Tekintettel arra, amit ma már tudunk a Covid "vakcinák" DNS-t megváltoztató hatásairól, könnyebb tágabb összefüggésben látni ezt a titkos kísérletet arra, hogy genetikailag módosított élelmiszereket tegyünk az étrendünkbe.

A Bizottság a biztonsági ellenőrzések, a nyomon követhetőség és a GMO-k címkézésének megszüntetését fontolgatja a géntechnológiával módosított élelmiszerek, vetőmagok és növények esetében.

Az Európai Bizottság titokban a genetikailag módosított (GM) növények bizonyos típusainak teljes deregulációját fontolgatja - ezt azonban nyilvánosan nem ismerte el. Az ilyen politikai forgatókönyvek szerint a dereguláció azt jelentené, hogy eltörölnék a biztonsági ellenőrzéseket, a nyomon követhetőséget és a címkézést az olyan GMO-k esetében, amelyekről azt állítják, hogy természetes módon is létrejöhetnek - és megszüntetnék a GMO-címkézést a "fenntarthatónak" nyilvánított GM-termékek esetében.

A Bizottság 2030-35-re vonatkozó részletes szakpolitikai terveit először egy célzott felmérés tárja fel, amelyet a közérdekűség érdekében tettünk közzé, miután csak bizonyos érdekelt feleknek küldték el. A felmérést a Bizottság tanácsadói végzik. Ezek a tervek képezik az alapját annak a hatásvizsgálatnak, amely a Bizottság 2023 tavaszára tervezett, a GMO-rendeletek módosítására irányuló javaslatát kíséri majd.

A célzott felmérésre válaszul az Európai Parlament Zöldek/EFA képviselőcsoportja levelet írt a Bizottságnak, amelyben azt kifogásolta, hogy "a politikai forgatókönyveket nem hozták nyilvánosságra, hanem csak egy kiválasztott csoportnak adták ki" a felmérésen keresztül. A levél így folytatódik:

"Úgy véljük, hogy ez nem a megfelelő módja annak, hogy a konzultációban résztvevők minden releváns információhoz hozzáférjenek, hogy megalapozott választ tudjanak adni, és felszólítjuk Önt, hogy haladéktalanul tegye közzé a felmérést".

Mit mondott a Bizottság nyilvánosan?

A Bizottság új jogi keretet jelentett be a "célzott mutagenezissel" (ami alatt a jelek szerint az SDN-1 és SDN-2 típusú génszerkesztést érti) és a cisgenezissel (géntechnológia, amelyben a géneket mesterségesen viszik át olyan szervezetek között, amelyek egyébként hagyományos módon tenyészthetők) előállított növényekre. A Bizottság közölte, hogy külön szabályozási rendszert kíván létrehozni ezekre a géntechnológiával módosított növényekre, kizárva őket a GMO-kra vonatkozó hatályos uniós szabályok hatálya alól. A Bizottság továbbá támogatni kívánja az állítólagosan "fenntartható" géntechnológiával módosított növényeket - azokat, amelyekről úgy véli, hogy hozzájárulhatnak az EU "Green Deal" célkitűzéseinek megvalósításához.

 

 

Eddig keveset lehetett tudni erről az új keretrendszerről. A Bizottság csak bizonyos "szakpolitikai elemeket" határozott meg egy 2021 szeptemberében közzétett, úgynevezett bevezető hatásvizsgálatban:

  • Kockázatértékelési és jóváhagyási követelmények „arányosak a kockázattal”
  • Fenntarthatósági elemzés
  • „Megfelelő nyomon követhetőségi és címkézési rendelkezések”
  • Mechanizmusok a jogszabály elemeinek gyors kiigazítására.

Fenntarthatósági elemzés

"Megfelelő nyomonkövethetőségi és címkézési rendelkezések"

Mechanizmusok, amelyek lehetővé teszik a jogszabályok elemeinek gyors kiigazítását.
Ezeket a "szakpolitikai elemeket" a Bizottság július 22-én záruló nyilvános konzultációjában (a GMWatch benyújtotta válaszát) nem fejtik ki bővebben.

A korábbi bejelentésekkel összhangban a konzultáció a "célzott mutagenezissel vagy ciszgenezissel előállított" GM-növényekre vonatkozó jogszabályokról szól. Bizonyíték nélkül feltételezi, és figyelmen kívül hagyja a génszerkesztés által okozott kiterjedt DNS-károsodást bizonyító bizonyítékok nagy halmát, hogy néhány ilyen GM növényt "hagyományos növénynemesítéssel vagy klasszikus mutagenezissel is elő lehetett volna állítani" (3. és 12. kérdés). "Klasszikus mutagenezis" alatt a sugárzás vagy kémiai úton történő mutagenezis nemesítés évtizedes technikáit értjük. A Bizottság azt is feltételezi - szintén bizonyítékok nélkül -, hogy néhány ilyen géntechnológiával módosított növény "a fenntarthatósághoz hozzájáruló tulajdonságokkal" rendelkezhet (7. kérdés).

A Bizottság mindig is elutasította a "dereguláció" kifejezést. Azt mondta, hogy "megfelelő" és a célnak megfelelő szabályozási keretet fog bevezetni az új GM-technikákból származó bizonyos GM-növényekre, amelyeket "új genomikai technikáknak" nevez. Azt is kijelentette, hogy nem fog kompromisszumot kötni a fogyasztók és a környezet biztonsága terén.

A részletes szakpolitikai forgatókönyvek azonban más képet mutatnak: egyes géntechnológiával módosított növények teljes deregulációja reális lehetőség.

Mik a Bizottság tervei?

A Bizottság tanácsadóinak célzott felmérése hét, a Bizottság által fontolóra vett politikai forgatókönyvet ismertet, amelyekről a nyilvános konzultációban nem esik szó. Ezek a forgatókönyvek azért fontosak, mert ezek képezik az alapját a készülő szabályozási hatásvizsgálatnak, amely a különböző szakpolitikai forgatókönyveket egymással és egy alapforgatókönyvvel (azaz a szakpolitikai intézkedések nélküli forgatókönyvvel) hasonlítja össze.

A hét szakpolitikai forgatókönyv (A1-C2) azt mutatja, hogy a Bizottság azt fontolgatja, hogy eltöröl minden olyan GMO-ra vonatkozó szabályozási követelményt, amely "természetes úton vagy hagyományos nemesítéssel is előállítható".

 

 

A forgatókönyvek a következőket mutatják:

A Bizottság a GM-növények két új kategóriáját kívánja megkülönböztetni: Azokat a GM-növényeket, amelyek "természetes úton vagy hagyományos nemesítéssel is előállíthatók", és azokat a GM-növényeket, amelyek "kívánatos fenntarthatósági hatásokkal" rendelkeznek.

Azon GM-növények esetében, amelyek a Bizottság szerint természetes úton vagy hagyományos nemesítéssel is előállíthatók, a Bizottság azt fontolgatja, hogy eltöröl minden GMO-ra vonatkozó szabályozási követelményt (A2, B3 forgatókönyv). Ez magában foglalja a következőkre vonatkozó követelményeket

– forgalomba hozatal előtti biztonsági értékelés
– a termék nyomon követhetősége az ellátási láncban
– a szóban forgó GMO fejlesztője által biztosított GMO kimutatási módszer
– GMO címkézés követelményei.

"Az Európai Bíróság ugyanis 2018-ban egyértelművé tette, hogy az új GM-technikák nem zárhatók ki az uniós GMO-jogszabályok hatálya alól, kivéve, ha azokat már számos alkalmazásban hagyományos módon alkalmazták, és hosszú biztonsági múltra tekintenek vissza. Mivel ez nem áll fenn a génszerkesztési technikák, például a CRISPR esetében, ezeket a technikákat az uniós GMO-jogszabályok hatálya alá kell vonni, hogy ne ássák alá az uniós elővigyázatossági elvet. Zöldekként/EFA-ként teljes mértékben támogatjuk a Bíróság döntését."

A Zöldek három követelést fogalmaznak meg minden GMO-val kapcsolatban: Teljes körű és megbízható kockázatértékelésnek kell alávetni őket; nem szabad engedélyezni a piacra jutást nyomon követhetőség és kimutatási módszer nélkül; és a végtermékeken egyértelmű GMO-címkézésnek kell lennie, hogy a fogyasztók választhassanak, hogy megvásárolják-e a terméket.
Mindezek az elvek a jelenlegi GMO-jogszabályok alapján érvényesek - amelyeket a Bizottság titokban le akar bontani.

A Zöldek joggal vonják le a következtetést:

- az adott GMO fejlesztője által biztosított GMO-kimutatási módszer

- GMO-jelölés.

Ezeket a GM-növényeket lényegében úgy szabályoznák, mint a nem GM-növényeket, figyelmen kívül hagyva a közegészségre és a környezetre jelentett kockázatokat, a nem GM-termelők azon igényét, hogy kizárják a GM-szennyezést, valamint a lakosság azon jogát, hogy tudja, mi van az élelmiszerében.

A Bizottság a "Bayer-opciót" javasolja

A Bizottság A2 és B3 forgatókönyvei pontosan megfelelnek a Bayer által nyilvánosan kérteknek. A Bizottság nyilvános konzultációjára adott válaszában a Bayer azt mondta, hogy a szabályozásban egy szűrési lépést szeretne, amely eldönti, hogy szükség van-e egyáltalán GMO-szabályozási lépésekre. A Bayer szerint "első lépésként... értékelni kell, hogy a DNS-ben bekövetkezett változások... hasonlóak-e azokhoz, amelyeket hagyományos nemesítési módszerekkel vagy spontán mutációval lehetett volna elérni". A Bayer szerint a "hasonló biztonsági profilú termékekre" "ezután ugyanazokat a forgalomba hozatalra vonatkozó egyedi szabályokat kellene alkalmazni" - más szóval, nem lenne GMO-szabályozás azokra a GMO-kra, amelyekről azt állítják, hogy hasonló változásokat mutatnak, mint amelyek természetes úton történhettek volna.

Egyesült Királyság törvényjavaslat

Nem véletlenül, pontosan ugyanez a deregulációs forgatókönyv az, amelyet jelenleg az Egyesült Királyság konzervatív kormánya követ, a "Genetic Technology (Precision Breeding) Bill" tervezet formájában, amely jelenleg a parlamenten dolgozik keresztül. Mivel az Egyesült Királyság már nem tagja az EU-nak, az Egyesült Királyság kormánya egyoldalúan elfogadhatja ezt az angliai törvényt, amely Angliát az USA gyenge GMO-szabályozási normáihoz igazítja. Az EU Bizottsága egyértelműen azt akarja, hogy az EU kövesse Angliát ebben a "versenyfutásban".

 

 

"Fenntartható" GMO-k

A Bizottság azt a lehetőséget is fontolgatja, hogy eltörli a GMO-címkézési kötelezettséget az állítólag "fenntartható" GM-növények esetében. Fontolóra veszi továbbá a "célzott mutagenezissel és ciszgenezissel" (A1) módosított GM-növényekre vonatkozó kockázatértékelési követelmények csökkentését. Ezt az információt szintén nem hozták nyilvánosságra, és a nyilvános konzultációra válaszolók számára nem elérhető.

Minden géntechnológiával módosított növényre a meglévő GMO-szabályoknak kell vonatkozniuk.

A Zöldek a Bizottsághoz intézett levelükben kijelentik: "Zöldek/EFA képviselőcsoportként ellenezzük, hogy külön jogszabályokat vezessenek be az olyan új génmódosítási (GM) technikák termékeire, mint a célzott mutagenezis (azaz az SDN-1, SDN-2 és ODM [oligo-irányított mutagenezis]) és a cisgenezis. Úgy véljük, hogy minden géntechnológiával módosított (GM) növényre a meglévő GMO-jogszabályoknak kell vonatkozniuk, a kockázatértékelésre, a nyomon követhetőségre és az egyértelmű címkézésre vonatkozó követelményekkel együtt.

"Élelmiszer-rendszerünk fenntarthatósága nem az egyes termékekről szól. Egy növény tulajdonsága önmagában, a növény termesztésének mezőgazdasági kontextusát figyelmen kívül hagyva nem elegendő ahhoz, hogy bármilyen értelmes következtetést levonjunk. A mai napig a hagyományos nemesítés következetesen megelőzte a géntechnológiai technikákat (régi és új) az olyan stressztűrő növények előállításában, mint a szárazság, árvíz, kártevők és betegségek.* Azokat az állításokat, amelyek szerint a géntechnológiával módosított növények hozzájárulnak az EU élelmiszer-rendszerének javításához, a jelenlegi bizonyítékok nem támasztják alá. Az Európai Uniónak nem szabadna gyengítenie GMO-szabályozását, hogy a "fenntartható" GM-növényekre vonatkozó üres ígéreteknek adjon teret."

A bizottsági javaslatok "katasztrófát" jelentenek a nem GMO-ágazat számára

Heike Moldenhauer, az ENGA nem GMO-ágazati szövetség főtitkára a célzott felmérésben foglaltakat kommentálva elmondta:

"A Bizottság által előterjesztett deregulációs javaslatok célja az új GMO-k címkézésének megszüntetése. Ha az új jogi keret eltörli a nyomon követhetőséget és a címkézést, akkor az új GMO-k gyakorlatilag láthatatlanná válnak, és a GMO-mentes ágazatot az a veszély fenyegeti, hogy tudtán és akaratán kívül új GMO-termékeket fog értékesíteni. A szabályozatlan GMO-k új világában a nem tesztelt és láthatatlan GMO-k megtalálják majd az utat az európai földekre, a szupermarketek polcaira és a fogyasztók tányérjára - visszafordíthatatlanul.

"A fogyasztók joga ahhoz, hogy az egyértelmű címkézés révén tudják, mi van az élelmiszerükben, kulcsfontosságú társadalmi és politikai vívmány, amelyet a jelenleg jogilag kötelező GMO-címke garantál. Ennek eltörlése vagy fenntartható címkével való helyettesítése, és ezáltal az új GMO-k láthatatlanná tétele indokolatlan visszalépés lenne, és bizalmatlanságra ösztönözne: Miért kell az új GMO-knak láthatatlannak lenniük ahhoz, hogy a piac elfogadja őket?"

"A GMO-mentes élelmiszer-ágazat számára ez a lépés a szabályozás deregulációja és a címkézés eltörlése katasztrófát jelentene! Gyakorlatilag megszünteti az ágazat értékesítési pontját, ami hatalmas pénzügyi visszaesést jelentene, ha nem a teljes megszűnést."

https://www.pokolafoldon.hu/egeszseg/az-eu-bizottsag-titkos-politikai-forgatokonyvei-szerint-a-gmo-szabalyozas-teljes-deregulacioja-a-kuszobon-all