Kilakoltatás stadion-építés miatt Miskolcon
Sok
baja van Miskolc polgármesterének, Kriza Ákosnak a szegényekkel. Nem
elég, hogy élelmiszert nem tudnak venni maguknak, ezért letapossák a
rózsákat karitatív ételosztáskor, de az épülő stadionnak is az útjában
laknak. Ezért menniük kell – az utcára.
Miskolc
önkormányzata – a város a negyedik legnagyobb település Magyarországon
– tervbe vette, hogy a Számozott utcák néven ismert környék minden
lakóját kilakoltatják, hogy legyen hely az átépítésre váró helyi
labdarúgó stadionnak – olvasható az Amnesty International legfrissebb
felhívásában. Legalább két család kapott felszólító levelet az
önkormányzat megbízásából eljáró végrehajtótól, hogy legkésőbb április
13-ig és 16-ig el kell hagyniuk az otthonaikat, különben az utcára
teszik őket. Várhatóan újabb családok következnek. Az Amnesty
International képviselőjének a kialakult helyzetről mesélve az egyik
lakó ezt mondta április 1-jén: “az egész dolog a fociról, a pénzről és a
rasszizmusról szól. Utálják a romákat.”
A most
kézbesített felszólító levelek jelzik, hogy a kilakoltatások ügyében
tavaly óta nem gondolta meg magát az önkormányzat, csak a téli
hónapokra fel kellett függesztenie a kilakoltatásokat a törvényben
előírt moratórium miatt. A kilakoltatások előtt közel 900 ember,
nagyrészt roma származásúak laktak a Számozott utcákban. 2014 májusában
nagyjából felük kapott kilakoltatási felszólítást. 2014 decembere óta
közel 30 családot tettek az utcára, anélkül, hogy érdemi konzultáció
előzte volna meg a kilakoltatásokat vagy alternatív lakhatásról
gondoskodtak volna számukra. Az Amnesty International három alkalommal
tett látogatást a területen az elmúlt kilenc hónapban, többek között
találkozott azokkal az önkormányzati tisztviselőkkel is, akik a
kilakoltatások lebonyolításáért felelősek. Az érintett lakók arról
számoltak be, hogy sem megfelelő tájékoztatást nem kaptak, sem
megfelelő lakhatási alternatívát nem kínáltak fel számukra. A
nemzetközi emberi jogi szabályok alapján csak akkor igazolható egy
kilakoltatás lebonyolítása, ha az a legszigorúbban követi a nemzetközi
emberi jogi előírásokat.
A
miskolci hatóságok 2014. május 8-án fogtak neki a Számozott utcák
felszámolásának, amikor a közgyűlés úgy döntött, hogy megszüntetik az
ott élők lakásbérleti szerződéseit. A lakók nagy része jelenleg a
hajléktalanná válás rémképével néz farkasszemet, anélkül, hogy a
kilakoltatás miatt bármiféle kompenzációt kapna. Az önkormányzat
érdemben nem konzultált a lakókkal. Az Amnesty International 2014.
július 14-én írt az önkormányzatnak, majd októberben találkozott is
annak képviselőivel.
Mint a
Gazdasági, Szociális és Kulturális Jogok Nemzetközi Egyezségokmányának
(ICESCR) részes állama, Magyarországnak kötelessége tiltani,
akadályozni és megelőzni a kényszerkilakoltatásokat.
Az ENSZ Gazdasági, Kulturális és Szociális Jogok Bizottsága 7. Számú
Általános Ajánlásában hangsúlyozta, hogy kilakoltatásra csak a legvégső
esetben kerülhet sor, akkor ha már minden más szóba jöhető lehetőséget
megvizsgáltak és elvetettek. Még akkor is, ha egy kilakoltatás
igazolhatónak tekinthető, csak akkor hajtható végre, ha a megfelelő
eljárási garanciák rendelkezésre állnak, illetve biztosított a
kompenzáció az elszenvedett veszteségekért és az alternatív lakhatás is
megoldott. A nemzetközi jog tiltja, hogy a kényszerkilakoltatást és a
házak lerombolását büntetőeszközként használják fel olyan emberekkel
szemben, akiknek nincsen állandó lakóhelye vagy más státusza.
A
nemzetközi emberi jogi előírásoknak megfelelően a magyar hatóságoknak
azt is biztosítaniuk kell, hogy a kilakoltatás nem diszkriminatív és
nem sérti az egyenlő bánásmód követelményét. Amikor a hatóságok
beruházásokat terveznek vagy bármilyen okból kilakoltatást
fontolgatnak, kötelességük felmérni, hogy van-e olyan csoport, amelyet a
kilakoltatás hátrányosabban érint. A magyar hatóságoknak kötelességük,
hogy lépéseket tegyenek a hátrányos megkülönböztetés felszámolására,
hogy ezzel is növeljék a marginalizált csoportok, így például a romák
lakhatási biztonságát.
Az
Egyezségokmány értelmében a kilakoltatások előtt a hatóságoknak
kötelességük feltérképezni – egy valódi konzultáció során az
érintettekkel – az összes szóba jöhető alternatívát. Minden csoportnak
és egyénnek joga van ahhoz, ideértve a nőket, kisebbségeket és
fogyatékkal élőket is, hogy az összes fontos információt vele
megosszák, konzultáljanak vele, és részt vehessen a folyamatban. Ahhoz
is joguk van, hogy megoldási javaslatokkal álljanak elő, amit a
hatóságnak kötelességük alaposan megvizsgálni.
Az ENSZ
alapelvei és iránymutatásai alapján (UN Basic Principles and
Guidelines on Development-based Evictions and Displacement) az
államoknak minden olyan beruházás vagy fejlesztés kivitelezése előtt,
amely kilakoltatással is járhat, hatástanulmányt kell készíteniük. A
tanulmánynak adatokat kell tartalmaznia az érintett területről, az ott
élő emberekről, kitérve a helyhez kötödő kapcsolatukra (például
jövedelem-szerző tevékenységeikre), a közszolgáltatásokra a térségben
stb.
A
konzultáció csak akkor tekinthető érdeminek, ha feltérképezi a
kényszerkilakoltatás helyett szóba jöhető összes lehetséges
alternatívát. Például, ha a kilakoltatás oka lakbérhátralék, akkor
olyan megállapodást kell találni, amely több időt hagy a bérlőknek a
tartozás rendezésére. Ha a kilakoltatás oka a veszélyes lakhatási
körülmények, akkor lehetőség szerint fejleszteni kell az ingatlanokat,
nem pedig lerombolni.
(STOP)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése