Április végén nyilvánossá vált a 2017-es költségvetés tervezete.
A betervezett számok alapján megállapítható, hogy az elmúlt évekhez
képest a kormány nagyon bőkezűnek mutatkozik, mivel szinte mindenre
kicsit többet szándékoznak költeni, mint az előző években. Néhány kulcságazatra pedig több 100 milliárd forintot különítenek el.
A tények ismeretében nyugodtan ki lehet jelenteni, hogy a 2017-es költségvetés egy választási költségvetés, megágyazva a 2018-as országgyűlési választásnak. Az
elmúlt hónap tüntetéseinek hatására például többet költenek majd
egészségügyre és oktatásra, igaz ez nem jelenti azt, hogy sikerül is
megoldani a problémákat. Arra viszont elegendő lehet, hogy elnémítsák a
tüntetőket.
A törvényjavaslatból viszont az is kiolvasható, hogy nem kerültünk közelebb a nullás költségvetéshez, ráadásul a stabilitási törvény egyik költségvetési szabályát is megsérti.
Választási költségvetés
Láthatóan elfogyott a kormány muníciója a 2018-as választásra, ezért idő előtt beterveztek egy választási költségvetést, amelyben olyan bőkezű osztogatásba kezdenek, mint az elmúlt 6 évben egyszer sem.
Az elmúlt egy évben a kormánypárt a "háborús kommunikációt" a
migrációs válságra építette, azonban azzal, hogy Brüsszel elvetette a
kötelező kvótáról szóló javaslatot - ennek ellenére a Fidesz mégis több milliárd forintért népszavazást tartana a kérdésről
-, és a Magyarországot érintő migrációs hullám megszűnt, a lakosság
körében érdektelenné vált a kérdés. Ezzel szemben egyre nagyobb
elégedetlenség bontakozott ki a kormánnyal szemben, a közoktatásban
dolgozók utcára vonulása és sztrájkjai pedig rámutattak arra, hogy Magyarország korántsem az a sikeres ország, mint amit a Fidesz-propaganda sulykol.
Szinte nyilvánvaló, hogy ezt az elégedetlenségi hullámot próbálja
csitítani a kormány a 2017-es költségvetéssel, amelyben a tervek szerint
számos kulcságazat jelentős többlettámogatást kap:
- Oktatásra 261 milliárd forinttal jut több, mint idén, az egészségügyre
pedig 164,4 milliárd forinttal. Ezzel gyakorlatilag enyhíteni próbálják
az elmúlt hónapok presztízsveszteségét, hiszen a tanárok és
egészségügyi dolgozók körében kialakult elégedetlenség már elérte azt a
szintet, amely cselekvésre kényszeríti a kormányt. Az viszont biztosra
vehető, hogy ennyi pénzzel nem lehet megoldani a két kulcságazatban uralkodó áldatlan állapotokat,
csupán tompítani lehet az elégedetlenséget. Az oktatási kiadásokkal
kapcsolatban azonban nem egyértelmű, hogyan is jön ki a többletforrás:
vélhetően az a Klik jut többletforráshoz, amellyel nagyon sok probléma
volt az elmúlt években. Felsőoktatásra 84 milliárd forint plusz jut,
azonban ennek jelentős hányadát adja ki a Testnevelési Egyetem új
kampuszának építése. Az egészségügynek juttatott többletforrások a
kórházi ellátásba kerülnek (fogorvosoknak, háziorvosoknak nem jut több),
vélhetően a nővérek siralmas helyzetén próbálnak javítani, bár ennyi
pénz biztosan nem elegendő arra, hogy a súlyos munkaerőhiányt mérsékelni
tudja.
-
Rendvédelemre és közbiztonságra 196 milliárd forinttal többet tervezett
be a kormány, ezzel gyakorlatilag a Jobbik vitorlájából próbálják
kifogni a szelet, mivel az ellenzéki párt programjának középpontjában
mindig is ott volt a közbiztonság kérdése.
- Közlekedésre és távközlésre 471 milliárd forinttal jut több, ami átfogó infrastrukturális beruházásokat vetít előre.
- A sportrajongóknak sincs okuk a panaszra, a különböző sportok direkt támogatásai 178 milliárd forintra emelkednek.
A
közmunkaprogram jövőre is dübörögni fog, az idei 340 milliárd forint
után, jövőre 325 milliárd forintot terveztek be. A kormány azzal
számol, hogy a foglalkoztatásbővülést már nem a közmunkaprogram fogja
hajtani, azonban az így is jelentős összegnek köszönhetően a
közmunkaprogramnak továbbra is meghatározó szerepe lesz.
A Lázár János által beharangoztatott átfogó bürokráciacsökkentésből viszont semmit sem látni a költségvetési tervben, mi több, a közszférában dolgozók létszáma 2017-ben 0,9 százalékkal fog emelkedni.
Adóváltoztatások
2017-ben az adórendszerben is várható több változás:
- A
friss tej, baromfihús, és tojás áfakulcsa 5 százalékra csökken, az
éttermi szolgáltatások és internet áfakulcsa pedig 18 százalékra
mérséklődik.
- A kétgyermekes családok családi adókedvezménye 5 ezer forinttal 15 ezer forintra emelkedik.
- A kkv-k további kedvezményekben részesülnek.
- A dohánykedvelők viszont nem fognak örülni, mivel másfél év alatt 29 százalékkal emelkedne a dohánytermékek jövedéki adókulcsa.
Távol vagyunk a nullás hiánytól
A 2017-es költségvetés egyik legnagyobb trükkje az, hogy a kormány úgy próbál meg beállítani egy nullás költségvetést, hogy az valójában nem is nullás. A
költségvetést gyakorlatilag három részre bontották: működési
költségvetés, hazai felhalmozási költségvetés és európai uniós
fejlesztési költségvetés, majd a számokat úgy variálták, hogy a működési
költségvetés részben az nullára jöjjön ki. Az áfabevételek például
nemes egyszerűségre két részre bontották, és egy bő 1000 milliárdot a
fejlesztési költségvetés alá pakoltak be. Hogy mi ebben a logika? Semmi,
csupán annyi, hogy a működéi költségvetésben jól néz ki, hogy az
összes bevétel egyenlő az összes kiadással.
A
pénzforgalmi szemléletű hiány ennek ellenére várhatóan magasabb lesz,
mint az idei: közel 1200 milliárd forint. A hiánycél 2,4 százalék,
magasabb, mint az idei, ez pedig szintén azt mutatja, hogy a kormány a
lazítás irányába lép el jövőre. Azzal, hogy a jövő évi hiány 2,4
százalékra emelkedik, a strukturális hiány is várhatóan emelkedni fog,
Magyarország pedig megsérti a középtávú költségvetési célra (MTO)
vonatkozó előírást, mivel az előírt 1,7 százalék helyett 2,1 százalék
lesz. A kormány ezzel nemcsak a stabilitási törvényt sértené meg, hanem az uniós előírásokat is. A
törvénysértésre az általában csendben lévő Költségvetési Tanács is
felhívta a figyelmet, de az eddigi reakciók alapján elmondható, hogy a
kormány nem vette komolyan a figyelmeztetést.
Néhány év múlva jöhet a visszaesés
Közgazdászok egybehangzó véleménye alapján
- leszámítva a kormányközeli Századvéget - a jövő évi költségvetés
nagyon optimista számokkal számol, és azzal, hogy kiköltekeznek jövőre,
az azt követő években jelentősen mérséklődni fog a szerkezetileg amúgy is gyenge lábakon álló gazdasági növekedés. A
növekedést eddig a kormányzati költekezés és az uniós források húzták,
2019 környékén viszont könnyen visszaüthet a kormánynak az a terve,
hogy a ciklus első felében megpróbálják lehívni a források jelentős
hányadát. A fenntartható növekedés tehát egyértelműen nincs megalapozva,
de még az sem biztos, hogy a kormány által 2017-re kivetett 3,1
százalékos növekedés meg fog valósulni. Az optimista becslések pedig az
adóbevételek is érintenék, így várhatóan az elsődleges egyenleg
vonatkozó hiány is magasabb lehet. Valószínűleg ez azonban kevésbé
érdekli a kormányt, és a fejekben már a 2018-as választás jár, nem
véletlen, hogy ehhez szabták a 2017-es költségvetés tervét.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése