Döbrögi őrülete, sportálom luxuskivitelben
Átlépi
az idén a 300 milliárd forintot a társaságiadó-kedvezménnyel (tao) a
látványsportokba öntött közvetett állami támogatás összege. Politikai
kapcsolatok, luxusberuházások, megszűnő szponzoráció, felcsúti uralom –
mérlegen a taorendszer fél évtizede.
A
sportszövetségek adatai alapján 286,2 milliárd forint támogatást kapott
vállalkozásoktól az öt látványcsapatsport (a labdarúgás, a kézilabda, a
kosárlabda, a vízilabda és a jégkorong) azóta, hogy a cégek társasági
adójuk egy részét sportszervezeteknek is adhatják ahelyett, hogy az
államkasszába fizetnék be. Más megközelítésben: öt év alatt ennyi
bevételről mondott le az állam. A demagóg összevetések kedvelőinek: az
állam nagyjából két év alatt fordít ennyi pénzt az egyetemekre és a
főiskolákra. És a program dübörög tovább: a kormány 64 és 69 milliárd
forint közé becsüli az idei sportcélú taotámogatás összegét.
Az,
hogy az eddig felhasznált összeg fele – csaknem 142 milliárd – a
futballnak jutott, aligha igényel magyarázatot. Talán már az sem, hogy
noha csak tavaly több mint ezerkétszáz sportszervezet kapott támogatást
a Magyar Labdarúgó Szövetség közreműködésével, a kifizetett 20,9
milliárd forintból 1,8 milliárd a Felcsúti Utánpótlás Neveléséért
Alapítványnál landolt. És ez még szűk esztendőnek számít az Orbán
Viktor miniszterelnök alapította, Mészáros Lőrinc polgármester által
vezetett szervezetnél. A labdarúgó-egyesületeknek öt év alatt juttatott
101,6 milliárd forintból 11,1 milliárd – vagyis minden tizedik forint –
a kormányfő falujába érkezett. Ám nem Felcsút az egyetlen,
taotámogatással gazdagon kitüntetett település, amely kormánypárti
patrónussal büszkélkedhet.
Seszták
Miklós egyike volt annak az öt fideszes képviselőnek, akinek a
javaslatára az Országgyűlés 2011 júniusában véglegesítette:
társaságiadó-kedvezményt kapnak azok a vállalkozások, amelyek az öt
látványsport valamelyikét támogatják. A politikus nem csupán a
lehetőség megteremtésében járt az élen. Noha 2011 és 2015 között egy
kevésbé látványos sportágért dolgozott a sakkszövetség elnökeként – a
poszton tavaly az unokatestvére váltotta –, igazán hálás a kisvárdai
labdarúgóklub lehet neki. Seszták 1998 és 2014 között bizottsági elnök
volt a nyírségi településen, ahová üzleti érdekeltségei azóta is kötik,
2010 óta a körzet parlamenti képviselője. 2014-ben fejlesztési
miniszterré nevezték ki.
Felemelkedése egybeesett az NB II középmezőnyében vitézkedő csapat
aranykorával. A klub 2011 és 2013 között összesen kevesebb mint
százmillió forint taotámogatást kapott, 2014-ben már 135,6 milliót,
tavaly pedig csaknem 1,3 milliárd forintot. Ezzel a Várda Sport
Egyesület rögvest felkerült az öt év alatt legnagyobb összeget bezsebelő
klubok tízes listájára, megelőzve az első osztályú csapatok többségét.
Hogyan történhetett ez?
Aligha
függetlenül Seszták politikai előretörésétől. A taotámogatás
megszerzésének kulcsa ugyanis a nyereséges vállalatok meggyőzése arról,
hogy adójuk egy részét sportcélra fordítsák. A támogatott klubok során
végignézve pedig elmondható: a cégek előszeretettel támogatnak olyan
egyesületeket, amelyek mögött ott áll a hatalom egy reprezentánsa.
A
folyamat azzal kezdődik, hogy a klub elkészíti sportfejlesztési
programját. Kitér arra, mennyi támogatást kap más forrásból, hány
gyerek sportol az egyesületben, egyúttal bemutatja, mire költené a
pénzt. Az illetékes szövetség megvizsgálja a beadványt, és határoz
arról, jóváhagyja-e a kérést, megállapítja, mennyi pénzt hívhat le a
klub. Ezután az egyesület dolga, hogy megpróbáljon nyereséges cégeket
felkutatni, amelyek hajlandók támogatni ahelyett, hogy a pénzt az
államnak adnák. Az egyesületeknek önerőre is szükségük van, ennek
mértéke változó, a versenyeztetéshez mindössze tíz, a bérekhez ötven
százalékot kell garantálniuk. Persze az is nyilvánvaló: ahol a
politikai befolyás jelentős, ott az önerő összeszedése is sokkal
könnyebb.
Stadiontúra
A 17
ezer lakosú Kisvárda és a Felcsút közötti párhuzam azért is kínálja
magát, mert a Várda SE elnöke Maklári Balázs, a település fideszes
alpolgármestere. A hasonlóságok sorába illik, hogy a nyírségi
kisvárosban 2500 nézőt befogadni képes stadion épül, az állam ezt több
mint másfél milliárd forinttal támogatja. A csapat sportfejlesztési
programja alapján 143 millió forint megy el egy futsaledzőcsarnokra,
csaknem egymilliárdot egy sportszálló építésére fordítanak. A
létesítményt – alighanem a támogatási kategóriák miatt –
öltözőépületként számolják el. Az egyesület arra hivatkozott, hogy az NB
II-s szereplés miatt még több távoli csapat utazik Kisvárdára, és a
vendégeket eddig Nyíregyházán szállásolták el. A terv szerint a hotelben
ukrán és román csapatok is edzőtáborozhatnak, noha a támogatási
programot nem éppen ezzel a céllal alakították ki.
Bár a
fideszes politikusok többsége az utánpótlás-fejlesztés garanciájaként
beszél a taorendszerről, a történet másként kezdődött. Az első
kormánypárti javaslat 2010-ben még azt tartalmazta: a látványsportágak
rendezvényei jelentős médiaérdeklődés mellett zajlanak, hozzájárulnak
az idegenforgalom fellendüléséhez, sőt közvetve munkahelyek ezreinek
megteremtéséhez.
A
stadion- és szállóberuházások okán ez utóbbi akár teljesülhet is, a
kiemelkedően támogatott felcsúti, kisvárdai, mezőkövesdi és
tiszakécskei labdarúgás turizmusra gyakorolt hatása azonban egyelőre
nem kimutatható. A javaslat azt is rögzítette, hogy azonos feltételek
mellett értelemszerűen a legsikeresebb, legtöbb nézőt vonzó csapatot
éri meg támogatni. Az Európai Bizottság szakértőinek viszont nem
tetszett az üzleti alapú érvelés, szerintük a profi sportban csak
szűkebb körben elfogadható a közvetett állami támogatás. Azt ugyanis
akkoriban az előterjesztő fideszes Bánki Erik is megerősítette
lapunknak, hogy adókedvezményről, azaz közpénzek felhasználásáról van
szó, ezért szükséges bizonyos összeghatár felett minisztériumi
egyetértés a fejlesztés megkezdéséhez. „Magam sem szeretnék újabb
akasztói stadiont” – mondta, talán nem sejtve, hogy a kormány
erőltetett tempójú stadionépítési programba kezd, amelynek egyik
forrása – legalábbis a felcsúti aréna esetében – a tao lesz.
Kormányzati
szigorról mindenesetre nem beszélhetünk. A 300 millió forintnál
nagyobb összegű projekteknél a sportért és a pénzügyekért felelős tárca
egyetértése kell a program jóváhagyásához. Megkeresésünkre az Emberi
Erőforrások Minisztériuma azt közölte: a tárcának 208 esetben kellett
véleményt mondania, és egyetlen kérelmet utasított el.
Napelem, mikrobusz
A
milliárdos tételek alapján a taóról szóló jogszabály a nagy számok
törvényeként is meghatározható, ám az egyes tételek legalább annyi
figyelemre érdemesek, mint a kiemelkedő támogatások. Az NB II-es
Szigetszentmiklós – amely öt év alatt majdnem 1,3 milliárd forinthoz
jutott, így tizedik a szerencsés klubok listáján – például az
NFL-csapatok által is használt Catapult Optimeye S5 edzéskövető
rendszer vásárlásához kért segítséget. Az indoklás szerint a 21,6
millió forintos szerkezettel „akár edzésen, akár mérkőzéseken pontosan
monitorozható a labdarúgók teljesítménye a mellényekbe beépített
szenzoroknak köszönhetően”. Ahelyett, hogy lélegeztetőgépre számolnánk
át a kiadást, egy más típusú beruházást említünk: az NB III-as dabasi
futballcsapat 30 millió forintért vásárolt napelemeket, hogy
gazdaságosabbá tegye utánpótlásközpontjának melegvíz-ellátását.
Fontos
azonban rámutatni a taorendszer fő pozitívumára: kistelepülések
sokaságában tartotta fönn a futballéletet. Az MLSZ taoprogramjával
radikálisan csökkentette a versenyeztetés költségeit, így kis klubok
sora tudta stabilizálni működését. Arról nem szólva, hogy évtizedek óta
várt fejlesztések valósulhattak meg. Jó példa erre, hogy a megyei
bajnokságban szereplő újkígyósi egyesület néhány millió forintból
kicsinosította a hatvanas években épült, azóta legfeljebb lemeszelt
öltözőépületet.
A többi
sportágnál elmondható, hogy hozzáférhetőbbé váltak: a
vízilabda-egyesületek a tagdíjakat csökkenthették, a jégkorongozóknál
kevesebb teher jut a szülőkre és így tovább. Szinte mindenhol
bevásároltak mezből, labdából, melegítőből, táskából, kapuból,
krémekből és minden egyéb elképzelhető kellékből. Hogy konkrét példákat
nézzünk: a tatabányai kézilabdaklub például ötven labdát vásárol 18
ezer forintos egységáron, de az ezerforintos zoknitól a 240 ezres
laptopon át a 93 millióra beárazott Mercedes Benz Tourismo buszig sok
minden fellelhető a listán. Ezek a beszerzési árak elfogadhatók,
legalábbis a kézilabda-szövetség szerint, amely közzétette, melyik
termék mennyiért számolható el.
A
szövetségek azért készítenek ilyen útmutatót, hogy jelezzék: százezer
forintos cipőre nem adnak áldást. A kézisek szabályzata szerint 1500
forint a zokni, 3800 a sapka, 250 ezer a laptop maximumára. A lajstrom
igen részletes: a jégtömlőtől (4200 forint) a legfeljebb 32 ezerért
elszámolható bordásfalig terjed. A hokisok kesztyűszárító gépe
belekerülhet másfél millióba, egy fogvédő viszont nem kóstálhat többet
4500 forintnál. Azt, hogy költséges sportágról van szó, az is jelzi: a
Miskolci Jegesmedvék egyik alkalommal 450 ütőre pályázott 40 ezres
egységáron, így csak erre elmegy 18 millió forint.
Kockázattársadalom
A
kockázatok közé tartozik a források kreatív felhasználása. Megesik,
hogy a felnőttcsapat játékosai papíron utánpótlásedzőkké válnak, a
klubok így fizetik ki őket. Lehetséges konstrukció, hogy egy építési
vállalat keres olyan sportszervezetet, amely éppen a pályáját,
öltözőjét akarja felújítani. Garantálja a klubnak, hogy segít lehívni a
támogatást, cserébe azt kéri, hogy ő végezhesse el a munkát. Lapunk
nemrég ennél is különösebb megoldásra bukkant. A III. Kerületi TVE
sportfejlesztési programjában megjelent a sportteleptől távol, a Brit
Nemzetközi Iskola területén építendő műfüves pálya terve. Kiderült,
hogy a milliárdos Veres Tibor érdekeltségébe tartozó, offshore hátterű
ciprusi cég tulajdonában áll az ingatlan, amelyre közvetett állami
támogatással építenének pályát. Az ellenőrzések viszont azt mutatják,
hogy a döntő többség jól gazdálkodik. Legalábbis ez derül ki az Emmi
lapunknak küldött válaszából: a tárca eddig 1,3 milliárd forintot
fizettetett vissza a fel nem használt vagy nem a jóváhagyott programnak
megfelelően felhasznált támogatás miatt. Ennél sokkal nagyobb viszont a
társadalmi kockázat: a korrupció. Mivel a sportegyesületeket
finanszírozó vállalkozások rejtve maradhatnak, nem tudni például, a
felcsúti akadémia támogatói közül kik milyen összegű közbeszerzéseken
nyertek.
Nemcsak
a termékárakat, hanem az edzői béreket is maximálják. Igaz, a fizetési
plafon szerint a kéziseknél a megyei felnőtt bajnokságban is
elszámolható bruttó 1,2 millió forint egy trénerre, ha A licence van a
szakembernek, D licenccel 200 ezer a maximum. A jégkorong-szövetség
szigorúbb határokat szabott: egy szakmai igazgató is legfeljebb nettó
500 ezerrel kalkulálhat, míg egy külföldi mentoredző 3500 euróra (1,1
millió forintra) számíthat.
A
felcsúti futballakadémia programja is tartogat érdekességet. A
milliárdos falu- és alapítványi vezető Mészáros Lőrinc elérhetőségeként
a meszaroslorinc@freemail.hu címet adták meg. Más területeken kevésbé
visszafogott az intézmény: a pályázati anyag szerint 110-en dolgoznak
az akadémián.
Rendszerhiba
Azt,
hogy a jelenlegi sportstruktúra a tao nélkül fenntarthatatlan, a
felcsúti munkavállalók száma önmagában bizonyítja. Főként, ha
megjegyezzük, hogy az akadémia pályázatában egyetlen forint saját
bevétellel sem számolt 2015-re, miközben személyi kiadásokra (bérekre,
járulékokra) több mint félmilliárdot költött. És nem egyedi jelenségről
van szó. A klubok többségének költségvetésébe beépült a taotámogatás, a
működésüket – a fizetéseket, az utazásokat, a nevezési díjakat, az
edzőtáborokat – finanszírozzák abból, anélkül összecsuklanának.
Társasjáték
A
taorendszer alapvetően jó célokat szolgáló, jó ötleten alapuló program,
amely azonban nem úgy működik, ahogyan beszélnek róla, és nem azt éri
el, amivel a bevezetését indokolták. A támogatására fordított 286,2
milliárd forint egyrészt megmentette a sportot megannyi kistelepülésen,
ám közben luxusberuházásokat tesz lehetővé politikusokhoz köthető NB
I-es és II-es csapatoknál. Felcsút, Kisvárda és a korábban Tállai
András adóügyekért felelős államtitkár elnökölte, a támogatásokból
sportszállót építő Mezőkövesd is a jutalmazott klubok listájának
élvonalában található. Valójában ez mutatja a rendszer igazi
természetét.
Annál
is inkább, mert az adókedvezmény bevezetésének súlyos, ám nem
szándékolt következménye, hogy megölte a szponzorációt. A magyarázat
egyszerű: a cégek inkább adnak úgy, hogy az nem kerül nekik semmibe.
Elvégre szponzorációra saját bevételeikből költöttek, a taóval viszont
adójuk egy részét írják le. Sőt a jogszabály hatálybalépésekor jelentős
(10 vagy 19 százalékos) extrát kaptak, azaz az állam voltaképpen
fizetett nekik azért, hogy ne adózzanak, hanem a sportot
finanszírozzák. Ezt a döntéshozók később korrigálták, így
a plusz pénzügyi előny nagy része megszűnt.
A
változást jól jelzik a tatabányai kézilabdaklub adatai. Az egyesület
saját bevétele két év alatt 85-ről 38 millió forintra csökkent, taóból
viszont 96 helyett már 189 millióra tesz szert. Ez rendszerszerű
változást jelez, aminek korrekciója ma lehetetlennek látszik. A
következmények pedig lesújtók. A szponzoráció ugyanis
teljesítményalapú. A cégek azokat a klubokat választják, amelyek jobban
teljesítenek: több nézőt vonzanak, jobb eredményeket érnek el, így
öregbítik a szponzor hírnevét. A taorendszer viszont kerüli a
hírverést: a cégek titkolják, kinek és mennyi pénzt adnak (lásd
Szeméremtáblázat című írásunkat). Az összefüggések azonban világosak.
Ahogy a 2014-es választás és az Orbán–Simicska-háború kitörése után
szárnyalni kezdett a kormány új útépítő favoritja, a tiszakécskei
székhelyű Duna Aszfalt Kft., úgy lett a város sportegyesülete a
legnagyobb taonyertesek egyike: a klubnak jutó támogatás a
kétszázszorosára, a 2011-es 2,8 millió forintról 2015-re 558 millióra
nőtt. A szolnoki sportélet is ezt a változást érzi meg, hiszen a városi
csapatok fő támogatója, a Közgép kegyvesztett lett. Alighanem ennek
nyomán az utánpótlásrészleget is működtető futballklub tavaly
negyedannyi támogatást gyűjtött, mint egy évvel korábban.
Szeméremtáblázat
Cégeknél
érdeklődtünk arról, segítettek-e sportszervezeteket társasági adójuk
egy részével, s ha igen, melyeket, mennyi pénzzel. A vállalatok
többsége szemérmes volt. A Csányi Sándor MLSZ-elnök vezette OTP Bank
nem közölt összeget, csak azt: lehetőségeihez mérten támogat
sportszervezeteket. A Duna Aszfalt azt írta: sokrétű támogatást nyújt,
de nincs pontos gyűjtés arról: mely szervezeteknek mennyi pénzt
juttatott. A MET Magyarország Zrt. azt közölte: 2011-ben és 2012-ben is
több tucat sportszervezetnek nyújtott „adományt mind az öt
látványsportág területén”. „A Mol-csoport él a tao nyújtotta
lehetőséggel. Az elmúlt évek során több száz kulturális és
sportszervezetet, projektet támogattunk” – tájékoztatott a vállalat,
konkrétumok nélkül. Az autógyárak valamelyest beszédesebbek voltak. Az
Audi Hungaria egyszer élt a lehetőséggel, jelenleg nem, a Magyar Suzuki
tavaly nyújtott először taotámogatást, de nem sportklubnak, hanem
kulturális célra ajánlotta társasági adója egy részét. A Mercedes-Benz a
sport területén főként az utánpótlás-neveléssel foglalkozó kecskeméti
kosárlabda- és vízilabdaklubot segíti. A Telenor Magyarország – bár
tehetné – nem nyújt taotámogatást sportegyesületeknek – válaszolta a
mobilszolgáltató. Csak három kivételt tett: 2011-ben és 2012-ben a
jégkorong- és a kézilabda-szövetséget segítette, egyszer a törökbálinti
sportegyesületnek adott támogatást. De ez is kompenzáció volt, hiszen
2010-ig szponzorálta a szövetségeket, ám az ágazati válságadó miatt
kénytelen volt véget vetni ennek – közölte a cég, amely 2012 óta nem
adott sporttámogatást. A Vodafone azt tudatta: negatív a
társaságiadó-alapja, így nincs lehetősége támogatást nyújtani. A Magyar
Telekom üzleti titokra hivatkozva nem válaszolt. A franchise
rendszerben működő CBA pedig nem gyűjt adatokat partnereitől. Az MVM és a
Szerencsejáték Zrt. nem él a „sporttao” lehetőségével. Nem válaszolt
kérdésünkre a Közgép, s nem adott érdemi feleletet a Market Zrt., amely
ugyanakkor jelezte: nagyon örül a kezdeményezésnek.
(NOL)
Bal-Rad komm:
Józan emberi ésszel fölfoghatatlan az a károkozás, amit ez a
miniszterelnökké avanzsírozott őrült elkövet a közpénzekkel. És most
csak a sportcélú herdálásról beszélünk.
“Választhatják” a nagy adózók,
hogy az egyébként a központi költségvetésbe befizetendő adójukból
melyik pénzfölemésztő bagázst kívánják támogatni! “VÁLASZTHATJÁK”-mert
ŐKET IS KIVÁLASZTJA A RENDSZER, hogy legyen miből fölajánlani!
És mivelhogy ŐK AJÁNLJÁK FÖL az
adójuk egy részét, hát az nem közpénzfelajánlás. Döbrögi szerint! Aki
pedig mást állít, az kommunista ármánykeltő!
És hát szinte mindegyik “fölajánló” kidomborítja: “…nagyon örül a kezdeményezésnek…”
Nyilvánvaló hogy örül, mert aki NEM VESZ RÉSZT A “KEZDEMÉNYEZÉSBEN”!-az kihullik a jó kis zsíros közbeszerzési pályázatokon!
Mekkora összegek kerülhetnek ily módon elherdálásra? Ezt ember megmondani nem tudja! Nagyon-nagyon sok pénzről van szó!
De mire lehetne fordítani ezeket az évi több száz milliárdokat?
Lehetne sok mindenre!
ÉRTÉKTEREMTŐ MAGYAR MUNKAHELYEK LÉTESÍTÉSÉRE!-például. Amely munkahelyek
adóbevételeiből lehetne finanszírozni oktatásügyet, egészségügyet,
honvédelmet! Például.
De három esztendei TAO-ból meg
lehetett volna oldani-mondjuk-a bedőlt banki ingatlanhitelesek
helyzetét, hogy ne váljanak fedél nélküliekké!
De a “Nemzeti” Ügyekek Kormányának betegelméjű feje korgó gyomrok és morajló stadionok zaját kedveli!
Hát morajban lesz része! Nem örömittas morajban!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése