Az oroszok nélkül nem megy
A
karácsonyi ünnepek előtt néhány nappal az amerikai törvényhozás
megszüntette azt az alig egy éves tilalmat, amelyet az orosz
rakétamotorok importjára mondtak ki, az ukrán válságra hivatkozva.
Magyarországon
is ismert módszerrel élve, egy nagy költségvetési salátatörvény
(angolul „omnibus”-nak nevezik) részeként csúsztatták át a
Kongresszuson a tilalom feloldását. Bár a rendelkezés mindössze
egyetlen apró paragrafus a kétezer oldalas törvénycsomagban, az
érintettek természetesen azonnal megértették a jelentőségét. A
Lockheed-hez köthető ULA néhány napon belül fel is adta a rendelést
Moszkvának az amerikai űrkutatás folytatásához nélkülözhetetlen
eszközökre.
Amerikai
asztronauták már régóta csak orosz segítséggel juthatnak fel az űrbe, a
NASA hat újabb „helyet” vásárolt űrhajósainak a Szojuz-programban a
2019-ig terjedő időszakra. (Csak érdekességként: egy ilyen amerikai
űrutasért 75 millió dollárt kapnak az oroszok.)
Az
amerikai Kongresszus döntésével nagyjából egy időben Putyin és az
indiai miniszterelnök átfogó védelmi és energiapolitikai megállapodást
írt alá Moszkvában. Oroszország hat nukleáris reaktort épít Indiában,
és orosz technika felhasználásával segíti a katonai helikopterek ottani
gyártását. A tervek szerint a következő évtizedben megháromszorozzák
az orosz-indiai kereskedelmi forgalmat. Ugyancsak ezekben a napokban
Oroszország fizikailag is átvette Irán uránkészletének nagy részét, s
ezzel döntő részt vállalt a sokáig háborúval fenyegető iráni atomválság
békés rendezésében. Sok jel mutatja, hogy az Iszlám Állam elleni
harcban is áttörést jelentett az orosz beavatkozás. Amely egyben arra
is alkalmas, hogy a külvilág élesben győződhessen meg az orosz
haditechnika fejlődéséről. Az amerikai elnökválasztási év nyilván
tovább növeli Moszkva külpolitikai játékterét, különösen, hogy az
elnökjelöltek homlokegyenest ellenkező módon gondolkodnak
Oroszországról. Az eddig erősen oroszellenes republikánusok
legesélyesebb jelölt-aspiránsa, Donald Trump egyenesen Putyin
tisztelőjének mondja magát.
Nem
kell nagy bátorság annak kijelentéséhez, hogy az Oroszország közeli
összeomlását jövendölő jóslatok 2016-ban sem fognak beteljesülni. Bár
az energiaárak csökkenése komoly érvágást jelent, az orosz gazdaság nem
roppan bele a GDP 2 százalékosra becsült csökkenésébe. Az oroszok még
emlékeznek a jelcini évtized nyomorára és anarchiájára, amikor az azóta
nagyobbrészt Nyugatra távozott oligarchák lényegében a teljes
olajbevételt ellopták. Ha a mostani árzuhanást sikerül a gazdaság
diverzifikálására, a megújuló energia fejlesztésére és a nukleáris,
illetve a fegyverexport növelésére felhasználni, akkor a veszteség
nyereségbe fordulhat át. És hát a Föld mélyében levő fosszilis energia
szükségszerűen és folyamatosan csökken, miközben a világ népessége,
ipari termelése és energiafogyasztása növekszik. Az alapvetően
politikai okokból alacsonyan tartott olajár már középtávon sem lesz
tartható. Oroszországnak pedig hatalmas olaj és gáztartalékai vannak,
amelyek stabil jövőt ígérnek az orosz gazdaságnak.
Tudja
ezt Merkel kancellár és a német nagyipar is, amely az Ukrajna körüli
politikai propagandaháború közben csendben újabb orosz-német gázvezeték
építéséről állapodott meg Moszkvával. A már meglevő vezetékhez
hasonlóan ez is nemzetközi vizek alatt, a Balti-tengeren keresztül
épülne fel, kikerülve Ukrajnát.
Ha
figyelembe vesszük, hogy az elmúlt évtizedben hány erőszakos fordulat
történt Kijevben, akkor nem csodálkozhatunk azon, ha a németek hosszú
távra is szeretnék bebiztosítani a földgázellátásukat. Akármilyen
nyugatbarát a jelenlegi kijevi kormány, hosszabb távon nem lehet
kizárni, hogy ukrán szélsőségesek az Európába irányuló gázszállítás
leállításával zsarolják vagy az EU-t, vagy Oroszországot, vagy saját
kormányukat.
Ez a
veszély potenciálisan hazánkat is fenyegeti. Ennek ellenére Orbán
Viktor sajátos és számomra érthetetlen módon az orosz-német
gázvezetéket megtorpedózni kívánó szlovák-lengyel kezdeményezés mellé
állt. Robert Ficóval együtt az Európai Bizottságnál szeretné elérni,
hogy az tiltsa meg Németországnak a vezeték megépítését. Nem tudom,
mekkora realitása van ennek a kezdeményezésnek, az is lehet, hogy csak
valamiféle kompenzáció kialkudása a célja. Annyi bizonyos, hogy
Magyarország elemi politikai, gazdasági és stratégiai érdeke az, hogy
Németország és Oroszország (és persze az EU és Oroszország) között jó,
konstruktív partnerség alakuljon ki. Az Oroszország-ellenes szankciók
meghosszabbítása – amelyet Orbán Viktor is megszavazott – nem ebbe az
irányba mutat.
De azt
látni kell, hogy a világ vezető országai – India, Kína, s mint látjuk,
az Egyesült Államok is – saját érdekeiket követve könnyen túllépnek az
ilyen aggályokon. Márpedig Oroszország Európa része (Charles de Gaulle
még tudta ezt), s az Oroszországgal való együttműködés hiánya egész
Európát gyengébbé teszi. Csak remélni lehet, hogy 2016-ban az unió
vezetői és véleményformálói is felismerik a realitásokat, és
visszatérnek az Oroszországgal való partnerség politikájához.
(Forrás: nepszava)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése