A cikk első része
rövid áttekintést ad az iskolai fegyelmezés hazai és nemzetközi
történetéről, majd bemutatja, hogy milyen szemlélet és konkrét
gyakorlat uralkodik ma ezen a téren. A szerző jól érzékelteti, hogy a
fegyelemről való gondolkodás, illetve a fegyelmezetlenség kultúra- és
társadalomfüggő. A tanulmány bemutat néhány angol vizsgálatot, amelyek a
fegyelemsértések típusaival, illetve okaival foglalkoznak.
Fegyelem és fegyelmezetlenség az iskolákban régen és ma
Jellemző kép a régi iskolákból: a
gyerekek fegyelmezetten ülnek a padsorokban, és odaadó figyelemmel
hallgatják a tanárt. Akkoriban már a puszta közbeszólás is
rendbontásnak, fegyelmezetlenségnek számított. Ugyanis a vétkes két
helytelen dolgot is elkövetett: egyrészt nem adta meg az elvárt,
feltétel nélküli tiszteletet a tanárnak, másrészt zavarta az
osztálytermi munkát. Ilyen és ehhez hasonló tanulói reakciókra az
oktatás folyamán mindig lehetett számítani, amit a fegyelmezés
alkalmazása tanúsít. A neveléstörténeti adatok szerint ez a gyakorlat
nem egy esetben nagyon súlyos, kifejezetten durva nevelői magatartást
takar.
Már az ókori Egyiptomból fennmaradt
rajzok megörökítették a tanulót kemény testi fenyítésben részesítő
nevelő figuráját, és hasonló emlékeket őriznek a neveléssel kapcsolatos
régi kínai és görög (főleg a spártai) dokumentumok is. A szigorú
fegyelmezés eszközeit aztán a kora középkori egyház is átvette; Szent Benedek
pápa például a következőket írta: „…ha a gyermekek valami hibát
tesznek, … ne legyen helye semmiféle késedelmeknek, hanem … ingre
vetkőzőben verjétek meg őket hajlékony és sima fűzfavesszővel.” A
lovagkor sem bánt kesztyűs kézzel a gyerekekkel; a fiúk nevelési
programjaiban különösen komoly szerep jutott a „féken tartásnak” és az
ehhez megfelelő eszközöket biztosító verésnek is. Sőt a súlyos testi
fenyítés gyakorlata további évszázadokon és földrészeken át megtartotta
hadállásait: az 1600-as évek amerikai iskoláiról is
feljegyezték, hogy akkoriban az iskolamester tulajdonképpen sokkal több
időt töltött a gyerekek ide-oda sorakoztatásával – azaz a fegyelmezett
viselkedés gyakoroltatásával –, mint azzal, hogy – mondjuk –
megtanítsa őket olvasni. Még a 19. században is olyannyira elfogadott
volt – Amerikában is! – a testi fenyítés, hogy például San Diego
iskoláiban minden fegyelmi vétekhez következetesen ugyanaz a büntetés
társult; vagyis a káromkodás nyolc, a lányok molesztálása tíz, az
iskola épületében való kártyázás ugyancsak tíz, a hazudozás pedig
minden feltárt esetben hét korbácsütést vont maga után. S a 20.
század végén még mindig 27 amerikai államban nem volt érvényben olyan
rendelkezés, amely megtiltotta volna a fegyelmezés ürügyén alkalmazott
súlyos testi fenyítést! Természetesen nem csak Amerikában történtek
ilyen túlkapások; Rotterdami Erasmus Európáról, főleg a saját
hazájáról is kénytelen volt megállapítani, hogy korának iskoláiban a
fegyelmezés helyenként szörnyű túlkapásokhoz vezetett. A
magyar Pázmány Péter is úgy ítélte meg, hogy szükség esetén elő kell
venni a vesszőzés és az ütlegelés nyújtotta „nevelési” eszközöket, ami
valljuk be, hosszútávon nem céltalan, ha a helyén van.
A pápa által javasolt fűzfavesszőt időközben felváltó nádpálcát mindmáig sok helyütt alkalmazzák az iskolákban. Szingapúrban és Kenyában
például ez biztosan így van, hiszen mi más lenne a magyarázat arra,
hogy nemrégiben mindkét országban szakmai viták során elemezték, vajon
mennyire alkalmas a verés az iskolai fegyelemsértés okozta problémák
orvoslására. Bár azt konkrétan nem tudjuk, hogy a mai Kínában
milyen eszközöket használnak a fegyelmezésre az iskolákban (az
átlagosan hetvenes létszámú osztályközösségekben nyilván jelentkeznek
ilyen igények), egy nemrégiben kiadott pedagógiai kézikönyv arról
számol be, hogy mivel a kínai iskolákban a tanároknak ma is abszolút
hatalmuk van, a minimális engedetlenséget, de még a rossz tanulmányi
teljesítményt is keményen büntetik. Nepalban már létrehoztak
egy olyan intézményt, amely a szigorú fegyelmezőeszközök okozta
testi-lelki sérüléseket igyekszik gyógyítani, a szakmai médiában pedig
kampányt indítottak a „Fegyelmezz méltósággal!” program jegyében.
A brit, nemkülönben a skóciai
iskolák oktató-nevelő munkáját zavaró súlyos fegyelmezési problémák
helytelen megoldásait könyvek és filmek is rendre leleplezték. Ennek
köszönhetően-e vagy sem, mindenesetre az 1986-ban elfogadott új
oktatási törvény egyszer s mindenkorra megtiltotta az Egyesült
Királyság intézményeiben a testi fenyítés alkalmazását. Az effajta
durvaságok azonban, úgy tűnik, átterjedtek a brit gyarmatbirodalom
iskoláira is; Malajziában például még néhány éve is tanárai
olyan súlyosan bántalmaztak egy tízéves kislányt, hogy akkoriban a
helyi és a nemzetközi sajtó heteken át ezzel foglalkozott.
Mindeközben – azaz mindennek ellenére – a
pedagógusszakma folyamatosan megpróbált valamiképpen fellépni a
fegyelmezés során alkalmazott testi fenyítés és az egyéb túlkapások
ellen. Ez a csata tulajdonképpen már Comeniusszal megkezdődött, és folytatódott – többek közt – a filozófus Locke, a vallásalapító Luther, a felvilágosult Rousseau, az iskolaalapító Montessori
munkásságával. Ők és társaik, valamint követőik ugyanis következetesen
azt hangoztatták, hogy az iskolákban a testi fenyítésre alapozott megzabolázás
nem lehet a kívánatos tanulói magatartás és a megfelelő nevelői
hatékonyság elérésének adekvát eszköze még akkor sem, ha átmenetileg
eredményesnek bizonyul is. Inkább pedagógiai módszerekkel kellene elérni
a tanár és a tanuló hatékony iskolai munkájához szükséges fegyelmet. A
fentebb említett példák azonban azt mutatják, hogy ezek a szakmai
viták évszázadokig elhúzódtak, sőt a II. világháborút és a
gyarmatbirodalmak feloszlását követő évtizedekben, különösképp a
hatvanas évek után megindult iskoláztatási expanziónak, valamint a
közvélemény és a média növekvő érdeklődésének tulajdoníthatóan a
fegyelem és a fegyelmezés kérdései minden korábbinál erősebben
bekerültek a laikus közvélemény, némely esetben kifejezetten a politika
látókörébe is. Nem beszélve arról, hogy a fegyelem témája a
diktatórikus politika számára rendszerint remek ürügyet kínált és kínál
arra is, hogy valamiképpen hozzájáruljon egy adott csoport érdekeinek
érvényesítéséhez; elég, ha csak a szovjet pedagógia
közösségcentrikusságának megannyi – a fegyelmezés gyakorlatában is
érvényesülő – következményére gondolunk. Az ilyen helyzet ugyanis
többnyire együtt járt a fegyelmezés durva és kevésbé durva eszközeivel
kapcsolatos érvek és ellenérvek egymásnak feszülésével is, s a vitából
rendszerint az a személy, illetve irányzat került ki győztesen, amelyik
mögött politikai eszközök is álltak.
Miközben a szemben álló felek számára
gyakran még az sem volt teljesen egyértelmű, hogy ki miként is
értelmezi a fegyelem fogalmát.
A fegyelem változásai
A fegyelem – így természetesen az iskolai fegyelem is – mindig az adott társadalmi rendszer, az adott szűkebb és tágabb közösség kultúrájának része.
Olyan érték- és normarendszert jelenít meg, amelynek befolyása van az
egész oktatási rendszerre és az egyes tanulók magatartására is. Ez is
tehát egyfajta kapcsolatot jelenít meg a társadalom és az iskola között –
magyarázza a szakember –, a fegyelem hiánya ily módon akár az egyén
és környezete közötti helytelen tranzakciók következményeként,
veleszületetten vagy szándékosan rossz társadalmi adaptációként is értékelhető. Mégis mindmáig bizonyos zavar tapasztalható a fegyelem
szó etimológiája körül; a szó ugyanis egyrészt a viselkedés külső
kontrollálását, illetve a belső kontroll kifejlesztésének készségét
jelenti. Más értelmezés szerint viszont a fegyelem (főleg a fegyelmezés)
kifejezés valamiképpen a büntetés szinonimájaként is értelmezendő. Ez
az álláspont ugyanakkor a fegyelemre nemcsak az iskolai tanulás
méltányos feltételeként tekint, hanem egyszersmind megfogalmazza annak életkorfüggőségét is, mondván: „ami fegyelem az egyik életkor számára, az elképzelhetetlenné válik egy következő időszakban”.
Az évszázados tapasztalatok azt is
mutatják, hogy a tanulói fegyelmezetlenség megnyilvánulásai közt is
különbséget lehet és kell tenni, mert ezek a jelenségek érinthetik a
megtanulandó ismereteket, illetve az iskola szociális miliőjét
egyaránt. Ugyanakkor az eredeti latin kifejezés, a disciplina
tulajdonképpen egyszerre jelen tanítást és tanulást, vagyis tágabb
értelemben olyan gyakorlatot, amely sort keríthet a társadalom vagy a
szülők által kijelölt szabályok ellen elkövetett vétkek
kijavítására, ezek büntetésére vagy az elkövető jellemének az elvárások
szerinti átalakítására is. A kifejezés latin eredetére utal
vissza az az előbbi megállapítás is, amely különbséget tesz a tanulónak
az elméleti tananyaggal kapcsolatos, illetve a szociális környezet
iránti viselkedésének minősítése között; eszerint pedig az iskolai
fegyelemszegés esetei vonatkozhatnak az ismeretek megszerzésének
módozataira vagy az ottani szociális viszonylatokra egyaránt. (Az első
esetben azonban – legalábbis Comenius szerint – a fegyelmezés
eszközei tulajdonképpen nem is lehetnének bevethetők, mert a
„Fegyelmezést nem annyira tanulmányi okok miatt kell alkalmazni [hiszen
a tanulás helyes módszerrel nyújtva gyönyörűséget és az emberi értelem
boldogságát jelenti], hanem erkölcsi kihágás miatt”: ezzel
pedig megjelenik a fegyelem témakörének újabb eleme, a mindenkori
erkölcs problémája is; jelen gondolatmenetünk során azonban ennek
különféle vonatkozásait nem érintjük.)
A fegyelem hiánya tehát a tanárok szerint – hogy maradjunk továbbra is az iskolánál – olyan tanulói magatartást idéz elő, amely akár az udvariatlan, a durva vagy a helytelen
kifejezésekkel is jellemezhető. De a tanórai beszélgetésen, a nem
figyelésen és a közbekiabálásokon kívül sokan az iskolai
fegyelmezetlenség körébe sorolják még a tanárokkal és társakkal
kapcsolatos erőszak, a lopás, a tárgyakat-eszközöket veszélyeztető
vandalizmus megannyi jelenségét is. Innen pedig már csupán egyetlen
lépés a fegyelem-fegyelmezetlenség problémáit relativizálni, jelen
esetben a középosztály elvárásai és bizonyos tanulói csoportok kulturális normái közötti eltérésekre redukálni. Holott sokkal fontosabb lenne azt észrevenni, hogy a fegyelmi problémák elsősorban olyan komplex viselkedésmintákban
öltenek testet, amelyek sok szinten és sokféleképpen jellemzőek a
tanulókra: olyannyira, hogy bizonyos személyiségjegyek – agresszív
késztetések vagy a helytelen szociális jártasságok hiánya – várhatóan és
prognosztizálhatóan sokkal gyakrabban okoznak bizonyos gyerekek
magatartásában problémákat, mint másokéban.
A nehézséget tehát az okozza, hogy a
fegyelmezetlenség bármely megnyilvánulása megzavarja a tanítás menetét,
ezért a fegyelmet – különösen a tantermi munka során – fenn kell
tartani; ehhez pedig különféle betartandó előírásokra, érvényesítendő
szabályokra van szükség. Ezeknek az előírásoknak pedig összefüggő rendszert
kell alkotniuk: ez a rendszer testesíti meg ugyanis az egyes iskola –
de egy egész oktatási rendszer – fegyelmezéspolitikáját is. Egy ilyen
rendszer azonban nem épülhet pusztán a vezetői tekintélyre (legyen az akár az éppen a tanteremben lévő tanár vagy az intézmény rettegett igazgatója is), sem pedig az attól való függőségre, a
résztvevők aktivitása nélkül ugyanis hamar működésképtelenné válhat. A
fegyelmezési eljárás során tehát érdemesebb inkább a tanulók
motiválására építeni, akár az értékközpontú, akár az erőfeszítés-központú
motivációs légkör megteremtése a pedagógiai cél, mindenekelőtt azonban
az adott szabályokat kell világossá, érthetővé és tudatossá tenni a
tanulók számára. Nem véletlen – természetesen – a megfelelő iskolai
fegyelem kialakításának feltételeivel kapcsolatban az intézményi légkör kifejezés használata sem; a kedvező légkör megfogalmazást viszont akár helyettesíthetnénk a pozitív tanulási környezet
megteremtésének szükségességével is. Annál inkább így van ez, mivel
vannak olyan kutatási eredmények, amelyek rámutatnak arra: a sikeres
fegyelmezési eljárás tulajdonképpen egy rövidnek egyáltalán nem
mondható, ráadásul igencsak bonyolult négytényezős folyamat, amely a
következő, egymástól jól elkülöníthető fázisokat jeleníti meg:
- az iskolában a fegyelemmel kapcsolatos előírások és szankciók nem mereven kényszerítő, mindenre egyformán érvényes formában vannak jelen;
- a fegyelemmel kapcsolatos előírások és szankciók mindenki számára – azaz a tantestület és a diákok számára is – világosan értelmezhetők;
- mindenki megérti, hogy a másik tanuló elvárásai különböznek a saját elvárásaitól;
- mindenki tisztában van azzal, hogy rendelkezik a fegyelem megtartásához szükséges készségekkel.
A fázisok egymásra épülésének
sorrendjéből így könnyen érthetővé válik: e folyamatban is – akárcsak
annyi másban a nevelés során – igazi eredményt kizárólag a tanuló
sajátosságainak figyelembevételétől lehet várni; ez az állítás pedig
igencsak eltér a fegyelem fogalmának hagyományos értelmezésétől. A
fegyelem tradicionális felfogása ugyanis hajlamos az oktatás rendjének
biztosítása érdekében akár ötlettelen, oda nem illő és
kivitelezhetetlen eszközöket is igénybe venni, miközben egyre
nyilvánvalóbb: a jó megoldásra való rátalálást csak a gyermekközpontú megközelítés érvényesítése hozhatja meg. A hatalomra és erőfölényre alapozó fegyelem helyett tehát a szeretetorientált fegyelem légkörét kell – az iskolában is – megteremteni.
A fegyelem kérdései a tudományos vizsgálatok célkeresztjében
Az utóbbi évtizedekben – mint már jeleztem – nemcsak a fegyelem, még inkább a helytelen tanulói magatartás
iránti közérdeklődés növekedett meg, hanem a témára irányuló
megkülönböztetett figyelem komoly tudományos apparátust is megmozgatott.
Különösen az angolszász kutatók szenteltek kiemelt figyelmet a
fegyelmezés kérdéseinek, mégpedig mindezt nemegyszer a kormányok, a
civil szervezetek és a médiumok komoly anyagi hozzájárulásával
tették. (A brit munkáspárti kormány például csak 2001-ben 131 millió
fontot fordított a fegyelmezéssel kapcsolatos pedagógiai kutatások
finanszírozására!)
Az egyik korábban is hivatkozott közlemény szerzői például több mint 4000 brit általános és középiskolás kérdőíves vizsgálatának
tanulságait vették alapul következtetéseikhez; ez esetben a kutatók
különösen nagy figyelmet fordítottak azokra a helyzetekre, amelyek azt
szemléltették: egyértelműen az iskolákban tapasztalható helytelen
tanulói viselkedés tehető felelőssé a tanárok oly sokat emlegetett
súlyos stresszterheléséért. A tavalyi évben pedig egy igen nagy
volumenű skóciai kutatás eredményei borzolták – különösen
Nagy-Britanniában – a kedélyeket, természetesen nem pusztán az iskolák
fegyelmi helyzetének bemutatásával – az ugyanis már minden érdekelt
fórumon közismert volt –, sokkal inkább azzal, hogy ebben a
vizsgálatban is annak szemléltetésére helyezték a hangsúlyt: milyen
érzéseket indukálnak a bemutatott jelenségek a tanárokban, milyen
hatással vannak szakmai távlataikra stb. A felmérésnek az a része is
sokakat meglepett, melyben ráirányították a figyelmet a fegyelmi
helyzet egyedi értékelésének szükségességére. Kiderült ugyanis, hogy
ugyanannak az intézménynek a megítélésében is igen nagy különbségek
mutatkoztak, mégpedig egyértelműen a tanárok személyisége és attitűdje
függvényében. Írországban viszont az ottani „tanári szövetség” vette kézbe a fegyelem kérdéseivel való foglalkozást; ők pedig kifejezetten a diákjogok
szemszögéből közelítettek a problémához, és kijelentették: a tanulói
kisebbség fegyelmezetlensége sérti a többiek pozitív tanulási
környezethez való jogát. Ennek következtében az 1998-as oktatási törvény
előírásai már kötelezték az iskolákat a megfelelő tanulási környezet biztosítására, majd négy évvel ezután – ugyanennek a szándéknak a jegyében – létrehozták a tanulói ombudsman írországi intézményét is. Az amerikai Florida
államban pedig a kilencvenes évek óta az ottani Iskolapszichológusok
Egyesülete követi figyelemmel az oktatási intézmények fegyelmi
helyzetét; jellemző módon még mindig azt tekintve legfontosabb
feladatuknak, hogy a pedagógusok számára a testi fenyítéseket kiváltandó
korszerű, alternatív megoldásokat – a szociális készségek fejlesztésének, a kortársi mediációnak, a pozitív viselkedés támogatásának lehetőségeit – kínáljanak.
A fegyelem kérdései természetesen a
szakemberek nemzetközi összejövetelein is rendre szóba kerülnek. A
modern iskolák kérdéseivel foglalkozó kongresszusok egyikén például – a
hatvanas évek közepén – Célestin Freinet saját tapasztalatai
alapján arról beszélt: változtatni kellene végre azon a felfogáson,
hogy a fegyelem kizárólag egy-egy adott személy egyedi jellegzetessége
lenne. Észre kellene már venniük a pedagógusoknak azt is – magyarázta
–, hogy az iskolában tanúsított viselkedés elemei – akár megfelelnek az
előírásoknak, akár nem – sokféleképpen kapcsolódnak az iskolán kívüli környezethez. Tehát a fegyelem problémáinak megoldására sem lehet a társadalom problémáinak áttekintése nélkül vállalkozni. Indiában is hasonló következtetésre jutottak a
szakemberek; azaz különféle felméréseknek köszönhetően ők is
megállapították az összefüggéseket az iskola mindenkori szociális
pozíciója és a rá jellemző fegyelmi helyzet között.
De – mint jeleztem – a fegyelem kérdései
a közgondolkodás világában is jelen vannak; nem csodálkozhatunk tehát
azon sem, hogy a BBC esztendők óta következetesen foglalkozik a
fegyelem-fegyelmezetlenség témájával (sőt saját hatáskörben
vizsgálatokat is elvégeztetett), mint ahogy ugyanez az érdeklődés
tapasztalható a világban a nyomtatott és az elektronikus sajtó
legkülönfélébb fórumainál is. Az interaktív lehetőségeknek köszönhetően
pedig a hozzászólásokban nyomon lehet követni az olvasók naponkénti
személyes tapasztalatait és az ezek nyomán megfogalmazódó véleményeket
is.
Az iskolai fegyelem általános
problémáinak feltárása során egyébként a különböző intézmények és
szakemberek egy-egy külön témára fokozottan is odafigyelnek. Brit vizsgálatok például súlyos fegyelemsértésként értékelik az iskolákból való igazolatlan hiányzás
eseteit: számításaik szerint ez az egyetlen fegyelmi vétség naponta
ötvenezer alsó- és középfokú iskolába járó tanulót érint. Ott
fogalmazták meg leghatározottabban azt a – szinte már társadalmi
méretűvé váló – problémát is, amelyet a fegyelmi vétségekre hivatalos
válaszként adott iskolai kizárások szaporodó gyakorisága okoz; fel is
hívták az érintetteket arra, változtassanak ezen az egész társadalomra
nézve veszélyes következményeket hordozó gyakorlaton. Ugyancsak a
szigetországban tartják nagyon súlyos jelenségnek a fegyelmi vétségek
utóbbi időben tapasztalható „kollektivizálódását”, azaz azt a
jelenséget, hogy – például a tavalyi év során – a viselkedési előírások
legsúlyosabb megszegőinek már több mint húsz százaléka bandákban követte el tettét.
Mások leginkább az iskolákban elhatalmasodó nyílt erőszak
jelenségei és következményei miatt aggódnak. Ez, persze, nemcsak a
pedagógia, hanem a művészet – és természetesen a média – képviselőiről
is elmondható: jó példa rá Michael Moor 2003-ban Oscar-díjjal
kitüntetett filmje is. Az agresszivitás naponta tapasztalható
növekedése az intézményekben pedig újabb és újabb szempontokat is
bekapcsol a vizsgálódásba; s ezen a téren az utóbbi egy-másfél
évtizedben egyre határozottabban szót kér a biopszichológia is.
Mégpedig a magatartási problémák biológiai, pontosabban genetikai,
illetve hormonális alapjainak a keresésével. Ennek eredményeképp az
irányzat követői nemcsak azt állapítják meg, hogy a gyermek- és
serdülőkori agresszivitás többnyire a fiúkra jellemző, hanem ennek okai
mögött – egyebek között – kimutatják a fiúk szervezetében lévő, a
lányokénál általában magasabb tesztoszteron- és alacsonyabb
kortizonszintet, a jobb félteke náluk tapasztalható dominanciáját vagy
éppen a központi idegrendszernek a lányokéhoz képest alacsonyabb szintű
érettségének jellegzetességeit. Ezek a vizsgálati adatok pedig
ugyancsak arra hívják fel a figyelmet, hogy az aktuális magatartás
megítélésében is mindig az adott személy és az adott helyzet
sajátosságaiból kell kiindulni, és csak ennek alapján lehet megtalálni a
probléma leghatékonyabb kezelését ígérő korrekciós módszereket is.
Egyre többen ismerik fel az iskolai pszichoterror (zaklatás,
mobbing, bullying) terjedésének veszélyeit is, látva, hogy ezek nemcsak a
szociális klímát mérgezik, hanem a tanulók testi-lelki egészségét is
károsítják. S mindezek – sok egyébbel együtt – természetesen a tanulás
hatékonyságát, eredményességét is veszélyeztetik.
Mit lehet tenni?
A válasz egyértelmű: minden létező eszközzel a tanulók viselkedésének helyes irányban történő befolyásolására kell törekedni. Világszerte ezért indult mostanában annyi viselkedésjavító
program az iskolákban; ezért jelenik meg a tanárok számára annyi,
fegyelmezési technikákat ismertető kézikönyv; ezért foglalkoznak a
fegyelmezés témáival a pszichológusok, a továbbképzési programok
szervezői, az oktatási hatóságok és a média képviselői is. Van, ahol a
jó szándék és a szakmaiság mellé komoly pénzügyi forrásokat is
hozzárendelnek – szó volt már például a brit munkáspárti kormány által e célra biztosított 131 millió fontnyi összegről. De érdemes ugyanitt megemlíteni Dél-Korea
példáját is, ahol a kormány által nyújtott speciális – és természetesen
nagy összegű – pénzügyi támogatás célja kizárólag az intézmények
támogató tanulmányi környezetének kialakítása, valamint a tanárok ez
irányú felkészítésének biztosítása volt.
Malaysiában – 1999-ben – a kormány kötelezte az oktatási minisztériumot a korszerű fegyelmezéspolitika kidolgozására, Nigériában viszont ezt a feladatot a regionális oktatási hatóságokra
bízták. De szükség esetén az OECD vagy éppen az UNESCO szakemberei,
rendezvényei és szakosított intézményei is tettek és tesznek szakmai
javaslatokat. S mind gyakrabban hangzik el, hogy minden intézménynek
szüksége van a saját maga által kidolgozott viselkedési kódrendszerre,
melyet – egyfajta kölcsönös megállapodás formájában – a tanulókkal is
el kellene fogadtatniuk. De egyre több felől hallani olyan ajánlásokat
is, amelyek a fegyelem javítása érdekében a tanulók morális
nevelésének, erkölcsi fejlesztésének iskolai erősítését szorgalmazzák
(ezek a vélemények többnyire Kohlberg elméletének az erkölcs
fejlődésének egymásra épülő fázisaival kapcsolatos állításait veszik
alapul, s megfogadásuk értelemszerűen az iskolai curriculum módosítását
is igényelné. Akkor is, ha ez a téma önálló tantárgyként (etikai vagy
viselkedéskultúra-stúdiumok formájában) vagy interdiszciplináris
tananyagként kapna szerepet az oktatásban-nevelésben. Erre is, arra is
van példa a nemzetközi gyakorlatban; hatékonyságukról azonban nem
találtam adatokat.
Szó esik különféle segítő személyek és
közösségek bevonásáról is; azaz a fegyelmezés feladatait is magukra
vállaló kortársi segítők igénybevételéről (és természetesen az ehhez
szükséges), felkészítéséről, egyházi és civil szervezetek képviselőinek
és a tanulók családjának intenzívebb közreműködéséről is. Ezzel pedig
az iskola ismét eljutott oda, ahonnan a pedagógiai gondolkodás korábban
elindult, hogy tulajdonképpen a helyes tanulói viselkedés elemeit
elsősorban otthon, a családban lehet és kell elsajátítani; az iskola
legfeljebb – az aktuális igények szerint – megerősítheti, módosíthatja
azokat. Vagyis mindenekelőtt meg kell találni azokat az eszközöket és
formákat, amelyek alkalmassá teszik a családot szocializációs
hivatásának hatékony betöltésére, ezáltal az iskola közösségi
feladataiban való eredményes részvételre is. Ez pedig igencsak túlnő az
iskola feladatain.
Bíró Dalma - Várhegyi Kálmán - Mihály Ildikó összeállítása
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése