Aki
nincs megelégedve a magyarországi helyzettel, de anyagi értelemben nem
mozgásképtelen, külföldi munkavállalással könnyebben változtathat
saját helyzetén, mint Magyarországén. A belföldi eredetű forradalmak
lehetősége megszűnni látszik: a társadalom leadja a feszültséget, ami a
történelem során eddig mindig robbanásra volt ítélve.
A Soros
György pénzalapjaiból támogatott ál-civil szervezetek működése kritikus
kérdés ma a belpolitikában; az utóbbi hetek során bejutott a
társadalmi közbeszédbe, hogy civil szervezetek sokaságát támogatja az
amerikai milliárdos, – de nem csak a baloldali liberális szervezetek
működése köthető Soros György nevéhez, hanem a kormánypárt számos
meghatározó alakja is Soros pénzén kezdte politikai pályafutását. Nem
túlzás kijelenteni, hogy a rendszerváltás utáni politikusok és civil
vezetők tekintélyes hányada mögött valamilyen módon ott állnak Soros
György pénzalapjai. Ugyanakkor, az amerikai milliárdos leplezetlen
“társadalmi mérnökösködése” felhívja a figyelmet egy még súlyosabb
problémára: az uniós csatlakozással a magyar civil szféra úgy ahogy
volt, megszűnt létezni.
A Magyar
Idők konzervatív napilap nemrég nyilvánosságra hozott egy összesítést,
amiből kiderül, hogy azok a civil szervezetek, melyeket a magyar civil
szféra zászlóshajójaként ismerni, nemcsak, hogy Soros György pénzén
működnek, de a külföldi milliárdos támogatása nélkül – pusztán a magyar lakosság támogatására alapozva – működésképtelenek lennének.
Ez
részben azt jelenti, hogy a balliberális ideológiát népszerűsítő
csoportoknak nincs valós társadalmi beágyazottsága. Ha a magyar
magánszemélyek sokaságának áldozathozatalára és támogatására alapozva
akarnának működni, igen hamar csődöt jelenthetnének, mert belföldről
származó anyagi támogatásuk minimálisnak mondható, de aktivistáik egy
részét is fizetni kell.
Soros György állja a számlát
Az úgynevezett “civilek” külföldről mozgatottsága azonban más szempontból is elgondolkodtató, mert mégiscsak ezek a mozgalmak jelentik Magyarországon “a civil szférát”.
Számtalan egyesület és alapítvány működik Magyarországon, de ezek a –
Soros pénzén működtetett – balliberális közösségek azok, melyek
legalább az erő látszatát képesek felmutatni, vagyis képesek
megmozdulásaik országosan ismertté tételére (még ha nem is tudnak néhány
száz embernél többet utcára vinni). Ha külföldi támogatású civil
szervezetek nem lennének, maradnak azok a civil szervezetek, melyek
nagyobb közösségeket, országos lefedettséget nem tudnak létrehozni,
működésük helyi jellegű és/vagy az ismeretlenség ködében marad, anyagi
alapjaik pedig bizonytalanok. Igaz, külföldi támogatottság híján is
működnek országos lefedettséggel bíró mozgalmak, de ezekről is igen
hamar kideríthető, hogy áttételesen közük van a kormánypárthoz, vagy
valamelyik ellenzéki párthoz. A kiterjedtebb működést folytató civil
szervezetek pénzforrásaikat állami forráshoz hozzáférő (vagy korábban
hozzáfért) szereplő kapcsolathálójából kapják, tehát nem tekinthetőek a szó szoros értelmében civilnek.
Ha az úgynevezett civil szférából kivonjuk az állam-közeli álcivileket, és a külföldről pénzelt álcivileket, azt láthatjuk, hogy gyakorlatilag nem marad semmi, ami a társadalom számára komoly érdekérvényesítő erőt jelentene.
Magyarországon
nincs olyan, hogy “civil” szféra. Még a tisztán szociális jellegű
szervezetek mögött is ott áll valamilyen uniós forrás, Norvég Alap,
vagy az adószázalékok mellett kis számú magánszemély is támogatja a
működésüket tekintélyes összegekkel. Magyarországon tehetősnek lenni
pedig egyet jelent a jelenlegi, vagy volt hatalmi felépítménybe –
valamilyen fokú – beágyazottsággal.
A változás motorja
A “civil
társadalom” a történelem során mindig is a változások kezdeményezője
volt, függetlenül attól, hogy az adott időszakban épp minek nevezték,
és milyen társadalmi státusszal bírt. A civil társadalom az, ami
önerőből nem tud kivívni semmilyen változást, de egy fokozódó
társadalmi nyomást jelent, ami bizonyos változ(tat)ások megtételére
kényszeríti az elitet, mielőtt a feszültség fokozódása robbanáshoz
vezetne. Ennek a mechanikája a történelem folyamán állandónak
tekinthető, legyen szó akár jobbágyságról és nemességről, vagy a modern
értelemben vett polgárság és állam kapcsolatáról.
A mai Magyarországon tehát azon cselekvők összessége, ami változtatásra tudja ösztökélni a társadalmi elitcsoportokat, vagy külföldi támogatású, vagy állami szereplőkkel hozható összefüggésbe.
Emiatt a valódi magyar civileket, akik a GDP-t tényleges, megfeszített
munkával előállítják, felnevelik az eljövendő generációkat,
meggyógyítják a betegeket, megjavítják, ami elromlott, és biztosítanák
az ország normális működését, ebben az országban senki nem képviseli. Ha
a fővonalú sajtóban civilekről van szó, a gondolkodó ember gyakran
felteszi a kérdést: “kinek a civiljei?”
Emiatt nincs valós
civil társadalmi nyomásgyakorlás a kormányra, mert a nyomásgyakorlás
anyagi forrásai vagy volt hatalmi szereplő közeléből, vagy külföldről
érkeznek. Ennek a dekadens állapotnak a megteremtésében pedig
közrejátszott Magyarország uniós csatlakozása: az EU-tagság ugyanis
lehetővé tette, hogy egy robbanás-közeli helyzetben a társadalom soha
ne robbanjon, ehelyett inkább levezesse a feszültséget.
Ennek
lényegét a 2006-os – mint utólag kiderült: tervezett – forrongások
környékén Gyurcsány Ferenc fogalmazta meg a legvelősebben:
ha nem tetszik, el lehet menni Magyarországról.
Mivel a
kormányra nehezedő társadalmi nyomás egy része levezetődik, az uniós
tagság puszta léte lehetetlenné teszi, hogy a kormány akarata, vagy
külföldi beavatkozás nélkül megtörténjenek bizonyos változások. A
Magyarországon csak nyomokban létező civil társadalom érdekérvényesítése
egy stabil hegemón elleni állandó harccá vált, ahol az alapvető
működések megteremtése érdekében elkerülhetetlenül vagy a hatalmi elit
holdudvarához, vagy külföldi szereplőhöz kell fordulni.
Évszázadokkal
ezelőtt, más államformában és más nemzetközi viszonyok közt egy ország
vezetőinek mindig számolnia kellett azzal, hogy ha nem hallják meg a
nép hangját, a helyzet idővel robbanni fog, és forradalom lesz.
Az elégedetlen tömegek nem tudtak külföldre vonulni. Ma azonban gond nélkül, százezres, milliós tömegek vonulhatnak külföldre, ha nincsenek megelégedve az ország állapotával.
Emiatt a
mai nemzetközi helyzet már nem teszi lehetővé a külföldi beavatkozás –
titkosszolgálati közreműködés – nélküli forradalmat: az országok olyan
méretű integrációs egységekbe szerveződnek – pl. Európai Unió – ami
gond nélkül felszívja a kisebb országok felgyülemlett feszültségét. Ide
vezetett az európai integráció: ma egy forradalom kirobbantása már
nagy valószínűséggel külföldről kezdődne, vagy a hatalmi elit magát
újítaná meg egy ilyen helyzettel.
Azóta,
hogy Magyarország csatlakozott az Európai Unióhoz, százezrek
vándoroltak külföldre, mert akadálytalanná vált a külföldi munkavállalás
és letelepedés. Aki nincs megelégedve a magyarországi helyzettel, de
anyagi értelemben nem mozgásképtelen, külföldi munkavállalással
könnyebben változtatni tud saját helyzetén, mint Magyarországén: a
társadalom ezáltal leadja a felgyülemlett feszültséget, ami a történelem
során eddig mindig robbanásra volt ítélve, és a változás motorja volt.
Ma egész néprétegek vonulnak külföldre ahelyett, hogy változtatnának.
Ez a helyzet egy katasztrófa: az uniós csatlakozás megbontotta a magyar
társadalom egységét. Aki teheti, elmehet és boldogulhat – aki nem
teheti, marad a nyomorban, de mozgástér híján érdemben változtatni nem
tud. Ameddig az Európai Unió tagjai maradunk, a magyar társadalom egy
olyan “kukta” marad, ami mindig kiengedi a feszültséget, még mielőtt
felrobbanna. Roppant kényelmes helyzet ez a szürke elitnek: egyelőre nem
kell akasztással számolniuk. Ehelyett azzal kell számolniuk, hogy ez
az ország idővel az ő számukra is élhetetlenné válik, de senki nem
fogja nekik újjáépíteni.
http://www.hidfo.ru/2016/06/az-eu-csatlakozas-felszamolta-a-magyar-civil-szferat/
http://www.hidfo.ru/2016/06/az-eu-csatlakozas-felszamolta-a-magyar-civil-szferat/
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése