Március végén a kormánypárti képviselők egyhangú támogatásával az országgyűlés megszavazta az államháztartásról szóló törvény módosítását, lehetővé tévé, hogy kormányrendelettel
bármilyen kötelezettségvállaláshoz forrást lehet rendelni anélkül,
hogy módosítanák a költségvetési törvényt.
A Lázár János által benyújtott módosítót először az Nemzetgazdasági Minisztériumban (NGM) is megrökönyödéssel fogadták,
később viszont már a minisztériumnak sem volt kifogása a rendeleti
büdzsé ellen. Annyira nem, hogy a bizottsági ülésen már az NGM
illetékesei érveltek a módosító mellett, mivel szerintük semmi sem fog
változni a mostani állapothoz képest.
Ami részben igaz is, hiszen
most sem jellemezte megfelelő transzparencia a költségvetés
módosítását, ezután viszont teljesen átláthatatlanná válhat az utólagos
költekezés.
Lázár János még március elején nyújtott be
egy olyan költségvetési törvényhez kapcsolódó módosítót, amely lehető
teszi, hogy a kormány a költségvetési törvényen felül az országgyűlés
megkerülésével tudjon költekezni.
A rendeleti büdzsé lényege, hogy a kormány szabad kezet kap, és
bármilyen határozat vagy rendelet révén forrást tud biztosítani
bármilyen célra anélkül, hogy azt a parlament megvitatná, nincs
beszámolási kötelezettség, és a Költségvetési Tanácsnak (KT) sem kell
véleményeznie.
Lényegében ez azt jelenti, hogy hiába
van egy elfogadott költségvetési törvény, egyáltalán nem vehető
biztosra, hogy az abban lefektetettek összhangban lesznek a kormány
céljával. Március végén végül az országgyűlés a kormánypártok
támogatásával megszavazta a miniszter indítványát.
Mi szükség erre?
Lázár János szerint azért kellett módosítani a költségvetési törvényen, hogy a hó végi maradványokat, illetve a költségvetési tartalékokat hatékonyabban fel lehessen használni. Valójában
ezzel eddig sem volt komolyabb probléma, inkább az elmúlt években
bevett gyakorlatot akarta szentesíteni a kormány. Eddig az volt a
gyakorlat, hogy új kiadások esetén módosítót kellett benyújtani a
parlamentnek, azt meg kellett vitatni, hatástanulmányt kellett készíteni
róla, és a Költségvetési Tanácsnak is véleményeznie kellett azt. Erre
azért volt szükség, mert a közvélemény így megismerhette, hogy
milyen új tételekre akar költeni a kormány, és hogy az új kiadásokat
miből szeretné finanszírozni.
A gyakorlatban viszont úgy működött
ez, hogy valóban volt nyilvános vita (ennek színvonala nem volt túl
magas), a közvélemény megismerhette, hogy miből, mire mennyit költ a
kormányban, a háttértanulmányokról viszont semmi sem derült ki, és
gyakorlatilag bármit bemondhattak arra, hogy miből finanszírozzák az új
tételeket (ez sok esetben nem volt megalapozott).
A költségvetési törvény módosításával a
kormány könnyebb helyzetbe kerül, hiszen változtatásokhoz már nem
szükséges parlamenti vitanapot tartani, és nem kell tételesen
bemutatni, hogy az új kiadásokat miből finanszírozzák. Ezzel
gyakorlatilag jelentősen csökken a költségvetési módosítók
transzparenciája, arról nem is beszélve, hogy gyakorlatilag minden
döntésjog a kormányfő kezébe kerül (újabb centralizáció). Nem szükséges
az országgyűlés beleegyezése, vagy a nemzetgazdasági miniszter
hozzájárulása, és a Költségvetési Tanács sem mondhat véleményt a
módosításokról, annak ellenére, hogy a KT feladata pont az lenne, hogy
biztosítsa a költségvetés stabilitását és átláthatóságát.
Talán nem véletlen, hogy az elején még az NGM-ben is megrökönyödtek a módosító láttán (már
az is eleve furcsa volt, hogy nem az illetékes minisztérium, vagy
miniszter, hanem Lázár János nyújtotta a költségvetési törvényről szóló
módosítót), komolyabb kritikát azonban nem mertek megfogalmazni.
Nem véletlen, hogy az illetékes
minisztérium sem volt elájulva az ötlettől, hiszen a kontroll
kiirtásával, pont azok a Magyarországgal kapcsolatos problémák
erősödhetnek fel, amelyek miatt a nagy hitelminősítők még mindig nem
sorolták át hazánkat a befektetésre ajánlott kategóriába.
Az, hogy mindenféle korlát nélkül,
bármilyen célból, bármekkora összeget elkölthet a kormány a
költségvetési törvényen felül, év végén könnyen nagyobb hiányhoz
vezethet, mint ami az adott évre szóló költségvetési törvényben
szerepel. Ráadásul a költségvetés joga a parlamenté, tehát az
országgyűlés dönthet arról, hogy mire költsék az adófizetők pénzét. A módosítóval ez a törvény is sérül, mivel a kormány az országgyűlés beleegyezése nélkül dönthet majd adófizetői pénzekről.
Pár év stabilitás után nehéz évek jöhetnek
A rendeleti költségvetés kérdésköre már
csak azért is érdekes, mert az elmúlt hónapokban többször is hallani
lehetett arról, hogy a kormány megcélozza a nullás költségvetést.
Ehhez azonban szigorú államháztartási fegyelemre lenne szükség,
ráadásul már most érdemes figyelembe venni, hogy a CSOK és a
felpörgetett uniós forráslehívások miatt nagyobb teher nehezedhet a
költségvetésre a következő években. (Ha sikerül több uniós forrást
lehívni egy adott évben, akkor az önrész miatt ez nagyobb teher a
kiadási oldalnak.) A bevételi oldalnak viszont egyenlegjavító hatása
lehet, köszönhetően a GDP-növekedésnek és a növekvő adóbevételnek. Ez
néhány évekig stabilitást adhat, azonban azt nehéz elképzelni, hogy
összejönne a nullás költségvetés úgy, hogy a kormány éppen egy olyan
törvénymódosít fogadott el, amely teret ad a felelőtlen költekezésnek.
2019 környékén viszont nehéz évek jöhetne, az uniós források mértéke
jelentősen lecsökkenhet, ha a ciklus első felében a kormány túl sok
transzfert hív le, emiatt a GDP-növekedésből könnyen stagnálás lehet,
mivel az uniós transzferek nélkül a magyar gazdaság életképtelen lenne.
Ez a költségvetési folyamatokra is negatívan hatna, így a kormánynak
kétszer is meg kell gondolnia, hogy érdemes-e belemenni a rendeleti úton
való módosítgatásokba, mivel ez tovább növelné a gazdasági környezet
bizonytalanságát.TényTár
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése