Átvehetné
a magyarországi sajtóorgánumok szerkesztőségei feletti ellenőrzést az
állam, amennyiben kihirdetésre kerül a kormány alaptörvény-módosító
javaslatával beiktatott terrorveszély-helyzet.
Novák
Előd, a Jobbik alelnöke saját Facebook-oldalán nyilvánosságra hozott
egy 30 évre titkosított kormányjavaslatot, ami terrorveszély esetén
lehetővé tenné, hogy az állam ellenőrzése alá vonja az
információáramlást, a karhatalmi struktúrák fokozott jelenlétét
kiterjessze a köztereken és bizonyos esetekben az emberek
magánszférájára, emellett rendkívüli gazdasági intézkedéseket
vezethessen be.
A
képviselő elmondása szerint az általa hivatkozott ötpárti egyeztetésen
semmilyen háttéranyagot nem kaptak arra vonatkozóan, pontosan milyen
helyzetben és mire hivatkozva hozhatná a kormány rendkívüli
intézkedések sokaságát: “a kormány szinte bármit megtehetne,
kontroll nélkül: az egész országban lekapcsolhatnák az internetet,
beszüntethetnék az általuk kívánt médiumokat, felfüggeszthetnék a
gyülekezési jogot, kijárási tilalmat rendelhetnének el, kitelepíthetnék
az ország valamely részén élőket, akárhogy korlátozhatnák a
járműforgalmat, elkobozhatnák „a biztonságot veszélyeztetők” vagyonát,
bevezethetnék a jegyrendszert.”
A Jobbik
alelnöke hangsúlyozta, hogy pártja már augusztus 27-én benyújtott egy
alaptörvény-módosító javaslatot, annak érdekében, hogy terrorveszély
esetén lehetővé váljon a honvédség bevetése. Novák Előd ugyanakkor
kijelentette, hogy a kormány jogalkotói túlkapásokat is beépített a
javaslatba; “bemondásra lehetne terrorveszélyt vizionálni
(láthattuk már, milyen blöffökre képes a TEK), ráadásul egyszerű
kormánydöntéssel, kontroll nélkül, míg a szükségállapot kihirdetéséhez
eddig kétharmados országgyűlési felhatalmazás kellett.”
A
képviselő által hivatkozott, 30 évre titkosított dokumentum alapján a
kormány rendkívüli helyzet esetén számos olyan intézkedést hozhatna,
ami békeidőben és liberális demokráciában elképzelhetetlen lenne:
- ellenőrizhetnék a levélforgalmat,
- korlátozhatnák a lakossági internet-hozzáférést,
- átvehetnék a sajtóorgánumok szerkesztősége feletti ellenőrzést, vagy felfüggeszthetnék azok működését,
- kijárási tilalmat vezethetnének be, betilthatnák bizonyos nyilvános rendezvények megtartását,
- teljes vagyonelkobzást végezhetnek olyan személyek esetében, akik fenyegetést jelentenek az állambiztonságra,
- élelmiszer- és benzinjegyet vezethetnek be (a bankrendszer összeomlása vagy az energiaellátásban keletkezett zavarok okán).
Bár az
intézkedést a baloldali liberális és jobboldali ellenzék egyaránt
elfogadhatatlannak tartja, a kormány pedig a migrációs válság miatt
megjelent terrorveszéllyel indokolja azok szükségességét, a rendkívüli
intézkedések lehetőségének törvénybe foglalása nem csak a migrációs
válságra, sokkal inkább egy Magyarország közvetlen környezetében
történt rendkívüli eseménysorozatra vezethető vissza. Ukrajna
destabilizálását senki nem láthatta előre, aki nem rendelkezett
titkosszolgálati forrásból származó információkkal
(Razumovszkij-nyilatkozat esete). Az országban néhány hónap leforgása
alatt, a kormány egy idegen hatalmaknak nem tetsző döntését követően
zajlott le az államhatalom erőszakos megdöntése, és az ország területi
egységének megbontása.
Viktor
Janukovics ukrán államfő 2013 szeptemberében jelentette be, hogy nem
írja alá a társulási egyezményt az Európai Unióval. Válaszreakcióként
civil tüntetések sorozata kezdődött, amihez külföldi kézben lévő
sajtóorgánumok teljes lakossági mozgósítást folytattak. December végére
a rendőröket és civil tüntetőket egyaránt ismeretlen mesterlövészek
lőtték, vagyis sor került a tömegdemonstrációk és a rendőri fellépés
radikalizálására. 2014 februárjára – alig öt hónappal Janukovics
bejelentését követően – egy olyan új kormány került az ország élére,
ami garantálta, hogy aláírja az EU- és NATO-csatlakozás egyezményeit.
Novák
Előd azonban az Orbán-kormány javaslattervezetét – okkal, hiszen EU- és
NATO-tagok vagyunk – az amerikai mintához hasonlította: “Amerikában
és másutt láthattuk, hogy a terrorveszélyre hivatkozva bármit megtehet
az állam a polgáraival, de nem volna jó itthon is ezt az utat járni.
Nem volna elég a TEK? Szinte biztos, hogy hazánkban a következő években
is több áldozata lesz a cigánybűnözésnek, mint a terrornak, mégis csak
az utóbbival akar kiemelten foglalkozni a kormány.”
Ugyanakkor,
térségünkben az ukrán válság új értelmezési keretbe helyezte a
demokráciát és szabadságjogokat: arra láthattunk példát, hogy a XXI.
században egy európai kormány egyetlen döntése miatt is lefolyhat egy
külföldről vezérelt kormányváltás, amit láncreakcióként az ország
területi egységének megbomlása követhet. Az ukránok többsége valahogy
úgy viszonyult Viktor Janukovicshoz, mint a magyarok többsége a
Fideszhez: nem véletlen, hogy a külföldi sajtó tömegeket tudott utcára
vinni. Milliók reménykedve várták a kormányváltást, – egészen addig,
mígnem hideg zuhanyként érte őket a valóság, és a rossz helyett
katasztrofálisat kaptak: négyszeres gázárat, sokszorosára nőtt
élelmiszerárakat, miközben a puccs után előfordult, hogy az ország
benzinkútjait hónapokon át nem töltötték fel. Eközben a fővárosban néha
leállt a fűtés és áramellátás.
A
magyarországi sajtó működéséről – bármennyire is szeretnénk – nem
mondható el, hogy adott helyzetben nem idegen hatalmak kiszolgálásán, a
helyzet destabilizálásán munkálkodna: 2015 júliusában a Magyar Nemzeti
Arcvonal hozott nyilvánosságra információkat arra vonatkozóan, hogy a
liberális sajtó amerikai sajtóorgánumokban megjelenő jelzések alapján
folytatott lejárató-kampányt egy-egy politikus ellen. Nem a
politikusok látványos meggazdagodása érdekelte őket, hanem utasításra
cselekedtek, amikor egy idegen hatalomnak érdekében állt, hogy
Budapesten tömegeket tudjon utcára vinni, magyarországi
érdekérvényesítésének részeként.
Ha
ténylegesen sor kerül a szabad sajtó felszámolására, és a
szerkesztőségekben az állam kirendeltjei lesznek kénytelenek figyelni a
monitorokat, azért leginkább a kollaboráns liberális sajtó tehető
felelőssé.
http://www.hidfo.ru/2016/01/kijarasi-tilalom-szabad-sajto-illiberalis-demokracia/
http://www.hidfo.ru/2016/01/kijarasi-tilalom-szabad-sajto-illiberalis-demokracia/
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése