Egy maffiaállamban az átláthatatlanság a lényeg. Ha minden zavaros!-lehet halászni. Aztán akad majd egy-két balek, amivel el lehet vitetni a balhét aprópénzért,
Rászorulók isszák meg az egyházi szolgáltató és az állam vitájának levét?
Idősek
ezrei várják hiába házi gondozójukat több mint másfél száz településen,
mivel az államkincstár költségvetési csalás gyanúja miatt
felfüggesztette a szolgáltatás finanszírozását. Jelenleg vizsgálatok
zajlanak, s mint nyíregyházi riportunkból kiderül, a szociális
ellátásban érdekelt egyházi személyek egymásra mutogatnak. Tanulságos
történet arról, miképpen került a szociális szolgáltató egy egzotikus
kisegyház felügyelete alól először a baptistákhoz, majd a Magyar Iszlám
Közösséghez, és hogyan bukkant fel a vezetésben a magyar kriminalisztika
egyik legeredetibb sztorijának tartott takszöv-ügy két vádlottja.
Egy
magas ház előtt tesszük le autónkat Nyíregyházán, Papp Jánosné már vár
bennünket az épület előtt. Anikó, ahogy szólítjuk, házi gondozóként
dolgozott a Kelet-magyarországi Humán Szolgáltató Központnál, kilenc
gondozottja volt. Idei munkájáért még nem kapott fizetést, a
decemberihez is csak január végén jutott hozzá. Múlt hónap közepén végső
elkeseredésében felmondott.
A
szabolcsi megyeszékhely csak egy a sok helyszín közül, amelynek idősei
bajba kerültek: a szociális ellátással foglalkozó szolgáltató
országszerte hat megye 155 településén működött, 600 dolgozót
foglalkoztatott és több mint 7 ezer rászoruló mindennapjait segítette.
Anikó előtt már sok gondozójuk felmondott, rengeteg idős ember maradt
ellátás nélkül.
Így
járt Deák Gyuláné, akit korábbi gondozójával elsőként felkerestünk.
Irénke néni tipegve nyit ajtót, „visszahozták nekem Anikót?” kérdéssel
fogad. Komoly sérvvel műtötték, székén ülve már mutatja teste gyenge
pontját. Illetve egyik gyenge pontját, mert sajnos van belőle több is:
vérnyomása igen magas, a 180-as érték nála nem számít kiugrónak, baj van
a szívével is.
Férje
két éve halt meg, azóta egyedül él. Anikó mindennap járt hozzá, amiben
csak lehetett, segített: gyógyszert íratott, elkísérte az orvoshoz,
megtett mindent, amit csak kellett. Most egyedül a menyére számíthat az
idős asszony, ha valamire szüksége van, ő hozza neki házhoz. Három
gyereke közül az egyik Belgiumban dolgozik, a másik Kistarcsán, a
harmadik Rákospalotán él.
Csont bánhatja a fürdetést
Amíg
Irénke néninél ülünk, befut egy másik házi gondozó: Rácz Józsefné, aki
április közepén, ugyanazon a napon mondott föl, mint Anikó. Bár már ő
sem dogozik, épp egy korábbi gondozottjához tart – ahogy ő fogalmaz, van
egy kilencven éves nénije, aki a málenkij robotot is megjárta, súlyos
beteg, az ő fürdetésében továbbra is segédkezik. Egyszerűen nem tudná
magára hagyni.
Anikó a
másik két gondozottját, Simon Zoltánt és feleségét, Rózsika nénit is
bemutatja nekünk, az idős pár hatvan éve házas, mindketten közel járnak a
kilencvenhez. Zoli bácsi mozgáskorlátozott, a vérnyomása nemritkán
240-ig is felkúszik. Érkezésünkkor a kanapén fekszik, látszik, hogy
gyakorlatilag ez állandó tartózkodási helye. Rózsika néni átlagos
nyugdíjasnak tűnik, amíg meg nem tudjuk bajait: szívritmus-szabályozóval
él, mellette nagyon súlyos csontritkulása van. Emiatt már tört
lapockája és szinte minden oldalbordája, legutóbb az ujja sérült. Mégis ő
fürdeti mozgáskorlátozott férjét: laticellel bevont kis lépcsőt
eszkábált, arra áll föl, amikor besegíti a kádba. Nem egyszerű
mutatvány, de fürdőjük olyan pici, hogy a mosdás másképp nem megoldható.
Anikó nélkül nagyon nehezen boldogulnak, egyetlen „szerencséjük”, hogy
hatvanéves fiuk állás nélkül maradt, így jelenleg tud nekik segíteni.
Elmélet és a gyakorlat
A
Kelet-magyarországi Humán Szolgáltató Központ gondozói sorra mondanak
föl amiatt, hogy munkájukért egy fillért sem kapnak a költségvetési
csalás gyanújába keveredő és emiatt az állami támogatást elvesztő
munkáltatójuktól. Arról, hogy a szociális szolgáltató kiesése miatt
bajba került idősekről ki gondoskodik, érdeklődtünk az illetékes
hivataloknál is.
A
finanszírozást felfüggesztő Magyar Államkincstártól és az Emberi
Erőforrások Minisztériumának szociális ügyekért felelős
államtitkárságától szinte teljesen egyező választ kaptuk: a házi
segítségnyújtás a települési önkormányzatok kötelező feladata, ebből
adódóan a rászoruló idősek nem maradhatnak ellátatlanul. Ám Nyíregyháza
önkormányzata szintén leporolta magáról az ügyet – mint írták, az
önkormányzat szociális ellátó rendszere zökkenőmentesen működik, a humán
szolgáltató a problémával nem kereste meg a testületet, az önkormányzat
pedig semmilyen kapcsolatban nem áll vele. Mi az ápolóktól és az
idősektől annyit tudunk, hogy a gondozók munkaügyben már érdeklődtek a
városnál, az idősek is kopogtattak segítségért.
Annak,
hogy a kereslet a kínálattal a törvény szövege ellenére nem találkozik,
vélhetően az az oka, hogy a településeknek egyrészt nincs elég
gondozójuk, többet fölvenni nem tudnak, másrészt árban sem
versenyképesek a normatív támogatás másfélszeresét kapó egyházi
fenntartású szolgáltatókkal.
Érdekes
kettősség ez: úgy tűnik, egyházi fenntartásban messze jobban megéri az
állam pénzén működtetni ilyen szolgáltatást, mint önkormányzati
fenntartásban. Pedig elvileg mindkettő az adófizetők pénzéből
gazdálkodik. Az egyházak alatt ráadásul nem feltétlenül a klasszikus
értelemben vett nagy történelmi egyházajkat kell érteni.
Irénke
nénit 400 forintos óradíjon tudná ellátni önkormányzati gondozó, míg az
Anikót foglalkoztató, magasabb támogatást kapó egyházi szolgáltatónak
csak 60 forintos óradíjat kellett fizetnie ugyanazért. Hó végén összesen
mindössze 800-1000 forintjába került a segítség. Figyelembe véve, hogy
az idős asszony havonta csak gyógyszerre 18 ezer forintot költ, emellett
rezsit fizet és nyilván eszik is, ez a különbség már nem vállalható.
Hasonló cipőben járnak Rózsika néniék is: a korábbinál sokkal drágább
házi gondozóra egyszerűen nem futja nekik.
Egyházak viadala
Noha a
dolgozók csak decemberi fizetésük csúszása és a januári elmaradása óta,
az idősek pedig csupán egy-két hónapja, gondozójuk elköszönése miatt
érzik, hogy a szolgáltatónál baj van, a történet sokkal régebbre nyúlik
vissza. Cikkünk elkészítéséhez mintegy tucatnyi interjút készítettünk,
ám a nyilatkozók zöme nem kívánt névvel szerepelni. Állításaikat más
forrásból is ellenőriztük. Ezek alapján foglaljuk össze ezt a bizarr
történetet.
Az
időseknek házi segítséget nyújtó szolgáltatót 2011 júliusáig az akkor
még államilag elismert egyházként működő Út és Erény Közössége Egyház,
illetve intézménye (pontos szakszóval mondva egyházi jogi személye), a
Kelet-magyarországi Szociális Szolgáltató Központ működtette, méghozzá
az egyházaknak járó magasabb állami normatívából. A fordulat 2011 nyarán
történt, amikor az egyházügyi törvény az Út és Erényt megfosztotta
bevett egyházi státustól, bizniszegyháznak minősítette. A kungfu- és
egyéb harcművészeti iskolákat, masszázs- és jógatanfolyamot,
országszerte tucatnyi szociális intézményt – mint látjuk, bőkezű állami
támogatásból – működtető szervezet sokaknak szúrta a szemét, ám a
jogfosztást vezetőjük nem tűrte tétlenül: kilenc másik kisegyházzal
együtt a strasbourgi Emberi Jogok Európai Bírósága elé vitte ügyét, arra
hivatkozva, hogy sérül a gyülekezési és egyesülési szabadságuk.
Az
ügyben tavaly áprilisban született ítélet: a kisegyházak nyertek, és
miután szeptemberben a bíróság elutasította a kormány fellebbezését is,
az ítélet jogerőre emelkedett. A magyar államnak fizetnie kell, meg kell
egyeznie a jogfosztott egyházakkal a kártérítés összegéről,
mikéntjéről. Ennek híján a bírák döntik el, kinek mi és mennyi jár.
Ugyan
az még kérdés, mi lesz a kártérítési ügy vége, az már nem az, mi történt
amiatt, hogy a kisegyház elvesztette státusát és azzal együtt a
szociális ellátás magasabb finanszírozását: vezetője új fenntartót
keresett az idősek házi gondozásához. Sikerült ehhez megnyernie a
Baptista Szeretetszolgálatot, amely 2011 júliusától Kelet-magyarországi
Humán Szolgáltató Központ néven majd két évig vitte tovább a
tevékenységet, s kapta hozzá a magasabb állami normatívát. Az
együttműködés 2013 áprilisáig tartott, a felek útjai ekkor elváltak.
Sok
gondozó a problémák tavaly decemberi felszínre kerüléséig nem is
értesült arról, hogy az elmúlt majdnem két évben fenntartójuk már nem
volt ugyanaz: ekkor szereztek tudomást arról, hogy működtetőjük, a
Gondoskodó Figyelem Oktatási-Szociális Szolgáltató Központ
tulajdonképpen a Magyar Iszlám Közösség intézménye, egyházi jogi
személye. Ezen többen nagyon meglepődtek.
Forrásainktól
úgy tudjuk, hogy fenntartóváltásra azért került sor, mert az alapító
nézeteltérésbe került a szeretetszolgálattal, viszonyuk megromlott, az
együttműködésnek vége szakadt. Finanszírozásra viszont szükség volt, új
egyház kellett: emiatt került a szociális szolgáltató – ha áttételesen
is, de – a Magyar Iszlám Közösség fennhatósága alá.
Gyanú gyanú hátán
A
Kelet-magyarországi Humán Szolgáltató Központ életében 2013 áprilisában,
a fenntartóváltás után történtek azok az események, amelyekre a Magyar
Államkincstár tavaly decemberben közölt jelentése világított rá. A
kincstár ezt követően, közel fél éve függesztette fel az ellátások után
járó normatíva kifizetését. Nem csekély összegekről van szó: 2013-ban
838 millió forint volt a megállapított és folyósított támogatás,
2014-ben pedig – egészen a decemberi felfüggesztésig – több mint 1,2
milliárd forintot utaltak az arra az évre megállapított 1,5 milliárd
forintos támogatásból. Az idei évre 1,4 milliárd forint lett volna az
állami normatíva, ebből az összegből kapta volna munkabérét többek közt
az a 600 dolgozó, aki az időseket gondozta.
Mint a
Magyar Államkincstártól megtudtuk, a szankcióra az adott okot, hogy a
kincstár költségvetési csalásra gyanakszik, amiatt tett
büntetőfeljelentést, az eljárás jogerős lezárultáig pedig nem
folytatható a finanszírozás. Az MNO birtokába került jegyzőkönyv szerint
a kincstár a szolgáltató mezőtúri és szolnoki telephelyén tárt fel
gyanús eseményeket: ezeken a településeken találták vitathatónak a
költségvetési támogatás igénybevételét, lévén a szolgáltató által
adminisztrált ellátások nem minden esetben fedték a valóságot. Magyarán
mondva a szolgáltató „több gondozási alkalmat kívánt igazolni”, mint
amennyire ténylegesen sor került. A szolgáltatót a kincstári gyanú miatt
a Nemzeti Adó- és Vámhivatal tavaly december óta vizsgálja, a
bizonyítékok beszerzése és értékelése, a tanúk kihallgatása jelenleg is
zajlik.
Az
elmúlt fél évben, túl a költségvetési csalás gyanúján, más is borzolta a
szolgáltató körüli kedélyeket: idén januárban derült ki, hogy volt
vezetője, akit 2013 decemberében váltottak le, rá egy hónappal
feljelentést tett amiatt, hogy a Magyar Iszlám Közösség vezetője, Bolek
Zoltán visszakérte a szolgáltatónak járó egyházi kiegészítő normatíva
tíz százalékát. Vagyis a volt vezető azért fordult a rendőrséghez, mert
úgy ítélte meg, hogy a Magyar Iszlám Közösség voltaképpen ennyi
jutalékért áruba bocsátotta egyházi státusát. Az erről szóló
hangfeltételt a Hír TV Célpont című műsora tette közzé, a hanganyag
bejárta a sajtót.
Az ügy
jelenlegi állásáról érdeklődtünk a nyomozást folytató Hajdú-Bihar Megyei
Rendőr-főkapitányságnál, munkatársuktól pedig azt a tájékoztatást
kaptuk, hogy szervezetük a nyomozást tavaly januárban meg is kezdte. A
bűnügyi igazgatóság a Gondoskodó Szeretet és a Gondoskodó Figyelem –
mindkettő a Magyar Iszlám Közösség alá tartozó, jogi személyiséggel
rendelkező intézmény – képviselői ellen folytatott nyomozást, méghozzá
befolyással való üzérkedés gyanúja miatt. Az ügyet bűncselekmény
hiányában idén februárban zárták le, egyéb részletet nem árultak el. Más
forrásból úgy tudjuk, hogy bűncselekményről vélhetően azért nem volt
szó, mert a hatályos jogszabályok szerint az egyházi fenntartó akár a
teljes támogatási összeget is elkérheti és magánál tarthatja abban az
esetben, ha humán szolgáltatásra költi. Vagyis nem feltétlen kell a
pénzösszeget egyetlen idősgondozó fenntartására fordítania, mondhatja
azt, hogy a támogatást a cél érdekében például ingatlanvásárlásra vagy
egyéb, a feladathoz köthető beruházásra költi.
Rendőrségről a Szegedi Törvényszékre
A
Magyar Iszlám Közösséghez tartozó Gondoskodó Figyelem vezetésében 2013
decemberében, még a hangfelvétellel kapcsolatos feljelentés megtétele
előtt történt személycsere ugyancsak érdekes: mint az Emberi Erőforrások
Minisztériumának egyházügyi nyilvántartásából kiderül, innentől kezdve a
Gondoskodó Figyelem önálló képviselője Orosz, korábbi, lánykori nevén
Linzenbold Mariann. Az ő nevét sokan a 2002 és 2007 közé eső úgynevezett
takszöv-ügy miatt ismerik: ennek a magyar kriminalisztika történetében
egyedülálló esetnek Orosz Mariann a Magyar Iszlám Közösséghez tartozó
intézmény másik vezetőjével, Nagy Zsolttal együtt vádlottja. A
büntetőügyet a Szegedi Törvényszék viszi, a tárgyalások folyamatosak:
múlt héten is ülésezett a bíróság, május 5-e is tárgyalási nap volt. A
testület további tárgyalásokat is tart, majd pedig a bizonyítási eljárás
eredményének ismeretében hoz ítéletet. Az MNO-nak előzetesen csak
annyit tudott elárulni a bíróság, hogy ítélethozatalra ez évben
várhatóan nem kerül sor.
Mint az
a bíróságok országos tárgyalási jegyzékéből kiderül, a takszöv-ügy nem
egyszerű: a vádirat 46 vádlottat, 100 tanút és több mint 50 sértettként
érintett takarékszövetkezetet jelöl meg. Az iratanyag rendkívül
terjedelmes, több tízezer oldalas. A vádirat gyanúja szerint a vádlottak
összesen 52 magyarországi takarékszövetkezetnek okoztak 11 milliárd
forintot meghaladó kárt, melyből 3,1 milliárd forint térült meg. A
csalás lényege az volt, hogy több mint háromszáz vállalkozás több mint
ezer valótlan tartalmú bérleti szerződést kötött a bűnszervezeteket
vezető vádlottak cégeivel. A szerződésekben feltüntetett eszközök vagy
nem is léteztek, vagy valós értékük csupán töredéke volt a gondoltnál.
Ezt követően a bérbeadók bérletidíj-követelésüket a teljes érték 70-85
százalékáért eladták a takarékszövetkezeteknek, viszont a pénzintézetek
értelemszerűen nem tudták behajtani.
Persze
mivel az ügy még nincs lezárva, messzemenő következtetéseket nem lehet
levonni belőle, hiszen az ártatlanság vélelme mindenkit megillet.
Ugyanez igaz a Nemzeti Adó- és Vámhivatal szolgáltatónál folytatott,
költségvetési csalás gyanúja miatti nyomozására is. A szolgáltató két
telephelyén feltárt szabálytalanságokat, amikre az államkincstár
hivatkozik, azért sem lehet a jelenlegi vezetés nyakába varrni, mert a
kincstár által vizsgálat időszak 2013. április 1. és december 31. közé
esik. Ebben az időszakban – mint az a minisztérium nyilvántartásából
kiderül – a Magyar Iszlám Közösség intézményének képviselője nem egyedül
a takszöv-ügyben érintett Orosz Mariann volt, hanem a később a
hangfelvételre hivatkozva feljelentést tevő vezető és édesanyja
együttesen. A mérleg akkortájt még utóbbiak javára billent, erre
hivatkozva a jelenlegi vezetés igyekszik az egész ügyért az elődöt
felelőssé tenni. Aki persze nem kér a vádakból.
Árnyékban az idősek
Ugyanakkor
nagy kérdés, hogy a Kelet-magyarországi Humán Szolgáltató Központ két
telephelyén feltárt szabálytalanságok miatti vizsgálat elhúzódása,
illetve a vezetők személye körüli hírek miatt miért bűnhődik több ezer
idős ember. Az általunk is meglátogatott Irénke néni, Rózsika néni és
Zoli bácsi ugyanis csak egy a sok közük; ők pusztán azért kénytelenek
nélkülözni gondozójukat, mert a szegedi és mezőtúri gyanú az egész
szervezetre árnyékot vet, a hivatalos vizsgálat pedig csigalassúsággal
halad. Részükről jogos elvárás, hogy amíg a költségvetési csalás gyanúja
miatt megindult nyomozás véget nem ér, az állam más módon gondoskodjon
ellátásukról. Ez ugyanis, mint a hivatalos válaszokból is kiderül,
minden önkormányzatnak kötelező feladata. Más kérdés, hogy a
településeknek egyrészt nincs elég gondozójuk, másrészt ezt sok idős
ember nem tudja megfizetni az ott alkalmazott magasabb árak miatt.
Ugyanígy jogos elvárás a gondozók részéről az, hogy szociális munkájuk
után kapják meg azt a bért, ami járna nekik és amire elvileg van állami
keret: a felfüggesztett finanszírozás.
Az
állam egyelőre mossa kezeit: a kincstár az MNO-t arról tájékoztatta,
hogy ha a fenntartó nem kívánja vagy nem tudja az intézményt a
későbbiekben működtetni, ezt a feladatot más szervnek, állami vagy nem
állami fenntartónak átadhatja. Megjegyzik, hogy a Magyar Iszlám
Közösségnek a jelenlegi mellett más intézménye is nyújt szociális
ellátást, így amennyiben a kapacitásába belefér, az ellátást azon
keresztül is biztosíthatják.
A
jelenlegi fenntartó egyelőre a jövőbe néz: arra hivatkozva szeretne újra
hozzájutni a finanszírozáshoz – és amiatt tüntetett idén márciusban
közel kétszáz dolgozójával az Emberi Erőforrások Minisztériuma és a
Parlament előtt –, hogy bebizonyítsa, munkatársai megfelelően végezték a
munkájukat. Az MNO-nak hivatkoznak arra is, hogy a feltárt
szabálytalanságok még a korábbi vezető időszakára estek – ez részben
igaz, de a hivatalos dokumentumok nem támasztják teljesen alá, hiszen a
képviselet a kérdéses időszakban együttes volt.
Persze
hiába látjuk ez utóbbit a minisztériumi nyilvántartásban, mérget venni
rá nem lehet: mint az egyháztörvényből kiderül, az Országgyűlés által
elismert egyházak nyilvántartását ugyan a miniszter vezeti, az nem
minősül közhiteles hatósági nyilvántartásnak. Azaz nem olyan, mint a
cég- vagy az ingatlannyilvántartás, amely azért biztos tájékozódási
pontnak, hivatkozási alapnak tekinthető, garantáltan gyorsan, időben
frissül.
Érdekes,
hogy miközben a legkisebb cégek paramétereit, apró rezdüléseit is bárki
számára könnyen elérhetően nyilván kell tartani, addig az éves szinten
milliárdos nagyságrendű közpénzt kezelő egyházakra, intézményeikre ez a
szabály nem vonatkozik. Róluk egységes, közhiteles nyilvántartás
gyakorlatilag nem létezik, emiatt – ellentétben a cégnyilvántartással –
nem tudni egyértelműen, minden kétséget kizáróan még azt sem, hogy mikor
ki volt a vezetőjük.
Pedig ilyen esetekben ez nem lenne haszontalan információ.
(mno)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése