Ember legyen a talpán, aki képes lenne összeszámolni, hogy mibe került A MAGYAR NÉPNEK csak az Audi! Ám nem csak az Audi létezik országunkban, hanem a fene tudja még hány ilyen idetelepült összeszerelde, amelyek a kiváltságok miatt rohantak ide!
Az Audi-támogatásokat firtatja a Védegylet
Kikéri
a nemzetgazdasági minisztériumtól és a győri önkormányzattól Védegylet
és a Tiszántúli Természetvédők Társulata az Audival illetve a
Volkswagennel kötött szerződéseket és egyedi adóelengedési vagy
adókönnyítési rendelkezéseket. A zöldszervezetek az Audinak az egyes
években pénzátutalások, adózási intézkedések, infrastrukturális és
egyéb fejlesztések formájában nyújtott támogatások értékének
nyilvánosságra hozatalát is kezdeményezik.
A
közzétételi kérés kiterjed azokra a szerződésekre is, amelyeknek teljes
szövegben történő kiadására a Kúria éppen szerdán kötelezte az NGM-et,
miután első- és másodfokon is elvesztette korábban a pert, amelyet az
említett civil szervezetek azért voltak kénytelenek végigvinni – az
Átlátszó jogásza segítségével –, mert az általuk kért dokumentumokat az
NGM úgy adta ki (fénymásolatban), hogy a szövegükből minden lényeges
adatot kifestett, az Audi üzleti érdekeire való hivatkozással. –
Szégyen lenne az NGM-re, de magára a kormányra is, ha hivatalos
közzététel hiányában az adófizetők a Védegylet honlapjáról lennének
kénytelenek megtudni, mit csinált az állam a pénzükkel – írják.
Előzetes
számításaik szerint az Audi nem sokkal kevesebb támogatást kapott az
Orbán-kormánytól, mint amennyit 2010-től Magyarországon beruházott.
Ráadásul a telephely-bővítése nem változtatott érdemben azon, hogy
2010-ben a beszállítóinak mindössze 6,5%-a volt magyarországi, azaz
nemcsak a közvetlen foglalkoztatási, hanem a közvetett termelésösztönző
hatás sem indokolta az Audinak jutott százmilliárdokat. Ezt bizonyítja
a zöldek szerint néhány, az újságok nyomozásaiból napvilágra került
adat is az Audinak változatos formában nyújtott támogatásokról.
2010-ben
a vállalat mérleg szerinti eredménye 591,8 millió eurót (mintegy 160
milliárd forint) tett ki az egy évvel korábbi 291,2 millió euró után. A
cég adófizetési kötelezettsége nulla volt, mivel 2011 végéig
társaságiadó-mentességet élvezett. A vállalat 2010. évi adóalapja
egyébként 500,2 millió euró volt, ami után 95 millió eurót (25,7
milliárd forintot) kellett volna befizetni, ha nem lett volna a
kedvezmény. 2009-ben még volt egy 3,8 millió eurós (1,03 milliárd
forintos) adófizetése az Audinak, mivel – a társasági adóval
ellentétben – az azóta megszűnt szolidaritási adó tekintetében nem
élveztek mentességet.
Túl
ezen, a 2006. szeptember 1. és 2011. december 31. között a motorgyártás
területén megvalósult beruházások után a magyar állam egy 9 milliárd
forintban maximalizált összegű, vissza nem térítendő állami támogatás
nyújtására vállalt kötelezettséget. A vállalat 2010-ben 1,3 milliárd
forint támogatást kapott a magyar államtól.
A
kormány nemcsak hazai pénzeket juttatott az Audinak, hanem az Uniótól
érkező pénzfolyamot is célzottan átcsatornázta: 2014 szeptemberében
kormányhatározat hozott arról, hogy Felsőoktatási és Ipari
Együttműködési Központ létesül a győri egyetemen – az uniós
Gazdaságfejlesztési és Innovációs Operatív Program terhére.
Az MTI
2011. április 6-án azt tette közzé: „Az Audi 11,2 milliárd forint
állami támogatást kap győri gyárának bővítéséhez – jelentette be
Matolcsy György nemzetgazdasági miniszter”. Ezzel szemben július elején
az Európai Bizottság a honlapján arról jelentetett meg tájékoztatást,
hogy négyszer ekkora magyar állami támogatás jogszerűsége tárgyában
indított vizsgálatot. A Magyar Nemzet ezért azzal a kérdéssel fordult a
nemzetgazdasági tárcához, valójában melyik összeg felel meg a
valóságnak. A válasz szerint „a bizottság kommunikációjának
megfelelően, a magyar kormány összességében 44,96 milliárd forint
(150,03 millió euró) támogatást ítélt meg, ami jelenértéken 39,952
milliárd forintnak (133,3 millió eurónak) felel meg”.
Az Audi
2010. augusztus 10-én a nemzeti vagyonkezelőtől nettó 5,2 milliárd
forintért vásárolta meg azt a 195 hektáros területet, amelyen bővítette
a győri üzemét. De egy kormányhatározat nyomán az állam 4,16 milliárd
forintos ráfordítással vállalta az egész terület fejlesztését.
Kormánydöntés alapján az állam a következő munkálatokat vállalta: a
védettség alatti növényzet áttelepítése, a kárelhárítási terv és
környezeti állapotfelmérés elkészítése, továbbá egy új iparvágány,
illetve a hozzá kapcsolódó műtárgyak terveztetése, megépítése. A
dokumentum értelemben az átalakítások részét képezte még a kapcsolódó
út- és elektromos hálózat kivitelezése, beleértve a közműfejlesztési
költségeket is, így például egy transzformátorház megépítését, továbbá a
vízelvezetés megoldását. Emellett a magyar költségvetésre hárították
az őrzés-védelem és az őrzés-védelmi világítási rendszer kiadásait,
valamint a térvilágítás kiépítését és a területen lévő fedett tárolók
felújítását, illetve a teljes rekultivációt.
2011
végéig élt az az – annak idején éppen az Audi által kilobbizott –
rendelkezés, ami lehetővé tette a cégeknek, hogy az innovációs
járulékukat csökkentsék a kutatás-fejlesztésre fordított költségeikkel.
Mivel ez uniós nyomásra lehetetlenné vált, a kormány 2012-ben
pótmegoldást dolgozott ki: az innovációs alapba érkező befizetéseket
pályázati úton visszajuttatta néhány kiválasztott nagyvállalatnak – az
Audinak a hírek szerint 15 milliárd forint értékben.
A
pénzügyi támogatások mellett a kormányzat más formában is támogatta és
támogatja az Audit: A telephely-bővítésre az Audi által kiszemelt –
amúgy kiemelt jelentőségű természetmegőrzési területként a Natura 2000
hálózat részét képező térséget kivetette a hatóságokkal a
természetvédelmi oltalom alól, a győri önkormányzat útján pedig a város
rendezési terv átigazításával belterületbe vonatta, és beépítésre
szánt területté minősíttette.
– Az
Audinak juttatott nemzeti ajándékok ez idő szerint legutolsó darabját
megint az NGM vezetője nyújtotta át, amikor bejelentette, hogy – más
országoknak a lakosság egészsége védelmében meghozott intézkedéseivel
ellentétben – a Kormány nem készül arra, hogy betiltsa itthon a Győrben
gyártott, határérték fölötti szennyezőanyag-kibocsátású
motortípusokat. Az egészségügyi kár forintosítható. Ha a kormány nem
gondolja meg magát, a Védegylet készen áll arra, hogy az utak mentén
lakók és a közlekedők érdekében ez ügyben is pert indítson – írja az
adatkérő szervezetek közleménye.
(NOL)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése