Nő a munkaerő ázsiója és a bére is. Nem kell mindig a számunkra konyhakészre csomagolt, nyugati mantrákon csüngeni…
Máig él a neoliberális közgazdász- mantra,
miszerint a béremelések gerjesztik az inflációt, bár manapság, amikor
vannak érezhető, nem elinflált béremelések, és nincs infláció, kissé
elcsendesült az igehirdető kórus. Sajnos ez a gondolatfertőzés gyakran a
hazai jobboldal egyes hangadóit is eléri, a mantra kitalálóinak
legnagyobb örömére. Az epigonoknak pedig elég lenne gondolkodniuk azon,
hogy a nálunk átlagos termelékenységi szintben elmaradó
Lengyelországban miért tudnak magasabb bérszínvonalat megvalósítani,
nem is beszélve a csehekről.
A
hazainál jóval magasabb béreket fizetnek ezekben az országokban
„inflációs” rém nélkül, stabil árszínvonallal. Evidenciaként
elfogadhatjuk, hogy az uniós átlag hatvan–hatvanöt százalékának
megfelelő termelékenységi szinthez nem az átlagos uniós bérszínvonal
huszonöt–harminc százaléka dukálna. Érdemes megvizsgálni tehát, hogy
hazánkban mivel magyarázható az alulfejlett bérszínvonal, és az ahhoz
való szinte görcsös ragaszkodás.
Érdemes a vizsgálatot a rendszerváltáskori gazdasági átalakítás körüli ügyekkel kezdeni.
Közismert, hogy a rendszerváltó kerekasztali ellenzéknek nem volt
koherens gazdaságpolitikai elképzelése, főként nem arról, hogy miként
vezet az út az állami és szövetkezeti tulajdonból a magántulajdonon
alapuló gazdaságba. A politikai hatalomból 1990-ben ideiglenesen
kimaradt, de a gazdaságiban továbbra is nagyon erősen jelen lévő,
divatos neoliberális gondolatműhelyek kottáiból dolgoztak. Ezeket a volt
állampárt „reformműhelyeiben” már egy évtizede csiszolgatták.
Az „elvek” gyakorlati kivitelezői – főként a pénzügyi szektorban – akadály nélkül vették a rendszerváltást. Főbb üzeneteik:
a fellendülést a külföldi tőkebehozataltól lehet várni; a tőke oda
megy, ahol kedvező (ha lehet, nincs is) az adó; a tőke becsalogatásához
nagyon kedvező hazai adottság az alacsony bérű, de jól teljesítő,
képzett, fegyelmezett munkaerő; a tőke nem szereti az erős
érdekképviseletet, a szakszervezeteket.
A
gazdaság tulajdoni átalakítása történelmi léptékkel mérve szemvillanás
alatt megtörtént e mantrák mentén, és halad tovább máig, legsúlyosabb
következményével, az alacsony bérszínvonallal.
Az igazi felzárkóztató gazdasági fellendülésnek ez ma a fő akadálya.
A
nyugati sajtó a magyar átalakulást viszont példaértékűnek, az
átalakítókat pedig nagyszerű demokratáknak és reformereknek ismeri el.
Kevésbé törődik azzal, hogy ennek a politikának az eredménye a
szánalmasan alacsony bércsapda és maga a csaknem három évtizedes,
stagnálásközeli gazdaság. Minden ennek felszámolására irányuló
kormányzati kísérletet pedig károsnak mutat be.
Emberi
számítás szerint ott lehetne sokkal többet fizetni, ahol sokkal több
értéket állítanak elő, ahol a bérköltség lényegében a nyugatival
összehasonlítva bagó, ahol egy-egy munkaerőn havi két-háromezer eurót
lehet keresni, és annak jó részét még adó előtt ki is lehet vinni az országból.
Ez minden kétséget kizáróan a multinacionális szektor, amelynek
becsalogatásához oly hasznosak voltak a panelmantrák és máig túlélő
mutációi.
Előbb
rá lehet venni azonban az oroszlánokat a húsmentes táplálékra, mint a
multikat a masszív béremelésre. A sorozatban kötött stratégiai
megállapodások ezt a célt nem érik el, legfeljebb azt, hogy olcsó
bérért és jókora munkahely-létesítő állami forrásokért tartják, esetleg
néhány tízezerrel emelik a foglalkoztatást.
A hazai kis- és középvállalkozások adják azonban folyamatosan a foglalkoztatottak legnagyobb hányadát.
A szektor felkarolására szinte minden kormányzat ígéretet tett, de ezek
sorozata inkább üres jókívánsághalmaz maradt. Itt van azonban az
alultőkésítettség, a magas adószint, sőt előlük még a piac egy részét is
elszerettették a multikkal.
A legnagyobb kárt a mezőgazdaság és az erre ráépülő élelmiszer-gazdaság szenvedte el,
de a hazai kiskereskedelem is a szenvedő felek sorait bővítette. Ennek
ellenére mégis a bérszínvonal dinamikus, ha nem is kirobbanó
fejlődését éppen ettől a hazai kis- és középvállalkozói szektortól
várhatjuk.
Ehhez
azonban meg kellene szabadulni az idült, görcsös gazdaságpolitikai
dogmáktól, amelyek egy egész kérdéssort generálnak. Miért ér egy-egy
multinacionális, gyatrán fizetett munkahely húsz–harminc millió forint
állami rásegítést, és miért nem érnek meg a kis- és közepes cégek
munkahelyei legalább öt–tíz milliónyit? Miért nincs az állami
munkahely-létesítő forrásokért nyílt verseny? Nem elgondolkoztató, hogy
miközben a GDP előállításában a hazánkban működő multinacionális
szektor meghatározó, az exportban pedig döntő szerepet játszik, közben a vállalati nyereségekből származó költségvetési befizetésekben éppen a hazai kicsik és közepesek viszik a prímet?
Nem puszta szócséplés arról értekezni, hogy milyen gazdaságpolitikai
veszélyekkel jár, ha a bankok a kis cégeknek kevesebbet hiteleznek,
amikor a legtöbb hazai bank mérlegében a kicsik és közepesek csak néhány
százalékkal szerepelnek, ahelyett, hogy felismernénk, hogy a külföldi
tulajdonú bankokat nem fűzi tartós érdek ezekhez a kis cégekhez? Nem
arról kellene inkább érdemben értekezni, hogy ez miért van így és miként
kell megváltoztatni? Nem arra kellene törekedni, hogy az uniós
források nagyobb része tőkepótlásként és ne hitelként jusson a
cégeknek, és ennek megfelelően megszervezni a források helyes
felhasználásához a biztosítékokat, tanulva abból, hogy a hitelekkel
kellő mennyiségű negatív tapasztalatot gyűjtöttek be főként a
devizaalapú kölcsönökkel a hazai kis- és közepes cégek? Nem azon
kellene gondolkodni, hogy miként nyitunk új és új piacokat bel- és
külföldön a kis- és közepes cégeknek ahelyett, hogy azon aggódunk, hogy jó lesz-e a német konjunktúra, hogy fogynak-e a német autók?
Dinamikus
bérfejlődés ugyanis vagy a kis- és középvállalkozásoknál lesz – vagy
csak nagyon szerény. Ha a kis- és közepesek tartós és érdemi állami
rásegítésekkel, de képesek lesznek felvenni további
háromszáz-ötszázezer embert, óhatatlanul emelkednek a bérek, mert
keresett lesz a jó munkaerő.
A
multik is kénytelenek lesznek emelni és az államnak is növekednek a
bevételei, így több juthat bérekre, egyebek mellett az egészségügynek.
Nő a munkaerő ázsiója és a bére is. Az azonos méretű Csehországban sokkal erősebb a hazai szektor, jobb a foglalkoztatási helyzet, és jóval magasabbak a bérek.
(MH)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése