“Ki kell ennek jönni…!” Befűzve a film a kormányzati vetítőgépbe!
A
nemrég látványos népszerűségvesztést elszenvedett kormánypárt szinte
kizárt, hogy támadási felületet hagyna majd magán az igen kényes
államadósság kapcsán. Nagyon meglepődnénk, ha nem tennének meg mindent,
hogy legalább valamicske csökkenést mutassanak ki most az év végével.
Szerencséjükre a jelenlegi magyar makropálya mellett nem lesz
különösebben nehéz ezt éppen elérniük, de az általuk újabban
hangoztatott célt – mínusz 1,7 százalékpontot ígérnek -, már nem
biztos, hogy sikerül teljesíteniük. Számításaink szerint ehhez a
kincstári egységes számlának a trükkösen betervezett apasztása mellett
még további enyhe forinterősödésre is szükség lenne. Márpedig tavaly
decemberrel ellentétben ez most egy nagyon érzékeny pont volna, hiszen a
lakosságra erőltetett forintosítás 309-es árfolyam mellett történik.
Végül pedig halkan jegyeznénk meg, hogy az elképzelhető csökkentések
bármelyikének a kivetítése mellett is rémisztő távolságra marad az unió
által forszírozott 60 százalékos adósságszint.
A
magyar GDP-arányos államadósság csökkenő pályára való állítása nem
pusztán uniós kötelezettségünk, hanem a Fidesz-kormány számára is egy
rendkívül kényes politikai kérdés is egyben. Jól tükrözte ezt az elmúlt
időszak politikai kommunikációja, ami még akkor is azt mondta, hogy
csökkent az adósságmutatónk, miközben az éppen emelkedett az adott
negyedévben (a negyedévek ingadozása egyébként nem hordoz érdemi
információt a trendről). 2013 végén fél százalékos GDP-arányos
csökkenést tudtunk felmutatni az előző évhez képest, vagyis egy nem
különösebben impozáns eredményt. Most pedig azon igen kényes kérdés
előtt állunk, hogy sikerül-e tovább csökkentenünk ezt a nagyon
makacsnak tűnő mutató, és ha igen, mennyivel.
Hogyan csökken?
Elvileg három szabályunk is van arra, hogyan csökkenjen az államadósság Magyarországon.
(1)
Az EU-nak létezik az 1/20-os adósságszabálya, ami nagyjából évente 1
százalékpontos adósságcsökkentést írna elő számunkra, de ezt valahogy
egyelőre kevés figyelem övezi idehaza.
(2)
A stabilitási törvény egy képletet közöl a kívánatos adósságcsökkentés
kiszámításához, ám ez csak 2016-tól lép életbe – hacsak addig át nem
írják, mert ez a szabály szakmailag gyenge.
(3)
Az alaptörvény azt rögzíti, hogy a devizaadósság-részt változatlan
árfolyamon számolva minden év végén kisebbnek kell lennie az
államadósságnak, mint egy évvel korábban volt.
(4)
Ezzel az előbbivel az a probléma, hogy gyengülő árfolyam mellett úgy
is elérhető lenne, ha amúgy az adósságráta emelkedik. Mivel ez
politikailag nehezen lenne kommunikálható, így érezhető az az erősebb
törekvés, hogy a GDP-arányos államadósság a mindenkori piaci forint
árfolyamon számolva is kisebb legyen, mint egy évvel korábban.
Tulajdonképpen az elmúlt időszakban a törekvések, trükközések arra irányultak, hogy ezt a (4) szabályt teljesítse a kormány.
Hogy néz ki az adósságmutatónk?
Az elmúlt négy évben 79 és 85,6 százalék között alakultak a negyedéves GDP-arányos adósságmutatói Magyarországnak.
Erre a historikusan igen magas szintre a közvéleménnyel szemben nem az
IMF-hitel, vagy a devizatartalékok feltöltése állt, hanem a pénzügyi
válság okozta GDP-visszaesés, a költségvetési félrecsúszások, a
forintgyengülés és a kincstári egységes számlának (kesz) a magasabb
szintre való emelése.
A
bruttó adósságunk elmúlt 25 évét vizsgálva 1995 első negyedévében
találjuk a csúcsot: 95,2 százalékig emelkedett akkor a GDP-arányos
mutató.
A legalacsonyabb
adósságrátánk az első Fidesz-kormányzás 2001-es évében volt, ekkor a
bruttó adósság a második és a negyedik negyedévben is pusztán a GDP
52,7 százalékára rúgott.
A legutóbbi hivatalos statisztikánk szerint 2014. harmadik negyedévben 83 százalékon állt a GDP-arányos államadósság-mutató.
Ez bár két százalékpontnyi csökkenést jelent az előző negyedévhez képest, még 3,6 százalékpontra van a tavaly év végi szinttől.
A cél
ebben a történetben az, hogy idén december 31-én a piaci értéken
számított bruttó államadósság egy pillanatfelvétel erejéig 79,4
százaléknál kisebb legyen. A dolog bár a harmadik negyedéves, 83
százalékos arányt elnézve nem tűnik könnyűnek, valójában több tényező is
szerepet játszik abban, hogy ez nem lesz mégsem annyira nehéz.
Itt
sokan rögvest a kormányzat által bevetett kozmetikázásra gondolnak, a
trükkök azon armadájára, amivel egy pillanatra kisebb adósságot tud
felmutatni az országunk. Noha ezzel nem tévedünk nagyon sokat, de
érdemes kitérni rá, hogy ezek nagy részét már tavaly is bevetette az
állam, ami pedig azt eredményezi, hogy pusztán ezek újbóli bevetésével
további csökkenést már nem tud kimutatni az adósságállományban – tehát
ezek a trükkök valójában nem képesek a trendre hatni.
Így kell kozmetikázni az adósságmutatót
A
válságot követő években a kincstári egységes számlán (kesz) az állam
jóval nagyobb összeget kezdett tartani magánál, amivel lényegében a
rövidtávú finanszírozási kockázatát próbálta mérsékelni. Ha ugyanis
befagyna az állampapírpiac, akkor ebből kéne fedeznie az államnak a
lejáró állampapírjait.
Határozott
szabály viszont nincs a kesz-állományra, így pedig a jelenlegi vezetés
az év végére szándékosan leapasztja annak szintjét, hogy alacsonyabb
adósságot mutasson ki. Ennek az egyik trükkös formája az a piac által
sokat emlegetet tranzakció, amikor is a MOL-nál levő PEMÁK-állományt
egy rövid időre visszavásárolja az állam. A Portfolio becslése szerint
ez nagyjából 1 milliárd eurós tételt jelenthet.
Szintén
felmerült tavaly, hogy a kormányzat az év végi forintárfolyamra is
megpróbál hatni, ugyanis az államadósságunk nagyjából 40 százaléka
euróban van jegyezve. Ez azt jelenti, hogy nagyjából 1 forintnyi
erősödés az euróval szemben 0,1 százalékponttal csökkenti az
adósságmutatónkat. Az MNB nem teszi közzé, hogy mikor és milyen
mértékben hajt végre devizapiaci intervenciót, vagy hogy egyáltalán
él-e a lehetőséggel.
Elég
könnyű belátni, hogy mivel a deviza-forint spot ügyletek átlagosan
csak napi 200 milliárd forintot tettek ki idén, ezért az euró-forint
kereszt napon belüli (vagy akár időszaki) elmozdítása nem igazán nagy
kihívás egy ~35 milliárd eurós devizatartalékkal. Mivel az ilyen
ügyletek nem kikövetkeztethetőek a nyilvános statisztikákból ezért csak
arra hagyatkozhatunk, hogy a forint viselkedése furcsa volt-e ezen
kényes időpontban. A válasz pedig az, hogy tavaly mérsékelten igen: a
december 31-i időpont előtti két hétben erősödtünk az euróval szemben,
miközben a velünk általában együttmozgó feltörekvő piaci devizák nagy
része gyengült (kivétel a cseh korona és a lengyel zloty, amik
nagyjából stagnáltak).
Ez volt az az időszak amikor utoljára még pár napig 300 forintnál kevesebbért vásárolhattunk eurót, azóta nem volt ilyen.
Megjegyzendő
ugyanakkor, hogy ezzel nem lehet éven túlnyúlóan trükközni (hiszen még
ennél is nagyobb árfolyamcsökkentés kellene, hogy ennek pluszhatása
legyen), de arra mindenképpen alkalmazható, hogy amennyiben az
alapfolyamatok szerint is közel lennénk a csökkenő adósság
felmutatásához, akkor ezzel rásegítsünk – elvégre olcsó húzás.
A
legfontosabb kozmetikázó eszköz viszont kétség kívül a kesz év végére
való leapasztása. Az elmúlt időszakban rendszeresen kisebb-nagyobb
kommunikációs bakikat elkövető Nemzetgazdasági Minisztériumnak hála,
tudhatjuk, hogy a terveik szerint egészen 300 milliárd forintig
kívánnak lemenni idén év végén. Egyéb értesüléseinkből viszont úgy
hallottuk, hogy a MOL-tranzakcióra idén nem fog sor kerülni, mert
anélkül is teljesülhet az adósságráta csökkentése – noha a 300
milliárdos keszhez a saját becslésünk alapján igencsak elkéne az is.
Így folyik az államadósság elleni “harc”
Hazánk
bruttó adóssága 25 112 milliárd forint volt piaci értéken számolva a
harmadik negyedév végén, aminek nagyjából 40 százaléka volt devizában
jegyezve. Novemberben viszont visszafizettünk egy EU-s hitelt
kétmilliárd eurós nagyságrendben, a rövid diszkontkincstárjegyek
kibocsátását visszafogtuk – hetente pusztán 30 milliárdot adtunk el a
már jövőre lejáró papírokból, érdemi ráemelések pedig nem történtek.
Mindezek eredményeként igen gyors ütemben tudtuk apasztani a keszt így
az év végéhez közelítve, persze az még egyáltalán nem látszik
kirajzolódni, hogy a 300 milliárdos “mélységet” sikerül-e végül elérni.
Ahhoz,
hogy pontosan meg tudjuk mondani, milyen tényezők mellett teljesülhet a
csökkenő adósságráta, első körben az év végén várható
GDP-eredményekről kell tiszta képet alkotnunk. Saját becsléseink
szerint a negyedik negyedévben az ország növekedési dinamikája 3,2-ről
3,0 százalékra lassulhat, míg a GDP-deflátor a harmadik negyedévre
becsült 1,7 százalékát követően 2,3-ra emelkedik majd. Az így képzett
negyedéves nominális GDP-számokat a már ismert 2014-es tényszámokhoz
adtuk hozzá, amik eredményeként 30 720 milliárdos éves nominális számot
adtak ki a számításaink. Ez azt jelenti, hogy az év átlagában 3,4
százalékos reálnövekedéssel és 2,225 százalékos deflátorral számoltunk,
amivel például reál értelemben az Európai Bizottság őszi prognózisánál
(3,2) optimistábbak vagyunk, de az NGM nominális GDP-becslésénel ez
kisebb.
Ezen
számításainkból az következik, hogy a forint árfolyamát változatlannak
tekintve ~750 milliárdos adósságleépítésre volna szükség a harmadik
negyedévhez képest az alapcélhoz – vagyis a 79,3 százalékos rátához,
ami éppen csökkenést jelentene. Ez már a novemberi 2 milliárd eurós
uniós hitel visszafizetését követően nem sokkal teljesülhetett is (a
forint erősödött eddig), és még akkor is elérhető lenne (gondoljunk még
a MOL-nál levő PEMÁK-al való trükközésre), ha a forint az idei
leggyengébb szintjére gyengülne vissza (317,3). Az a fő
következtetésünk tehát, hogy nem ússzuk meg a kormány dicsekvését,
ugyanis a jelenlegi körülmények között nagyon valószínű, hogy csökkenő
rátát tud majd felmutatni az év végén.
Jövőre más rátát látunk majd
A
Központi Statisztikai Hivatal is áttért az ESA 2010-es elszámolási
rendszerre, ami érdemben megváltoztatta az elmúlt közel 20 év nominális
GDP-idősorát. A tavalyi GDP (szint) nominálisan például 2,6
százalékkal magasabb volt, mint eddig tudtuk, emiatt a tavaly év végi
adósságrátánk nem 79,4 százalék, hanem “csak” 77,3 százalék volt. Ettől
függetlenül idén még az előző módszertant alkalmazzuk, vagyis továbbra
is 79,4 százalék alá kell süllyednie a rátának. Érdemes megjegyezni:
ezzel a változtatással csak a ráták és szintek változtak meg, a
tendenciák nem, így például a magas szinten beragadó, oldalazó
adósságpálya is maradt. Az alábbi ábrán a vastag sárga és szürke
vonalak mutatják a tavaly év végi trükközés nélküli adósságrátát, amely
alapján nemhogy csökkenésről nem beszélhetünk, hanem inkább kis
emelkedésről.
A
fentebb vázolt helyzetet valószínűleg már a kormányzat döntéshozóinak
is elmagyarázták, ami pedig ahhoz vezetett, hogy sokkal ambiciózusabb
célt tűztek ki az egyszerű, kicsi csökkenésnél. Banai Péter Benő
államháztartásért felelős államtitkár a kormany.hu-nak azt nyilatkozta
november 6-án, hogy az adósságmutatónkban (a GDP arányában) 1,7
százalékpontos csökkenés várható. Ez a merész cél szerintünk már
visszahozhatja a régi-új trükköket az asztalra, ugyanis ehhez a
kesz-állomány igen drasztikus apasztására lesz szükség.
A
modellünk alapján így egészen pontosan 1242 milliárdnyi süllyedésre
lenne szükség a harmadik negyedéves bruttó adóssághoz képest.
Szeptemberben az állam kincstári egységes számláján 1715 milliárd
forint volt, vagyis tér bőven lenne a trükközésre, de vajon mi
valósulhat ebből meg? Óriási szerencsénkre az NGM-től megkapott
finanszírozási tervből (aminek egyébként teljesen titkosnak kéne
lennie) tudhatjuk, hogy a negyedik negyedévre mínusz 481 milliárd
forintos nettó kibocsátás várható. Ezen felül az adósságkezelő
statisztikája szerint október elsejétől máig 179,1 milliárd forintnyi
állampapír-visszavásárlás történt. Ha bevetünk nagyjából 300 milliárdos
PEMÁK-visszavásárlást még év végéig azzal is pusztán 78,6 százalékos
adósságrátáig jutunk változatlan forintárfolyam mellett (harmadik
negyedév végén: 310,3).
Ha nem
tud ennél is durvább visszavásárlásokat végrehajtani az állam (és nem
történik csoda GDP-téren), akkor innentől kezdve a forint árfolyamára
van bízva, hogy elérhető-e a “mesés” 77,7 százalékos cél. Modellünk
szerint 301-es árfolyam mellett érkeznénk meg a jelenlegi
feltételezéseinkkel a kívánt 77,7 százalékos szintre, ami azt jelenti,
hogy mához képest bő 5 forinttal erősödnünk kéne az euróval szemben.
A forint a bökkenő
A
kormány tisztán láthatóan abban a helyzetben van, hogy év végéig minél
erősebb árfolyamra lenne szüksége az adósságráta kicsit is impozánsabb
csökkentéséhez, csakhogy van itt egy súlyos bökkenő. Méghozzá a
devizahitelek 309-es euróárfolyam melletti forintosítása, ami
lényegében kötelező a lakosságra nézve. Márpedig a jelenlegi
földcsuszamlásszerű népszerűségvesztése mellett teljesen kizárható,
hogy a Fidesz olyan helyzetbe evezné magát, ahol a lakosság veszít az
árfolyamrögzítésen. Simán kijelenthető, hogy politikai képtelenség
volna, ha a forint erősödne az elkövetkező időszakban, és innentől a
kérdés csak az, hogy legalább pillanatnyilag (december 31-ig) merne-e a
vezetés erősebb forintot mutatni.
Mivel
számításaink szerint a gyengébb (enyhén csökkenő) cél forinterősítés
nélkül is teljesíthető a visszavásárlási trükkökkel, ezért idén nem
fognak az árfolyamhoz nyúlni. Egészen egyszerűen azt mondják majd, hogy
mindenféle számítási módszer szerint csökken az adósságrátánk, és
megígérik, hogy ez így is marad.
Persze
azt már nem fogják hozzátenni, hogy amennyiben csak a tavalyinak
megfelelő fél százalékpontos csökkenést tudjuk tartani évente, akkor
2052-ig kell várnunk a maastrichti 60 százalékos arány elérésre. Ha
pedig valaki arra alapozva, hogy az elkövetkező években lassulhat a
gazdasági növekedés itthon, és ezért mondjuk inkább az elmúlt négy év
0,1 százalékos átlagos csökkenésével számolna, akkor bizony 2210-et
dobna neki a kivetítő.
Bal-Rad komm:
“Ki kell ennek jönni…!” – mármint az udvari elvárásoknak és
beharangozásoknak tökéletesen megfelelő számoknak. A felkészülés a
fényesebbnél fényesebb diadaljelentések összetákolására megtörténtek. A
hadovakórusok nagyvolumenű megerősítése megtörtént, a jelentéseket
csinálók megkapták az ösztönző milliárdokat, úgyhogy – indulhat az
évvégi hajrá az álomgyárban. Egy kis trükk itt, egy jó nagy ott,
nyomjuk meg a ceruzát oszt’ mán kész is van újabb fél százalékos
csökkenés! Papíron!
Nem
mintha nem lenne teljesen mindegy, hogy 79,5 százalék, vagy 79
százalék? 210 milliárd dollár, vagy csak 209,9 milliárd? Se ez, se az –
soha vissza nem fizethető! Nincs is miből! Nem is lesz!
Lesznek viszont csodajelentések! Számhalmazok olyan összegekről, hogy beleszédül a magyar!
Pontosan ez a lényeg, és a cél! A szédítés! Ebben meg egészen kíválóan teljesít a Nemzethy Ügyek Kormánya!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése