Hétfőn publikálta az Európai Unió a régiók versenyképességi ranglistáját, és ennek alapján bátran ki lehet jelenteni, hogy a valóság nagyon távol áll attól, amit a Fidesz-propaganda kommunikál Magyarország teljesítményéről.
A friss statisztika alapján egyetlen egy magyar régió versenyképessége
sem éri el az uniós átlagot, még az egy főre eső GDP tekintetében
erősebbnek mondható Közép-Magyarország sem.
Ami talán még ennél is rosszabb, hogy 2013-hoz képest az összes magyar régiónak sikerült hátrébb csúsznia a listán,
miközben a szomszédos országok régiói vagy stagnáltak, vagy erősödtek.
Több éves szemléletben a kelet-európai blokk országai közül
egyértelműen Magyarország teljesített a legrosszabbul. Külön vizsgálva
az indikátorokat pedig még aggasztóbb kép körvonalazódik: az egészségügyi mutatók tekintetében például az utolsó 10 helyezett között 4 magyar régió szerepel, az oktatást összefoglaló indikátor helyzetében sem sokkal jobb a helyzet.
Gyorsnaszád helyett lyukas gumicsónak
A kormány- és a kormányközeli propaganda
szerint a magyar gazdaság nagyon jól teljesít, ennek eredménye pedig,
hogy fokozatosan felzárkózunk az Európai Unió átlagához. A hétfőn publikált régiós versenyképességi statisztikák azonban teljesen más képről árulkodnak: erős helyett nagyon gyenge teljesítmény, felzárkózás helyett pedig egyre nagyobb lemaradás. Elvonatkoztatva
attól, hogy a magyar kormány saját hívei irányába nyilván nem is
kommunikálna mást, érdemes megismerni, miből fakad az eltérés. Az a
néhány fontos statisztika, amelyre rendszerint hivatkozik a kormány
(például gazdasági növekedés, foglalkoztatás) kozmetikázott adatok, ami nem azt jelenti, hogy hamisítanák őket, hanem azt, hogy papíron szépen mutatnak, de a mögötte lévő teljesítményről kevés információt árulnak el. Két példa erre:
– Az elmúlt 3 évben a gazdasági
növekedés egész jónak volt mondható összehasonlítva az elmúlt 10 év
teljesítményével, de ennek elsődleges oka, hogy Magyarország a legnagyobb nettó haszonélvezője az uniós forráselosztásnak.
– A foglalkoztatás rekordszinten van,
miközben a munkanélküliség 5 százalék alatt, ami szintén nagyon jónak
mondható, csakhogy a statisztikában benne vannak azok is, akik átjárnak a környező országba dolgozni, valamint több mint 200 ezer közmunkás.
Ezzel szemben a most publikált jelentés rengeteg indikátorból épül fel,
amelyek egyaránt tartalmaznak különböző makrogazdasági és más olyan
társadalmi mutatókat, mint például az egészségügy vagy az oktatás
helyzete, vagy éppen az üzleti környezetre, innovációs képességre
vonatkozó indikátorokat. Ezek együttese alapján pontozzák a különböző
régiókat, majd a pontok alapján osztályozzák őket. A versenyképességi
osztályozás 1-től 5-ig terjedő skáláján Közép-Magyarország 4 pontot
kapott (Budapestnek köszönhetően), a Nyugat-Dunántúl és Közép-Dunántúl
2-2 pontot, az összes többi magyar régió pedig a legalacsonyabb 1
pontot.
Ha Budapestet és környezetét kivesszük a
kalapból, akkor jól láthatóan az összes magyar régió a
versenyképességi rangsor utolsó egyharmadában helyezkedik el, és ezen
belül is a sereghajtók között. Bár a kelet-európai
blokk országai között nincs jelentős eltérés, ha a friss adatokat
nézzük. Több időszakot is megvizsgálva már sokkal rosszabb kép
rajzolódik ki hazánk: miközben a 2013-as eredményekhez képest a
környező országok régiói vagy stagnáltak, vagy erősödtek a különböző
indikátorok alapján, addig az összes magyarországi régió hátrébb
csúszott, még Közép-Magyarország is.
Annak ellenére, hogy Budapest és
környéke uniós összevetésben nem számít szegénynek (a GDP alapján a
263 régióból a 84. helyen szerepel), a versenyképességi rangsor 144.
helyéről a 152-re esett vissza. Összességében ez azt jelenti, hogy Budapest és környéke nem azért „gazdag”,
mert versenyképes lenne, hanem azért, mert a magyar gazdaság
szerkezete erősen itt centralizálódik, és néhány vidéki klasztert
leszámítva a külföldi cégek számára sincs más lehetőség, mint
Budapestre vinni telephelyeiket.
Még rosszabb a helyzet, ha az egyes indikátorokat külön vizsgáljuk: Magyarország
nem csak az uniós átlagtól van messze, hanem néhány innovációs mutatót
leszámítva még Kelet-Európa átlagát sem éri el (ebben pedig a
nagyon szegénynek mondható Bulgária és Románia is szerepel, ha őket
kivennénk a kalapból, még rosszabb lenne a helyzet hazánk
szempontjából).
A pontozás alapján kijelenthetjük, az egészségügy
van a legrosszabb helyzetben. Itt az uniós átlag 75 pont, a magyar
ennek felét sem éri el (35 pont), miközben a kelet-európai blokk
országainak átlaga 48 pont. A régiók rangsorában itt az utolsó 10 között 4 magyar régió van, és a legutolsó helyezett is egy magyar régió. (Mielőtt
valaki meglepődne azon, hogy a kelet-európai blokk országainak
makrogazdasági környezetet mérő indikátora magasabb, mint a teljes uniós
átlagé. Ez annak köszönhető, hogy a felzárkózó országokban magasabb a
GDP növekedési üteme, mint a fejlett országokban, és az alacsonyabb
bérek miatt a tőkevonzó képességük is jobb.)
A versenyképesség azért fontos mutató, mert a külföldi beruházások is részben ez alapján tudják eldönteni, hogy egy adott régióban mennyire érdemes beruházniuk, ráadásul nem csak rövid, hanem hosszú távon is méri egy ország fejlettségét/fejlődését. A jobb versenyképességi mutatók arról árulkodnak, hogy adott ország képes adaptálódni a folyamatosan változó gazdasági környezethez, és a többi országgal szemben valami pluszt tud felmutatni.Nem az első árulkodó jel
Nem ez az első versenyképességi rangsor,
amely alapján Magyarország egyre rosszabbul teljesít. A Világgazdasági
Fórum ősszel megjelent publikációja alapján is azt a következtetést vontuk le, hogy a magyar gazdaság nem versenyképes, és számos területen reformokra lenne szükség ahhoz, hogy ne maradjunk le még jobban a versenytársakhoz képest. Véleményünk
szerint arról már nem is érdemes beszélni, hogy mikor zárkózunk fel az
uniós átlaghoz. A magyar kormánynak inkább arra kellene kidolgoznia
egy stratégiát, hogy hogyan tudnánk felvenni a versenyt Szlovákiával,
Lengyelországgal, vagy éppen az egyre inkább felzárkózó Romániával.
Nem túl biztató az az adat sem, hogy rengeteg pénz tűnik el még mindig a fekete gazdaságban. Egyes becslések szerint a külkereskedelemhez kapcsolódó áfacsalások közel 1000 milliárd forinttal csökkentik a GDP-t évente, emiatt a költségvetésből jóval kevesebb pénz jut az oktatásra, vagy éppen az egészségügyre.Hosszú távon egyre nagyobb lemaradás
A magyar kormánynak ideje lenne
felismernie, hogy számos területen sürgős reformokra van szükség,
különben Magyarország egyre mélyebbre süllyed a régióban. Nem
lehet örökké az uniós pénzekből fenntartani egy látszat növekedést, mert
sosem lehet tudni, hogy a nettó befizető országoknak mikor lesz elege
abból, hogy olyan országokat támogatnak, nem kevés pénzzel, amelyek
képtelenek együttműködni fontos kérdésekben, röviden összefoglalva nem
csapatjátékosok. Magyarország és a magyar régiók nem
versenyképesek, ennek eredménye pedig könnyen az lehet, hogy 10 év múlva
már nemcsak Szlovákia, hanem Románia is előttünk fog járni, ha a
gazdaságpolitikai döntéshozók nem lépnek közbe, és ismerik fel, hogy a
mostani irány nem jó.
TényTár
TényTár
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése