Az
októberben lezajlott lengyel választások után az angolszász atlanti
tengely fokozott aktivitása figyelhető meg a kelet-európai térségben
minden, Ukrajnával határos országban. Magyarország szempontjából egy az
amerikai vagy lengyel csapatokra való kényszerű ráutaltsággal végződne
az a szakítási terv, amit Ukrajna vonatkozásában a szemünk láttára
tárgyalnak le a térség sorsát meghatározó politikusok.
A
hazájában állampolgárságától megfosztott és elfogatóparancs hatálya
alatt álló, odesszai kormányzóvá kinevezett Mihail Szakasvili január
14.-én saját Facebook-oldalán posztolt egy videót. A rövidfilm a
Szakasvili által, a kelet-ukrajnai front mariupoli körzetében tett
januári látogatásról készült.
Az 5:30
perc hosszú videó a létező összes írott és íratlan biztonsági szabályt
megszegve jól beazonosítható ellenőrzőpontokon felállított posztok
(melyek közül az egyik titkos minősítésű, a videón elhangzottak
alapján) külső és belső hiányos állapotát és az ott szolgálatot
teljesítő katonák arcát mutatja. A kisfilm utolsó két percében az ukrán
csapatok elhelyezkedését felvázoló stratégiai térkép kerül
szemléltetésre, a térképen feltüntetett információkról pedig a kerületi
parancsnokság tisztje szolgáltat magyarázatot Szaakasvili számára.
Szakasvili Facebook-oldalán hozzáteszi, hogy a katonák fegyelmezettsége
és küzdőszelleme mély benyomást tett rá, és a “fiúk” körülményeinek
javítása nem tűr halasztást, mert azzal a központi kormányzat már egy év
óta adós, a katonák pedig nejlonból és falapokból összetákolt
építményekben próbálják kihúzni a telet, és más higiéniai tényezők is
megoldatlanok.
Az egyik
legnagyobb ukrán médiacsoport, az 1+1 televíziós hírcsatornái és
internetes tartalomszolgáltató felületei, majd az annak híreit átvevő
egyéb ukrán médiaoldalak is szabotázsnak minősítették Szaakasvili
cselekedetét.
Teljes
joggal, ugyanis Szaakasvili videó-posztolásának célja egyáltalán nem az
ukrán katonák körülményeinek javítása. Ez egy tudatos provokáció,
amelyben az odesszai kinevezett kormányzó a frontállományt a központi
kijevi vezetés ellen hangolja egy kritikus időszakban, a kelet-ukrajnai
autonóm köztársaságok katonai alakulatai számára pedig könnyű
célponttá teszi az ukrán katonai infrastruktúrát. Amellett, hogy a
stratégiai térkép és a jól beazonosítható, részben titkosított katonai
posztok Facebookon való nyilvános hozzátétele felveti a hűtlenség, a
kémkedés, és extrém esetben a hazaárulás jogi büntetőkategóriáinak
alkalmazhatóságát – csupán jogkategória szempontjából, és nem az ukrán
konfliktus erkölcsi oldaláról vizsgálva – érdemes az egyéb történések
folyamatainak keretébe helyezni az incidenst.
Borisz
Grizlov, az Oroszországi Föderáció delegáltja a Minszki Békeegyezmény
végrehajtási folyamatait egyeztető kontaktcsoportban januárban többször
is személyesen tárgyalt Petro Porosenko ukrán elnökkel. Grizlov január
11.-én érkezett Kijevbe, és a tárgyalások tényét egy esetben Porosenko
is megerősítette. Ez a tény azért hangsúlyos, mert Grizlov 2014
júliusa óta szerepel az Európai Unió szankciós beutazási tilalmi
listáján, és Ukrajna eddig következetesen megtagadta a beutazási
engedélyt az EU szankciólistán szereplő személyektől. Az ukrán elnök az
ezzel kapcsolatos kérdésre azt válaszolta, hogy a hivatalos delegációk
tagjai mentesülnek a szankciós kitételek alól.
Január
15.-én Kalinyingrádban Victoria Nuland, az Egyesült Államok európai és
eurázsiai ügyekért felelős külügyi államtitkára, és Vladiszlav Szurkov
orosz elnöki különmegbízott zárt ajtók mögött folytattak tárgyalásokat
az ukrán helyzet rendezésével kapcsolatban. Szurkov, a Kreml szürke
eminenciása volt a csecsenföldi konfliktus rendezésének agytrösztje, és
nem véletlen, hogy a kelet-ukrajnai konfliktus rendezésének kérdésében
ő egyeztet a konfliktus kirobbantásával áttételesen kapcsolatba
hozható amerikai diplomatával.
Egyértelmű
tehát annak a szándéknak a megnyilvánulása az orosz diplomácia
részéről, amely nem egy elhúzódó, vagy befagyasztott ukrán
konfliktusban érdekelt, hanem annak mielőbbi végleges lezárásában és
rendezésében. Ebben a konstrukcióban Ukrajna egy nagyfokú autonómiával
rendelkező területi alanyokból álló föderális államszerkezet keretei
között őrizhetné meg az önálló ukrán államiság feltételeit. Ebben a
kijevi vezetés is partnere lenne az orosz félnek, emellett a
konfliktusban teljesen marginalizálódott EBESZ-t felváltó ENSZ
békehadtest kezdeményezése, és az orosz delegálttal való tárgyalások (a
delegált személyét érintő EU szankciók ellenére) ugyancsak erre
utalnak. További jele a konfliktus megoldásában Moszkva és Porosenko
közötti érdekegyezésnek, hogy a Jobb Szektor szervezetének vezetője, a
Majdan államcsíny legjelentősebb aktivistája, Dimitrij Jaros lemondott a
szervezet vezetéséről, és visszavonult. Ez az extremista jobboldali
szervezet és a Porosenko féle vezetési vonalak közötti mély
érdekellentéteket feltételez, melyek a kelet-ukrajnai háború folytatását
vagy befejezését szorgalmaznák egymással ellentétben.
Január
15.-én Nuland Kalinyingrádból Bulgáriába érkezett, ahol az amerikai
külügyminiszter látogatásával egy időben hivatalosan a bolgár védelmi
és energiaügyi miniszterrel folytatott megbeszélést. Nuland a hivatalos
hírforrások szerint ezt követően január 18.-án Romániába látogatott,
ahol legmagasabb szinten folytatott tárgyalásokat a román kormány
miniszterelnökével, honvédelmi miniszterével és az ország elnökével.
Ezek az
események azért érdemelnek különös figyelmet, mert az államtitkár
amerikai elnökválasztás évében folytatott kampányszerű kelet-európai
személyes diplomáciai aktivitására irányítják a figyelmet, függetlenül
attól, hogy az Ukrajna és Macedónia destabilizálásában elvégzett
központi tevékenységéről közismert Nuland megmarad-e a választást
követően is posztján vagy sem. Ebből a kampánykörből pedig Ukrajna
kimaradt, míg Bulgáriát a szintén választások előtt álló brit
szigetország külügyminisztere is meglátogatta az amerikai külügyér
Szófiába érkezése előtti napon.
- Az októberben lezajlott lengyel választások után az angolszász atlanti tengely fokozott aktivitása a kelet-európai térségben minden Ukrajnával határos országban megfigyelhető, elég csak a brit miniszterelnök sorozatlátogatásaira gondolni, vagy a mostani fent vázolt amerikai-brit történéseket szemügyre venni. Ezalatt Ukrajna a leköszönő amerikai alelnök telefonálgatásait, és egyszeri PR-látogatását leszámítva semmilyen figyelmet nem kapott az elmúlt év során a nyugati politikai diplomácia részéről.
- Mivel az ukrán határszakaszon érintett EU államok népességét alkotó etnikumok csoportjai nagy számban találhatók meg a nyugat-ukrajnai közigazgatási területeken, ezért egy Lvov-lengyel, Kárpátalja-magyar, Csernyivci-román etnikumokkal rendelkező területekre és a stratégiai elhelyezkedésű bolgár etnikumú Budzsák régióra irányuló szakítási terv valószínűsíthető koncepciója állhat az atlanti diplomáciai aktivitás hátterében.
Az USA ezen részek Ukrajnától elszakítása, és anyaországokhoz való visszacsatolása által reméli az Intermarium Balti-tenger
– Fekete-tenger közötti egységes katonai falanx koncepciójának
létrejöttét. Ez lehetett a Kaczynski-Orbán magántárgyalás lényegi
pontja, és a lengyel vezetés célja, hogy Magyarországot a nacionalista
logika belpolitikai hasznával kecsegtetve, egy ilyen terület
visszavételének ígérete alatt ebbe a falanxba kösse bele. Azonban ez a
terv a kárpátaljai magyar lakosság köreiben elkövetett vérfürdővel járó
provokációs műveletet feltételez, amely semmilyen körülmények között
fel nem vállalható, mert a szakítás után a kelet-ukrajnai front
harcaiban edződött, katonailag képzett sovén-nacionalisták, a soraikba
érkező egyéb nemzetközi extremista-terrorszervezetek elemeivel együtt a
fegyveres ellenműveleteket az egész régióra kiterjesztenék – amelynek a
vége az amerikai vagy lengyel csapatokra való kényszerű ráutaltsággal végződne Magyarország szempontjából.
Az ukrán válság az etnikai kisebbségi területek számára teljes
autonómiát biztosító, föderális típusú rendezésében ezért a
kelet-európai térségben Magyarország a legérdekeltebb. Ellenkező esetben
hazánk – Kárpátalját is beleértve – egy haldokló világrendhez
ragaszkodó hatalmi centrum alá lesz kénytelen ismételten
visszatagozódni.
http://www.hidfo.ru/2016/01/celkeresztben-karpatalja-kenyszerpalyara-allitjak-magyarorszagot/
http://www.hidfo.ru/2016/01/celkeresztben-karpatalja-kenyszerpalyara-allitjak-magyarorszagot/
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése