében talán az M4-es az egyetlen olyan lehetőség, amely közel
hozhatná a világot a 2176 fős településhez. Az elmúlt harminc év alatt
három autópálya nyomtávterve is elfutott a falu mellett, hol dél felől,
hol északról, hol keletről, ennek megfelelően mindig arrébb és arrább
rakták a falu határába tervezett ipari parkot, de egyelőre, úgy néz ki,
csak a Tisza folyásiránya a biztos.
Pedig szép szabad strand várná az utazókat, van termálvizes kútjuk is,
amely megfelelő fejlesztéssel megteremthetné a mezőgazdasági kultúra
kiteljesedését, a meleg vizű fóliázás hagyományait. A polgármester úr
szerint ugyanis, persze, jó volna, ha egy Mercedes nagyságú iparvállalat
települne hozzájuk, mert az szépen hozna az iparűzési adó hiányától
szenvedő faluja konyhájára. Nagy ajándék lenne ez egy olyan településen,
ahol az aktív munkaképességűek egyharmada közmunkából él. De erre
kevés az esély.
Pedig a
falu nem volt telhetetlen, közvetlen lehajtót sem kért magának. Csak
egy utacskát, amelyik negyedére csökkentené az utazási időt Szolnokra. A
bekötő szakasz el is készült – a pusztába vezet. Vedd kezedbe a
sorsod! Ezt hirdeti a magyar kormány és az Európai Strukturális és
Beruházási Alapok Széchenyi-terv-plakátja a leállított M4-es
autópálya-építkezés árnyékában. A hétköznapi embernek szól: „Hősök:
hétköznapi emberek, akik odaadással végzik a munkájukat, vállalják a
kihívásokat.” A hétköznapi ember azonban nem ért már semmit. Sem azt,
ami vele történik, sem azt, hogy miért. Azt érzi, hogy a hely, ahol él,
lehetne talán boldogabb.
(F. Tóth Benedek)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése