Társadalomvetület
A szakirodalomban is gyakran említett
korrupciós kényszer, amikor az ügynök monopol döntési pozícióját
kihasználva olyan szolgáltatásokért kér kenőpénzt, amelyekhez a
kliensnek normális esetben joga lenne (extortion). Az ilyen típusú
korrupció az egész magyar társadalmat áthatja, korrupt kapuőrök szedik a
sápot szinte mindenkitől, átlagemberektől, kisvállalkozóktól és
nagyvállalatoktól. Egy jól szituált középosztálybeli interjúalany
például a következőket mondta:“A jogosítványhoz mindenképpen le kell
fizetned az oktatódat és a vizsgáztatót, ezek egy csapatban dolgoznak.
Az egyik kollégám pont most vizsgázott. Fizetett, mert nem akart
négyszer visszamenni. Aki nem fizet, azt biztos, hogy meghúzzák,
egyszerűen harminc méter után leállítják… és akkor újra be kell fizetned
csekken, tehát jobban jársz, ha inkább tejelsz.”
Vannak esetek, amikor nem egy személy a
kapuőr és a korrupció fő haszonélvezője, hanem egy egész szervezet. Egy
családapa szerint “gyakorlatilag ma nagyon sok iskola, sőt, óvoda
mellett működik már alapítvány. Ha az alapítványnak fizetek be és utána
abból felújítják a tornatermet, akkor én jót csináltam, ugye? Az egy
dolog, hogy nem önkéntesen fizettem be. Hiszen ezért veszik fel a
gyerekemet, ha nem fizetsz, nem veszik fel.”
Sokszor szintén nem egyének, hanem maga
az önkormányzat zsarol. Egy építési vállalkozó így mesélt erről: “Több
munkát csináltunk mostanában Budapest egyik leggazdagabb kerületében.
Itt sok ingatlant értékesítettek mostanában. Brutál nagy házak épülnek.
Csak akkor kapsz építési engedélyt, ha az önkormányzat útépítő cége
háromszoros piaci áron csinálhatja meg az infrastruktúrát az épület
körül. Nem is nagyon titkolják a dolgot. Amikor bemész az
önkrományzathoz engedélyért, akkor kerek perec megmondják, hogy csak így
kaphatod meg.”
Kapuőrökkel az üzleti életben is gyakran
találkozhatunk. Egy multiknak bevásárlóközpontot építő
ingatlanfejlesztő említette a következő történetet: “Ott ül a multiban a
külföldi anyacégtől iderakott menedzser, akinek semmi köze elméletileg
Magyarországhoz, de még az is pénzt kér. Pár éve van Magyarországon, nem
is tud magyarul, de beletanult itt az üzleti környezetbe, és akkor
mondjuk egy ilyen egységért kér 60 millió forintot. Hiába vagyok
megállapodva az anyacéggel. És mit tehetek, ha kell az üzlet? Viszem
neki a 200 ezer eurót táskában. Na az már pénz. Nagy ereje is van.”
A korrupciós kényszer gyakran
hierarchikus szervezeti viszonyokba ágyazódva jelenik meg. Néha az
illető felettese egyszerűen utasításba adja a korrupciót, máskor nincs
kimondva a dolog, de a szereplő érzi, hogy mit várnak tőle főnökei. A
kényszer ilyenkor szinte rutinszerűen felülírja a szakmai etikai
normákat. Íme egy példa: “Egyik ismerősöm egy HR-es lány, akinek az a
dolga, hogy összegyűjti és szelektálja az önéletrajzokat az
állásinterjúra. A főnöke megmondta neki, hogy XY jelentkező egy
nagykutya rokona és őt kell felvenni. Azt mondták a lánynak, hogy csak a
nagyon gyenge önéletrajzokat válogassa ki, akik között a rokon
szupertehetségnek fog tűnni. Mit lehet ilyenkor tenni? Ha nem teljesíted
az utasítást, akkor már repülsz is a cégtől.”
Az utasítás a korrupcióra érkezhet egy
politikai párt központjából is. A korrupciós kényszer és a
pártfinanszírozás kapcsolatán túl a következő eset egy érdekes
pártszervezési stratégiára is felhívja a figyelmet. A modell ugyanis
meglepő hasonlóságokat mutat az üzleti élet “franchise” rendszerével,
ahol a márka tulajdonosa a névhasználatért díjat számít fel, a napi
profit kitermelése azonban a franchise-átvevőre hárul. Ezt a történetet
egy politikában bennfentestől hallottam: "A helyi polgármestereknek
többnyire előírja a pártvezetés, hogy mennyit kell a központba
becsengetni egy év folyamán. Megmondják nekik, hogy te egy ekkora
városban vagy, ez a pozíciód, ennyien vagytok. Tessék előteremteni x
millió forintot és befizetni a pártközpontba. Az minket nem érdekel,
hogy milyen mutyival szerzed meg a lóvét. Ja, és egyébként meg a saját
kampányodra gyűjtögessél csak, ahogy tudsz.”
A korrupció sok esetben a rosszul működő
állami intézményrendszer hibáinak kiigazítására szolgál. Az állami
adminisztrációban például egyfajta túlélési stratégiaként is működik. A
hivatalok felső-középszintű dolgozói kénytelenek korrupt informális
hálózatokat kiépíteni maguk körül, bebiztosítva ezzel a kirúgásuk utáni
jövőjüket. A módszer tulajdonképpen a végletekig átpolitizált állami
szakapparátus bizonytalanságait próbálja meg csökkenteni. Egy
minisztériumi középvezető mesélte: “Azt mondanám, hogy ez a
középosztálybeli értelmiségi mutyi. Amikor gyakorlatilag kölcsönös
szívességek működnek, te beadod az ajánlatodat, én meg elintézem neked,
hogy nyerj. Persze nem pénzesítve, ez nem úgy működik, hogy hozod utána
nekem a nejlonzacskóban a pénzt. A közbeszereztető azt nyeri ezzel, hogy
a következő évben majd a másik ad neki munkát a magáncégénél. Ez egy
nagyon fontos dolog Magyarországon, mert amikor jön a tisztogatás, és
‘98 óta minden új kormánnyal jön a tisztogatás, akkor valahová el kell
tudni menni.”
Az igazságszolgáltatás
intézményrendszerének rendkívül alacsony hatékonysága szintén korrupciót
szül. Az üzleti partnerek sokszor kénytelenek a legális szerződések
kikényszerítésére illegális eszközöket igénybe venni. Egy sikeres
vállalkozótól hallottam a következőt: “Nézd, már az aláírt szerződés sem
számít. Velem már többször volt, hogy mecsináltam a melót és utána
röhögve azt mondták: nem fizetek, perelj be, majd nyolc év múlva kapsz
valamit. Én mostanában azért is korrumpálok, mert ez nekem garanciát
jelent. A csávó mindent el fog azért követni, hogy akár időben, akár
előbb a cége kifizessen engem, mert ő is csak akkor kapja meg a
kenőpénzét.”
A fenti példákból jól látszik, hogy a
szereplők racionális döntését hangsúlyozó "megbízó-ügynök" modellek
csupán egy kis szeletét képesek megragadni a korrupciós játszmáknak. A
korrupciót ugyanis nem minden esetben a közvetlen anyagi haszonszerzés
motiválja, hanem sokszor hatalmi, szervezeti és intézményi
beágyazódottságból fakadó kényszerek. A korrupció elleni harcban a
döntéshozóknak és törvényalkotóknak nem elég pusztán a szigorúbb
büntetésekre, magasabb jutalmakra, bonyolultabb szabályozásra, netán új
ellenőrzési mechanizmusokra koncentrálniuk, hiszen ezek legtöbbször csak
tüneti kezelések. A korrupció számos típusának ma Magyarországon az
egyéntől független társadalmi és intézményi gyökerei vannak. Egy átfogó
korrupcióellenes stratégia csak akkor lehet sikeres, ha figyelembe veszi
és kezelni tudja ezeket a sajátosságokat.
Várhegyi Kálmán összeállítása
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése