... Mi az a
probléma amiről itt szó van? Ez az ismert magyar megosztottság, a
köznyelvben emlegetett „turáni átok”, az egymással kiegyezni képtelen,
mindig két ellentétes oldalra besoroló, egymást elismerni és megismerni
nem tudó magyar emberek problémája. Világos, hogy a közösség problémái
az egyén szintjén kezdődnek, és az egyéni problémák a közösségre hatnak
vissza. Továbbá talán joggal feltételezhetjük azt is, hogy
a szellemi élet törésvonalai a társadalomban is leképződnek.
Olyan, mintha itt mindig lett volna jobb
és bal, nemzeti és világi, híg és mély, magyar és magyarabb. Pedig
nem. Ez a retorika eltereli figyelmünket az olyan lényeges kérdésekről,
mint a világ, az ember és az élet viszonya. Ez a megosztottság jobban
kizárja a magyar szellemet a világból, mint különleges és nehéz
nyelvünk, mert értelmetlen.
Szerintetek tényleg van annak bármi
értelme, hogy az embereket aszerint osztályozzuk, hogy ki mennyire
magyar? Magyarnak lenni akkor olyasmi, amit, mint a kenyeret és a tejet
kilóra és literre lehet mérni, vagy magyarnak lenni, annyi mint
beszélni egy nyelvet és az ezt a nyelvet beszélő közösséghez (is)
tartozni? Is? Igen, hiszen éppen Hamvas Béla beszél róla, hogy minden
az alapvető emberitől eltérítő képzet már tévedés, torzulás az egyhez
és az alapálláshoz képest. Ez a megosztottság csak a
tehetségteleneknek, nyerészkedőknek jó, akik saját tudásuk
hiányosságából kifolyólag, mások gyengeségeiből merítenek erőt és
kapaszkodnak fel. A magyar demokrácia – a kilencvenes évek végén és a
kétezres évek elején – akkor halt hamvába, amikor elhitték az emberek,
hogy van jobb- és baloldali magyar, a sajtó akkor vált súlytalanná,
amikor besorolt ezek mögé az oldalak mögé, és az írók egy része, akkor
vált teljesen unalmassá, amikor ők is ezen képzetek mögé sorakoztak fel.
Persze könnyen lehet, hogy Szécsi Noéminek van igaza, amikor azt
mondja: „Amúgy meg, amint azt mindenhol olvasom, nagyjából tíz éve már
csak kétféle író van. A világ úgy látja, két esetben érik el az irodalom
művelői a politika ingerszintjét: ha zsenik, így a hatalom
hódolni-hódítani akar nekik-velük-általuk, vagy ha látja bennük a
készséges talpnyalót.” ...
Miskolczi T. Csaba
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése