Vidéki taxisok: “ha… elindulunk Budapest felé.”
Óráról
órára erősödik a most készülő országos taxisrendelet elleni tiltakozás.
Soprontól Békéscsabáig elfogadhatatlannak tartják a személyszállítók a
tervezett szigorításokat, amelyek többek szerint rengeteg taxist
ellehetetlenítenek. Egy bizonyos körnek viszont nagyon is kedvezhetnek.
– A
kormány azt hangoztatja, hogy vállalkozásbarát politikát folytat, ám ha a
készülő országos taxisrendeletet úgy fogadják el, ahogy mi ismerjük,
vagyis csak hétéves koráig lehetne használni az autót, a sofőrnek pedig
ötévente vizsgáznia kellene, akkor az nem segíti, hanem épp
ellenkezőleg, hátráltatja, ellehetetleníti a piac szereplőit –
jelentette ki az egyik soproni taxiscég vezetője, aki több más társaság
vezetőjéhez hasonlóan névtelenséget kérve mondta el véleményét a
lapunkban szerdán ismertetett „reformokról.” (Idetartozik, hogy úgy
tudjuk, tegnap délelőtt a rendelet egy újabb változata „került ki” a
minisztériumból. Forrásaink szerint ez hozzányúlna a használható autók
életkorhatárához, azaz változna a hétéves limit. A tervezethez nem
sikerült hozzájutnunk, s az ügyre rálátó informátoraink sem közölték,
valóban van-e változás e téren, s ha igen, az milyen mértékű.)
– Nem
értjük miért csinálják ezt! Mi nem a fővárosban vagyunk, itt nincs olyan
forgalom, mint Budapesten. Nálunk rengetegen vannak, akik hétévesnél
idősebb kocsikat használnak, nekik szinte reménytelenné válna a
helyzetük – mondta egy békéscsabai fuvarozó, aki szerint a taxisok
körében hitetlenkedés fogadta a rendelettervezetet. Mint fogalmazott, a
békéscsabai sofőrök döntő része számára a hétévesnél fiatalabb autó
árának kitermelése megoldhatatlan feladat, így lényegében most kiütnék a
piacról azt, aki a közelmúltban 4-5 éves kocsiba fektetett.
Hasonlóan
vélekedett a soproni cég első embere is: „A városban rendkívül nyomott
tarifával dolgozunk, messze vagyunk a budapesti díjaktól. Ebből egy autó
lecseréléséhez szükséges tőkét viszonylag rövid idő alatt kitermelni
elképzelhetetlen. Hitelből hitelbe esnénk, és adósságcsapdába kerülnénk.
Az sem lenne megoldás, ha emelnénk a tarifát, hiszen úgy jelentősen
csökkenne a kereslet a szolgáltatás iránt.”
Egy
dunaújvárosi vállalkozás vezetője úgy vélekedett: a reformok a piacon
lévő vidéki sofőrök jelentős részét padlóra küldenék. „Ebből csak arra
tudok gondolni, hogy ezt az iparágat valaki kinézte magának, és nagyon
kell neki. Mi másért tennének ilyet?” – tette föl a kérdést. Mint
mondta, abban partnerek lennének, hogy a KRESZ változásai miatt
időközönként egy „frissítő tanfolyamot” elvégezzenek a sofőrök, ám az
érthetetlen, miért kellene bizonyos időközönként újra vizsgázni. „A
kőművesnek, vagy a szobafestőnek sem kell újra és újra vizsgáznia, akkor
a taxisoktól miért várják ezt el!?” – fakadt ki. A megkérdezettek úgy
vélték, a rendszeres vizsga csak egy új bevételi forrás bevezetése miatt
kell a kormánynak.
Felvetésünkre,
hogy valóban folynak-e egy demonstráció előkészületei, a megkérdezett
fuvarozók egyöntetűen igennel válaszoltak. Mindannyian megjegyezték, ha
lesz sztrájk vagy tüntetés, akkor abban részt vesznek ők is. Egyikük
visszafogottan, ám indulatokkal telve csak annyit mondott: ha ebből a
tervből törvény lesz, akkor az összes helyi taxis nevében mondhatom,
elindulunk Budapest felé.
Győrben
is elutasítják a tervezett szigorításokat. Kilencvenöt autójával Győr
legnagyobb szolgáltatója a Duna Taxi, amelynek vezetője, Udvardi Csilla
is indokolatlannak tartja, hogy kollégái ötévenként megújítsák
engedélyüket. A kocsik életkorára vonatkozó utasítással sem ért egyet.
Mint mondta, igen furcsa volna a hétéves korhatár elrendelése abban az
országban, ahol a személyautók átlagéletkora tíz év fölötti. Ráadásul,
mondta, nem csupán az autó életkora számít, hanem karbantartása,
minősége, állapota is. Egy hétévesnél idősebb autó is lehet teljesen
biztonságos és kényelmes. Azt a szigorítást pedig teljesen
életszerűtlennek tartja, amely szerint csak ott vehetnének fel fuvart a
taxisok, ahol szolgáltatnak.
A győri
vasútállomás előtt megkérdezett taxisok az engedély rendszeres
megújítását nevetségesnek tartották, a kocsik koráról pedig azt mondták:
a hatósági műszaki vizsga garantálja, hogy műszakilag biztonságos autók
kerüljenek forgalomba. Azt pedig a piac döntse el, vélekedtek, hogy az
utas be akar-e ülni például egy tízéves Mercedesbe, vagy egy fiatalabb
autót választ. A fuvarfelvétel szabályozását betarthatatlannak, ezért
fölöslegesnek nevezték.
A 147
ezer lelkes Pécsen 298 kockás autó szolgáltat, s a legnagyobb taxiscég a
150 vállalkozót integráló Volán. A társaság vezetője, Kovács József nem
látja jónak, hogy hétévesnél idősebb autókkal ne lehessen taxizni, ő
inkább azt tartaná helyesnek, ha környezetvédelmi előírásokkal
szorítanák rá a taxisokat a minél kevesebb káros anyagot kibocsátó autók
használatára. A tervezetben szereplő, ötévenkénti vizsgát Kovács állami
pénzlenyúlásnak sejti, ugyanakkor azt nem vitatja, hogy 5-6 évente
valamilyen továbbképzés nem ártana a kollégáknak. Azt a szabályt, hogy a
taxis egy másik településre fuvart vállalva visszafelé ne vehessen fel
utast, életidegennek és nehezen ellenőrizhető, ezért felesleges
előírásnak gondolja. A volános vezető véleményét osztották a
megkérdezett pécsi taxisok is.
Az 55
esztendős Ujvári József 30 éve van a pályán, s ő is úgy érzi, hogy az
ötévenkénti vizsga csak állami bevétel miatt lenne fontos. Ujvári egy
tízéves VW-vel fuvarozik, és állítja, hogy mivel évente kell vizsgára
vinnie „a vasat”, értelmetlen lenne a hétévesnél öregebb autókat
kiseprűző szabály. Megemlítette, hogy Bécsben 15-20 éves Mercedesekkel
gurulnak a taxisok, pedig az osztrákok nagyon vigyáznak a levegő
tisztaságára.
(NOL)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése