Fizessen, aki élni akar!
NEM
ÚJ A DIAGNÓZIS: betegellátó rendszerünk jó ideje ezer sebből vérzik.
És újabb csapások sújtják: egy jogszabály ugyanis minden maszekolást
kitilt a közgyógyításból. Ezzel várhatóan kettészakad az egészségügy –
tiszta magánellátásra, illetve gyengülő államira.
Összeállításunkban annak igyekeztünk utánajárni, milyenek a gyógyulási, egyszersmind túlélési esélyeink a jövőben…
– Most
léptek hatályba az egészségügyet „újrarendező” salátatörvény
intézkedései. Egy páciens – például olyan, aki daganatos betegségben
szenved – könnyebben, netán nehezebben gyógyulhat, mint eddig, vagy épp
ugyanúgy?
–
Várhatóan nehezebben – véli Kincses Gyula egészségügyi szakértő, volt
államtitkár. – A daganatos betegség kezelésének remélhetően megmarad az
esélye, ám a várólisták növekedése és az alapvető vizsgálatok csúszása
miatt a felismerés késhet.
– Azaz később születik meg a kezeléshez szükséges diagnózis.
– Ennek
egyre nagyobb a kockázata, és csak remélni lehet, hogy nem romlik
addigra drasztikusan a túlélés esélye, mire kiderül, mi a baj. Hiszen
egy CT-re vagy egy MR-re most is sokat kell várni, és már az is
két-három hónapot vesz igénybe, hogy betegként bejuthassak ahhoz az
orvoshoz, akinek joga van ilyen vizsgálatra előjegyezni engem. Aztán
újabb két-három hónap, amíg meg is vizsgálnak.
– A kormányzat pont azt mondja, hogy most jött el az egyenlőség ideje…
–
Egyenlőség abban az értelemben, hogy mindenkinek egyformán nehéz lesz. A
közkórházakban biztosan. Az új szabály ugyanis kádári értelemben vett
egyenlőséget akar teremteni a közellátáson belül: mindenkinek a Trabant
jár. Megtiltja, hogy ha én egy jobb minőségű csípőprotézist szeretnék
annál, amilyet az Országos Egészségügyi Pénztár (OEP) térít, akkor ezt –
a különbség kifizetésével – megvásárolhassam magamnak. Eddig az volt a
törvény, hogy a műtét járt nekem a társadalombiztosítás (tb) terhére,
és a protokolltól eltérő anyagot, technikát vagy gyógyszert
megfizethettem. De csak a különbséget, most pedig az egészet,
műtétestől. Vagyis most a beteg megkapja ingyen, ami van, vagy elmegy a
magánellátásba, és kifizeti az egészet magasabb áron
– Akinek van pénze, annak jobbak a túlélési esélyei?
– Félő,
hogy igen. De a baj még ennél is nagyobb: a jobb minőséget, gyorsabb
gyógyulást adó, százszázalékos áron kifizettető rendszer kiviszi a
pénzt az amúgy is tartósan alulfinanszírozott egészségügyből.
– A kabinet állítja, szinten tartja az egészségügyi büdzsét.
– Ez
akár igaz is lehet, csakhogy a kiadások szinten tartása valójában
értékvesztést jelent, mert nem követi az ágazat a technológia
fejlődését, a szükségletek növekedését. Azaz lemarad az egészségügy.
– És mennyit költünk mi, lakosok egészségügyre?
– Egyre többet. Körülbelül az összes kiadás 38 százalékát, azaz az állam már csak a kiadások 62 százalékát állja.
– Az Európai Unió régi tagállamaiban viszont majdnem 77 százaléknyi forrást biztosít a költségvetés. Mi a különbség oka?
– Mivel
a szegényebb tagállamok nem tudják követni az egészségügy
költségigényének növekedését, így határozottabban engedik be a
magánforrásokat. Ez fokozottan igaz Magyarországra. Az úgynevezett
magánkiadásokban azért sok minden benne van: a magánklinikáktól, a
gyógyszertári kiadástól, a masszőrtől a természetgyógyászati
kezeléseken át a fogászatig. Utóbbiból az állam kivonult, gyakorlatilag
csak a fütyülős fogmosás lehetőségét biztosítja. Tudja, mi az?
– Az ember a kezében tartott fogsorát sikálja, és közben fütyül.
– Így-így. Szóval sima protézist, húzást meg ilyesmit biztosít a tb, de aki normális kezelést akar, az mehet a magánrendelőbe.
– A
kormány szerint azért lesz így mostantól az egész ágazatban, mert nem
járja, hogy bárki pénzért furakodjon előre a várólistákon, vagy
bármilyen előnyt vegyen.
–
Pénzért eddig is tilos volt a listán előzni. A szocialista kormány is
azt vallotta: más kárára nem szerezhet senki előnyt. De az nem okozna
kárt, hogy valaki kiáll a tb-s várólistasorból, és átáll egy fizetősbe,
hiszen így rövidül mögötte a sor. És azzal, ha én más műtéti technikát
szeretnék és állom a többletköltséget, nem hátráltatom például egy
hajléktalan ellátását – a tb által finanszírozott beavatkozásra ő
ugyanúgy jogosult. De otthagyok egy kis pénzt a közkórházban, amitől
mindenkinek jobb lehet az ellátása.
– A
kormánykommunikáció szerint viszont a fizetős lista tagjait
automatikusan a „mezei” várakozók elé sorolták, így azok mégiscsak
később kerültek sorra.
– Ez a
hálapénzes „feketén” vásárlásra igaz, ami azonban továbbra sem
változik. De a várólisták „sorsszerűségét” maga Zombor Gábor
egészségügyi államtitkár cáfolta azzal, hogy bejelentette: 6 milliárd
forintból érdemben rövidítik a várólistákat. Ha ezt ennyiből meg lehet
oldani, akkor miért várt idáig a kormány? Hiszen 6 milliárdból még egy
stadion sem jön ki. De a bejelentés igazi jelentőségét az adja, hogy
egyértelművé teszi: a várólisták nem azért ilyen hosszúak, mert nincs
elég orvos és műtő, hanem azért, mert a tb nem finanszíroz elég
beavatkozást. Mindenre azért nem lehet elég pénz, ezért egy
tisztességes rendszerben az lenne a megoldás, hogy az OEP megmondja,
egy adott kórháztól például havi 20 csípőprotézist tud venni, és akkor
ez a 20 csökkenti a várólistát, majd a 21. operációt lehet –
többletként – fizetősben elvégezni. Így a pénzügyi hiányt enyhíti a
magánszolgáltatás, és – mivel a közintézményben végzik el – sem a
pénznek, sem az orvosoknak nem kell kimenniük az állami egészségügyi
rendszerből. A most körvonalazódó rendszerben viszont mindenki köteles
ott gyógyulni, ahova beutalták, ahova tartozik. Ha ez valakinek nem
tetszik, akkor megint csak mehet a magánellátásba.
– De ezt megtehetné az állami intézményen belül is, és akkor ott maradna a pénz.
– Rosszul gondolja.
– Miért?
– Mert maga normális.
– Kifejtené?
– Az új
szabály szerint, ha egy intézménynek bármilyen ellátásra van
szerződése az Országos Egészségügyi Pénztárral, akkor nem kérhet pénzt
magyar biztosítottól semmilyen olyan ellátásért, ami amúgy jár egy
biztosítottnak. Bevételként marad a plasztika és a „tiszta szoba” – de
könyörgök: miért nem tiszta minden szoba? A többit csak a magánban
veheti meg a beteg, így az egyre jelentősebb magánpénz kimegy a
közösségi rendszerből, mert ott nem lehet elkölteni. Az orvos pedig
követi a pénzt, és a külső migráció mellett erősödik a belső, azaz
tovább romlik a közellátás feltétele.
– Mi ebben a ráció?
–
Semmi. Ha – már bocsánat – nem elcseszés volt, akkor csak egy szándékot
lehet kitapintani, nevezetesen azt, hogy a magánszolgáltatókat arra
akarják rávenni: adják vissza az OEP-szerződéseiket. A köz ne
maszekoljon, a maszek meg ne „közöljön”. Logikailag rendben van ez,
csak ahhoz, hogy ez jó legyen, bele kellene tennie a pénzt az államnak.
Ha meg nem tudja, akkor legalább hagyná azt, hogy mi beletegyük
– De ha
a magánszolgáltatók felmondják az ellátási szerződéseket, akkor még
több embert kellene ellátni az így is rogyadozó állami rendszernek,
azaz még hosszabbak lesznek a várólisták.
– Ez
bele is illik a Fidesz világképébe: a szegényeknek biztosítanak valami
ellátásszerűséget, a tehetősek pedig úgyis megfizetik a kezelésük árát.
– Egy
magánkézben lévő rendelőben lesz-e fizetőképes kereslet egy évekig
tartó költséges kezelésre? A privát cégek vásárolnak-e sok tízmillió
forintos berendezéseket? Azaz: ha igazán brutális a betegség, akkor a
beteg a végén visszakerül az állami ellátórendszerbe?
–
Közelítsünk messzebbről: remekül működhet, ha a fenti modell alapján
választják szét az állami és a magánszektort – feltéve, hogy az állam
elég pénzt tesz a saját rendszerébe. De nem tesz. Én azon kevesek közé
tartozom, akik tényként fogadják el, hogy a jelen helyzetben az állam
képtelen odaadni az egészségügynek az ideális összeget, azaz ez nem
csupán szándék kérdése. Épp ezért engednie kellene, hogy az emberek ott
költsék el a pénzüket. A lényeg: a kettészakított rendszer nemcsak
igazságtalan, de működésképtelen is. Egyrészt nincs elég forrása az
országnak két párhuzamos egészségügyi rendszerre, másrészt ehhez nincs
elegendő orvos sem. Egy „rendes” egészségügy kellene, nem két
forráshiányos. Ráadásul a speciális eseteket szinte biztosan nem lehet
magánintézményekben kezelni – egy ekkora országban ezt még az elit sem
tudja megfizetni. Ezért a magánellátásban nem térülnek meg a speciális
beruházások, és a kis esetszám miatt biztonságos ellátás se nyújtható.
Így aztán az igazán betegek az állam nyakán maradnak.
– Egy
kormány közeli értelmezés szerint a rendszer értelme az, hogy a magukat
magángyógyítóknál kúráltatók által becsengetett tb-járulék a
rendszerben marad, és ebből futja a keveset fizető szegényebbek
kezelésére.
– Ez
így van, ám a járulék folyamatosan csökken; nem véletlen, hogy a
szűkülő forrásból az állam egyre kevesebb embert akar ellátni.
– Kívülről nem rendszerépítésnek, hanem pénzügyi lyukfoltozásnak tűnik mindez.
– Nem
tudjuk, hogy ez kapkodás vagy egy tudatos stratégia lopakodó
végrehajtása. Bármelyik lehet. De végül mindkét út odavezet, hogy
kettészakad az egészségügy tiszta magánellátásra, illetve gyengülő
államira. Mert még egyszer mondom: azzal, hogy az új jogszabály minden
maszekolást kitilt a közgyógyításban, rengeteg pénztől esik el a
közellátás. Ráadásul itt a beteg is olcsóbban tudna vásárolni.
– És mi lesz ott, ahol nincs nagyváros, és így nem lesz magánintézmény?
–
Vidéken marad a hálapénz. Az ország kétharmada el lesz zárva az igazán
jó vagy gyorsabb ellátástól. De aki élni akar, az kénytelen lesz
kifizetni valahogy.
– Akkor sokaknak el kell adósodniuk a gyógyulásért? A lakáshitelt felváltja az egészségügyi hitel?
– Pontosan.
Nagy B. György
Innen nem a szociális parcellába vezet az út!
MÉG TÖBBET KÖLTÖTTÜNK.
Tíz
százalékkal többen fordulnak magándoktorhoz, mint két éve – legalábbis a
25–55 évesek körében. Míg 2012-ben csak 36 százalékuk vett igénybe
„nem állami” orvosi szolgáltatást, 2014-ben már 46 százalékuk
gyógyíttatta magát így. Ezzel párhuzamosan az orvosoknak kifizetett
összeg is megugrott: míg 2012-ben átlagosan 33 ezer forintot hagytak az
emberek a rendelőkben, 2014-re már 46 ezer forintosra kerekedett az
összeg.
(Megjegyzendő: a két összeg nemcsak a számla ellenében nyújtott orvosi szolgáltatásokat foglalja magában, de a hálapénzt is.)
KEVESEBB FÁJDALOM VÁR
Némileg rövidültek az egészségügyi várólisták októberhez képest. Az OEP
adatai alapján a legtöbben továbbra is szürkehályog-műtétre, térd- és
csípőprotézisre várnak; a három beavatkozásra összesen 34 430-an
készülnek. Több mint ezer embert jegyeztek már elő szívkatéteres
beavatkozásra, epekő miatti operációra és sérvműtétre. Az interjúban
említett hatmilliárd forint plusztámogatással tovább rövidülnek a
várólisták.
PIACI ALAPON
A Magyar Kórházszövetség egy tíz pontból álló üzenetet fogalmazott meg
néhány hónappal ezelőtt. Ebben azt írják: meggyőződésük, hogy a
kórházak többletbevételhez juthatnak piaci alapon is, ezért fontosnak
tartják a térítés ellenében végzett egészségügyi szolgáltatások
bevezetésének lehetőségét az állami fenntartású intézményekben –
amennyiben a fizetős betegek ellátását elkülönítik a hazai biztosított
betegekétől.
SORON KÍVÜL VIDÉKEN IS
A „tesztüzemmód” után immár élesben működik Szegeden a fizetéses állami
egészségügy: tavaly július 15. óta a klinikák szabad kapacitásai
terhére a beteg – már ha van rá pénze – kikerülheti a várólistát. Az
elsődleges feladat továbbra is az állami egészségügyi ellátás
biztosítása marad, a térítéses szolgáltatások rendszerét kizárólag a
„szabad vegyértékekre” dolgozták ki. A főszabály szerint a térítéses
ellátást térben és időben elkülönítve lehet végezni, magyarul munkaidőn
kívül.
A betegnek
nyilatkoznia kell, hogy nem kívánja a várólistában számára megjelölt
hosszabb ellátási időpontot kivárni, és belép a térítéses rendszerbe.
Az ellátások díjait értelemszerűen úgy határozták meg, hogy az lefedje a
költségeket (műszerek, felhasznált anyagok, rezsiköltség, munkadíjak
stb.). Az orvosok, ápolók a munkaidőn túli, önkéntesen végzett munkáért
pluszpénzt kapnak, a bevétel egy része a klinikák közös kasszáját
gyarapítja. A szegedi Szent-Györgyi Albert Klinikai Központ honlapján
letölthető az intézetek díjszabása. Egy „sima” röntgenvizsgálat 3300,
egy kontrasztanyagos 15–25 ezer forint. A mammográfiai vizsgálat 9900
forintba, az ultrahang 15 500 és 60 ezer forint közötti összegbe kerül.
A legegyszerűbb CT-vizsgálatért 15, MR-ért pedig 30 ezret kérnek. A
kéz- vagy vállműtét 280 ezer, egy térd- vagy csípőprotézis-műtét
félmillió forint…
(Szabadföld)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése