Kevesebb kávé, vékonyabb tejesdoboz, 19 szál cigaretta 20 helyett. Ugye ismerős? Néhány példa a burkolt áremelésre, amivel lényegében nem sértenek törvényt a gyártók, ma Magyarországon, a fogyasztók pedig a kezdeti bosszankodás után legtöbbször visszaszoknak kedvenc márkájukra.


Egy barátnőmtól hallottam először, de nem akartam elhinni, ezért kipróbáltam. Vettem egy csomag százas kiszerelésű papírzsebkendőt, és otthon kibontottam. Egyesével megszámoltam a zsepiket, de mindössze 82 darab volt a csomagban. Később találtam olyan kiszerelést is, amire ráírták, hogy előfordulhat, száznál kevesebb zsebkendőt tartalmaz a csomagolás. Na nézzük, hogy milyen hasonló furcsaságokkal találkozhatunk vásárlás közben. Egyre gyakrabban fordul elő ugyanis, hogy a zacskóba, csomagolásba a megszokottnál kisebb mennyiséget tesznek, legyen szó élelmiszerről vagy a zsebkendőhöz hasonlóan naponta használatos árucikkekről. Kiderült, a vállalatok gyakran nyúlnak a bújtatott áremelés ezen módszeréhez.
Az egyik hazai gyártású, ismert tejmárka egyliteres tejesdobozába csupán 900 milliliter tejet töltenek. Ha jobban megnézzük, akkor látszik, hogy az eddigieknél valamivel vékonyabb lett a tárolóeszköz, és bizony azt is feltüntetik rajta, hogy egy deciliterrel kevesebb van benne. A betűk azonban olyan aprók, hogy aki rutinból vásárol, annak fel sem tűnhet a trükkös gyártói húzás. Árban természetesen nem változott semmi, a kisebb kiszerelés nem lett olcsóbb. Ugyanígy járhat az, aki arra számít, hogy a 150 grammos joghurtja még mindig 150 gramm. A legtöbb hasonló tejtermékből mostanra nyom nélkül tűnt el 25 gramm, a negyedkilós vaj pedig általában 200 grammosra zsugorodott. De a visszája is igaz, csak azt + ingyen, akció vagy ajándék felírat formájában kapja az ember és még örül is neki. Ne feledjük, manapság semmi sincs ingyen! Eddig a kedvenc műsorom végére ettem meg egy zacskóval a kedvenc sajtostalléros ropogtatnivalómból. Nemrég azt vettem észre, hogy hátravan még tíz perc a filmből, és már üres a zacskó. Összehasonlítottam egy korábban vásárolt termékkel és rájöttem, hogy a régebbi mennyiség negyede eltűnt a zacskóból, az ára persze nem változott. Esetem bizonyítja, hogy a legtöbben - bevallom, én is, hiszen ugyanazt a terméket veszem általában és ebből gondolnám, hogy ugyanazt is kapom - tájékozódás nélkül, megszokásból vásárolnak, és hosszú ideig fel sem tűnik nekik a kedvezőtlen változás, csak akkor, ha a termék ára is megváltozik. A gyártónak lehetősége van egy adott termék csomagolásának, kiszerelésének, mennyiségének, akár az összetételének a megváltoztatására is. A csomagoláson lévő jelöléseknek és tájékoztatóknak viszont pontosnak és valóságosnak kell lenniük – írja a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság sajtóosztálya. Megtudtuk, hogy az egyetlen szabály e tekintetben az, hogy ne legyen félrevezető az adott jelölés. Vagyis, a fogyasztók megtévesztéséről, azaz tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatról csak akkor beszélhetünk, ha az egyébként szokásos mennyiségnél kevesebb terméket helyeznek a csomagolásba, és erről nem tájékoztatják a vásárlót. Ellenkező esetben nincs szó megtévesztésről, ezt egyébként a legritkább esetben teszik meg a gyártók. A hatóság szerint vásárláskor a vevőtől is elvárható, hogy tájékozódjon és figyeljen, azaz olvassa el, hogy mi kerül a kosarába. A fogyasztóvédők tavaly többször is ellenőrizték az előre csomagolt élelmiszerek tömegét. Olyan árucikkeket vizsgáltak, amelyeket a fogyasztók jellemzően havonta vagy éppen hetente vásárolnak. A közel 120 termékből 30 minta nem felelt meg a jelölési kritériumoknak: negyedüknél állapítottak meg tömeghiányt. Burkolt áremelés - akkor kezdődhetett, amikor a feles egyszer csak négycentes lett – itt bizony burkolt áremelésről van szó. A féldecis rövidital mennyiségének csökkentése is erre példa, de említhetném, hogy a negyed kilogrammos kiszerelésű őrölt kávék ma már csak 225 grammosak. Kérdés persze az is, ki jegyzi meg egyáltalán a termékek árát, főleg hogy azok üzletenként is változhatnak. A szakértők szerint gyakran az állandó akciózás is megzavarja a vásárlókat, vagy éppen a kereskedők másik bevált trükkje, a kettőt fizet, hármat vihet típusú reklámozás is félrevezethet. A fogyasztóvédők szerint a gyártók egyre több termék esetén tetten érhető, burkolt áremelési technikája ellen nincs más védelem, mint a tudatos vásárlás. Szép kilátások a jövőnkre nézve...


Bíró Dalma