A
modern és felvilágosult világban kiszolgáltatott embernek lenni pont
olyan, mint a középkorban. Politika és ideológia szabja meg, kit kell
sajnálni és kit nem. Ebben a tekintetben a tolerancia és szolidaritás
bajnokai is igen válogatósak: az Európába érkező menekültekről készült
fotó díjat érdemel – de aki úgy járt, hogy véletlen a Gázai övezetbe
született, az a pokol kínjait élheti meg, akkor sem foglalkoznak vele.
Matic
Zorman szlovén fotóújságíróról a közelmúltban hallhatott az
olvasóközönség; ő volt az, aki a Word Press Photo idei pályázatán első
helyet érdemelt ki “Emberek” kategóriában, beadott képeinek egyikével. A
díjnyertes fotón egy menekült gyermek várakozik a regisztráció előtt
Presevóban, a szerb határ közelében. Okkal kérdezhetjük: mi más lett
volna a kategória első helyezettje, mint egy Európába igyekvő
menekültről készült kép? A világ más részein nagyobb borzalmak vannak
folyamatban, mint az Európa határain kibontakozó humanitárius válság –
de a mai világban politika és ideológia szabja meg, mikor kinek a
szenvedését kell a figyelem fókuszába helyezni.
Nem a
fotóst kell okolni ennek nyilvánvalóságáért, de nem is a menekült
gyermeket, vagy a szüleit. Matic Zorman fotói azt is megörökítették,
hogy milyen állapotok vannak ott, ahonnan százezrek menekülnek el.
Éppen csak senkit nem érdekelt, aki nem volt politikailag motivált.
Utóbbi nem foglalkoztatta a fővonalú sajtót annyira, hogy a menekült
gyermekekhez hasonlóan hónapokon át megérdemelje a címlapot. Zorman
szerbiai fotója épp beleillett a kelet-európai országok kormányait
emberi jogi vádakkal ostorozó nemzetközi szervezetek retorikájába, így
megérdemelte a díjat és címlapot. ‘Mi tehetünk mindenről, amit szegény
gyermekek útjuk során elszenvednek’ – gondolja a nézőközönség, de
eközben valószínűleg nem sokan látták valós kontextusban azokat a képeket, amelyeket ugyanazon személy azt követően készített, hogy az izraeli hadsereg szétbombázta a Gázai övezetet.
A Gázai
övezet 360 négyzetkilométerén 1,8 millió ember zsúfolódik össze. Azok a
gázai gyermekek, akik hét évnél idősebbek, már három háborút éltek
túl. Zorman egy korábbi fotósorozata az izraeli hadsereg 2014-es
offenzívája után készült, ami 51 nap alatt lerombolt mindent, amit
nemzetközi szervezetek segítségével évek alatt sikerült újjáépíteni. A
gázai övezetből menekülő ezrek szintén Európa határain várakoznak
menekültként, mert gyakorlatilag a Földközi-tengerbe szorítják őket.
A
szlovén fotós egy a zsidó állam által épített, határkerítésként
szolgáló betonfaltól alig egy-két kilométerre található, Beit Hanoun
nevű településen készítette a fenti képet. A mintegy 45000 fő lakosságú
település szintén az izraeli bombázások célpontja volt; az otthonok
70%-a megsemmisült, vagy lakhatatlanná vált. Az izraeli offenzíva után
az emberek már nem saját házaikban, hanem sátrakban laknak, más nem
maradt nekik. Őket nem sajnálja napi szinten a politikai fősodor, mert
már a történetük tárgyilagos leírása is az Izrael-ellenességet és/vagy
antiszemitizmust erősíti – ami kellemetlen problémává és kényszerű
választássá válik, ha egy európai ország vezetőinek kettős identitása van.
“Ne ébressz fel” – ezzel fogadta az újságírót egy a sátorból előlépő asszony. “Szajed az én fiam, alszik, és hagyjuk aludni. Amikor felébred, szenved.”
A fotón látható, a sátorhoz kutyaként odaláncolt Szajed mentális
problémákkal küzd. Nem derül ki, mi miatt – de egy olyan környezetben,
ahol a várandós anyák az állandó terrorbombázások miatt folyamatos
félelemben élnek, sejthető az oka. Szajed tehát egy sátorhoz láncolva
él, mióta Izrael rendszeresen bombázza a Gázai övezetet. “A háború
kezdete előtt még nem kellett leláncolnunk, mint valami állatot… ha
körbenézel, láthatod, egykor ez volt az otthonunk. Ma már nincs
otthonunk. A bombázások előtt Szajed a szobájában élt, de most mit
kezdjünk vele? Ebben a sátorban élünk, egy kilométerre az izraeli
határtól. Nem engedhetjük, hogy szabadon szaladgáljon, mert lelőhetik a mesterlövészek.
A saját biztonsága érdekében van leláncolva! Többet nem is akarok
mondani, mert ha publikálod is, nekünk az semmit nem változtat.”
Shejaiya,
Gázaváros szomszédságában – ez maradt belőle, miután 2014-ben célba
vette az izraeli hadsereg. A légicsapásokban 60 civil vesztette életét,
és több százan megsebesültek. Napok leforgása alatt több ezer ember
maradt otthon nélkül.
Nincs menekvés, nincs megújulás
Egy
másik “fotóalany”, Amar Abu Assi szintén az izraeli terrorbombázások
miatt vált menekültté. A háborúban elveszítette a lábát, de az élete
megmaradt, el akart menekülni a Gázai övezetből. Kerekesszékben hagyta
el Gázát, csak hamis útlevelet és ruhákat vitt magával. Amart Líbiában
letartóztatták, és visszaküldték Gázába. Később egy menekülteket
szállító hajóval próbálkozott, amire egy rivális embercsempész-csoport
támadt a Földközi-tengeren, így a szökés meghiúsult. A fotó újra a
gázai övezetben készült.
Százezrek
jutottak hasonló sorsra; egy részük Európába menekül, mások rakétával
lövik Izraelt, mert már nincs mit veszteniük. Ezek a sorsok ma nem
“politikailag korrektek”, így csak érintőlegesen kerülnek elő; az egyén
túlzott kihangsúlyozásával, a körülmények és tények indokolatlan
elhomályosításával.
“Amar
arckifejezése komollyá vált – tekintetéről egy kiégett tűzhely jut
eszembe, ahol a főnix már soha fel nem támad. Ugyanazon a napon,
szeptember 6-án próbált elmenekülni, amikor egy másik, 500 menekültet
szállító hajó elsüllyedt Málta partjainál.”
Zorman
szintén fotókat készített azokról az alagutakról, amit a gázai lakosok
éveken át ásnak, hogy elmeneküljenek a terrorbombázások elől. Az
izraeli hadsereg ezeket is le szokta bombázni, arra hivatkozva, hogy
azt fegyverkereskedelemre is használják.
Amelyiket
nem találják meg idő előtt, azon az alagúton át Egyiptomba jutnak a
menekültek, hogy onnan más észak-afrikai országokba, vagy Európába
utazzanak tovább. Mivel az utóbbi évek során sikerült anarchiába
dönteni az észak-afrikai “diktatúrákat” is, azóta mind Európába jönnek.
Bármelyik fenti kép a valós kontextusba
helyezve röviden, tömören összefoglalja az euro-atlanti tömb és
szövetségesei külpolitikájának mindennapi következményeit. Zorman
munkáit később amerikai és brit lapok is bemutatták, de ennek
indikátora nem a humanitárius indok, hanem azon egyszerű ok volt, hogy
az izraeli külpolitika mindinkább szembefordul a nyugati országokkal,
és elkezdte az orosz vezetésű hatalmi tömb felé – is – pozícionálni
magát, így a nyugati sajtóban is teret nyerhetett az Izraellel szembeni
emberi jogi kritika. Hogy előtte évtizedeken át mit műveltek – azt
csak a fotók örökítik meg, de ameddig a politika számára nemkívánatos
volt, az észlelő és az észlelt egyaránt rejtve maradt.
http://www.hidfo.ru/2016/02/zorman-szeme-azt-is-latja-amit-latatlanna-tesznek/
http://www.hidfo.ru/2016/02/zorman-szeme-azt-is-latja-amit-latatlanna-tesznek/
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése