Kivándorlás: Összeomlik-e a magyar nyugdíjrendszer?
A
nyugdíjrendszer szempontjából is elgondolkodtató, hogy a kivándorolni
szándékozó magyarok aránya a mindenkor mért legmagasabb értéket érte el
áprilisában a Tárki felmérése szerint. Minden tízedik magyar
fontolgatja a végleges külföldre költözés lehetőségét. A hosszú távú
(egy évnél hosszabb) külföldi munkavégzést tervezők aránya még
magasabb, 13 százalékos, a külföldre ingázással kacérkodók aránya 11
százaléka.
A Tárki
terminológiája szerinti „halmozott migrációs potenciál”, vagyis a
hosszabb vagy rövidebb ideig külföldön dolgozni és a véglegesen
kivándorolni szándékozók aránya jelenleg 17 százaléka Minden hatodik
magyar külföldön, főként Nyugaton keresné a boldogulását. Mélyen
elgondolkodtató, hogy a 19-30 év közötti fiatalok fele, a 30-40 éves
korosztály közel harmada külföldön szeretne dolgozni.
Ez a
másfél milliósnál is nagyobb tömeg csak növelné a rendszerváltást
követően már jelenleg is tartósan idegenben dolgozó magyarok közel
félmilliósra becsült létszámát és a nyugatihatár-menti ingázók hatvan
és százezer fő közötti számlát.
Ha ez a
fenyegető exodus akár csak részben bekövetkezik, a migráció
öngerjesztő hatása tovább erősödik: minél több sikeres külföldi példát
lát az itthon maradt rokon, barát, munkatárs, annál többük fejében
fordul meg a hosszú időre történő vagy akár végleges kiköltözés
gondolata. A folyamat máris gyorsul, hiszen a KSH friss kimutatása
szerint egyetlen év alatt 46 százalékkal, 31 ezer főre nőtt a külföldre
költöző magyarok száma. Ez a cunamiszerű munkaerő-kivándorlás végül a
nyugdíjrendszert is fenntarthatatlanná teszi.
A
kötelező nyugdíjrendszer jelenleg egyetlen pillérre, a folyó
finanszírozású társadalombiztosításra épül, miután a második pillért
lényegében felszámolták. Így a rendszer fenntarthatósága alapvetően
négy tényezőtől függ: hányan fizetnek és mennyi nyugdíjjárulékot,
illetve az ebből befolyó összeget hány nyugdíjas között és milyen
nyugdíjígérvény szerint kell felosztani.
Ha egy
magyar kivándorol vagy külföldön végez munkát, akkor természetesen nem
itthon, hanem a fogadó országban fizeti a nyugdíjjárulékot. Ennek
kedvező hatása hosszú távon érvényesül: ha majd a külhonban dolgozó
nyugdíjas lesz – miután többségükben fiatalokról van szó, 20-40 éves
kitekintésről beszélünk –, a magyar rendszertől a külföldi munkavégzés
időtartamára nem jár neki a nyugdíj, vagyis akkor majd csökkenti a
hazai terhelést. A kedvezőtlen hatás azonban rögtön érvényesül, és az
érintett személy külföldi munkavégzésének egész tartamára kihat: miután
nem fizet itthon járulékot, az emiatt kieső bevétel mindvégig
csökkenti az aktuális hazai nyugdíjak fedezetét. Pontosan abban az
időszakban, amikor a magyar baby boomerek (a Ratkó-korosztály) tömeges
nyugdíjba vonulása felduzzasztja a nyugdíjas társadalom létszámát, s
emiatt a nyugdíjfedezetnek nőnie kellene.
A
nyugdíjkassza bevételkiesésének mértéke ilyen hatalmas létszámú
külföldi munkavégző esetén riasztó méreteket ölt. Ha a magyar
átlagbérek – jelenleg bruttó 240 ezer forint – összegével és a 10
százalék nyugdíjjárulékkal számolunk, akkor 600 ezer külföldön dolgozó
és ingázó esetében évi 172 milliárd forint járulékbevételtől esik el a
nyugdíjkassza. (Az éves öregségi nyugdíjkiadás idén 3010 milliárd
forint, vagyis ennek 5,8 százalékáról, nagyjából három heti
nyugdíjfedezet hiányáról beszélünk.)
Természetesen nem csak a magánszemély nyugdíjjáruléka, hanem a magyar
foglalkoztató által fizetendő 27 százalékos szociális hozzájárulási adó
is kiesik (a nyugdíjrendszerre a teljes szocho bevételből idén 85,9
százalék jut).
Ha
ezzel is számolunk, akkor a külföldön dolgozók nem hazai
közteherviselése miatt a nyugdíjkassza hiánya további 466 milliárddal
nő, ami összességében 638 milliárd forintra, a nyugdíjköltségvetés 21
százalékára, azaz több, mint kéthavi nyugdíj fedezetére rúg.
Természetesen a képet árnyalja, hogy rengeteg kivándorló és külföldi
munkát kereső itthon munkanélküli volt vagy alacsony keresetű állásokban
dolgozott, de a fenti kalkuláció még a mai 105 ezer forintos
minimálbért alapul véve is legalább egy havi nyugdíj fedezetét vonja ki a
rendszerből, amit pótolni kell.
Ha a
tendencia folytatódik, márpedig a jelek szerint az exodus óriáshulláma
még mindig emelkedik, akkor a nyugdíjrendszer a jelenlegi állapotában
sokkal rövidebb időn belül válik fenntarthatatlanná, mint korábban (a
demográfiai és hazai foglalkoztatási tényezők következtében)
számíthattunk rá.
A
gazdagabb államok vonzása egyfajta demográfiai szivattyút működtet, ami
a Magyarországon kiképzett, tettre kész, jellemzően fiatal dolgozókat
(is) elszippantja – vagyis közvetve elvonja a nyugdíjkiadások jelenlegi
fedezetének jelentős részét. Ha e folyamat fennmaradása, sőt,
erősödése mellett figyelembe vesszük a magyar társadalom gyorsuló
elöregedését is, ami a várható élettartamok örvendetes emelkedése
mellett a gyermekszületések rendkívül alacsony számának elháríthatatlan
következménye, akkor a folyó finanszírozású nyugdíjrendszer jövőjét
semmiképpen sem láthatjuk biztonságban.
A
külföldi munkavégzésnek van azonban előnye Magyarország számára (a
foglalkoztatási statisztikák javítása mellett). A külföldön dolgozók
hazautalásainak összege tavaly már közel 3 milliárd eurót (több, mint
900 milliárd forintot) tett ki, ami a magyar GDP 2,8 százalékának, vagy
a magyar folyó fizetésimérleg-többlet harmadának felel meg. Ezzel az
összeggel jelentősen javul(hatott) az itthon maradt hozzátartozók
anyagi helyzete…
(vg.hu)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése