London, 2021. április 25.
Tisztelt Miniszterelnök úr!
Különböző felekezetek keresztény vezetőiként továbbra is imádkozunk kormánya mellett ebben az időben "és mindazokért, akik magas beosztásban vannak, hogy csendes és békés életet élhessünk minden istenfélelemben és méltóságban" (1 Timóteus 2: 2).
Azonban egy kiemelt aggodalomra okot adó területről írunk Önnek, nevezetesen az úgynevezett „oltási útlevelek”, más néven „COVID státus tanúsítványok” és „szabadság útlevelek” lehetséges bevezetéséről a társadalmunkba.
Teljesen ellenezzük ezt a javaslatot, és három pontot szeretnék megemlíteni egy ilyen rendszer lehetséges megfontolásaival kapcsolatban.
Először is, az oltás alapja annak lehetővé tételére, hogy valaki belépjen egy helyszínre vagy részt vegyen egy tevékenységben, nincs logikus értelme mások védelme szempontjából. Ha az oltások rendkívül hatékonyak a jelentős betegségek megelőzésében, amint azt az eddigi vizsgálatok eredményei is igazolni látszanak, akkor az oltottak már védelmet kaptak, azaz nem származik előny számukra, ha más embereket beoltanak. Mivel az oltások önmagukban nem akadályozzák meg a fertőzést, elméletileg még egy oltott személy is hordozhatja a vírust, és esetleg tovább is adhatja. Ezért helytelen a személyek „biztonságos, nem proliferatív” státuszáról dönteni a betegségekkel szembeni immunitás bizonyítékai alapján.
Másodszor, az oltási nyilvántartások bevezetése a kényszer etikátlan formája lenne, és sértené a tájékozott beleegyezés elvét. Az embereknek számos okuk lehet arra, hogy miért nem képesek vagy nem hajlandók megkapni a jelenleg rendelkezésre álló oltóanyagokat, többek között néhány keresztény számára olyan súlyos lelkiismereti kérdések, amelyek az oltások gyártásának vagy tesztelésének etikájához kapcsolódnak. Megkockáztatjuk egy kétosztályos társadalom, az orvosi apartheid létrehozását, amelyben az oltást megtagadó emberek alosztályát kizárják a közélet fontos területeiről. Jogos félelem az is, hogy ez a szabályozás a vég kezdete, amely egy olyan állandó állapothoz vezet, amelyben a COVID oltási státuszt ki lehet terjeszteni az orvosi kezelés más formáira, és talán még azon túlmutató egyéb kritériumokra is. Ez a megállapodás potenciálisan felszámolhatja a liberális demokráciát, amint ismerjük, és olyan felügyeleti állapotot hozhat létre, amelyben a kormány technológiákat alkalmaz az állampolgárok életének bizonyos szempontjainak ellenőrzésére. Mint ilyen, ez az egyik legveszélyesebb politikai javaslat, amelyet valaha is tettek a brit politika történetében.
Összegzésként elmondhatjuk, hogy keresztény vezetőkként szeretnénk kijelenteni, hogy nem tudunk elképzelni olyan körülményeket, amelyek mellett bezárhatnánk az ajtót azok előtt, akiknek nincs oltási bizonyítványuk, negatív tesztigazolásuk vagy más „egészségbizonyítékuk”. Anatéma és az evangélium igazságának tagadása lenne, ha Jézus Krisztus Egyháza kizárná azokat, akiket az állam társadalmilag nemkívánatosnak tart. Az általunk hirdetett üzenetet Isten minden ember számára megadja, és nem másból áll, mint a kegyelem ingyenes ajándékából, amelyet Krisztus Jézusban felajánlottak a bűnbánatra és a benne való hitre való egyetemes felhívással. Krisztus és az evangélium alapvető elárulása lenne, ha megtagadnánk az emberek hozzáférését ahhoz, hogy meghallják ezt az életet adó üzenetet, és hogy megkapják ezt az életet adó szolgálatot. Az őszinte keresztény egyházak és szervezetek nem tudták ezt megtenni, és mint keresztény vezetők kénytelenek lennénk erőteljesen ellenezni a parlament ilyen törvényét.
Hivatkozunk a közelmúltbeli bírósági felülvizsgálatra, amely megsemmisítette a skót kormány nyilvános istentiszteletre vonatkozó tilalmát, megmutatva, hogy az istentisztelethez való jog ilyen aránytalan megakadályozása egyértelműen sérti az Emberi Jogok Európai Egyezményének 9. cikkét. Nem látjuk, hogy a tesztelésen vagy oltáson alapuló istentiszteleti gyülekezés megakadályozásának bármilyen kísérlete nem számít-e hasonlóan szabálysértésnek. Egyetértünk azokkal a parlamenti képviselőkkel, akik már felszólaltak e javaslat ellen: abban, hogy megosztó, diszkriminatív és romboló lenne egy ilyen kötelező egészségügyi bizonyítvány bevezetése a brit társadalomban. Arra kérjük a kormányt, hogy nyújtson határozott és egyértelmű biztosítékokat arra vonatkozóan, hogy nem fogja figyelembe venni ezt az illiberális és veszélyes tervet, most és soha sem!
Üdvözlettel

  • Rev Dr Jamie Franklin, Curate, St George in the Meadows, Nottingham, England
  • Rev David Johnston, Minister Emeritus, Presbyterian Church in Ireland, Ireland
  • Rev Dr William JU Philip, Minister, The Tron Church Glasgow, Scotland
  • Rev A Paul Levy, Minister, Ealing International Presbyterian Church, London, England
  • Rev Mez McConnell, Senior Minister, Niddrie Community Church, Director of 20schemes, Director of A29 Church in Hard Places, Scotland
  • Mr Terence McCutcheon, Executive Director, Hope For Glasgow, Addiction Recovery Centre, Scotland
… és további 1260 aláírás

Eredeti szöveg:

Dear Prime Minister,

As Christian leaders across a range of denominations, we continue to pray at this time for your government “and all in high positions, so that we may lead a quiet and peaceable life in all godliness and dignity” (1 Timothy 2:2).
However, we write to you concerning an area of the most serious concern, namely the potential introduction into our society of so-called “vaccine passports” which have also been referred to as “COVID-status certificates” and “freedom passes”. We are wholly opposed to this suggestion and wish to make three points about the potential consideration of any scheme of this type.
Firstly, to make vaccination the basis of whether someone is allowed entry to a venue, or participation in an activity, makes no logical sense in terms of protecting others. If the vaccines are highly effective in preventing significant disease, as seems to be the evidence from trial results to date, then those who have been vaccinated have already received protection; there is no benefit to them of other people being vaccinated. Further, since vaccines do not prevent infection per se even a vaccinated person could in theory carry and potentially pass on the virus, so to decide someone’s “safe non-spreader” status on the basis of proof of their immunity to disease is spurious.
Secondly, the introduction of vaccine passports would constitute an unethical form of coercion and violation of the principle of informed consent. People may have various reasons for being unable or unwilling to receive vaccines currently available including, for some Christians, serious issues of conscience related to the ethics of vaccine manufacture or testing. We risk creating a two-tier society, a medical apartheid in which an underclass of people who decline vaccination are excluded from significant areas of public life. There is also a legitimate fear that this scheme would be the thin end of the wedge leading to a permanent state of affairs in which COVID vaccine status could be expanded to encompass other forms of medical treatment and perhaps even other criteria beyond that. This scheme has the potential to bring about the end of liberal democracy as we know it and to create a surveillance state in which the government uses technology to control certain aspects of citizens’ lives. As such, this constitutes one of the most dangerous policy proposals ever to be made in the history of British politics.
Finally, as Christian leaders we wish to state that we envisage no circumstances in which we could close our doors to those who do not have a vaccine passport, negative test certificate, or any other “proof of health”. For the Church of Jesus Christ to shut out those deemed by the state to be social undesirables would be anathema to us and a denial of the truth of the Gospel. The message we preach is given by God for all people and consists in nothing other than the free gift of grace offered in Christ Jesus, with the universal call to repentance and faith in him. To deny people entry to hear this life-giving message and to receive this life-giving ministry would be a fundamental betrayal of Christ and the Gospel. Sincere Christian churches and organisations could not do this, and as Christian leaders we would be compelled to resist any such Act of Parliament vigorously.
We draw your attention to the recent Judicial Review overturning the Scottish Government’s ban on public worship, which demonstrates that such disproportionate prevention of the right to worship is a clear infringement under Article 9 of the European Convention of Human Rights. We cannot see how any attempt to prevent people gathering for worship on the basis of either testing or non-vaccination would not similarly be ruled to be a breach. We agree with those members of Parliament who have already voiced opposition to this proposal: that it would be divisive, discriminatory and destructive to introduce any such mandatory health certification into British society. We call on the government to assert strongly and clearly that it will not contemplate this illiberal and dangerous plan, not now and not ever.
Yours sincerely,
  • Rev Dr Jamie Franklin, Curate, St George in the Meadows,      Nottingham, England
  • Rev David Johnston, Minister Emeritus, Presbyterian Church in      Ireland, Ireland
  • Rev Dr William JU Philip, Minister, The Tron Church Glasgow,      Scotland
  • Rev A Paul Levy, Minister, Ealing International Presbyterian      Church, London, England
  • Rev Mez McConnell, Senior Minister, Niddrie Community Church,      Director of 20schemes, Director of A29 Church in Hard Places, Scotland
  • Mr Terence McCutcheon, Executive Director, Hope For Glasgow,      Addiction Recovery Centre, Scotland
Read the full list of 1,260 signatories here