A magyar minimálbérestől veszi el a legtöbbet az állam
Családi
adókedvezmények igénybevétele nélkül bruttó jövedelmének igen nagy
részét kénytelen egy minimálbéres kereső Magyarországon átadni az
államnak, legalábbis ha a hasonlóan magas minimálkeresetet garantáló
országokat nézzük – derül ki az OECD egy friss tanulmányából. Sőt, a
munkára rakódó összteher is nálunk a legmagasabb az összes tagország
közül.
Jelenleg
a 34 OECD-tagországból 26-ban alkalmaznak egységes
minimálbér-szabályozást, ahogyan a jövőben csatlakozni kívánó
Lettországban és Kolumbiában is. A tagállamok közül kilencben 1990 után
vezették be a minimálbért, köztük legutoljára Németországban. A nyolc,
alsó jövedelemhatárral nem rendelkező tagországban a munkaerő jelentős
részét szektorszintű kollektív megállapodások és előre meghatározott
bérpadlók védik (északi államok, Ausztria, Olaszország és Svájc).
Bruttó bérek
A
bruttó minimálbérek nagysága országonként igen eltérő, ezért az
összehasonlításra az egyik legjobb módszer, ha azokat az adott ország
mediánjövedelmének százalékéban fejezik ki. Ezek alapján az látszik,
hogy 2007 és 2013 között az országok többségében ez az arány felfelé
módosult, ide tartozik Magyarország is. (Hazánkban 2007-2011 között
kisebb emelések, majd 2012-ben egy jelentősebb növekedés volt.) Így
2013-ban a minimálbéresek már az átlagkereset 54 százalékát keresték,
amivel ha megnézzük, Európában az élvonalban helyezkedünk el.
Csehországban, ahol legalacsonyabb a vizsgált arány, a minimálbéresek
csupán a mediánjövedelem 36 százalékát kapták 2013-ban.
Az
legnagyobb relatív növekedést 2007 és 2013 között Lettországban,
Szlovéniában és Lengyelországban tudták elkönyvelni. Bizonyos
országokban azonban romlott ez az arány, például Görögországban is, ahol
a válság miatt vissza kellett vágni a minimálbéreket, de a
minimálbér-mediánjövedelem ráta Írországban, Spanyolországban és
Törökországban is jelentősen romlott.
A
bruttó bérek összehasonlítása ugyanakkor nem árul el eleget azokról a
fontos közgazdasági szempontokról, hogy a bruttó bérből a munkavállaló
mennyit visz valójában haza, illetve hogy mennyibe kerül egy
munkáltatónak összességében egy minimálbéres foglalkoztatása.
Nettó bérek
Az
amerikai dollárban és vásárlóerő-paritáson mért nettó órabérek 2013-ban
óriási különbségeket mutattak. Néhány országban az órabér 3 dollár
alatt van, ide tartozik Magyarország mellett Mexikó, Lettország, Chile,
Észtország és Csehország is, míg Luxemburgban és Ausztráliában legalább
nettó 9 dollárt fizetnek óránként.
A
különbségek természetesen az országok különböző átlagkereseteiből és a
termelékenységbeli eltérésekből adódnak, azonban az adó- és
járulékterhek is nagyon fontos tényezőt jelentenek.
Munkát terhelő költségek
Noha a
minimálbér-szabályozás alapvetően az alacsonyabb jövedelmű
munkavállalókat hivatott támogatni, ha a munkaerőköltségek oldaláról
nézzük, ha az túl magas, csökkentheti is a foglalkoztatást, vagy akár a
nemzetközi versenyképességen is ronthat, ha a hazai vállalatok alacsony
képzettségű munkaerőre támaszkodnak.
Még a
legalsóbb jövedelemkategóriában is, az adók és társadalombiztosítási
járulékok jelentős összeggel csökkenthetik a nettó keresetet, míg a
bérköltségen kívül a munkáltatói közterhek is jelentősen megnövelhetik
egy minimálbéres alkalmazásának költségét.
Az
adóék nagysága – ami az OECD számításainál a munkáltatói és
munkavállalói terheket jelentik a bruttó minimálbér arányában -,
kimondottan befolyásolni tudja azt, hogy a minimálbér-szabályozás
valójában mennyire is támogatja az alacsony bérrel rendelkező
munkavállalókat és az alacsony jövedelmű családokat.
Az
OECD-átlagot nézve, a munkát terhelő összes adó és járulék a bruttó
minimálbér egyharmadát teszi ki, amit a munkáltató és a munkavállaló
nagyjából fele-fele fizetnek. Ehhez képest néhány országban az összteher
kimondottan magas, 45 százalék feletti is lehet. A minimálbért fizető
munkát terhelő adók és járulékok mértéke ezen országok között is
Magyarországon volt a legmagasabb 2013-ban (55%).
Az
OECD adatai 2013-ra vonatkoznak, és országot átlagot néznek, ami az
adatok alapján a kedvezményes foglalkoztatási formákat is magában
foglalhatja.
Hogy
friss adatokat is lássunk, mi is végeztünk pár számítást, azonban ezek
nem teljesen vethetőek össze az OECD számaival. Ugyanis mi, a klasszikus
értelmezés szerint az adóék esetében a munkára rakódó összterhet a
teljes munkaerőköltségre vetítjük, nem a bruttó bérre.
2015-ben
a minimálbérre rakódó munkavállalói és munkáltatói terhek a munkáltató
teljes bérköltségének 49 százalékát teszik ki Magyarországon a
gyermektelen keresők esetében.
Fontos
látni azt is, hogy bár a gyermekek után járó adókedvezmények miatt az
adóék mértéke 42 százalék az egygyermekesek, 34 százalék a
kétgyermekesek és 23 százalék a háromgyermekesek esetében, a terhek csak
a munkavállaló oldalán csökkennek. Hiába a családi kedvezmények, a
munkaadónak ugyanannyiba kerül egy minimálbéres alkalmazása: jelenleg a
bruttó bér 128,5 százalékába. Hozzátesszük: bár a munkahelyek
létrehozását a magas minimálbér nem segíti, a gyermekvállalásra
ösztönzően hathat.
2013-ban
az OECD országok között a minimálbér után fizetendő munkaadói
járulékok szempontjából Magyarország a középmezőnybe tartozott,
azonban
a munkavállalói terhek nálunk voltak a legmagasabbak a maguk 35
százalékával (a bruttó bér arányában), és ez 2015-ben változatlanul
ilyen magas maradt.
Ráadásul
a családi adókedvezmény figyelembevétele nélkül a minimálbéres és az
átlagjövedelemmel rendelkező keresőnek arányaiban ugyanannyit vonnak le a
bruttó fizetéséből, ami az egykulcsos adó- és járulékrendszernek
köszönhető.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése