A
szavazatvásárlás jól bevált valutája, a rezsicsökkentés, a folyamatos
kormánypropaganda hatására mára megkerülhetetlen fogalommá vált a
magyar közbeszédben. A gazdaságilag fenntarthatatlan, jogsértő
rezsiharc történetének pedig még nincs vége.
Már a
2010-es választások után kiderült, hogy mi az a téma, amely igen
hatékonyan mobilizálja a választókat, és amellyel a Fidesz magához
csábítja a választási sikerekhez szükséges tömegeket: a
közműszolgáltatások ára.
A
leszállított hatósági árak és a közműszolgáltatók felvásárlása,
központosítása azonban nem hagyott hátra mást, mint tönkremenő
szolgáltatókat és növekvő lakossági adóterheket. Most éppen a
víziközmű-cégeknél ütött be a krach: a rezsitrükk miatt mostanra több
tízmilliárdos veszteséget halmozott fel az öt állami
víziközmű-szolgáltató. Ezeket 2000 fős leépítéssel
igyekeznek kompenzálni, a kormány pedig közpénzből tízmilliárdokat önt a
rendszerbe, hogy eltüntessék a veszteséget. Abból pedig van bőven: 2014-től
a rezsicsökkentés évi 20-25 milliárd forintos bevételkiesést okozott
csak a víziközmű-ágazatban, ami a 2013 előtti ágazati eredmény
kétszerese.
Forrás: HVG.hu
Víziközmű-államosítás, és ami mögötte van
Amikor
víziközmű-szolgáltatásról beszélünk, akkor a mögött két jól
elkülöníthető alrendszert értünk: az ivóvízellátást és a
szennyvízkezelést. A rendszerváltás idején a jelenleginél jóval több,
összesen 36 víziközmű-szolgáltató működött az országban. A
piacgazdaságra való áttérés az ágazatban decentralizációhoz vezetett,
pár évvel később már több mint 400 társaság volt jelen a
víziközmű-piacon. Ezek a társaságok túlnyomó részt a területi
önkormányzatok által tulajdonolt társaságok voltak, amely helyi
hatóságok rendelkeztek az árhatósági jogkörrel is (tehát ők határozták
meg a szolgáltatási árat).
Extraprofit? Szó sincs róla!
A
kormányzat évekig sulykolta, hogy a rezsicsökkentés egyik legfőbb oka,
hogy a közműszolgáltatók egyrészt, nem állami kézben vannak (ez a
víziközmű-cégeknél biztosan nem igaz, hiszen előtte leginkább
önkormányzati tulajdonban voltak). Másrészt, pont azért olyan drága a
rezsi, mert a nem állami szolgáltatók maguktól ilyen magasra lőtték be
az árat (a hatósági árazás miatt ilyen elő sem fordulhat), és közben
extraprofitot realizálnak.
Forrás: KPMG tanulmány
Valójában
azonban 2013-ban a szektorszintű üzemi eredmény (bevételek-költségek)
alig haladta meg a zérót, a szolgáltatók kétharmada hozta ki
megközelítőleg nullára az eredményt, egyharmaduk pedig veszteséges
volt. Ez az arány 2014-re a rezsicsökkentés és az ágazati adók hatására
tovább romlott, és már ekkor állami tőkeinjekció kellett ahhoz, hogy
nullán tarthassák az ivóvizet és csatornázási szolgáltatást nyújtó
cégek az üzemi eredményüket. 2014-től a rezsicsökkentés évi
20-25 milliárd forintos bevételkiesést okoz az ágazatban, ami a 2013
előtti ágazati eredmény kétszerese. Extraprofitról tehát szó sincs, sőt, az ágazatban ritka az a szolgáltató, amelyik képes volt egyáltalán profitot termelni.
Forrás:KPMG tanulmány
A
2011-es központosításokkal ez a rendszer alapjaiban alakult át, az
Orbán-kormány az árhatósági jogkört a szektorért felelős miniszteri
szintre (nemzeti fejlesztési miniszter, jelenleg Seszták Miklós) emelte,
valamint törvényi eszközökkel kikényszerítette a szolgáltatók
integrációját. Ezzel a 2011-ben még több mint 400 szolgáltatóból 2015
januárjára 42 maradt, amelyek cserében jóval nagyobb régiókban
szolgáltattak. A központosítás nem állt le, 2016. december 31-től már
csupán azok a szolgáltatók maradhatnak a piacon, amelyek rendelkeznek a
megfelelő méretekkel. Ennek a szükséges méretnek meghatározására egy
törvényben rögzített egyenlet szolgál.
Felmerül
a kérdés, hogy a központosítás megoldja-e a szektor problémáját,
hatékonyabb lesz-e az ágazat azáltal, hogy állami kézbe kerül? Nos, a
választ a KPMG friss elemzése adja meg,
amelyben hosszan írnak a magyar víziközmű-ágazatról. Ebben leírják,
hogy azóta az ágazati költségszint nem csökkent, az eredményesség pedig
nem javult. Eredményességjavulásról tehát nem beszélhetünk.
Gigaveszteség az állami vízcégeknél
Mostanra
pedig a tavalyi eredmények is megvannak: az öt nagy állami
vízszolgáltató összesen több mint tízmilliárd forintos veszteséget
halmozott fel, egyértelműen a rezsicsökkentés, a közműadó és az ágazati
különadó miatt. Óriási veszteség, amelyet aztán az állam ugyanúgy
közpénzekkel tömköd be, mint azelőtt, csak most nincs ráírva a csekkre,
hogy víziközmű, csupán annyi, hogy adó. A rezsicsökkentés kiterjesztése
a víziközmű-ágazatra ezen túl nyilvánvalóan csupán kommunikációs
szempontok miatt érhette meg a kormánynak, hiszen a KSH szerint az egy
főre jutó kiadások mindössze 3 százaléka ment 2012-ben ivóvíz- és
szennyvíz-szolgáltatásra. A rezsicsökkentés így havonta fejenként kb. 200 forintot spórolt az embereknek átlagosan, a szegényeknek persze ennél jóval kevesebbet, a többet fogyasztó gazdagoknak pedig jóval többet.
A
rezsicsökkentés tehát egyéni szinten szinte semmit nem hozott, lássuk
mennyit vett el: 2015-ben az Észak-dunántúli Vízmű (ÉDV), az
Észak-magyarországi Regionális Vízművek (ÉRV) és a Duna Menti
Regionális Vízmű (DMRV) is 1,4 milliárd körüli mínuszt termelt. A
Tisza-menti Regionális Vízművek hiánya kicsivel kevesebb, mintegy
egymilliárd forint lett.
Forrás: Népszabadság
Az
adózott eredmény végül mégis valamennyi cégnél nulla körüli összeg
lett. Erre az a magyarázat, hogy a rezsicsökkentés, a különadók miatti
kitermelhetetlen veszteségek kompenzálására az állam különböző módokon
tőkeinjekciókat juttat a közművállalatokhoz. Mivel azonban az EU-ban ez
könnyen a tiltott állami támogatás kategóriájába esne, ezt kreatívan, a
törvényi kiskapukat kihasználva tehette meg az állam. Mindeközben
pedig megindultak a leépítések is az állami vállalatoknál, a
Népszabadság információi szerint az elkövetkező hónapokban az ágazatból
1500-2000 főt terveznek elbocsátani, s néhol (DRV) már meg is indultak
az elbocsátások.
A rezsicsökkentés nem létezik
A
rezsiharc hősi halottai, a kéményseprők, a szemétszállítással
foglalkozó helyi szolgáltatók és a gázszolgáltatók után az állami
víziközmű-szolgáltatók lesznek. A gazdaságilag fenntarthatatlan,
európai jogszabályokba ütköző rezsicsökkentés vesztesei továbbra is a
hiányt más címen megfizető lakosság és a szolgáltatók lesznek, egyetlen
nyertese pedig (legalábbis közép távon) a kormány, amely szép számmal,
de nagy áron tud szavazatokat vásárolni a rezsicsökkentés jelszavával.
TényTár
TényTár
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése