Szinte biztos, hogy ősszel lesz elszámoltatás, amelynek
végén a bankok fizetnek majd a korábbi ügyfeleknek, illetve csökkentik
a még aktív hitelek törlesztőrészleteit. Akár a felvett összeg harmada
is visszajárhat a devizában felvett autóhitelek után.
Többéves
hitegetés után úgy tűnik, jelentős és széles körű segítséget kapnak a
devizahitelesek. A kormány elszámoltatást ígér és türelemre int, miután
a Kúria kimondta,
a bankok tisztességtelenül jártak el a devizahiteles ügyfeleikkel
szemben – innen már nincs visszaút, és biztos, hogy fizetnek majd a
bankok. A kérdés, mi után és mikor. Várhatóan még az őszi önkormányzati
választások előtt, leghamarabb szeptemberre meglesz, kinek mennyi jár
vissza már rendezett hiteléből, illetve milyen mértékben csökkennek a
törlesztőrészletek a még aktív hiteleknél. Jelenleg minden ezzel
kapcsolatos számítás csak kormányzati kommunikációra épülő erős sejtés.
Suzukit vettek BMW-áron
Ma
a devizahitelesek nagyjából harmada problémás ügyfél, olyan, aki
késedelemben van a törlesztésekkel. Ennél is többen lehetnek azok, akik
bár kigazdálkodják a megemelkedett törlesztőket, a mozgásterük nagyon
kicsi, az opciós szerződés lejártáig pedig autójuk értékesítésével sem
próbálhatják meg csökkenteni vagy kifizetni tőketartozásukat. A
gépjárműhitelesek aránya jelenleg nagyjából 7:3 a lakáshitelesekkel
szemben. Jóval többen vannak tehát, akik autóra, esetleg motorra vettek
fel hitelt, és nem ingatlanra. Az elmúlt hetekben a
gépjárműhitelesekről kevesebb szó esett, pedig a Banki Hitel
Károsultjainak Egyesülete (BHKE) szerint tavaly óta jelentősen nőtt a
bajba jutottak száma.
A BHKE szerint a jónak tűnő konstrukciók
tekintélyes része mostanra jutott el abba a stádiumba, hogy a
gépjárművek jelenlegi értéke aránytalanul kicsi a fennálló
hiteltartozáshoz képest. A törlesztők nem ritkán közel duplájukra
emelkedtek, a járművek piaci értéke és a fennálló tartozás mértéke
pedig távolról sem relevánsan követték egymást. Ezek azok a helyzetek,
amikor az ügyfelek úgy fogalmaznak, „Suzukit vettek, de egy BMW árával
tartoznak”.
Mennyi járhat vissza?
Árfolyamrés? Kamatemelés?
A devizahitelek kapcsán két kulcsfogalommal nem árt tisztában lenni, ha a visszafizetésről esik szó: árfolyamrés és a kamatemelés. Az árfolyamrés a bankok által folyósított hitelek és a törlesztőrészletek közti árfolyamkülönbséget jelenti. Ez a gyakorlatban akkor problémás, ha a hiteleket erős eladási árfolyamon folyósították bankok, míg a törlesztőrészleteket gyenge vételi árfolyamon számolták. Például ha valaki felvett egy svájci frankos hitelt 180 forint/svájci frank áron, akkor azt lehet, hogy 190 forintos árfolyamon törlesztette vele a bank, ezért a PSZÁF 2010-ben úgy döntött, a Magyar Nemzeti Bank középárfolyamát kell használni a számításoknál. Az árfolyamrés a két kulcsadat közül a kisebb tétel, de az már biztosnak tűnik, hogy ez visszamenőleg teljes mértékben visszajár mindenkinek.2008 végén meredeken emelkedni kezdtek a törlesztőrészletek, melynek egyik oka volt, hogy a forint nagyot zuhant a svájci frankkal szemben. Ez a devizahitelek esetén közismert kockázat, de az emelkedés mögött volt még egy érték, ez pedig a kamatemelés volt. Az Index.hu vonatkozó szájbarágója szerint a bankok látván, hogy nagyot nőtt az ország csődkockázata, és az ügyfeleik kockázata is, egészen keményen emeltek kamatot a korábban éppen az alacsony kamat miatt igazán vonzó devizahiteleknél. Várhatóan a kamatemelés után is visszajár valamennyi. Nem kizárt, hogy teljes mértékben kárpótolják az ügyfeleket az így kialakult különbözettel.
A penzcentrum.hu-n július 3-án megjelent egy cikk,
és benne egy számítás, mely szerint a felvett hitelek akár harmada
visszajárhat. Ők a kamatemeléssel és az árfolyamréssel kalkuláltak.
Példaként egy 2007 júniusában felvett, kétmillió forintos és ötéves
futamidejű, svájci frank alapú autóhitelt vettek. A jegybanki adatok
alapján ebben az időszakban kétszer történt kamatemelés: 2008 közepén,
majd 2009 közepén. A kamatok így kilenc százalék alól tizenhat százalék
fölé emelkedtek, a törlesztőrészlet pedig 94 százalékkal nőtt, melyből
a kamatemelés 24 százalékot tett ki. Emiatt a kétmilliós hitel a
törlesztés végére 4 millió 779 ezer forintba került az ügyfélnek.
A
Pénzcentrum szerint az ismert jegybanki adatok alapján, a konkrét
példánál az árfolyamrésből 68 ezer, míg a kamatemelésből 601 ezer
forint járna vissza. Megkérdeztük erről az MNB-t, ám szerintük ez
csupán túlzó szélsőértéknek tekinthető. Véleményük szerint minden
becslés erősen bizonytalan, mivel a hitelek átszámítására vonatkozó
pontos módszertan meghatározására csak ősszel kerül sor.
Ráadásul
sok egyéb tényező van. Az sem mindegy például, hogy a pénzintézetek meg
tudják-e, illetve mekkora arányban tudják megvédeni a kamatemeléseket.
További nehézség, hogy a gépjárműhitelezés nagyrészt pénzügyi
vállalkozásokon keresztül zajlott, amelyeknél a banki adatokhoz képest
lényegesen szűkebb információs halmaz áll rendelkezésre mind a
kamatokról, mind az árfolyamemelésről. Bizonytalanságról beszél a BHKE
is. A visszajáró összeg mértéke számukra sem egyértelmű a
törvénytervezet alapján, ezért őszig ők sem akarnak merész
latolgatásokba kezdeni.
Hogyan járhat vissza pénz?
Azok
az ügyfelek, akik már visszafizették a hitelüket, valószínűleg egyben
megkapják majd a megállapított összeget. A még életben lévő hitelek
esetén várhatóan csökkenő törlesztőrészlettel számolhatnak majd az
ügyfelek, míg a már kifizetett törlesztéseik után visszajáró összeget
előreláthatólag a tőketartozásból vonnák le. Nagyon fontos, és egyelőre
szintén megválaszoltan kérdés, hogy a már visszaszolgáltatott,
kényszerértékesített gépjárművek utáni követelések, melyek jogi útra
terelődtek, hogyan mentesülhetnének a jogtalannak tűnő fizetési
kötelezettség alól a törvénytervezet értelmében – jegyzi meg a BHKE.
Hogy
az őszre várt szabályozás hány évre visszamenőleg terjed majd ki, azt
várhatóan az ötéves elévülési idő határozza meg. Ez azt jelentheti,
hogy a 2009 előtt lejárt kölcsönök után nem jár vissza semmi. Az ennél
korábbi devizahitelek törlesztési idejének java még a válság előttre
esett, így az árfolyamrés és a kamatemelés mértéke itt amúgy sem volna
számottevő.
Lesz kiút?
Szülessen
bármilyen döntés ősszel, nem kérdés, sokan maradnak, akiknél a
csökkentett hiteltörlesztő csak enyhít a szorításon, de nem hoz
megoldást. Számukra továbbra sem látni kiutat. Az utóbbi időben egyre
több panasz érkezik a BHKE-hez az ügyfelek részéről, hogy az opciós
időszak lejártát követően egy-egy pénzintézet egyoldalúan zálogtárggyá
minősíti a finanszírozott gépjárművet, ezzel teljesen ellehetetlenítve
azokat, akik a megtakarításaikból és a gépjármú értékesítéséből befolyt
összegből végtörleszteni, lezárni kívánnák szerződésüket.
A BHKE
szerint a bajba jutott ügyfelek egy része számára szimpatikusabb
megoldás lenne a tavaly elhangzott kormányzati terv, miszerint akik
visszaadnák a gépjárművet a pénzintézetnek, mentesülhetnének a további
terhek alól. Ha veszteségek árán is, de sokaknak ez jelentene teljes
megkönnyebbülést.
Máth Dávid
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése