Délkelet-Ázsia
egy egész héten át a nemzetközi kapcsolatok középpontjában áll, ugyanis
három egymást követő csúcstalálkozót tartanak: A Délkelet-ázsiai
Nemzetek Szövetségének (ASEAN) csúcstalálkozója Phnom Penhben, a Húszak
csoportjának (G20) csúcstalálkozója Balin, valamint az Ázsiai és
Csendes-óceáni Gazdasági Együttműködés (APEC) csúcstalálkozója
Bangkokban.
A kambodzsai
Covid-19 járvány óta először megrendezett személyes
ASEAN-csúcstalálkozón a világgazdaság mintegy felét képviselő tizennyolc
nemzet képviseltette magát: az ASEAN 10, Japán, Dél-Korea, Kína, India,
India, az Egyesült Államok, Oroszország, Ausztrália és Új-Zéland.
A
csúcstalálkozó elnöke, Hun Sen kambodzsai miniszterelnök (vagy
"kolumbiai", az úgynevezett "szabad világ vezetője" szerint) a rá
jellemző ázsiai udvariassággal elmondta, hogy a plenáris ülés kissé
heves volt, de a légkör nem volt feszült: "A vezetők érett módon
beszélgettek, senki nem ment el".
Szergej Lavrov orosz külügyminiszterre hárult a feladat, hogy a csúcstalálkozó végén kifejtse, mi volt az igazán jelentős.
Miközben
Lavrov dicsérte az ASEAN "befogadó, nyitott, egyenlő biztonsági és
együttműködési struktúráját", hangsúlyozta, hogy Európa és a NATO
"militarizálni akarja a régiót, hogy megfékezze Oroszország és Kína
érdekeit az Indo-csendes-óceáni térségben".
Ennek a politikának a megnyilvánulása, hogy "az AUKUS nyíltan konfrontációra törekszik a Dél-kínai-tengeren" - mondta.
Lavrov
azt is hangsúlyozta, hogy a Nyugat a NATO katonai szövetségen keresztül
"csak névlegesen" fogadja el az ASEAN-t, miközben egy teljesen
"tisztázatlan" napirendet hirdet.
Az
viszont világos, hogy a NATO "többször is az orosz határok felé
mozdult, és most a madridi csúcstalálkozón kijelentette, hogy globális
felelősséget vállalt".
Ez
elvezet minket a döntő ponthoz: "A NATO áthelyezi védelmi vonalát a
Dél-kínai-tengerre". És - tette hozzá Lavrov - Peking ugyanezt az
értékelést vallja.
Íme,
tömören, a jelenlegi geopolitikai izzásunk nyílt "titka". Washington
első számú prioritása Kína megfékezése. Ez azt jelenti, hogy
megakadályozza az EU-t abban, hogy közelebb kerüljön a világ legnagyobb
szabadkereskedelmi/összeköttetési környezetének kiépítésében részt vevő
kulcsfontosságú eurázsiai mozgatórugókhoz - Kínához, Oroszországhoz és
Iránhoz.
Az Irán elleni,
évtizedek óta tartó hibrid háborúhoz hozzáadva az ukrán fekete lyuk
végtelen fegyverkezése is beleillik a csata kezdeti szakaszába.
A
birodalom számára Irán nem profitálhat abból, hogy olcsó és minőségi
energiát szolgáltat az EU-nak. Ezzel párhuzamosan pedig Oroszországot el
kell vágni az EU-tól. A következő lépés, hogy az EU-t arra
kényszerítsék, hogy elvágja magát Kínától.
Mindez
beleillik a legvadabb, elferdült straussi/neo-con nedves álmokba:
ahhoz, hogy Tajvan felbátorításával megtámadhassuk Kínát, először
Oroszországot kell meggyengíteni, Ukrajna instrumentalizálásán (és
elpusztításán) keresztül.
És az egész forgatókönyv szerint Európának egyszerűen nincs ügynöksége.
Putyin, Raeisi és az Erdogan-pálya
A
valós élet a kulcsfontosságú eurázsiai csomópontokon teljesen más képet
mutat. Vegyük például a múlt héten Teheránban tartott nyugodt
találkozót Nyikolaj Patrusev, Oroszország legfőbb biztonsági
tisztviselője és iráni kollégája, Ali Shamkhani között.
Nemcsak biztonsági kérdésekről, hanem komoly üzletről is tárgyaltak - mint például a turbófeltöltéses kereskedelemről.
A
Nemzeti Iráni Olajtársaság (NIOC) a jövő hónapban 40 milliárd dolláros
megállapodást ír alá a Gazprommal, amely az amerikai szankciókat
megkerülve két gázmező és hat olajmező fejlesztését, földgáz- és
olajtermékek cseréjét, LNG-projekteket és gázvezetékek építését foglalja
magában.
A többpólusú "Irán-Oroszország-Törökország trojka" beárnyékolja az "egypólusú Joe Biden"-t Nyugat-Ázsiában. Pepe Escobar
Közvetlenül
a Patrusev-Shamkhani találkozó után Putyin elnök felhívta Ebrahim
Raeisi elnököt, hogy a Kreml szerint folytassák a "politikai,
kereskedelmi és gazdasági interakciót, beleértve a szállítást és a
logisztikát".
Az iráni elnök állítólag több mint "üdvözölte" a Moszkva és Teherán közötti kapcsolatok "megerősítését".
Patrusev
egyértelműen támogatta Teheránt a birodalom végtelen hibrid háborújának
keretében elkövetett legújabb színes forradalmi kaland miatt.
Irán
és az EAEU az orosz olajjal kapcsolatos csereügyletekkel párhuzamosan
szabadkereskedelmi megállapodásról tárgyal. Hamarosan a SWIFT-et
teljesen megkerülhetik. Az egész globális Dél figyel.
Putyin
telefonhívásával egyidejűleg a török Recep Tayyip Erdogan - aki saját
diplomáciai túlhajtását folytatja, és éppen most érkezett vissza a török
nemzetek szamarkandi csúcstalálkozójáról - hangsúlyozta, hogy az USA és
a kollektív Nyugat "szinte határtalanul" támadja Oroszországot.
Erdogan világossá tette, hogy Oroszország "erős" állam, és méltatta "nagy ellenállását".
A
válasz pontosan 24 órával később érkezett. A török hírszerzés a
közepébe vágott, rámutatva, hogy az isztambuli Istiklal sétálóutca
örökké forgalmas részén elkövetett terrorista merényletet az
észak-szíriai Kobanéban tervezték, amely lényegében az USA-nak válaszol.
Ez
de facto háborús cselekménynek minősül, és súlyos következményekkel
járhat, beleértve Törökország NATO-n belüli jelenlétének mélyreható
felülvizsgálatát.
Irán többirányú stratégiája
Az
orosz-iráni stratégiai szövetség gyakorlatilag történelmi
elkerülhetetlenségként jelentkezik. Ez emlékeztet arra az időre, amikor
az egykori Szovjetunió Észak-Koreán keresztül katonailag segítette
Iránt, miután az Egyesült Államok és Európa blokád alá vette.
Putyin
és Raeisi a következő szintre lép. Moszkva és Teherán közös stratégiát
dolgoz ki a kollektív Nyugat szankciók fegyverré tételének legyőzésére.
Iránnak
ugyanis abszolút csillagászati eredménye van a "maximális nyomás"
változatainak darabokra törésében. Emellett most kapcsolódik a BRICS
(Oroszország, India, Kína) "RIC-ek" által kínált stratégiai nukleáris
ernyőhöz.
Teherán tehát
most azt tervezheti, hogy hatalmas gazdasági potenciálját a BRI, az SCO,
az INSTC, az Eurázsiai Gazdasági Unió (EAEU) és az orosz vezetésű
Nagy-Eurázsiai Partnerség keretében fejleszti.
Moszkva
játéka tiszta rafinéria: magas szintű stratégiai olajszövetséget köt
Szaúd-Arábiával, miközben elmélyíti stratégiai partnerségét Iránnal.
Közvetlenül
Patrusev látogatása után Teherán bejelentette egy saját gyártású
hiperszonikus ballisztikus rakéta kifejlesztését, amely meglehetősen
hasonlít az orosz KH-47 M2 Khinzalhoz.
A
másik jelentős hír pedig az összeköttetések terén volt: a stratégiai
fontosságú Chabahar kikötőtől a türkmenisztáni határig tartó vasútvonal
egy részének befejezése. Ez közvetlen vasúti összeköttetést jelent a
közép-ázsiai, orosz és kínai szférával.
Vegyük
hozzá az OPEC+ meghatározó szerepét, a BRICS+ fejlődését, valamint a
pán-eurázsiai törekvést a kereskedelem, a biztosítás, a biztonság, a
rubel, a jüan, a riál stb. árazására irányuló befektetésekre.
Ott
van még az a tény, hogy Teheránt nem érdekli a végtelen kollektív
nyugati halogatás a Közös Átfogó Cselekvési Terv (JCPOA), közismert
nevén az iráni atomalku ügyében: ami most igazán számít, az a
BRICS-országok "RIC-jeivel" való kapcsolat elmélyítése.
Teherán
Bécsben visszautasította a megbuherált uniós atomalkutervezet
aláírását. Brüsszel feldühödött; nem az iráni olaj fogja "megmenteni"
Európát, az orosz olaj helyébe lépve a jövő hónapban bevezetendő
képtelen felső határ alatt.
Washington pedig azért dühöngött, mert az OPEC megosztására, belső feszültségekre fogadott.
A fentieket figyelembe véve nem csoda, hogy az amerikai "Think Tankland" úgy viselkedik, mint egy csapat fejetlen csirke.
Sorban állás a BRICS-hez való csatlakozásért
A
Sanghaji Együttműködési Szervezet (SCO) tavaly szeptemberi szamarkandi
csúcstalálkozóján már minden szereplő számára hallgatólagosan kiderült,
hogy a birodalom hogyan kannibalizálja legközelebbi szövetségeseit.
És
hogy ezzel párhuzamosan a zsugorodó NATO-szféra befelé fordul, a belső
ellenségre összpontosítva, könyörtelenül rávéve az átlagpolgárokat, hogy
teljes egyetértésben meneteljenek a birodalmi versenytársak,
Oroszország és Kína elleni kétirányú - hibrid és egyéb - háborúban.
Most
pedig hasonlítsuk össze ezt Xi Jinping kínai elnök szamarkandi
beszédével, amelyben Kínát és Oroszországot együttesen a "felelős
globális hatalmak" csúcsán álló, a multipolaritás kialakulásának
biztosítására törekvő hatalmakként mutatta be.
Szamarkandban
megerősítették az Oroszország és India közötti stratégiai politikai
partnerséget is (Narendra Modi indiai miniszterelnök ezt megbonthatatlan
barátságnak nevezte).
Ezt megerősítette Lavrov és indiai kollégája, Subrahmanyam Jaishankar múlt heti moszkvai találkozója.
Lavrov
méltatta a stratégiai partnerséget minden kulcsfontosságú területen -
politika, kereskedelem és gazdaság, beruházások és technológia -,
valamint a "szorosan összehangolt fellépést" az ENSZ Biztonsági
Tanácsában, a BRICS-országokban, az SCO-ban és a G20-ban.
A
BRICS-szel kapcsolatban Lavrov megerősítette, hogy "több mint egy tucat
ország" áll sorban a tagságért, köztük Irán: "Arra számítunk, hogy a
BRICS-bővítés alapjául szolgáló kritériumok és elvek összehangolásával
kapcsolatos munka nem fog sok időt igénybe venni".
De előbb az öt tagnak elemeznie kell a BRICS+ bővítésének úttörő következményeit.
Még
egyszer: kontraszt. Mi az EU "válasza" ezekre a fejleményekre? Egy
újabb szankciócsomaggal áll elő Irán ellen, amely "biztonsági ügyekkel
kapcsolatos" tisztviselőket és szervezeteket, valamint vállalatokat
céloz meg állítólagos "erőszak és elnyomás" miatt.
A kollektív nyugati stílusú "diplomácia" aligha tekinthető zsarnokoskodásnak.
Visszatérve
a reálgazdasághoz - a gázfronthoz hasonlóan - Oroszország, Irán és
Törökország nemzeti érdekei egyre inkább összefonódnak; és ez minden
bizonnyal befolyásolni fogja a szíriai, iraki és líbiai fejleményeket,
és kulcsfontosságú tényező lesz Erdogan jövő évi újraválasztásának
elősegítésében.
Jelen
állás szerint Rijád minden gyakorlati szempontból egy elképesztő 180
fokos manővert hajtott végre Washingtonnal szemben az OPEC+-on
keresztül. Ez - akár csavaros módon is - az arab érdekek egyesítésének
folyamatát jelentheti, amelyet Moszkva irányít.
Furcsább
dolgok is történtek már a modern történelemben. Úgy tűnik, most jött el
az idő, hogy az arab világ végre készen álljon arra, hogy csatlakozzon a
négyeshez, amely valóban számít: Oroszország, India, Kína és Irán.
Pepe Escobar
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése