A
törvény minden országban meghatározott keretek közt tartja az
állampolgárok esetleges megfigyelését, és megfelelő jogi szabályozással
igyekszik biztosítani, hogy a titkosszolgálatok lehetőségeivel ne
történhessen önös érdekű visszaélés. Úgy tűnik, ez nem vonatkozik az
Egyesült Államokra, ami idegen országként is gond nélkül megfigyelhet
magyar politikusokat.
- A magyar sajtóban megjelenő reakciók alapján a politikai elit ezt teljesen természetesnek tartja. Tényleg semmi nem akadályozza meg, hogy a választók érdekképviselete közben valaki amerikai kémtevékenység célpontjává váljon?
A The
Telegraph brit napilap beszámolója szerint James Clapper, az amerikai
hírszerzés vezetője utasításokat kapott a kongresszustól arra
vonatkozóan, hogy egy átfogó értékelést készítsen arról, milyen európai
pártokat támogatott Oroszország az elmúlt évtized folyamán. A lap által
hivatkozott dokumentum Washington azon aggodalmait fogalmazza meg,
miszerint Moszkva megpróbálja kihasználni Európa megosztottságát, hogy
így aláássa a NATO szervezetét, blokkolja az amerikai rakétavédelmi programokat, és visszavonassa a Krím-félsziget “annektálása” utáni “büntető szankciókat”.
A
Telegraph szerkesztőségéhez eljuttatott dosszié Franciaországban,
Hollandiában, Magyarországon, Ausztriában és a Cseh Köztársaságban
folyamatban lévő orosz titkosszolgálati műveleteket vélelmez, valamint
több országról feltételezi, hogy annak területén át orosz ügynökök
jutnak be a schengeni övezetbe (az elmúlt egy év folyamán egyébként pontosan 1,1 millió ismeretlen személy jutott be a schengeni övezetbe, különösebb probléma nélkül).
Az amerikai hírszerző szervek azt vizsgálják majd, hogy milyen
politikai pártokat támogat Oroszország. A bizonyítékokkal nem
alátámasztott, feltételezett támogatások kapcsán ugyanis attól tartanak,
hogy Moszkva “aláássa a politikai kohéziót”, blokkolja a NATO
rakétavédelmi programjainak építését, és megakadályozza, hogy az
országok megpróbáljanak alternatívát keresni az Oroszországgal
folytatott energetikai együttműködésekre. Tehát Washingtonban valamiféle
európai politikai egység megbontásától tartanak, valamint orosz
titkosszolgálati tevékenységnek tüntetnek fel minden olyan véleményt,
mely szerint egy az Atlanti-óceán túloldalán található ország ne akarjon
Kelet-Európába rakétákat telepíteni, továbbá a földgázt sem az óceán
túloldaláról, vagy bizonytalan háborús övezetekből akarnánk beszerezni.
A magyar
sajtó már tényként beszél arról, hogy a Jobbik, a görög Arany Hajnal,
az olasz Északi-Liga, és a francia Nemzeti Front kaphatott támogatást
Moszkvából. A Telegraph cikke szerint azonban “a tisztviselők nem nevezték meg, mely pártok kerülhetnek vizsgálat alá, de feltételezhető, hogy”,
– és innentől már az újságíró feltételezi – a Jobbik, stb. orosz
támogatásai ügyében nyomoznak majd. A magyar sajtó ezen a ponton már
következetesen Kovács Béláról beszél, holott a brit lap által említett
egyetlen tény az a kölcsön, amit a francia Nemzeti Front egy cseh-orosz
banktól vett fel, miután francia pénzintézetek nem voltak hajlandók a pártnak hitelezni.
Az
amerikaiak emellett orosz titkosszolgálati tevékenységet sejtenek
minden olyan függetlenségi törekvés mögött, ahol az új, független
államalakulat már nem akarna amerikai atomfegyvernek helyet adni (pl.
Skócia). Emellett általánosságokat fogalmaznak meg orosz
propagandatevékenységgel kapcsolatban, ami alatt részben az atlantista
fősodorral ellentétes vélemények megjelenését, részben az orosz állami
hírszolgáltatók globális médiapiacra történő belépését és annak hatásait
részletezik. Ennek kapcsán az amerikaiak aggodalma szintén érthető,
hiszen számukra minden, a globális médiapiacra belépő új szereplő
vetélytársat jelent, ami egyben az alternatív vélemények
megjelenítésével globális politikai befolyásukat is kikezdi. A
konkurensek piacra lépését tehát következetesen propagandának nevezik,
mert ez a legegyszerűbb módja annak, hogy a piaci vetélytársat
hiteltelenítsék.
Az
esetnek azonban nem az a legfontosabb tanulsága, hogy Oroszország
esetleg saját nemzeti érdekeinek előmozdítására használná az európai
országok konfliktusait – hiszen minden ország ezt teszi, saját
lehetőségeihez mérten; az európai országok és az Amerikai Egyesült
Államok évtizedek óta közvetlen gazdasági hasznot húz abból, hogy a
Közel-Kelet muszlim országait megosztottságban tartják.
- A probléma azon a ponton kezdődik, amikor magyar politikusok és a magyar sajtó munkatársai teljesen normális, elfogadható dolognak próbálják beállítani, hogy egy idegen ország titkosszolgálata nyomozást folytasson magyar politikusok ellen.
Tudniillik,
egy ilyen nyomozati tevékenységet a hatályos magyar törvények még a
magyarországi szakszolgálatok számára is szigorú jogi keretek által
próbálnak ellenőrizhető formában tartani. Ezzel szemben most az
történt, hogy egy idegen ország titkosszolgálati vezetője bejelentette;
nyomozni fognak számos európai ország pártjainak, politikusainak
üzleti kapcsolatai után. A sajtóvisszhang, a felháborodás elmaradt,
mert a magyar sajtóorgánumok nagy része, a politikusok többsége szerint
ez teljesen normális és elfogadható.
Hogyan lehetséges, hogy a magyar titkosszolgálatok csak bizonyos keretek közt figyelhetnek meg magyar politikusokat, de az amerikaiak korlátlanul folytathatnak ilyen tevékenységet magyar politikusok ellen?
Az
amerikai hírszerzés nyomozati tevékenysége kapcsán nyilvánvaló, hogy
nem csak a sajtóban fellelhető információkat fogják összegyűjteni
Kovács Béláról, valamint számos, egyébként saját országában semmilyen
eljárás alá nem eső politikusról, hanem – mivel hírszerző szerv végzi a
feladatot – ebben az esetben megfigyelési tevékenységről is szó lehet.
Ennek híján ugyanis semmilyen információval nem rendelkeznének az
általuk feltételezett konspiratív találkozókról. Ennek kapcsán viszont
elkerülhetetlenül fel kell tenni a következő kérdést: ki adott
felhatalmazást az amerikai titkosszolgálatoknak, hogy megfigyeljenek
európai politikusokat, illetve nyomozást folytassanak ellenük? A hazai
nemzetbiztonsági szolgálatok miért nem akadályozzák meg, hogy amerikai
titkosszolgálatok megfigyeljék Magyarország politikusait? A magyar politikusok megfigyelésével ugyanis a magyar törvényhozás sebezhető pontjait térképezik fel, ami később megkönnyítheti az amerikai lobbisták dolgát.
Magyarország
közélete a “külföldi diplomatákkal folytatott konspiratív találkozók”
viszonylatában ma a következőképpen néz ki: politikusok heti
rendszerességgel utaznak az Egyesült Államokba, sokan napi
rendszerességgel tárgyalnak amerikai diplomatákkal, üzletemberekkel.
Őket a sajtó soha nem nevezi amerikai ügynöknek. Abban az esetben
viszont, ha egy politikus havonta egyszer Moszkvába utazik, vagy orosz
diplomatákkal, üzletemberekkel találkozott – ő minden bizonnyal orosz
ügynök. Ezek alapján lehet némi fogalmunk arról, miért nem háborodnak
fel azon, ha az amerikai titkosszolgálatok megfigyelnek magyar
politikusokat, ráadásul mindezt nyilvánosan elismerik.
Az ügy kísértetiesen emlékeztet arra a közelmúltbéli esetre, amikor nyilvánosságra jutott, hogy amerikai lobbisták akartak törvényt hozni Magyarországon,
de az ügynek ez a vonatkozása szintén nem érdekelt senkit, – ehelyett a
lobbista mögött álló cég érdekeit kezdte védelmezni a magyarországi
sajtó.
http://www.hidfo.ru/2016/01/magyar-politikusok-utan-is-kemkednek-az-amerikaiak/
http://www.hidfo.ru/2016/01/magyar-politikusok-utan-is-kemkednek-az-amerikaiak/
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése