Több mint
másfél évtizede merült a feledés homályába az a pilóta nélküli,
felderítésre is alkalmas repülőgép, mely egyetlen példányban készült
hazánkban egy magyar mérnök tervei alapján, a honi haderő számára. A
Denevér névre keresztelt szerkezet azonban nemrégiben új életre kelt
Szolnokon.
A meglepő formájú repülő hamarosan méltó
körülmények között idézheti fel a Tisza-parti megyeszékhelyen a magyar
repüléstörténet egyik különleges, a maga nemében egyedülálló fejezetét
– tájékoztatott Lente Zoltán százados.
A Szolnoki Repülőmúzeum munkatársa
elmondta: a Haditechnikai Intézet raktárában alkatrészeire szétszedve
tárolt gépet a Hadtörténeti Múzeum kérésére még 2011 novemberében
szállították Szolnokra, a helikopterbázis mellett működő gyűjteménybe.
Itt azután a múzeum téli szünete alatt összerakták, és immár készen áll
arra, hogy előre láthatólag április 1-től a nagyközönség is
megcsodálhassa.
Mielőtt a mintegy 22 ezer
négyzetméteren elterülő, mintegy félszáz helikoptert és repülőgépet
bemutató gyűjtemény legújabb darabját közszemlére tennék, a létesítmény
munkatársai felkutatták a tervezőt, így a jelenleg Kecskeméten élő Vég
Pál a napokban újra találkozhatott a géppel.
Lente Zoltán a gép születéséről szólva
felidézte: Vég Pál, Percz Ferenc mérnöktársával együtt egyszemélyes
sportrepülőgépnek szánta az először az 1990-es években papírra vetett
szerkezetet. Ezt követően azonban már egyedül alkotta meg a Magyar
Honvédség megbízásából a gép katonai célú, felderítésre alkalmas,
pilóta nélküli változatát. A gép első példánya mindössze 2 hónap
tervezés, illetve további 3 hónapos kivitelező munka után 1995-ben
Székesfehérváron készült el, de ismeretlen okból a honi haderő végül
soha sem használta.
Tervezője, az egykor a szolnoki
repülőműszaki főiskolán is tanító nyugállományú alezredes szerint a
Denevér viselkedésének feltérképezése érdekében Csákváron összesen 28
órát töltött vele a levegőben. Bár a korszerű, 90 lóerős motorral
hajtott, felszerelve 430 kilós technika elméletileg 50-4000 méter
magasságra és 70-160 kilométeres sebességre volt hitelesítve, ő a
berepülés során óránként 280 kilométeres sebességet is elért vele.
Közben az is beigazolódott: a rendhagyó formának köszönhetően a repülő
légi, vagy éppen földi (táv)irányításához egyetlen botkormány, azaz
joystick is elegendő.
Mindezek mellett a Denevér eszmei
értékét emeli, hogy ez az utolsó olyan repülőgép, mely hazai
szakemberek tervei alapján, Magyarországon készült. Ám ami a
felhasználási területét illeti, a pilóta nélküli légi járművek -
Unmanned Aerial Vehicle - (UAV) katonai célú alkalmazása ma már
világszerte rendkívül elterjedt – fogalmazott Lente Zoltán.
Megint valami jó, amit elfeledtünk továbbfejleszteni. Mikor tanuljuk már meg, hogy a legolcsóbb fegyver az, amit mi magunk fejlesztünk, s gyártunk le? Mekkora vereség kell még, hogy belássuk nem függhetünk 100%-ban másoktól e téren? S már megint akkor fogunk kapkodni, amikor nyakunkon a "vész"? Mint az elmúlt öt évszázadban oly sokszor?
Hírfigyelő Szolgálat
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése