Szakjogász:
“A Kúria sem dönthet az EU jogszabályaival szemben. – A Svájci Nemzeti
Bank Elnöke még 2004-ben figyelmeztette az MNB Elnökét, – az ilyen
hitelek tömeges bedőlésének veszélyéről, mivel a magyar állampolgárok
nem rendelkeztek devizával. – Ezt a levelet Auth Henrik, az MNB akkori
alelnöke körlevélben ismertette a bankokkal. Mint látjuk, hogy a
figyelmeztetés milyen eredménnyel járt…
A 2oo8. évben kb. 3o Milliárd EUR kölcsönt vett fel az állam az IMF-től. A szerződésben szerepel egy olyan feltétel, hogy; “Ha a devizaalapú hitelek törlesztőrészlete az eredeti kiinduló összeghez képest plusz 25%-al megemelkedik, akkor az állam az afeletti rész 8o%-át az adóstól átvállalja…
Az IMF szerződés még azt is tartalmazza, hogy amennyiben az adós saját hibáján kívül elveszti a munkáját és emiatt törlesztési nehézsége támad, az állam a munkanélküliség időtartamára átvállalja a törlesztést azért, hogy az adós ingatlana ne legyen elárverezve… (!!!)
A bankok tovább “tartják” a markukat, – az adósokat pedig kizárólag terheli a forintosítás következménye…”
Álláspontom szerint; – a
médiában devizahiteles ügyekben megszólaló, szakértőnek bemutatott
szereplők, – az esetek jó részében nem a valódi lényegről beszélnek, –
de lehet, hogy csak tájékozatlanok.
1. A Kúria döntésére hívatkozás
A Kúria sem dönthet az EU jogszabályaival szemben.
Az EU 93/13 Irányelve, – mint a
tagállamra is kötelező jogszabály azt mondja ki, hogy a bíróság nem
nyúlhat bele úgy a szerződésbe, hogy annak feltételeit átalakítva
módosítja azt.
Csak kihagyhat belőle egyes részeket. Ha
a szerződés fennmaradó része így teljesíthető, akkor a szerződés a
kivett tartalom nélkül tovább él. Ha a kivett tartalom olyan
súlyos, hogy az az egész szerződésre kihatással van, akkor a szerződést
teljes egészében semmissé kell nyilvánítani!
Semmisség esetén az eredeti
állapotot kell visszaállítani, amely a szerződés eredeti feltételei
szerinti elszámolást jelenti és mivel a bank volt a szerződés
szerkesztője, – ez esetben még kártérítéssel is tartozik, amelynek az is lehet a következménye, hogy az egy összegben felvett hitelt, – havi részletekben kell visszafizetni.
A Kúria a fentiekkel szemben úgy
nyúlt bele a szerződésbe, hogy azt részben átalakította, – árfolyamrés
és utólagos kamatemelés. Más kérdés, hogy ennek hatása a
törlesztőrészletre minimális 5-7% azaz kb havi 5-lo.ooo.-Ft. (és nem 25-3o%).
A Kúria nem nyilvánította
érvénytelenné-az árfolyamréshez hasonlóan törvényileg az utólagos
árfolyamemelést, amely a probléma 9o-95%-án ak okozója. – Ez azért
érdekes, mert ennek adósokra hátrányos trendjét a bankok hivatalból
ismerték, a nálunk meglévő írásos bizonyítékok alapján.
Ha az EU szabályokat is figyelembe vette
volna, – mint tisztességtelen feltételt az erről szóló tájékoztatás
elmaradása miatt, úgy ma nem lenne miről beszélni, mert minden utólagos
emelés érvénytelenné lett volna nyilvánítva – és az adósok fizethetnék
az eredeti feltételek szerint a havi törlesztőrészletet beszámítva a
tartozásba a túlfizetést.
Tehát nem állja meg a helyét az
az állítás, hogy az érintett három szereplő nagyjából egyformán felelős
a kialakult helyzetért, mert a bank felelőssége kiemelkedő, hisz ő a
szakember, neki kell szakmailag a szereplők közül a legtöbbet tudni az
ügyletről és neki kell tisztességes tájékoztatást adni.
Megjegyzendő, hogy a Svájci
Nemzeti Bank Elnöke még 2004-ben figyelmeztette az MNB Elnökét, – az
ilyen hitelek tömeges bedőlésének veszélyéről, mivel a magyar
állampolgárok nem rendelkeztek devizával. – Ezt a levelet Auth Henrik,
az MNB akkori alelnöke körlevélben ismertette a bankokkal. Mint látjuk,
hogy a figyelmeztetés milyen eredménnyel járt.
Hozzá kell tenni, hogy a bankok voltak azok akik a devizahiteleket az adósokra tukmálták.
Ezt elősegítette két körülmény:
A forinthitel kamatokat ekkor az MNB véletlenül a duplájára emelte, ezzel terelte a devizaalapú hitelek felé az igénylőket.
Másrészt a 2oo8. év elején eltörölték az árfolyamingadozás maximumát a +- 15%-ot. – Így 2oo8. októberében az árfolyamok elszabadultak.
Másrészt a 2oo8. év elején eltörölték az árfolyamingadozás maximumát a +- 15%-ot. – Így 2oo8. októberében az árfolyamok elszabadultak.
2. A forintosítással ki jár jól? – A “szakértők” szerint egyik fél sem
Ez valótlan állítás.
Mert az un. kényszertartalék törvény
szerint a bank kb. 10-szer annyi “hitelt” nyújthat, mint a hozzá
elhelyezett banki betétek értéke. Ebből következően a devizaalapú
szerződésekben foglalt kölcsönösszegek 9o%-a mögött nincs tényleges
pénz, mert a hitel 9o%-a fikció.- A “hitel” azzal keletkezik, hogy a
bank beírja szerződésben a hitel összegét, amelyből a valódi hitel csak
annak kb. 10-%-a. (AZ USA-ban az 1996. évben volt egy ilyen tartalmú
precedens per, amely emiatt semmissé tette a bank ingatlan
zálogkövetelését).
A fentiekből következően a
banknak, ha a “hitel” bedől addig amíg a tartozás nem éri el a
hitelezett és EREDETI ÖSSZEG kb. 9o%-át semmilyen vesztesége nincs, –
mert a betétesek pénze, mint valóságos pénz csak kb. 10%-ban van
érintve! – A bank így nemhogy nem veszít még jelentős összeget, – hanem
még nyer is, mert még a legrosszabb adós is a felvett összeg több mint
10%-át már rég kifizette.
3. Az állam felelőssége
Úgymond fordítva ülünk a
lovon: A parlamentnek nem a Kúriától kell “engedélyt” kérni, hogy milyen
törvényt hozhat, hanem mint a hatalom legfőbb gyakorlója, saját
szuverén joga bármilyen törvény megalkotása.
A 2oo8. évben kb. 3o Milliárd
EUR kölcsönt vett fel az állam az IMF-től. A szerződésben szerepel egy
olyan feltétel, hogy; “Ha a devizaalapú hitelek törlesztőrészlete az
eredeti kiinduló összeghez képest plusz 25%-al megemelkedik, akkor az
állam az afeletti rész 8o%-át az adóstól átvállalja.”
Ez egy 160HUF/CHF esetében levezetve azt
jelenti, hogy annak 25%-a 4o.-HUF összesen 200.-HUF/CHF. – A jelenlegi
256 HUF/CHF-es árfolyamon számolva az afeletti rész 8o%-a
44.8.-HUF/CHF, amelyet az államnak át kellett volna vállalnia.
Ez azt is jelenti, hogy ha az árfolyam
amikor elérte a 256.-HUF- 44.8.-HUF-ot= 211.2.-HUF/CHF-ot az azon felüli
többletet a példa szerint 44.8.-HUF/CHFaz államnak kellett volna
átvállalni az IMF szerződés feltételei alapján. (A szerződés rendelkezésre áll).
Az IMF szerződés még azt is
tartalmazza, hogy amennyiben az adós saját hibáján kívül elveszti a
munkáját és emiatt törlesztési nehézsége támad, az állam a
munkanélküliség időtartamára átvállalja a törlesztést azért, hogy az
adós ingatlana ne legyen elárverezve. (!!!)
A kb. 3o Milliárd EUR kölcsön zömét, a
bankok szanálására fordították. – Mint ismeretes; az a nyugdíjalapból
véglegesen vissza lett törlesztve, a bankok helyett.
Ennek ellenére a bankok tovább “tartják” a markukat, – az adósokat pedig kizárólag terheli a forintosítás következménye.
A “szakértők” pedig félrevezetik a
nyilvánosságot. – (Az egyik eredetileg hitelközvetítő, – amely nevének
megváltoztatásával lett adós “segítő”, – a másik cég pedig több millió
Ft-os pályázatot nyert egy MNB által kiírt pályázaton. Igy
függetlenségük megkérdőjelezhető).
Dr Czirmes György
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése