Öldöklő küzdelemben MÉG CSAK a második Magyarország!
A
közbeszerzési rendszerben megfigyelhető árulkodó jelek alapján
Magyarország a legkorruptabb országok közé tartozik a közép-kelet
európai térségben. Ráadásul a legutóbbi magyar közbeszerzési
törvénymódosítások inkább csak növelték a korrupciót – foglalta össze
Tóth István János, a Korrupciókutató Központ Budapest társalapítója.
Csak Románia korruptabb a térségben Magyarországnál – derült ki a Korrupciókutató Központ Budapest kutatásából.
A CRCB
által alkalmazott módszer eltér minden eddigitől: nem a korrupcióról
való véleményeket mérik, hanem a korrupciós kockázatokra vonatkozó
információkat figyelték meg és a korrupciós kockázatok szintjét és
alakulását tudták így mérni akár közbeszerzések, akár ajánlatkérő
intézmények, akár nyertes cégek, régiók, szektorok vagy országok
szintjén.
A friss
kutatásban mintegy 830 ezer közbeszerzés adatait vizsgálták az EU
országai kapcsán, és ebből mintegy 63 ezer beszerzésnél használtak
uniós forrást is. Ez utóbbiaknál azt találták a kutatók, hogy
összességében az egész EU-ban, az EU forrásból finanszírozott
közbeszerzési eljárások kis mértékben növelik a közbeszerzések
korrupciós kockázatát. Ugyanakkor a hatás nagyon eltérő az egyes
országok között, Magyarország például nagyon rossz helyen van, a
legkorruptabb országok között. Tóth István János elmondása szerint
nemzetközi összehasonlításban mostanában már Magyarországot szokás
felhozni, mint rossz példát. A CRBC által vizsgált közbeszerzési adatok
is erre mutatnak.
„Annak
örülhetünk még, hogy nem mi vagyunk a legrosszabbak: Románia
közbeszerzéseinél magasabb korrupciós kockázat mérhető, mint nálunk. De
ez is változhat, ha Romániában például az új kormánynak sikerül
hathatós intézkedéseket tennie e téren. Mi tehát Romániával és
Bulgáriával versenyzünk e téren” – mondta a szakértő.
A
magyar közbeszerzési törvény legutóbbi módosítása egyértelműen a
korrupciós kockázatok növelése irányába hatott a Portfolió Uniós
Források szakértője szerint, mivel a korábbinál nagyobb körben tette
lehetővé azt, hogy ajánlati felhívások nélkül lehessen közbeszerzési
eljárást lebonyolítani.
Ennek
a változtatásnak egy másik következménye Tóth István János szerint az,
hogy így átlagosan 5-8 százalékkal drágábban valósulhat meg a
beszerzés, többek között azért is, hogy legyen miből kifizetni a
megvesztegetési díjat.
(VG Online)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése