Szétperelhetik Orbánék felháborító tervét
Nemzetközi
jogi és környezetvédelmi szakértők álláspontja szerint többszörösen
jogsértő a rapid kerítésépítés a magyar–szerb határon. A beruházás
ugyanis környezeti hatásvizsgálat-köteles lenne, és a hatásvizsgálati
eljárásba a szerb felet is be kellett volna vonni.
Amint
arra Nagy Boldizsár, az ELTE Állam- és Jogtudományi Kar Nemzetközi Jogi
Tanszékének adjunktusa felhívta lapunk figyelmét, a nyomvonalas
létesítmények – mint amilyen például a határra tervezett drótkerítés –
létesítése
“minden
esetben környezeti hatásvizsgálat-köteles, amennyiben az adott
létesítmény területfoglalása eléri a 3 hektárt. Az idegenrendészeti
kerítés esetében a legszerényebb becslések szerint is 175 hektárnyi
területfoglalásról van szó.”
A
vonatkozó kormányrendelet alapján a környezeti hatásvizsgálat a
tevékenység megkezdésének feltétele, vagyis anélkül a létesítési
engedélyt ki sem lehet adni.
Maga a
környezeti hatásvizsgálati eljárás a környezethasználó – vagyis a
beruházó – kérelmére indul, és az érintettek (lakosság, civil
szervezetek) tájékoztatásával folytatódik, aminek érdekében többek
között közmeghallgatást kell tartani. A közmeghallgatás időpontjáról
hirdetményt kell közzétenni, legalább harminc nappal a meghallgatás
időpontja előtt. A létesítmény hatásterületén élőknek, illetve az
országos vagy a hatásterületen tevékenykedő társadalmi szervezeteknek
joguk van ügyfélként bejelentkezni az eljárásba.
Amennyiben
határokon átterjedő hatások is fölmerülnek – ami a határon létesülő
nyomvonalas létesítménynél okkal feltételezhető –, nemzetközi
környezeti hatásvizsgálati eljárásra van szükség, amelybe a szomszédos
ország hatóságait is be kell vonni, valamint a konzultációt (a
közmeghallgatást is beleértve) az érintett országra is ki kell
terjeszteni. (A magyar fél egyébként előzetesen nem konzultált
Szerbiával a kerítésről, amelyről Alekszandar Vucsics miniszterelnöknek
először Auschwitz is eszébe jutott. A júliusi magyar–szerb
kormányülésre Vucsics már megenyhült egy kicsit, de akkor is azt
mondta, „nem boldog”, a kerítés „nem kellemes” Szerbia számára.)
A fentieken túl a kerítés nyomvonala mentén lévő Natura 2000-es területekről Natura 2000-es hatásbecslést is kell készíteni.
Az
egész hatásvizsgálati és környezeti eljárást transzparensen, többek
között az illetékes környezetvédelmi hatóság honlapján nyomon követhető
módon kell végigvinni.
A
Csongrád Megyei Kormányhivatal környezetvédelmi és természetvédelmi
főosztályának honlapján semmilyen információ nincs az engedélyezésről,
így
okkal feltételezhető, hogy a procedúra még nem kezdődött meg. Márpedig
az eljárás korántsem formális: a lakossági és a civil észrevételeknek
be kell épülniük a tervezésbe, az engedélyező hatóság a várható
környezeti hatások alapján különféle korlátozásokat és feltételeket
írhat elő, a szomszédos ország közbeavatkozása pedig szélsőséges
esetben akár meg is akadályozhatja az engedély kiadását. Amennyiben
ezeket a jogi előírásokat a kormány nem tartja be, a létesítés jogilag
támadhatóvá válik, egy későbbi hatósági döntés akár az eredeti állapot
helyreállítására, vagyis a kerítés elbontására is kötelezheti a
beruházót.
A
Védegylet nevű zöld szervezet lapunkhoz eljuttatott állásfoglalása
szerint a déli műszaki határzár alapvető pontokon ellentétes a hatályos
alaptörvénnyel, továbbá közvetlenül sérti a természetvédelmi és a
területrendezési törvény bizonyos rendelkezéseit, valamint több
nemzetközi egyezményünket. A Védegylet szerint a kerítés a bejelentett
határidőre eljárási okokból csak akkor készülhet el, ha megsértik a
vonatkozó hazai és nemzetközi előírásokat. A szervezet levélben hívta
fel Lázár János és a kormány figyelmét, hogy a kivitelezés irányába
tett lépések törvénytelenek.
A
természetvédelmi törvényben többek között az szerepel: védett
természeti területen „tilos olyan épületet, építményt, nyomvonalas
létesítményt, berendezést létesíteni vagy üzembe helyezni, amely annak
jellegét és állapotát veszélyezteti, károsítja, vagy ott a tájképi
egységet megbontja”. Továbbá védett természeti területen, Natura 2000
területen, barlang védőövezetén környezetvédelmi engedély kell minden
olyan építmény létesítéséhez, ami eléri vagy meghaladja az 1 hektárnyi
területfoglalást (a kormány már eddig 100 hektárnyi magánterület
kisajátításáról döntött, de a kerítés nem csak magánterületet érint), a
kerítés pedig nem rendelkezik ilyen engedéllyel.
A zöldek arról is tájékoztatták Lázárt, hogy amennyiben a kormány nem a jogszerű utat választja,
“a
Védegylet pert indít a kivitelezésért felelős honvédelmi miniszter és a
belügyminiszter – Hende Csaba, illetve Pintér Sándor – ellen”
annak
érdekében, hogy a bíróság tiltsa el őket a természeti területek és
értékek jogellenes károsításától, illetve veszélyeztetésétől.
(NOL)
Bal-Rad komm: Hát kérem! Jogállamban élünk. Ráadásul jogállamok alkotta latorszövetségek tagja vagyunk.
Nálunk vannak állati jogok. A
békákat nem lehet párzási szokásaikban gátolni vonulási útvonalaik
elgátolásával. A mezei ürgéket nálunk nem zavarhatja egy repülőtér
forgalma. Nálunk a disznóknak játék jár! Az őzeknek útját állni nem
lehet.
NÁLUNK CSAK NEKÜNK NINCS JOGUNK eldönteni, hogy építhetünk-é kerítést a saját védelmünk érdekében.
Libsi jogászaink és jogvédőink
belelendültek a kerítés-ügybe! Azt kell mondani, hogy a bemásolt cikk
alapján JOGSZERŰEN! Vélhetően lesz EREDMÉNYE IS az akcióiknak! Ha
perelhetnek?-PERELNI FOGNAK! És vélhetőleg nyernek!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése