Iráni
diákok pert indítanak a norvég kormány ellen, mert Norvégia számos
Iránból érkező fiatalt eltiltott az ország egyetemeitől, arra
hivatkozva, hogy ott olyan tudáshoz juthatnak, ami hasznosítható
atomfegyver előállításához.
A norvég hatóságok szerint Irán azzal a céllal küldi a fiatalokat nyugati egyetemekre tanulni, hogy ott
megtanulják, hogyan kell atomfegyvert építeni.
Az
Iránból érkező diákok tagadják ezeket a vádakat, ellenben felhívják a
figyelmet arra, hogy amit Norvégia tesz, az diszkrimináció. A Press-TV
iráni sajtóorgánum szerint Hamide Kaffas, egy a Trondheim
Tudományegyetemen nemrég PhD fokozatot szerző iráni fiatal úgy döntött,
hogy visszautazik az országba és pert indít a döntésért felelős
tisztviselők ellen. Norvégia azonban megtagadta a vízum megadását,
emiatt vissza kellett utaznia Iránba.
“Én és még 13 iráni diák levelet kaptunk a rendőrségtől, hogy el kell hagynunk Norvégiát, mert úgy gondolják, hogy olyan tudást szerzünk Norvégiában, amit tömegpusztító fegyver előállítására használhatunk fel.”
A
forrás szerint 2012 óta több mint 50 iráni diákot utasítottak ki
Norvégiából erre hivatkozva. Kaffas emiatt több mint 12 ezer aláírást
gyűjtött össze, amit átadott a norvég hatóságoknak. Annak ellenére, hogy
Norvégiát hagyományosan “befogadó” társadalomnak ismerik, a hatóságok
lépése egyáltalán nem meglepő. Norvégia ugyanis szorosan együttműködik
az Egyesült Államokkal, és az iráni diákok diszkriminálásával
kapcsolatban a már működő amerikai gyakorlatot vették át.
Ha
az úgynevezett “nyílt társadalom” ideájának gyakorlati
megnyilvánulását vizsgáljuk, azt láthatjuk, hogy az “Amerikai álom”
egészen zárt is tud lenni, ha az önmagát fejlettnek gondoló nyugati
társadalom és az általuk “lator országoknak” nevezett társadalmak
kapcsolatáról van szó. Az Egyesült Államok ugyanis iráni diákok tömegeit
tiltotta ki az egyetemekről. Más országok csak az amerikai diszkriminációs gyakorlatot veszik át.
A
University of Massachusetts 2015 februárjában megtiltotta, hogy az
Egyesült Államokba érkező iráni fiatalok olyan területekre
jelentkezhessenek a felsőoktatási intézményben, ami energetikával
kapcsolatos, beleértve az atomenergia felhasználásával kapcsolatban álló
tudományokat.
Az
egyetem a 2012-es, az “iráni veszély csökkentéséről és szíriai emberi
jogokról” szóló törvényre hivatkozva diszkriminálja a tanulókat. Ennek a
gyakorlatnak deklarált célja, hogy Irán ne juthasson hozzá a nukleáris
technológiával kapcsolatos tudáshoz. 2012 óta több iráni atomtudós is
rejtélyes módon életét vesztette (“valakik” célzottan likvidálják az
iráni atomtudósokat), és miközben a nehezen pótolható tudással egyre
kevesebben rendelkeznek Iránban, az Egyesült Államok meg akarja
akadályozni, hogy Irán előrehaladjon a technológiai fejlődésben. Az
Egyesült Államok listázza az országba érkező iráni fiatalokat és
Iránból származó személyeket, a listákat pedig a felsőoktatási
intézmények rendelkezésére bocsátják, hogy az alapján kitiltsanak
bizonyos személyeket. Ennek értelmében az amerikai egyetemek
diszkriminálják a listán szereplő fiatalokat, akiket eltiltanak a
mérnöki, vegyipari, elektronikai és informatikai, mechanikai és ipari
mérnöki, fizikai, kémiai és mikrobiológiai képzésektől.
Az
intézkedés nem csak sötét butaságról árulkodik, de egyben arra is
rálátást enged, hogy az Egyesült Államok, miközben rendszeresen felemeli
szavát “egyenlőség” és emberi jogi ideák képviseletében, állami
szinten megkülönböztetett módon kezeli az úgynevezett “fejlett
nyugatot”, minden más társadalomra pedig mint barbár közösségre
tekint, akiket csak abból a célból szabad beengedni a nyugati
egyetemekre, hogy onnan hazatérve a nyugati ideológiákat képviseljék
saját hazájukban.
Az
intézkedés a legjobb bizonyítéka annak, hogy miközben a szabadságot és
egyenlőséget hirdetik, a gyakorlatban a liberális értelmiség egyfajta
kulturális fasizmust képvisel, ami alacsonyabb rendűnek tekint minden
nem-nyugati kultúrát és nem-nyugati politikai rendszert. Norvégia
vazallusi szerepéből fakadóan alávetette magát ennek a gyakorlatnak.
Ugyanakkor a liberálisok kulturális fasizmusa számos kérdést felvet:
- mennyivel tekinthető jobb embernek Barack Obama, mint az iráni ajatollah, vagy az orosz pátriárka?
- Mennyivel érezzük jobban magunkat attól, ha Barack Obama parancsot adhat egy atomfegyver bevetésére, de az iráni ajatollah nem?
- Mennyivel tekinthető “alacsonyabb rendűnek” az iráni ajatollah, mint egy Kenyából érkező amerikai elnök, akit saját kisebbségi komplexusának kiélésére helyeztek az elnöki székbe?
Értelemszerűen,
semennyire. A nyugati társadalom egy része azonban láthatóan azt
gondolja, hogy Barack Obama kezében jó kézben van az atomfegyver,
Hamenei ajatollah kezében pedig nem lenne.
Eközben
az iráni atomprogram témaköre ennél jóval mélyebb kérdéseket is
felvet. Ugyanis már önmagában az a feltételezés, hogy Irán az
atomenergia felhasználásával tömegpusztító fegyvert akar előállítani,
előfeltételezi azt a prekoncepciót, miszerint az iráni vezetők is a
nyugati gondolati kereteken belül mozognak, vagyis a technológiai
fejlettséget a pusztítás céljába állítanák.
Ugyanakkor
az a gondolkodásmód, miszerint a technológiát a pusztítás szolgálatába
kell állítani – nem törvényszerűség, és nem szükségszerűség. Ez
mindössze a nyugati társadalom gondolkodásmódja, ami sok mindent elárul
arról, hogy valójában mennyire tekinthető fejlettnek a
nyugati társadalom. A technológiai fejlettség ugyanis nem a
“fejlettség” elsődleges és egyetlen indikátora; csak egy a sok közül,
és a nyugati társadalom mindössze ebben az egy vonatkozásában tekinthető
fejlettnek, sok más téren kifejezetten fejletlennek mondható.
http://hidfo.ru/2015/06/norvegia-kitiltja-az-egyetemekrol-az-irani-diakokat/
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése