Egy
hatályba lépő jogszabály alapján 2020-ban a jelenlegi 16 ezerről
várhatóan ezerre csökken Budapesten az óriásplakátok száma, megugrik
viszont az utcabútorokon elhelyezett hirdetések jelentősége.
Természetesen megint olyan jogszabályról van szó, amely amellett, hogy
rendet vágna a reklámpiacon, a kormány politikai érdekei szerint hoz hátrányba és előnybe cégeket.
Simicska hirdetőoszlopait például ellehetetleníti az intézkedés. Ezzel
szemben a JCDecaux plakáthelyein az elmúlt időszakban sok kormányzati
hirdetés jelent meg.
Kormányrendelettel az óriásplakátok ellen
Április 28-án jelent meg a Magyar Közlönyben az a kormányrendelet, amelynek célja, hogy 2020-ig teljesen átalakítsa a köztéri hirdetések elosztását. A
hatályba lépő jogszabály alapján 2020-ban a jelenlegi 16 ezerről
várhatóan ezerre csökken Budapesten az óriásplakátok száma, megugrik
viszont az utcabútorokon elhelyezett hirdetések jelentősége.
A jogszabály azért szabja át teljesen a
plakátpiacot, mert kimondja, hogy a maximális hirdetőfelület nem
haladhatja meg a 9 négyzetmétert, valamint a plakátokat nem lehet
ragasztani és magánterületen elhelyezni. Ráadásul a nem ragasztott,
forgó rendszerű (roll up) hirdetőberendezés ára, amelyből pár darab már
most is található Budapesten, hússzorosa a mai egyszerű fém-bádog
óriásplakát-tábláknak.
Változik továbbá, hogy hirdetőoszlopokon
egyáltalán nem lehet reklámozni, kizárólag közművelődési célú
hirdetőoszlopokon közművelődési témában. Ez azt jelenti, hogy
koncerteket, színházi előadásokat hirdethetnek, viszont nem rakhatnak ki
cégeket, pártokat reklámozó plakátokat.
A kihirdetéstől, tehát április
28-tól számolva harminc napon belül már csak az új szabályozásnak
megfelelő reklámhordozókat lehet kitenni, 2020 végéig pedig minden, nem
megfelelő reklámhordozót le kell szerelniük a cégeknek. Azt pedig, hogy melyik cég tehet ki reklámhordozót, elvileg az önkormányzatokra bízzák.
Akárhogy is, a rendelet azt jelenti, hogy a most kint lévő 36 ezer óriásplakátnak biztos mennie kell.
Az óriásplakát már azért sem túl jó biznisz a cégeknek, mert a kormány
egy salátatörvényben elfogadta, hogy a köztéri reklámok négyzetmétere
után 12 ezer forintnyi adót kell fizetni. Ez
a Magyar Reklámszövetség számításai szerint nagyjából a reklámokon
megkeresett bevétel felét elviszi a cégektől, nagyjából évi 6,5 milliárd
forint adót jelent az iparágnak, ami már amúgy is fizet reklámadót.
A vesztes
Természetesen megint olyan
jogszabályról van szó, amely amellett, hogy rendet vágna a reklámpiacon,
a kormány politikai érdekei szerint hoz hátrányba és előnybe cégeket.
A fővárosban három cég helyezhet el
hirdetéseket utcabútorokon: a buszmegállókban és közvécéken a JCDecaux,
hirdetőoszlopokon a Mahir Cityposter, telefonfülkéken a Mediacontact.
Ezt az intézkedést természetesen a
plakátcégek, a JCDecaux és a Mahir Cityposter is megsínyli, ám ott marad
menekülési útvonalnak az utcabútor.
Illetve maradna. A Simicska féle Mahir Cytiposter hirdetőoszlopait ugyanis ellehetetleníti az intézkedés.
A kormányrendelet azzal golyózná ki a céget a fővárosi utcabútorosok
közül, hogy előírja: a hirdetőoszlopokon csak közművelődési témákban
lehet reklámozni, mást nem (az pedig bevétel szempontjával szinte
egyenlő a nullával).
Az Index megkereste ugyan a Mahirt, hogy
mennyi a cég bevétele a hirdetőoszlopokból, valamint, hogy ebből
mennyit fordít vissza üzemeltetésre, és mi az álláspontja a
kormányrendeletről, ám nem kaptak választ.
Ez a fajta kipécézés az oszlopháborút
lezáró csata lehet, mely egyben figyelmeztetés is Simicskának. Mintha
nem lett volna elég, hogy Halászi János és Kósa Lajos frakcióvezető már
benyújtottak a Jobbik plakátkampányára reagáló törvényjavaslatot. . A javaslat a "burkolt pártfinanszírozás megakadályozásáról és az átlátható kampányfinanszírozás biztosításáról” címet viseli.
Ebben rögzítik, hogy tiltott pártfinanszírozásnak minősül, ha valaki a
listaár alatt vagy ingyen biztosít felületet a választói akarat
befolyásolására alkalmas üzeneteknek.
A nyertes
Simicska tehát az elkövetkező időszakban
még jobban a perifériára szorul. Másrészt az Index iparági forrásai
szerint a JCD-nek más piacokon már vannak olyan óriásplakátjai, amelyek
megfelelnek az új előírásokat, vagyis 9 négyzetméternél kisebb a
reklámfelületük, és nem ragasztani kell rájuk az új plakátot, hanem egy
üveg mögött pörögnek a reklámok, mint a villamosmegállókban lévő
citylightokban.
Mint már említettük a JCDecaux területe
utcabútor fronton a buszmegállók és a közvécék. Ám egyelőre csak a
buszmegállókra koncentrál, mivel különböző akadályok miatt eddig nem tudtak egy nyilvános vécét sem felépíteni. Ezt 2006
és 2010 között a városépítési szabályozás bonyolultsága, azután pedig
politikai-gazdasági okok miatt nem tudták teljesíteni. Ez
utóbbi konkrétan azt jelentette, hogy a fővárosnak nem akaródzott az
akkoriban szinte a teljes piacot taroló Publimontnak és Mahir
Cityposternek még nagyobb konkurenciát állítani.
Az Index információi szerint a cég 713
fővárosi területen, és mintegy ezer kerületi ingatlanon álló
buszmegállót épített saját szabvány szerint az elmúlt években,
darabonként állítólag milliós nagyságrendben. A várók üzemeltetése
(karbantartás, rongálások javítása, világítás) havi több százezer
forintba kerül megállónként. Az ehhez szükséges összeg a várók oldalán
működtetett citylight-hirdetőhelyek bevételeiből folyik be, ám hogy
ekkora a nyereség, azt a JCDecaux nem árulta el.
Hogy a JCDecaux plakáthelyein az
elmúlt időszakban sok kormányzati hirdetés jelent meg, azzal
magyarázható, hogy ha a két nagy hirdetőcég egyikével a kormány haragban
van, akkor nyilvánvaló, hogy a másik cég berendezésein hirdet. A
rendelet jobb helyzetbe hozza a céget, ám a buszmegállók valóban
színvonalasak, tehát valamicske haszon a társadalomnak is visszacsorog.
A „fogyasztóbarát terméknek
minősített lakáscélú jelzáloghitelek társadalmi megismertetése érdekében
tervezett kommunikációs kampány lebonyolítására” írt ki az MNB
egy nettó másfél milliárd forintos közbeszerzést. A jegybank
közelmúltra jellemző médiabüdzséjéhez képest ez kiugróan magas összeg. A
Kantar Media elemzőcég adatai rámutatnak, az MNB az előző öt
negyedévben listaáron is csak ennek durván egy százalékát költötte el (a
tényleges kiadás mindig jóval alacsonyabb a listaárnál, utóbbiból
ugyanis a médiumok jelentős kedvezményt adnak).
Még nem teljesen tisztázott, milyen
csatornákon szeretné népszerűsíteni a jelzáloghiteleket a jegybank. A
kiírás alapján lesznek print és online sajtóhirdetések, televíziós,
valamint rádiós spotok, illetve plakátkampány is, az arányokról azonban
egyelőre nem esett szó, mivel a médiastratégia (azaz a részletek
kidolgozása) a tender nyertesének feladata.
A vállalkozásoknak szánt Növekedési
Hitelprogram népszerűsítésekor a Kantar Media adatai alapján listaáron a
hirdetések közel fele a televíziókhoz került, de a napilapok és a
plakátcégek is jelentős összeggel gazdagodhattak a jegybank
megrendeléseinek hála.
Úszkáló kishalak
Van két kisebb szereplő is a piacon,
melyek valószínűleg kishalakként elúszkálhatnak. Az egyik a már említett
Mediacontact, mely egy jogszabályi rést kihasználva jutott a
telefonfülkék oldalán méretes reklámhelyekhez. A cég elvileg zavartanul
tovább folytathatja eddigi tevékenységét.
Ám egyelőre nem világos, hogy mi lesz a
Garancsi Istvánhoz köthető Esma Zrt. reklámjaival. A cég egy régebbi,
kiszivárogtatott javaslatban amolyan kivételként jelent meg, ezt nyomta
most rendeletként át a kormány. A korábbi javaslatban még külön
benne volt, hogy azok a villanyoszlopokra fölszerelt vagy azokról lógó
reklámok, amelyek mind az Esma tulajdonában vannak, maradhatnak
jelenlegi helyükön. A jelenlegi rendelet ezeket külön nem
említi, ám Garancsi István elefántfülei, lévén hogy személye köthető
Orbán Viktor bizalmi köréhez, valószínűleg utcabútornak minősülnek a
szabályozó szerint.
TényTár
TényTár
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése