Kevesebb kávé, vékonyabb tejesdoboz, 19 szál cigaretta 20 helyett. Ugye ismerős? Néhány példa a burkolt áremelésre, amivel lényegében nem sértenek törvényt a gyártók, ma Magyarországon, a fogyasztók pedig a kezdeti bosszankodás után legtöbbször visszaszoknak kedvenc márkájukra.
Egy barátnőmtól hallottam először, de
nem akartam elhinni, ezért kipróbáltam. Vettem egy csomag százas
kiszerelésű papírzsebkendőt, és otthon kibontottam. Egyesével
megszámoltam a zsepiket, de mindössze 82 darab volt a csomagban.
Később találtam olyan kiszerelést is, amire ráírták, hogy
előfordulhat, száznál kevesebb zsebkendőt tartalmaz a csomagolás.
Na nézzük, hogy milyen hasonló furcsaságokkal találkozhatunk
vásárlás közben. Egyre gyakrabban fordul elő ugyanis, hogy a zacskóba, csomagolásba a megszokottnál kisebb mennyiséget tesznek,
legyen szó élelmiszerről vagy a zsebkendőhöz hasonlóan naponta
használatos árucikkekről. Kiderült, a vállalatok gyakran nyúlnak a
bújtatott áremelés ezen módszeréhez.
Az egyik hazai gyártású, ismert
tejmárka egyliteres tejesdobozába csupán 900 milliliter tejet
töltenek. Ha jobban megnézzük, akkor látszik, hogy az eddigieknél
valamivel vékonyabb lett a tárolóeszköz, és bizony azt is
feltüntetik rajta, hogy egy deciliterrel kevesebb van benne. A
betűk azonban olyan aprók, hogy aki rutinból vásárol, annak fel
sem tűnhet a trükkös gyártói húzás. Árban természetesen nem
változott semmi, a kisebb kiszerelés nem lett olcsóbb. Ugyanígy
járhat az, aki arra számít, hogy a 150 grammos joghurtja még
mindig 150 gramm. A legtöbb hasonló tejtermékből mostanra nyom
nélkül tűnt el 25 gramm, a negyedkilós vaj pedig általában 200
grammosra zsugorodott. De a visszája is igaz, csak azt + ingyen, akció vagy ajándék
felírat formájában kapja az ember és még örül is neki. Ne feledjük,
manapság semmi sincs ingyen! Eddig a kedvenc műsorom végére ettem meg
egy zacskóval a kedvenc sajtostalléros ropogtatnivalómból. Nemrég azt
vettem észre, hogy hátravan még tíz perc a filmből, és már üres a
zacskó. Összehasonlítottam egy korábban vásárolt termékkel és rájöttem,
hogy a régebbi mennyiség negyede eltűnt a zacskóból, az ára persze nem
változott. Esetem bizonyítja, hogy a legtöbben - bevallom, én is, hiszen
ugyanazt a terméket veszem általában és ebből gondolnám, hogy ugyanazt
is kapom - tájékozódás nélkül, megszokásból vásárolnak, és hosszú ideig
fel sem tűnik nekik a kedvezőtlen változás, csak akkor, ha a termék ára
is megváltozik. A gyártónak lehetősége van egy adott termék
csomagolásának, kiszerelésének, mennyiségének, akár az
összetételének a megváltoztatására is. A csomagoláson lévő
jelöléseknek és tájékoztatóknak viszont pontosnak és valóságosnak
kell lenniük – írja a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság
sajtóosztálya. Megtudtuk, hogy az egyetlen szabály e tekintetben
az, hogy ne legyen félrevezető az adott jelölés. Vagyis, a
fogyasztók megtévesztéséről, azaz tisztességtelen kereskedelmi
gyakorlatról csak akkor beszélhetünk, ha az egyébként szokásos
mennyiségnél kevesebb terméket helyeznek a csomagolásba, és erről
nem tájékoztatják a vásárlót. Ellenkező esetben nincs szó
megtévesztésről, ezt egyébként a legritkább esetben teszik meg a
gyártók. A hatóság szerint vásárláskor a vevőtől is elvárható,
hogy tájékozódjon és figyeljen, azaz olvassa el, hogy mi kerül a
kosarába. A fogyasztóvédők tavaly többször is ellenőrizték az
előre csomagolt élelmiszerek tömegét. Olyan árucikkeket
vizsgáltak, amelyeket a fogyasztók jellemzően havonta vagy éppen
hetente vásárolnak. A közel 120 termékből 30 minta nem felelt meg a jelölési kritériumoknak: negyedüknél állapítottak meg tömeghiányt.
Burkolt áremelés - akkor kezdődhetett, amikor a feles egyszer csak
négycentes lett – itt bizony burkolt áremelésről van szó. A
féldecis rövidital mennyiségének csökkentése is erre példa, de
említhetném, hogy a negyed kilogrammos kiszerelésű őrölt kávék ma
már csak 225 grammosak. Kérdés persze az is, ki jegyzi
meg egyáltalán a termékek árát, főleg hogy azok üzletenként is
változhatnak. A szakértők szerint gyakran az állandó akciózás is
megzavarja a vásárlókat, vagy éppen a kereskedők másik bevált
trükkje, a kettőt fizet, hármat vihet típusú reklámozás is
félrevezethet. A fogyasztóvédők szerint a gyártók egyre több
termék esetén tetten érhető, burkolt áremelési technikája ellen
nincs más védelem, mint a tudatos vásárlás. Szép kilátások a jövőnkre
nézve...
Bíró Dalma
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése