Törökország és Izrael előzetes megállapodást kötött arról, hogy a felek helyreállítják diplomáciai kapcsolataikat.
A
török-izraeli kapcsolatok befagyasztása a 2010-es izraeli gázai blokád
idején hivatalosan humanitárius segélyszállítmány jellegű rakománnyal a
Gázai-övezet kikötője felé tartó Mavi Marmara teherhajón történt
incidens óta tart. A törökországi IHH civil humanitárius
segélyszervezet által üzemeltetett hajót akkor az izraeli
haditengerészet speciális egységei tűzharcban foglalták el, melynek
során kilenc török állampolgár életét vesztette. Izrael az áldozatok
családjainak részére juttatandó anyagi kártérítést ajánlott a török
kormánynak, amit a török vezetés az összeg felsrófolása után az izraeli
miniszterelnök bocsánatkérése mellett 20 millió dollár értékben
elfogadott. Az áldozatok családjai 2015 augusztusában beperelték a török
kormányt a kártérítési összeg kifizetésének késleltetésében Izraellel
való összejátszás, és az akciót vezető izraeli parancsnok nemzetközi
felelősségre vonásáért indított eljárás lezárása miatt, melyet a török
vezetés a hágai Nemzetközi Büntetőbíróság elutasítása után fellebbezés
nélkül hajtott végre.
A
Zürichben létrejött török-izraeli előzetes megállapodás pontjai a
kártérítési összeg kifizetését, a nagykövetek kölcsönös
visszahelyezését, az incidenssel kapcsolatos mindennemű izraeli
felelősségre vonás kizárásának török parlament által megszavazott
törvénybe foglalását (!), a Hamasz törökországi működésének teljes körű
korlátozását, és egy izraeli-török gázüzlet és vezetéképítés
kooperációs szándékának megerősítését tartalmazzák.
Recep
Tayyip Erdogan török elnök a megállapodással kapcsolatban úgy
nyilatkozott, hogy az Törökországnak, Izraelnek, Palesztinának és az
egész régiónak jó. A megállapodás reálpolitikai értelmezéséből
egyértelmű az a következtetés, hogy minden eddigi török-izraeli
konfliktus olyan álkonfliktus volt csupán, amely a felek nem
egyértelműen meghatározott érdekeinek ütközéséből fakadt. A két fél
politikai vezetése az általuk folytatott külpolitika mechanizmusain
keresztül létrejövő folyamatok egyértelmű iránya alapján mostanra
pontosan meghatározta saját regionális érdektörekvéseit, és mivel ezek
az érdekek egyezést mutatnak, a felek kooperációját politikailag is
törvényszerűnek minősítették. Ezen egyezések a következők:
Irán ellenes politika
– A Szaúd-Arábia által beharangozott iszlamista országok
nagykoalíciója, amely retorikában a Daesh ellen irányul, valójában egy
Irán ellenes szövetség katonapolitikai alapjait hivatott létrehozni,
melynek sikeressége akárcsak politikai szempontból igencsak kérdéses,
valós hadászati értékminőségéről a jemeni háborúban elszenvedett szaúdi
koalíciós fiaskót tekintve nem is beszélve. Irán az expanzív török
politika iráni érdekövezet elleni lépéseit – a szunnita terrorcsoportok
szíriai és iraki támogatása; a katari török katonai bázis kiépítése;
Irak területi egységének megbontása irányában ható török katonai
műveletek – egyértelmű fenyegetésként értelmezi, és ez az iráni-török
kapcsolatokban lévő feszültségek kiélezéséhez vezet. Ennek a
feszültségnek az enyhítésére a török vezetés semmilyen lépést nem
hajlandó tenni, ezért a feszültség további várható fokozódása a
hagyományos iráni-izraeli ellentét miatt Ankarát az Izraellel való
szövetség újbóli megerősítésére ösztönzi.
Expanzív politika
– a felek politikai elitjeinek intenzív területszerző külpolitikai
természete a régió vonatkozásában Szíria és az iraki kurdisztáni régió
bizonyos területei felett gyakorolt ellenőrzést illetően mindkét fél
részéről az együttműködésben biztosítja ezen politika kapacitásainak
legnagyobb kibontakozását. Törökország Szíria északi részének, Izrael
pedig Szíria délnyugati részének teljes ellenőrzésében érdekelt. A
török vezetés egy esetlegesen létrejövő, Damaszkusszal szövetségi
viszonyban lévő észak-szír önálló kurd régió meghiúsítása és a Daesh-el
folytatott jövedelmező illegális olajkereskedelem további biztosítása,
Izrael pedig a Golán vízbázisa és olajkészleteinek kiaknázása miatt.
Az iraki kurdisztáni régióból származó olcsó olajhoz való hozzájutás az
iraki kurdok Barzani klán vezette politikai szárnyának támogatására
ösztönzi egyidejűleg mind Izraelt, mind Ankarát, amely egy erős iráni
ellenmanőver (a Barzani klánnal szembenálló kurd politikai erők erősödő
megtámogatása) esetén Irak területi integritásának felszámolásának
kísérletére késztetheti a feleket, melynek első jele a török haderő
iraki bevonulásában meg is nyilvánult.
Amerikai hegemón befolyása
– A hidegháború alatt a török-izraeli együttműködés a washingtoni
külpolitika egyik Közel-Kelettel kapcsolatos alappillére volt. Az USA
közel-keletre gyakorolt befolyási erejének nagyfokú csökkenése a
szíriai orosz katonai jelenlét, és annak támogatási hatására újból
felerősödő szír-iraki-iráni együttműködés (az un. síita tengely) miatt
az elvesztett geopolitikai kontroll visszaszerzését az USA külpolitika
kiemelt célnak tekinti, és minden hagyományosan általa felhasznált és
bevált eszköz újra felhasználásra kerül.
Gazdasági érdekegyezés
– A már említett olajkereskedelemben való kooperáció mellett, amely
nagyban függ a többi térségi szereplő cselekvésének irányától és
intenzitásától, az a terület, amely a felektől független szereplők
hatásától a leginkább érintetlen marad, a gázkereskedelem. Izrael a
Leviatán gázmező-blokk kiaknázását egy Egyiptomba irányuló exportra
alapozta, de a Nílus országának tengerparti övezetében feltárásra
kerülő, a Leviatánnál jóval nagyobb mennyiségű energiahordozót rejtő
Zohr gázmező miatt Egyiptom elállt a további tárgyalásoktól, így
Tel-Aviv új értékesítési piacot kénytelen találni. Az izraeli kínálatra
pedig Törökország jelenleg megfelelő piac lenne. A török agresszió
miatti orosz-török konfliktushelyzetben egyelőre bizonytalan
kivitelezésű Török-áramlat esetleges kiesése által okozott vákuum, és
az Azerbajdzsánból és Iránból török területre érkező gázimport
infrastrukturális sebezhetősége a kiújuló kurd-török polgárháború okán a
török vezetést egy olyan importforrás biztosítására kényszeríti, amely
ideális esetben ezen tényezőktől független, és rövidtávon is
megvalósítható. A keresleti és kínálati érdekek teljes egyezése ezért
egy Izraelt-Törökországgal összekötő gázvezeték kiépítésének
lehetőségét vetítik előre. Ennek a realitása azonban a török-áramlat
gázvezetékkel megegyező, ugyanis a Gazprom, amely eddig kizárólagos
koncesszióval rendelkezett a másik Izraeli gázmező – a Tamar – jelentős
részének feltárására, egy októberi államközi megállapodással többségi
részesedést szerzett a Leviatán blokk feltárását végző konzorciumban.
A fenti
tények összegzéséből az a következtetés vonható le, hogy a török
diplomácia az elszigeteltség felszámolására tett legújabb kísérlete is
legfeljebb hamis sikernek könyvelhető el, mert a török hatalmi elit
számára mostanra gyakorlati szinten politikailag a túlélés egyetlen
esélye az amerikai hegemóniára alapozott unipoláris világrend
szerkezeti megerősítése, míg a török gazdaság csak egy többpólusú
gazdasági világrendbe való konfliktusmentes betagozódás esetén lesz
fejlődőképes. Ez az ellentmondás pedig a török politika
további nagymértékű kilengéséhez vezet, amivel Törökország elveszti
annak a koncepciónak a lényegét, melynek alkalmazásával az
Atlanti-Óceántól a Csendes-Óceánig terjedő, úgynevezett szunnita öv
stabilizációs központjává válhatott volna. Így a kibontakozó
multipoláris világrendben ennek a központnak a szerepét más fogja minden
bizonnyal betölteni, és az erre irányuló hatalmi harcok már
elkezdődtek. Az egyiptomi kezdeményezésű arab katonai koalíció
létrehozásának terve az Arab Liga keretein belül, és a szaúdi vezetés
bejelentése a terrorellenes iszlám nagykoalícióról már ennek a
folyamatnak része, és ezekben a csatákban Törökország a kezdeményezés
elvesztésével statisztaszerepbe szorult.
http://www.hidfo.ru/2015/12/torokorszag-izraellel-szovetkezve-rendezne-at-a-kozel-kelet-terkepet/
http://www.hidfo.ru/2015/12/torokorszag-izraellel-szovetkezve-rendezne-at-a-kozel-kelet-terkepet/
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése