A
brit törvényhozók napokkal a Brüsszelben történt terrortámadást
követően részleteiben is vitatják a titkosszolgálatok jogköreinek
kibővítését lehetővé tévő törvénymódosításokat. Az “Investigatory
Powers Bill” jogkörbővítései során felmerülő legfőbb érv, hogy a
terroristák bárhol, bármikor civileket gyilkolhatnak Európában, és a
hatóságok nem rendelkeznek kellő eszközökkel a megállításukhoz.
Az új
szabályozás többek között arra kötelezi a szolgáltatókat, hogy hosszú
távon őrizzék meg a felhasználók tevékenységével kapcsolatos
információkat, beleértve a böngészési előzményeket, a felhasználók
közösségi médiában folytatott interakcióit, e-maileket is. A
módosításokat követően a hatóságok akkor is hosszú távra visszamenőleg
hozzáférhetnének a felhasználók összes adatához, ha az adott személy már
évekkel ezelőtt törölte a magánlevelezését.
A
kiterjedtebb jogkörök elfogadtatását korábban is próbálták
keresztülvinni a törvényhozók, ez azonban fokozott lakossági
ellenállásba ütközik, mert az egyén magánszféráját gyakorlatilag
véglegesen felszámolná azáltal, hogy minden állampolgár potenciális
terroristává válik a hatóságok szemében. George Friedman, a Geopolitical
Futures globális elemzőintézet alapítója és elnöke szerint ez
történik: minden személy, függetlenül attól, hogy büntetlen előéletű
vagy nem, potenciális terroristává válik a hatóságok szemében, ennek
okán legálisan megfigyelhető, és magánélete a tudta nélkül hatósági
ellenőrzés alatt tarthatóvá válik.
“A hírszerzésnek ezzel a formájával az a legnagyobb probléma, hogy alapvető logikája arra épül: mindenki potenciális gyanúsított.”
A
magánlevelezések tömeges megfigyelésével valóban ez a mechanika
érvényesül; a folyamat kezdetén minden állampolgár potenciális
terrorista, mert az illetékes hatóságok büntetlen előéletű személyek
millióinak adataiból keletkező adathalmazból kell kikeressék azokat,
akik esetében valószínűsíthető, hogy valamely terrorszervezettel
együttműködnek. Ez alapjaiban felszámolja a nyugati demokráciák
alapértékeként emlegetett “ártatlanság vélelmét”, hiszen a
jogkörbővítéseket követően az állampolgár már nem eredendően ártatlan a
hatóságok szemében, hanem épp ellenkezőleg: eredendően bűnös,
ártatlansága pedig csak akkor bizonyított, amikor a magánlevelezéseinek –
programok általi – átfutását követően bebizonyosodik, hogy esetében
nem mutatkozik jele a terroristákkal együttműködésnek.
Friedman
úgy fogalmazott; ez egy ésszerű dolog, egészen addig a pontig, ahol
már szükségszerűen le kell vonni a következtetést, hogy mivel mindenki a
szűrőprogramok alanyává válik, mindenki potenciális gyanúsított, ami a hatóságok és az állampolgárok viszonyában mérföldkő jellegű változást jelent.
Azáltal,
hogy a törvényhozók a titkosszolgálatoknak korlátlan jogköröket
adnának az állampolgárok megfigyelésére vonatkozóan, a terroristák
elérik céljukat; bizonyos közel-keleti társadalmakban az állampolgárok
és az állam közti viszony alapjait jelenti, hogy utóbbi behatolhat az
egyén magánszférájába, és ott ítélkezik arról, hogy az egyén cselekvése
megfelelő-e a jog által meghatározott irányelveknek. A terroristák
ezáltal a közel-keleti társadalmak állami totalitarizmusát hozzák el Európába, a törvényhozók pedig engednek a zsarolásnak, és megpróbálják a lakossággal elfogadtatni ezt a folyamatot.
http://www.hidfo.ru/2016/03/a-kozel-kelet-mintajara-alakitjak-at-europat/
http://www.hidfo.ru/2016/03/a-kozel-kelet-mintajara-alakitjak-at-europat/
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése