Elhallgatja az adatokat a KSH?
Aki
a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) által közölt adatokat
rendszeresen böngészi, – főként a gazdaság szereplői, a többi
statisztikus, a kutatók, az oktatók vagy az újságírók – az utóbbi 3-4
évben azt tapasztalják, hogy az adatközlés módja megváltozott.
Hamisításról talán nem beszélhetünk, elhallgatásról és a jelenlegi
kormányzat igényeit kiszolgáló kommentárokról annál inkább. Lapunk
három egykori KSH-elnököt kérdezett meg arról, hogy miképpen látják a
jelenlegi helyzetet.
A hazai
statisztikai adatközlés jelenlegi állapotát hűen tükrözi Szentes Tamás
akadémikus egyik tanulmánya, amelyben arról ír, hogy “a statisztikai
adatok kiválogatása nem mindig szolgálja a valóság megismerését.
Egyfelől azonban az adatoknak a valóságot leplező ügyes
összeválogatása, vagy éppen elhallgatása, sőt meghamisítása az elmúlt
évtized hazai politikai gyakorlatában már nemcsak a választások előtt
volt jellemző, hanem szinte mindennapossá vált, sőt részben a médiában
is, másfelől a valóságot pontatlanul vagy tévesen ábrázoló statisztikai
mutatószámok alkalmazása a tudományban ma is igencsak gyakori.”
Az
Orbán-kormány főként arra használja fel a KSH adatait, hogy
bebizonyítsa: Magyarország gazdasági fejlődésének üteme az uniós
országokét meghaladja, és a legtöbb mutató tekintetében jobbak vagyunk,
mint régiós társaink. Az Európai Unió statisztikai hivatala, az
Ecostat jelentései ezt a megállapítást nemigen igazolják. Azt azonban
igen, hogy a 2008-ban elkezdődött gazdasági világválság óta hazánk
leszakadása a környező országokétól felgyorsult, ennek nyomát azonban
csak az fedezheti fel a KSH gyorsjelentéseiben, aki a statisztikai
nyelvezetben és adatkezelésben az átlagosnál nagyobb jártassággal bír.
A
statisztikai adatok legfontosabb felhasználói a kormányzati szervek, a
gazdaság legnagyobb szereplői, de mellettük természetesen kíváncsi a
főbb számokra az érdeklődő lakosság is. Emellett a KSH-nak
adatszolgáltatási kötelezettsége is van, az Európai Unió statisztikai
szervezete, az Eurostat, és más nemzetközi szervezetek várják a magyar
adatokat.
A létminimum-számítási adatok elhagyása is a kormányzati célokat segíti
Normál
körülmények között a statisztikai adatszolgáltatás nem kerül a figyelem
középpontjába. Azt a Sir Winston Churcillnek tulajdonított idézetet
azonban szinte mindenki ismeri, hogy „Én csak abban a statisztikában
hiszek, amit magam hamisítottam.” Az általunk megkérdezett volt
KSH-elnökök, Katona Tamás, Mellár Tamás és Belyó Pál – Szentes Tamás
fent idézett gondolatával ellentétben – az egykori brit kormányfő
nézetét nem osztják, mert úgy vélik, hogy a tudatos hamisítás az egész
statisztikai rendszerünket megbontaná, ezért véleményük szerint
ilyesmiről a KSH esetében aligha beszélhetünk. Már csak azért sem, mert
a tudatos hamisítás az egész statisztikai rendszer működését
kérdőjelezné meg, ezt a veszélyt azonban egy piacgazdaságot folytató, a
világ felé nyitott ország aligha engedhet meg magának. Ugyanakkor
csalhatatlan jelei vannak annak, hogy feltehetően kormányzati nyomásra
fellelhetők bizonyos anomáliák a KSH jelenlegi működésében – vélik
egybehangzóan az egykori elnökök.
Elsőként
a mindig közérdeklődésre számon tartó kiskereskedelmi áruforgalmat
említette meg Katona Tamás. A mindenkori kormányok számára – a növekvő
jólét bizonyítékául – mindig jól kezelhető, ha bizonyítani tudják, hogy
a lakosság egyre többet költ. Reálisan ismerte fel a kormányzat, hogy a
kereskedők egy tekintélyes része áfát csal, ezzel megcsapolja az
adóbevételeket. Azt azonban nem mutatják ki a statisztikák, hogy
mekkora részt képeznek a lakosság többletköltéséből származó bevételek,
és mekkora köszönhető az on-line pénztárgépek adóhatósági bekötése
révén megvalósuló kifehéredésnek. Vagyis jelenleg nem mutatható ki a
jelentős áldozatok révén kiépített on-line pénztárgépek tényleges
haszna. Katona Tamásnak azonban nincs kétsége afelől, hogy egy-három
éven belül helyre áll az úgymond rend, vagyis az adócsaló kereskedők
megtalálják majd a módját annak, hogy miképpen ne tegyenek eleget
kötelezettségeiknek.
Jellemző
példaként említette Katona Tamás azt is, hogy miképpen szűkül
folyamatosan a KSH tájékoztatási tevékenysége, amelynek egyértelmű
célja, hogy a kedvezőtlen adatok egy része ne, vagy ne kellő
terjedelemben lásson napvilágot. Korábban az ipar teljesítményéről
20-22 oldalon adott számot a statisztikai hivatal. Ez az utóbbi időben,
feltűnő módon egy-másfél oldalra szűkült. Az így kiadott
gyorsjelentések egyik sajátosságává vált, hogy folyamatosan módosítanak
a szövegezésen, ami felhasználó számára kezelhetetlenné teszi a
kommentárt. Az a szövegrész sérül leginkább, amely a közölt adatok
megmagyarázására szolgál. Megfigyelhető, hogy a gyorsjelentések mindig
pozitív hangvételűek, és gyakran csak a kommentár vége felé lehet
olvasni arról, hogy sokszor mégsem annyira szép a menyasszony. Katona
Tamás él a gyanúperrel, hogy a “rózsaszínűre festett” statisztikai
kommentárokat nem a hivatal szakértői, hanem kormányzati emberek írják.
A
tájékoztatás lehetősége is beszűkült – tette hozzá Katona Tamás. A
korábbi időszakban minden gyorsjelentés végén mindig ott szerepelt a
nyilatkozatképes hivatali szakértő neve és vonalas telefonszáma, amely
az utóbbi időben furcsamód eltűnt. Így az érdeklődőnek nincs módja
arra, hogy a közölt adatokról bővebb tájékoztatást kérjenek, vagy
hozzászóljanak ahhoz. Így az a furcsa helyzet állt elő, hogy a KSH
munkatársai és a szakmai érdeklődők csak a tájékoztatási főosztályon
kommunikálhatnak a hivatallal, vagyis a korábbi nyitottságot
felváltotta a “szűrő” alkalmazása. Mondhatni, egy sorba kerültek a
sajtó munkatársaival.
Ez év
tavaszán a HVG-ben vita bontakozott ki a GDP-számítás módjáról. Mellár
Tamás akkor élesen bírálta a KSH által követett módszertant, amelynek
az lett a következménye, hogy a hivatal elnöke értesítette:
átszervezték a legnevesebb szakmai folyóiratuk, a Statisztikai Szemle
szerkesztőbizottságát, amelyben már nem tartottak igényt a volt elnök,
jelenlegi pécsi egyetemi tanár tagságára. Mellár Tamás “bűne” ugyanis az
volt, hogy nyíltan kétségbe vonta a nagyszerűnek mondott
makrogazdasági számokat, vagyis az „unortodox” gazdaságpolitika
sikereit, amelyben egyébként a közgazdászok egy része is hinni kezdett.
A tavaly kétségtelenül meglódult gazdaság, és az idei még mindig jónak
mondható gazdasági adatok sem fedhetik el azt a kétségtelen tényt,
hogy 2010 és 2013 között összességében csak 2,7 százalékkal bővült a
magyar GDP – említette meg Mellár Tamás. Azaz éves szinten alig haladta
meg a fél százalékot, és érdemes beszámítani azt a tényt is, hogy
ebben az időszakban az Európai Unió nettó támogatása összességében a
GDP-nk 15-18 százalékát tette ki. Elmaradt az a kormány által várt
úgynevezett multiplikátor hatás is. Ez a hatalmas többletkereslet
mindössze 6 százalékos növekedést tudott generálni (beszámítva a
2014-es várható 3,2 százalékos növekedést is). Vagyis a sokat
emlegetett és várt többszöröző hatás egyáltalán nem érvényesült.
A
KSH-nál Mellár Tamásnak a GDP-számítással kapcsolatos véleménye “verte
ki a biztosítékot.” Ez a mutató létfontosságú az államadósság mérésénél
– mondta a volt elnök. Mint ismeretes, 2010-ben kiemelt célként
szerepelt az Orbán-kormány politikájában az államadósság csökkentése.
Az igazi sikerek elmaradtak, az államadósság GDP-hez viszonyított
aránya 2014 harmadik negyedévében ugyanúgy 83 százalék, mint volt 2010
ugyanezen negyedévében, és csak a 2014. december 31. fordulónapon
sikerült néhány tized százalékponttal az egy évvel korábbi adósság alá
menni, néhány napra, átmenetileg. Ha ehhez hozzávesszük, hogy közben a
magánnyugdíjvagyont is elköltötték, akkor elmozdulásról aligha
beszélhetünk. Ezt a helyzetet azonban a statisztikai adatok nem
megfelelően tükrözik. A kormányzatnak az az érdeke, hogy minél magasabb
GDP-t tudjon felmutatni. Később azután korrigálnak a GDP-n, ezzel
egyidejűleg természetesen az arányos államadósság is módosul, erről
azonban csak szűk körben értesül a közvélemény. Arról azonban annál
inkább, ami a foglalkoztatási adatok publikálása terén történik –
mondta Mellár Tamás, és ez is szoros összefüggésben van a GDP-vel. Ha a
foglalkoztatási statisztikai adatokat szemügyre vesszük, akkor azonnal
kitűnik, hogy a külföldön dolgozó legalább 100 ezer embert és a
mintegy 300 ezer közmunkást is beszámítják ide. Ha tőlük eltekintünk,
akkor foglalkoztatásbővülésről egyáltalán nem beszélhetünk.
Azonban
még ennél is feltűnőbb, hogy a közfoglalkoztatás mintegy 250-300
milliárd forintba kerül, ami hozzávetőleg a GDP egy százaléka,
termelésnövekményt a közfoglalkoztatottak munkája által nem lehet
elérni, ám a statisztikákban a rájuk fordított költség, mint a GDP
többlete jelenik meg, Ez a módszer a politika számára kedvező mutatókat
eredményez ugyan, de hosszú távon fenntarthatatlan – mondta a volt
elnök. Ha az elmúlt években volt valamilyen szerkezeti átalakulás
Magyarországon, az éppen a gyenge hatékonyságú, alacsony
termelékenységű szektorokat bővítette. A hosszú távú fejlődés
szempontjából ez nem igazán biztató.
Szót
ejtett Mellár Tamás arról is, hogy a KSH bejelentette: a jövőben a
létminimumról szóló adatok közlésétől eltekint. Az kétségtelen tény,
hogy időnként a különböző számításokat korszerűsíteni kell, ez
vonatkozik a létminimumra is. Azonban egy rendkívül fontos adat
közlését egyik napról a másikra megszüntetni nem szerencsés. Célszerű
lett volna a KSH ilyetén szándékáról a szakmai közvéleményt előzetesen
tájékoztatni, majd egy új módszertan szerint összeállított létminimum
számítást egy darabig együtt futtatni a régivel, a korábbi időszakokkal
való jobb összehasonlíthatóság végett. Ere nem csak a hazai elvárások
miatt lett volna szükség, hanem az ENSZ és az Eurostat igényeire való
tekintettel is. Általánosságban elmondható – összegezte véleményét
Mellár Tamás -, hogy a KSH adatsorait úgy állítja össze, hogy az mindig
a kedvezőbb felé hajlik, ami a realitást torzítja.
A
szakmaisággal sincs minden rendben – ez már Belyó Pál véleménye. Az
egykori elnök emlékeztetett arra, hogy a létszámleépítések a KSH-nál
kiváló szakembereket is érintettek. A szakma, például a Magyar
Statisztikai Társaság véleményére pedig egyre kevésbé kíváncsiak a
Keleti Károly utcai KSH központban. Az pedig végképp árulkodó, hogy
évente megrendezett Statisztikai Világnap ünnepségére egyetlen korábbi
elnököt sem meghívni.
Nem könnyű a feketegazdaságot mérni
A
rejtett gazdaság felmérése jelenti a statisztikusok számára az egyik
legnagyobb fejtörést. A termelési oldalon szereplőknek ugyanis az az
érdeke, hogy aktivitásukat eltitkolják. Így az az érdekes eset áll elő,
hogy különbség van a termelési oldal és felhasználási oldal között,
mégpedig esetenként jelentős. Nyilvánvaló, hogy a különbség a
feketegazdaságban rejlik. A gondot még csak fokozza, hogy mind a két
oldalon előfordulnak a GDP-nél számítási hibák. Arra is van példa,
olvasható a Statisztikai Szemle egyik cikkében, hogy a termelési oldal
GDP-je meghaladja a felhasználási oldalét, amiből arra a
következtetésre lehetne jutni, hogy nincs is feketegazdaság. Ezért is
fejtette ki Belyó Pál több cikkében is azt a véleményét, hogy közvetlen
megkérdezéssel érdemes a felméréseket elvégezni. Azonban ennek a
módszernek is vannak hátulütői, mégpedig az, hogy a kérdező személye
gyakran befolyásolja a válaszadót. Ezért azt ajánlják, hogy a
kikérdezést többször végezzék el. Az országok többsége egyébként
alkalmaz egy olyan korrekciós tényezőt, amely a feketegazdaság
termelését méri fel. Hasonlóképpen szokták megbecsülni a
feketegazdaságban foglalkoztatottak számát is.
(nepszava)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése