A
Párizsban történt terrortámadást megelőzően több nyugat-európai
országban is intenzív társadalmi vita zajlott arról, hogy a
titkosszolgálatoknak kiterjedtebb jogköröket kell adni az állampolgárok
megfigyelésére. Németország ezzel ellenkezőleg, a BND jogköreinek
csökkentésére tett lépéseket, és a francia lakosság sem hajlandó
feladni a biztonságért cserébe a magánszférához való jogot. Utána
történt újabb terrortámadás Párizsban.
A német
CDU/CSU és az SDP kormánykoalíció november 13-án megállapodásra jutott
egy új törvényről, ami korlátozná a Bundesnachrichtendienst jogköreit
az állampolgárok megfigyelésére vonatkozóan, miután bizonyítást nyert,
hogy a német titkosszolgálati szerv az amerikai National Security
Agency megrendelésére figyelt meg európai célpontokat, és az amerikai
titkosszolgálat számára folytatott tömeges megfigyelési programot
Európában. A BND európai diplomatákat és vállalati vezetőket hallgatott
le anélkül, hogy a parlament ahhoz jóváhagyását adta volna, az
adatokat pedig kiszolgáltatta az Egyesült Államoknak. A koalíciós
megállapodással tervezett új törvény jogellenessé tenné, hogy a BND
bármilyen, az Európai Unió más országai ellen irányuló
ipari kémkedésben érintetté váljon. A törvény egyben döntést hozott
arról, hogy a parlament szigorúbb ellenőrzés alá vonja a
titkosszolgálatokat.
A
lépésről amiatt született egyöntetű döntés, mert nyilvánosságra jutott,
hogy a BND megfigyelte Laurent Fabius francia külügyminisztert,
Hansjorg Habert német diplomatát, a Nemzetközi Büntetőbíróságot, és az
ENSZ gyermekügyi szervét (UNICEF), valamint számos európai
nagyvállalatot. Az Edward Snowden által nyilvánosságra hozott
információk alapján az amerikai NSA a német titkosszolgálati szerveket
használta fel arra, hogy megfigyelés alatt tartson európai vállalatokat,
vezető politikusokat és nemzetközi szervezeteket. Mindez a német
parlament jóváhagyása nélkül történt, ami szükségessé tette, hogy a BND
ilyen tevékenységét illegálissá tegyék, ameddig az ügy egésze
kivizsgálásra kerül. Az Európai Unió emellett döntést hozott arról, hogy
az amerikaiak követelései ellenére menedékjogot ad Edward Snowdennek,
és megtiltotta, hogy bármely uniós tagállam az Egyesült Államok
hatóságainak kiadja. Mivel máig nem ismert, hogy Edward Snowden pontosan
mennyi információt vitt ki az NSA rendszereiből, az ő személye egy
potenciális veszélyforrás az amerikai kormány számára, aki a jövőben még
számos botrányt robbanthat ki Európában az amerikai kémtevékenységgel
kapcsolatban.
Snowden
kiadásának megtiltása lehetetlenné teszi az Egyesült Államok számára,
hogy megakadályozza az újabb kiszivárogtatásokat Európában. Pedig, mint
a német kormány által megfogalmazott törvény is mutatja, ezekből a
kiszivárogtatásokból olyan botrányok bontakoznak ki, melyek a
nyugat-európai országok biztonságpolitikájára jelentős hatást
gyakorolnak. A BND-NSA botrány azt mutatja, hogy az Egyesült Államok nem
csak saját kapacitásait használva folytatott megfigyelési
tevékenységet Európában, hanem Európa ellenőrzés alatt tartására a nyugat-európai országok titkosszolgálatait használta fel.
Mindez egész más összefüggésbe helyezi azt a tényt, hogy
Nyugat-Európában intenzív társadalmi vita zajlott arról, hogy a
titkosszolgálatoknak még nagyobb hatóköröket kell biztosítani, és fel
kell hatalmazni ezeket a szerveket az állampolgárok tömeges
megfigyelésére. A BND-NSA botrány azt mutatja, hogy Washingtonnak
szüksége van az európai titkosszolgálatok tömeges megfigyelés
programjának legitimálására, mert ezzel saját kapacitásait növeli.
Ez a
legitimációs folyamat nem csak Németországban és Franciaországban,
hanem Nyugat-Európa egészében zajlott (zajlik), és a párizsi
terrortámadás ennek egy újabb lépcsőfokaként is értelmezhető. Október
29-én Andrew Parker, a brit MI5 hírszerző szolgálat vezetője a sajtóban
nyilatkozott arról, hogy a terroristák aktívan használják az
internetet és az online közösségi hálókat, ezért a titkosszolgálati
szerveknek szüksége van arra, hogy az emberek levelezéseit tömeges
jelleggel megfigyelhessék és valós időben nyomon követhessenek több
tízezer személyt. Parker kijelentése egyértelművé tette, hogy a
terrorveszély egy legitimációs tényező a tömeges megfigyelés
elfogadtatására. A fentiek miatt ennek keretein belül kell értelmezni a
Párizsban történteket is. A mainstream média részletekbe menően, valós
idejű tájékoztatást folytat a terrortámadás körülményeiről. A
nyilvánosságot olyan információkkal bombázzák, miszerint a támadást több
személy követte el, és több terrorsejt együttműködve követte el. Egy
ilyen szervezett támadás olyan kiterjedt előkészületeket feltételez,
melynek okán feltételezhető, hogy a hatóságok meg tudták volna
akadályozni több mint száz ártatlan ember halálát, ha több lehetőségük
van a személyek közti kommunikáció ellenőrzésére. Ilyen esetben ugyanis a titkosszolgálatok nagyobb valószínűséggel észlelték volna a terrortámadás előkészületeit.
Mivel a
terrortámadás legitimációs tényező a tömeges megfigyelési programok
elfogadtatására, látható, hogy az ártatlan emberek halálából elsősorban
azok profitáltak, akik el akarják fogadtatni a lakossággal, hogy a
biztonságért cserébe feladják a szabadságjogok egy részét. Számukra ez a
terrortámadás szükséges volt; mint a fentiek mutatják, egy európai
ország már olyan lépéseket tett, amivel korlátozott egy saját
titkosszolgálati szerve által folytatott megfigyelési tevékenységet. Ezt
a titkosszolgálati szervet az amerikai NSA arra használta, hogy –
saját kapacitásait mintegy kiterjesztve – rajta keresztül figyeljen meg
európai célpontokat. Emiatt a BND jogköreinek korlátozása az NSA mozgásterét is korlátozta Európában. A
párizsi terrortámadásnak köszönhetően azonban Európa újra arról kell
közéleti vitát folytasson, hogy a titkosszolgálatok mozgásterét növelni
kell.
http://www.hidfo.ru/2015/11/feladjuk-e-a-maganszferat-azert-hogy-ne-robbantsanak-fel/
http://www.hidfo.ru/2015/11/feladjuk-e-a-maganszferat-azert-hogy-ne-robbantsanak-fel/
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése