Törvényben kell szabályozni a
drónok használatának magánszférát érintő adatvédelmi kérdéseit a
Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság témában kiadott
állásfoglalása szerint.
A pénteken kiadott állásfoglalás szerint
a drónok használata a magánszférával kapcsolatos és adatvédelmi
kérdéseket is felvet. Még a rendeltetésszerű használat is nagyon erős
behatolást jelenthet a személyek a magánszférájába, hiszen az eszköz
képes arra, hogy válogatás nélkül gyűjtsön adatokat mindenről, ami a
látókörébe kerül. A drón képes mozgó embereket, tárgyakat követni
anélkül, hogy erre az érintettek felfigyelnének – hívja fel a figyelmet
Péterfalvi Attila, a NAIH elnöke az ajánlásban. Az ajánlás emlékeztet
rá: Magyarországon jelenleg nincs a drónokra vonatkozó külön jogszabály, a
tárgykört részletesen szabályozó törvény előkészítés alatt áll. A
törvény hatálybalépéséig használatuk csak egyedi engedély alapján
lehetséges, amelyet a Nemzeti Közlekedési Hatóság Légügyi Hivatala ad
ki.
A NAIH álláspontja szerint
a készülő törvényben érvényesíteni kell azt a garanciális alapelvet,
hogy személyes adatot drónnal csak célhoz kötötten és csak
meghatározott időpontra, földrajzi területre, személyi körre
kiterjedően lehet gyűjteni és kezelni. Az adatgyűjtésnek és -kezelésnek
meg kell felelnie az arányosság kívánalmának is, vagyis csak a céllal
arányos adatkezelés engedhető meg.
Ezért a hatóság azt javasolja, hogy a születendő törvényben rögzítsék, a drónokkal megvalósított adatkezelés csak jogszerű célból folytatható, ehhez pedig engedélyezési eljárást tartanának indokoltnak, amelyet a légügyi hatóság folytatna le.
Az ajánlás szerint szükséges a törvényben annak a tilalomnak a kimondása, hogy egy meghatározott célból rögzített adat az adatgyűjtésre engedélyt adó hatósági engedélyben nem szereplő célra nem használható fel.
Ezért a hatóság azt javasolja, hogy a születendő törvényben rögzítsék, a drónokkal megvalósított adatkezelés csak jogszerű célból folytatható, ehhez pedig engedélyezési eljárást tartanának indokoltnak, amelyet a légügyi hatóság folytatna le.
Az ajánlás szerint szükséges a törvényben annak a tilalomnak a kimondása, hogy egy meghatározott célból rögzített adat az adatgyűjtésre engedélyt adó hatósági engedélyben nem szereplő célra nem használható fel.
A hatóság azt is javasolja,
hogy a jogalkotó írjon elő olyan azonosítási módszert a drónok
üzemeltetőinek, használóinak, amelynek segítségével könnyen
azonosíthatják az adatkezelő személyét az esetleg a felvételeken
szereplő „adatalanyok”, mivel joguk van – bármilyen módon és az
adatkezelő bármely elérhetőségén – tiltakozni az adatkezelés ellen. A
hatóság továbbá minimális követelménynek tartja a repülési útvonalat
térben előre, valós időben és utólag is megjelenítő, kereshető és
visszakereshető rendszer kiépítését is. Az „adatalanynak” egyértelmű
tudomást kell arról előzetesen szereznie, hogy a drón használója
személyes adatainak kezelését mikor és hol kezdi, kezdheti meg.
Megfontolandónak tartja a hatóság azt is, hogy hatósági nyilvántartást
hozzanak létre a drónokat kereskedelmi célból üzemeltetők, használók
nyilvántartására. Egy ilyen regiszter nemcsak az adatvédelmi kérdések
rendezését könnyítené meg, hanem a repülésbiztonsági, sőt a
felelősségbiztosítási kérdések hatékony kezeléséhez is hozzájárulna. A
NAIH arra is kitér az ajánlásban, hogy indokoltnak tartja a jelenlegi
wifi-alapú helyett olyan adattovábbítási mód kidolgozását, amelyen a
keletkező személyes adatok biztonságosan továbbíthatók. A hatóság
megfontolandónak tartja a magáncélú használatot hatóságilag kijelölt
területekre korlátozni, azt egyfajta egyszerűsített engedélyezési
eljáráshoz és regisztrációhoz kötni, és kívánatosnak tartja azon
területek állami, önkormányzati kijelölését is, amelyen magáncélból
üzemeltett drón használható, valamint azon területek megjelölését, ahová
berepülésük kizárt. Az állami célú felhasználással kapcsolatban
kiemelik, hogy „készletező”, megfigyelésre irányuló adatkezelés nem
megengedhető.
A NAIH felhívja a figyelmet arra
is, hogy a jogszabály hatályba lépéséig be kell tartani az információs
önrendelkezési jogról szóló törvény rendelkezéseit.
Gölöncsér Miklós
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése