Új irányt vehet az Egyesült Államok magyarországi érdekérvényesítése, miután az USA budapesti nagykövetségének ideiglenes ügyvivője visszatért a tengeren túlra, az új amerikai nagykövet, Colleen Bell pedig több mint egy hónapja megkezdte magyarországi tevékenységét. André Goodfriend közéleti tevékenységét követően az új amerikai nagykövet azonban visszafogottabb, inkább a színfalak mögött zajló, ám annál kiterjedtebb manipulációs tevékenységet folytathat majd.
Az új amerikai nagykövet valószínűsíthető célkitűzéseinek megértéséhez abból kell kiindulnunk, hogy hazánk milyen szerepet tölt be az Egyesült Államok geopolitikájában, milyen tevékenységgel szolgálhatja hazánk az USA európai célkitűzéseit. André Goodfriend ideiglenes ügyvivő közéleti tevékenysége sokak számára eszetlen ámokfutásnak tűnhet, a történtekből azonban számos következtetést le lehet vonni. Mindenek előtt azt kell kiemelni, hogy az amerikai érdekképviselet elsődleges tevékenysége nem ellenzéki csoportokra és civil szerveződésekre, hanem mindenek előtt az adott ország kormányára terjed ki. Az Egyesült Államok expanzív politikát folytató nagyhatalom, vagyis ellenzéki csoportokkal és civil mozgalmakkal csak abszolút másodlagos tényezőként foglalkozik, elsődleges célkitűzése az adott ország kormányán keresztül képviselni az amerikai érdeket. Az ilyen expanzív politika természetéből adódik, hogy gyors eredményt akarnak, ami az adott kormány politikájának az amerikai érdekkel összeegyeztetett megváltoztatását jelenti. Ez az expanziós politika és gyorsan mutatkozó eredményre törekvés a magyarázata annak a "közéleti ámokfutásnak", amit André Goodfriend ideiglenes ügyvivő folytatott Magyarországon. Az ő tevékenysége azonban jóval nagyobb károkat okozott, mint amennyi haszonnal járt, és ebből le kell vonni bizonyos következtetéseket.
Hídfő.net.ru | André Goodfriend
André Goodfriend elkövette azt a hibát, hogy túl sokat mutatkozott együtt ellenzéki politikusokkal, nyilvánosan érintetté vált a belpolitikában és láthatóan részt vett az Amerika-barát pártok kormányellenes tevékenységében. Az ideiglenes ügyvivő ilyen tevékenységéből levonható elsődleges következtetés, hogy az amerikai érdekérvényesítés Magyarországon - 25 éve először - komoly akadályokba ütközött. A hivatalos amerikai képviselet nem tudott "szót érteni" a kormánnyal, nem tudta minden téren és teljes mértékben az amerikai érdek kiszolgálása mellé állítani a magyarországi kormányt. Mivel az USA expanziós politikája gyors eredményeket kíván, az amerikai képviselet így az ellenzékhez kellett forduljon.
Goodfriend amiatt vált nyilvánosan érintetté kormányellenes tevékenységekben, hogy a kormánypolitikusokra nyomást gyakoroljon (látván, hogy az amerikaiak nyíltan támogatják az ellenzéket, félelmeik keletkezzenek a hatalom elvesztésére vonatkozóan, s így hajlamosabbá váljanak az USA számára megfelelő kompromisszumok megkötésére), valamint, hogy jelenléte és nyilvános támogatása új életet öntsön a számos választási vereség által leamortizált liberális baloldalba. Goodfriend nyilvános, belpolitikában való érintettsége megalapozott volt, de bizonyos tényezők az amerikaiak által nem-várt alakulása miatt több kárt okozott mint hasznot.
Milyen rövidtávú károkat okozott Goodfriend tevékenysége a magyarországi amerikai érdekérvényesítés számára?
- a közvéleményben asszociációt alakított ki a hivatalos amerikai képviselet és a balliberális erők közt. (Goodfriend azon kívül, hogy jelen volt a Fidesz-székház "ostrománál", nyilvánosan is együtt mutatkozott az álcivil mozgalmak mozgatásával vádolt Gyurcsány Ferenccel, amit emlékezetes fotók őriznek)
- szavazóbázis-növekedést hozott a Jobbik számára, vagyis növelte egy a közvélemény által Amerika-ellenesnek, oroszbarátnak látott párt támogatottságát. Ezt a vonatkozást magyarországi politikai elemzők nyíltan kimondják. A problémát mégsem önmagában a Jobbik növekedése jelenti az amerikaiak számára, hanem, hogy a pártok levonják a következtetést; Amerika-ellenességgel további szavazatokat lehet szerezni. Utóbbi már nem a közeg semleges tónusú változása, hanem a közegellenállás növekedése az amerikai érdekképviselet számára.
Hídfő.net.ru | Orbán ViktorÉvértékelő beszéd: Orbán szerint az amerikai nyomásgyakorlás nem vezetett eredményre
- propagandaalapot biztosított annak a kormánypártnak, amivel az amerikai érdekképviselet épphogy a korábbiaknál kevésbé tudott szót érteni. A Fidesz rövidtávon propagandaelőnyhöz jutott, mert a látszólag civil megmozdulásokra egyértelműen rá tudott mutatni, hogy ez az amerikaiak nyomásgyakorlása, és a civil csoportokat külföldről pénzelik. A Fidesz középtávon propagandaelőnyhöz jutott, mert az álcivil tüntetések kifulladása miatt kijelenthette, hogy az amerikaiak nyomásgyakorlása nem tudta megtörni a kormányt (Orbán évértékelő beszéde), az USA kénytelen tárgyalni ahelyett, hogy nyomást gyakorolna. Ez a kormányt erősnek mutatja, ami a Fidesz-választók attitűdje alapján a szavazóbázis stabilizálódásához vezet.
A fentiek alapján látható, hogy Goodfriend tevékenysége elsősorban a kormánypártot és a Jobbikot támogatta meg. Utóbbi átmenetileg akadálynak tűnhet, a politikában azonban nincsenek akadályok, csak a semleges politikai közeg, ami alapvetően neutrális, értékmentes tények halmaza.
Itt jön képbe Colleen Bell
A fentiek alapján nagy vonalakban leírható, hogy az új amerikai nagykövet milyen célkitűzéseket kapott megbízatása idejére. Mivel az USA expanzív politikát folytat, továbbra is elsődleges célkitűzés, hogy a nagykövet a kormánnyal próbáljon szót érteni. Colleen Bell emiatt valószínűsíthetően megbízatása első éveiben nem fog nyilvánosan érintetté válni kormányellenes tevékenységekben, nyomásgyakorlást - nyilvánosan - folytatni nem fog. Az új nagykövet személye értelemszerűen a kormánynak is újrakezdési lehetőség, a kormány nem az amerikai nagykövet személyének démonizálásával fogja kezdeni Colleen Bell magyarországi tevékenységének bírálását. Ha mégis beütne a gond, az új nagykövet személyének alapvető immunitása van, az ellenséges sajtó némileg nehezebben fog ellenségképet gyártani belőle, mint az elődjéből.
Hídfő.net.ru | André GoodfriendMagyarország egyszemélyes ellenzékének nyilvánították
Másodlagos megbízásként a nagykövet értelemszerűen az ellenzéki körökkel kapcsolatos feladatokat kapott. Az Amerika-barát politikai erők diszkrét segítésén felül azonban ez egy radikálisan új irányvonalat jelent az amerikaiak magyarországi érdekképviseletében. Bell egyik fontos feladata, hogy lehetőségekhez képest enyhítse - vagy Washington hasznára fordítsa - az elődje által okozott károkat. Goodfriend hatalmas hibát követett el azzal, hogy az amerikai hivatalos képviseletet a nyilvánosság szemében összekötötte a balliberális politikai erőkkel. Bell értelemszerűen kezelni fogja ezt a helyzetet, és erre egyetlen kitörési lehetősége van; új szövetségeseket kell keresnie, a nyilvánosság felé azt kell tudnia lekommunikálni, hogy jobboldali politikusokkal is szót tud érteni. Az amerikai érdekérvényesítés megítélése Magyarországon egy ketrecbe lett zárva, Bell feladata pedig, hogy ebből kitörjön. Kormánypárti politikusokat kell felmutatnia, akik az ő tevékenységét pozitív elbírálásban részesítik - vagy jobbikosokat.
Utóbbi rövidtávon egy kivitelezhetetlen feladat. Nem amiatt, mert a párt politikusainak nagy része Amerika-ellenes lenne. A Jobbikban is szép számmal akadnak olyan emberek, akik nyíltan állást foglalnak a mérsékelt atlantizmus mellett, és akadnak olyanok is, akiknek feladata, hogy a pártvezetést kapcsolatba hozzák olyan amerikai véleményformálókkal, melyek a radikális atlantizmust akarják meghonosítani a jobboldalon (transzatlanti integráció támogatása, azzal a kitétellel, hogy a transzatlanti együttműködéssel egy fehér nagyhatalom jön létre, amiben a bevándorlók és színesbőrűek másodlagos állampolgárok. Egy ilyen véleményformáló pl. Richard Spencer). Ennek ellenére a Jobbik Amerika-pártolása nem csak rövidtávon, de középtávon is kivitelezhetetlen dolog az amerikai érdekképviselet számára. A párt vezetése ugyanis tisztában van azzal, hogy a szavazóbázis növelésére két nyitási irány van: 1. polgári értékek felvállalása, 2. a geopolitikai átmenettel nyugatellenessé váló tömegek szavazatainak megszerzése. Bármilyen közösségvállalás az amerikaiakkal oda vezetne, hogy a Jobbik szavazóbázisa egy jókora részét elveszíti. Bell másodlagos tevékenységének egyik célkitűzése - ennek ellenére is - értelemszerűen az, hogy az ellenzéki erőkkel tudjon szót érteni, ha a kormánnyal nem megy.
Hídfő.net.ru | Colleen BellNégygyermekes családanya - jobb pozíció konzervatívok, jobboldaliak felé
Ha a kormány nem áll kötélnek, Washington nem csak gazdasági, katonai, de politikai ütőkártyával is kell rendelkezzen Magyarország megrendszabályozására. Washington számára is egyértelmű, hogy a balliberális erőkkel már nem sokra mennek Magyarországon. A közvélemény radikálisan nyugatellenes lesz, és emellett radikálisan nacionalista. Mindenki számára egyértelmű a politikai közeg jobbra tolódása, és csak idő kérdése, hogy a Jobbik mikor ismeri fel, mekkora potenciál rejlik az egyre radikálisabban nyugatellenes tömegek szavazatainak megszerzésében. Ugyan botrányok és bomlasztások sorozatával lehetséges lenne egy baloldali nagykoalíció összetákolása, egy ilyen felállás a politikai közeg ellenállásába ütközik, ami ugyan rövidtávon siker lenne, hosszú távon még nagyobb károkat okozna Washington magyarországi befolyása számára.
Az új amerikai nagykövet számára adott a feladat: meg kell szereznie a kormánytól jobbra épülő politikai alternatívát, anélkül, hogy az tudatában lenne az amerikai befolyásnak. Amennyiben a Jobbik politikusai ellenállást mutatnak a Spencer féle figurák befolyásával szemben, továbbra is adott a lehetőség, hogy Washington annak tudta nélkül segítse a Jobbik kormányra jutását. Ennek részeként elsősorban látszólag nem-nyugati forrásokhoz juttatnák a Jobbik-közeli médiát, esetleg néhány újabb pénzember jó üzleti lehetőséget lát a Jobbik térnyerésében, melynek eredményeként a párt anyagi mozgástere megnő. Azt hozzá kell tenni, nem kifejezetten amerikai üzletemberek megjelenésével kell számolni a jobboldalon, hanem épp ellenkezőleg; szélsőséges esetben a Fideszről leszakadó pénzemberek jelennek meg, nem-szélsőséges esetben pedig a Jobbik valós anyagi háttérbázist kap orosz - vagy más keleti - forrásból. Példának okáért: oroszul anyanyelvi szinten beszélő, orosz állampolgársággal rendelkező személyek megjelennek és lehetőséget ajánlanak a Jobbik egy-egy prominens tagjának. Anyagi háttérbázist építenek ki. Később szakértőkkel segítik a párt munkáját. Mire pártszinten rájönnek, hogy adott esetben CIA alkalmazottai is beszélhetnek hozzájuk oroszul, már a Jobbik mögött van egy amerikai irányítású anyagi háttérbázis, amitől a párt országos szinten függ.
Az amerikai nagykövet feladatkörei ezzel kapcsolatban értelemszerűen nem a Jobbik behálózása, hanem olyan üzletemberek, politikusok, szakértők és művészek bevonása, akik szóba jöhetnek a jobboldali alternatíva megszerzése során. Washington sokat veszíthet, ha nem tud kitörni a balliberális megbélyegzésből. A gyakorlat pedig azt mutatja, hogy a perifériaországokban Washington gyakran olyan politikai erőket - esetenként diktátorokat - is támogat, akik a nyugati rendszerben nemhogy szalonképtelenek lennének, de az általuk vallott értékek radikális ellentétei a nyugaton népszerűsített liberális világképnek.

http://www.hidfo.net.ru/2015/03/02/washington-celja-jobboldali-alternativa-megszerzese