Oroszország
euró alapú kötvényekben nyújtott 3,075 milliárd dollár értékű
kölcsönét Ukrajnának december 20.-i határidővel kellett volna
kifizetnie, amire a kijevi vezetés nem volt hajlandó. December 31.-én
beállt az ukrán államcsőd.
Ezután
az orosz fél 10 napos türelmi hosszabbítást adott a tartozás
letörlesztésének kivitelezésére. Ennek a folyamatnak a keretein belül
Oroszország pénzügyminisztériuma még egyszer megerősítette azt az ukrán
félhez már több alkalommal hivatalosan eljuttatott
konstrukció-javaslatot, amely ennek a tartozásnak a három éven
keresztüli egyenlő részletekben törlesztését irányozza elő. Az ukrán
vezetés ezt a javaslatot ismételten elutasította, és az ukrán
miniszterelnök nyilatkozata szerint csak a tartozás egyötödének
elengedését és a fennmaradó rész négy év alatti letörlesztését
szorgalmazó ukrán tervezet elfogadása esetén hajlandóak együttműködni a
kérdésben az oroszokkal, minden egyéb konstrukció elfogadhatatlan
Ukrajna számára, és így kormánya az orosz hitelkövetelés kifizetését
megtagadja. Ennek a javaslatnak a hivatalos formában történő dokumentált
formáját Ukrajna az orosz félhez soha nem juttatta el, az mindig csak
az ügyben nyilatkozó ukrán és nyugati politikusok retorikájában került
elő. A közös megoldásra tett orosz javaslatok sorozatban történő
szándékos elszabotálása után a közelgő határidő lejárta előtt az ukrán
vezetés a tartozás jellegének átminősítésével próbált operálni – az
állami tartozáskötelezettséget privát szektori kötelezettségre
minősítette volna át -, de a hitelszerződés dokumentumainak egyértelmű
definícói miatt az IMF kénytelen volt elismerni a tartozás állami
jellegét. Ez a tíz napos türelmi időszak lejárta után azt jelenti, hogy 2015 december 31.-én beállt az ukrán államcsőd,
mert a lejáró deviza formájú adósság törlesztésének fizetése, vagy
egyeztetett újrastrukturálása semmilyen formában nem történt meg.
A január
1.-től életbe lépő EU-Ukrajna szabadkereskedelmi megállapodás valós
értéke a polgárháború és belső gazdasági összeomlás faktorain felül
államcsőd állapotába került országgal erősen megkérdőjelezhető.
A
megállapodás mozgatórugója az euroatlantista blokk vezetésének saját
elgondolásához való irracionális ragaszkodása egy EU-Oroszország
közötti szabadkereskedelmi zóna létrehozásáról, amely az Eurázsiai
Gazdasági Unió és az EU közötti árucsere forgalom ideiglenes
bonyolítását irányozta volna elő Ukrajna területén (rést ütöttek volna a pajzson).
Ez azért lényeges, mert a terv a két kereskedelmi entitás közötti
csereforgalom központjává tette volna Ukrajnát, ami a terület
infrastrukturális és szervezeti fejlesztését, ezen keresztül pedig a
társadalmi kohézió, a szociális jogok és a létbiztonság megerősítését
szolgálták volna a brüsszeli központú modellre alapozva. Ezt követően
pedig az EU anyagi veszteségek nélkül, vagy leginkább materiális
nyereségek mellett lett volna képes Ukrajna betagolására az uniós
szerkezeti rendszerbe. Azonban az elgondolás a 2011 óta érvényben lévő
orosz-ukrán szabadkereskedelmi megállapodás 2016 január 1.-től való
felfüggesztését kihirdető orosz törvény hatályba lépésével meghiúsul. Az
ezen felül orosz részről kivetett, ukrán termékekre vonatkozó
élelmiszerbehozatali tilalom pedig egy hatalmas agrárexport-volumen
európai piacra rátolását eredményezi. Ez pedig az orosz ellenszankciók
miatt fellépő uniós mezőgazdasági és élelmiszerkereskedelmi piaci
túltelítettség fokozódását jelenti. Az Oroszországi Föderáció nem az
EU-ukrán szabadkereskedelmi egyezményre válaszul, hanem a regionális
geopolitikai folyamatok számára kedvező alakítása, és a veszteségek
minimalizálása érdekében függesztette fel saját szabadkereskedelmi
megállapodását Ukrajnával. Ezeknek a lépéseknek az előre jelezhető
bekövetkezte a kapcsolati folyamatokban fennálló magatartásformák
meghatározott formai követésének törvényszerűségével magyarázható.
Az ukrán
kérdésben az euroatlantista geopolitikai blokk által követett
ésszerűtlen agresszív önérvényesítésre irányuló nyertes-vesztes
küzdelmi magatartásforma így egy önfeláldozó jelleget kénytelen
követni. Ebben a szituációban az EU és Ukrajna az atlantista ideológia
kényszerítő hatására egy vesztes-vesztes szituációban fog kikötni. Egy
ilyen helyzetben a veszteségek maximalizálódásának bekövetkezte az EU-ra
és Ukrajnára nézve törvényszerű.
Orosz
részről a kezdetileg szorgalmazott együttműködő, a kölcsönös problémák
együttes megoldására irányuló nyertes-nyertes forma az elutasítottság
után egy elhatárolódó, vagy távolságtartó mintát követ majd,
amely szintén egy vesztes-vesztes szituációt idéz elő, de a veszteségek
Oroszországot érintő minimalizálására való törekvéssel.
A
szituáció egyetlen nyertese ebben a pillanatban az Egyesült Államok.
Washington saját geopolitikai érdekei korlátlan érvényesítésének
céljából az alkalmazkodási magatartás stratégiáját alkalmazza, amely
egy veszítve-nyerni mintát követ. Ez a stratégia egyéb érdekcélok
feladásával, vagy az azokban bekövetkező irányváltással társul, ami az
amerikai politikai magatartás hiteltelenné válásához vezet. Ez az
elhiteltelenedés hosszútávon érzékenyen érinti majd az Egyesült
Államokat, mert a kialakuló multipoláris térben mind regionális, mind
interregionális szinten a hitelesség meghatározó tényezőként szerepel a
kapcsolatok alakításában.
http://www.hidfo.ru/2016/01/ukrajna-allamcsoddel-inditja-az-ujevet/
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése