Az
Amnesty International nemzetközi emberi jogi szervezet legújabb
jelentése alapján a 2014-es évben történt kivégzések számát tekintve
ismét az ázsiai és csendes-óceáni régió áll vezető helyen. A tanulmány
arra is rávilágít, hogy a térségben nemhogy csökkenne a halálos
ítéletek száma, de egyenesen növekedő tendencia figyelhető meg.
2014-ben
bizonyítottan számos ázsiai országban került sor halálbüntetésre.
Vietnámban főként gazdasági bűncselekmények miatt ítéltek el több
embert, míg decemberben, a peshvari iskola ellen elkövetett tálib
támadás után Pakisztán felfüggesztette a 6 éves halálbüntetés ellen
bevezetett moratóriumát, és a terrorizmussal összefüggő esetekben újra
törvénybe foglalták a halálbüntetés jogszerűségét. Afganisztánban,
Malajziában, Japánban és Kínában is folytatódtak a kivégzések. A
tavalyi év pozitívumaként jelenik meg, hogy márciusban a japán bíróság
elrendelte Hakamada Iwao ügyének újratárgyalását, mely eredményeképpen a
még 1968-ban elítélt rabot szabadon bocsájtották. A világon eddig ez
volt a leghosszabb idő, melyet valaki a halálos ítélete végrehajtására
várva töltött. Kínában a kivégzések számáról szóló pontos adat továbbra
is államtitoknak minősül, azonban a nyilvánosságra hozott információk
alapján elmondható, hogy nemcsak a régióban, hanem világviszonylatban
is vezető helyen áll a világ második legnagyobb gazdasága. A kivégzések
száma meghaladja az összes országban együttesen kiróttakét. A kínai
szabályok értelmében a halálos ítéleteket magában foglaló ügyeket
minden esetben be kell nyújtani a Legfelsőbb Bíróságnak jóváhagyásra
(kivéve, ha a szankciót maga a Legfelsőbb Bíróság szabta ki).
(Kínai nőt kísérnek az ítélet végrehajtásához)
A
Legfelsőbb Bíróság, ha szükségesnek tartja, ugyan felhatalmazhatja a
felsőfokú bíróságokat (tartományok, autonóm régiók, közvetlenül a
központi kormányzás alá tartozó nagyvárosok bíróságait), hogy
gyakorolhassák a halálos ítélet jóváhagyásához szükséges jogot
emberölés, erőszak elkövetése, rablás, robbantás, vagy más
közbiztonságot komolyan veszélyeztető tett, vagy társadalmi rend
megzavarása esetén, de azt általában maga teszi. Ugyan a szabályozás
arról szól, hogy halálbüntetéssel sújtani a vádlottat csak a
legkegyetlenebb tettek esetében megengedett, az elmúlt évek
statisztikái azt mutatják, hogy ennél sokkal több esetben kerülhetett
sor az ítélet végrehajtására. Az illetékesek válaszul azzal érvelnek,
hogy egy növekvő gazdaságban, ahol a pénzügyi, politikai,
infrastrukturális fejlődés rohamos léptekben halad, nem megengedhető a
gyengébb bánásmód, mindenki érdekelt a törvények szigorú betartásában. A
halálbüntetés egy hatásos eszköz az elrettentésre, ezáltal a
közbiztonság szintjének az emelésére. Ha a büntetés nem érdemel azonnali
hatályt, akkor lehetőség van a kivégzés két évre történő
felfüggesztésére, mely idő alatt újabb bizonyítékok kerülhetnek elő,
valamint őszinte megbánás esetén életfogytiglan tartó, vagy határozott
idejű tizenöt évtől húsz évig tartó szabadságvesztésre módosítható az
ítélet. Az, hogy bármely államnak, azok Legfelsőbb Bíróságának, joga
van-e – akár hivatalos eljárás keretében – halálos ítélet
meghozatalához, napjaink egyik legvitatottabb problémái közé tartozik a
nyugat szerint, és számos újabb kérdést vet fel. Milyen bűncselekmények
esetén folyamodhatnak a hatóságok a megtorlás eme formájához, ki
ítélkezhet a bűnös felett, ki döntheti el, hogy joga van-e az élethez,
milyen mérték szabja meg a még tolerálható kivégzések számát, ha
egyáltalán szó eshet tolerálható mértékről. A világ számos országában
már törvényileg nem megengedett a halálbüntetés, mint szankció,
alkalmazása teljességgel kizárt, és emberi jogokat sért. Az
olyan szervezetek, mint az Amnesty International azért lobbizik, hogy a
még engedélyező országok is eltöröljék eme büntetési formát, mely
alkalmazása után végül gyakran kiderül az ítélet helytelensége. Joko
Widodo indonéz elnök szerint minden országnak szuverén joga eldönteni,
hogy él-e a halálos ítélet lehetőségével, vagy nem. Januárban,
Jakartában hat drogkereskedőt végeztek ki (a kegyelmi kérvények
elutasítása után), akik közül öten külfödi állampolgárok voltak
(brazil, nigériai, holland, vietnámi, malawi). A döntés meghozatalát
éles vita övezte, Hollandia és Brazília az ítélet végrehajtása utána
hazahívta nagyköveteit tanácskozásra. Az EU kül- és biztonságpolitikai
főképviselője Federica Mogherini felszólította Jakartát, hogy vegye
fontolóra a moratórium kihirdetését a halálos ítéletek végrehajtása
ellen. A szigetország elnöke nem kegyelmez a kábítószer-kereskedelem
bűntettjével vádoltak esetében. Mind Ausztrália, Brazília, valamint
Franciaország – amelyek elítéltjei szintén kivégzésre várnak – azért
lobbizik, hogy állampolgárai kegyelmet kapjanak. Tony Abbott ausztrál
miniszterelnök arra kérte Indonéziát, hogy hálából a 2004-es pusztító
szökőár után nyújtott nagylelkű segítségért, ne végezze ki az
érintetteket.
(Joko Widodo, indonéz elnök)
Ahogyan
ezen országok büntetőjoga a kínaihoz hasonlóan kimondja: mindazon
külföldi állampolgárok, akik nem élveznek diplomáciai mentességet, és
az 55 halállal büntetendő cselekmények elkövetőivé válnak, a felettük
történő ítélkezés módja a kínai állampolgárokéval megegyező, a
halálbüntetés alól nem kivételek. Ha ilyen eset merül fel, az érintett
országoknak arra van lehetősége, hogy a kegyelem megadásában nyomást
gyakoroljanak a kormányokra. Ahogy azt láthatjuk, Indonézia esetében
elég kevés eséllyel.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése