Politikai bénázás miatt omlik össze a magyar egészségügy
Az
egészségügy kapcsán mintha egyre több probléma lenne, napi szinten
lehet botrányokról, szakemberhiányról, rossz minőségű szolgáltatásról
hallani. Bár többször elszánták már magukat arra, hogy reformértékű
változtatásokat hajtsanak végre, ez mégsem történt meg. Ennek ellenére
továbbra sem látszik „politikai bukásfaktornak” a kérdés.
Úgy tűnik, ránk omlik a rendszer
Ha a
statisztikai adatokat nézzük és a napi hírekből indulunk ki, akkor már
nem is értjük, hogy miért nem dőlt össze már az egészségügyi rendszer.
Az év első felében még jelentősebb utcai demonstrációk voltak az
egészségügyi dolgozók részéről, ezek intenzitása azonban csökkent. Az
ellátórendszer valahogyan mégis működik, és bár elégedetlenség van vele
szemben, de nem látszik olyan érdemi társadalmi erő, amely ténylegesen
megoldandó problémának tartaná ezt – írja elemzésében a Policy Agenda.
Az
adatokat vizsgálva az látszik, hogy a Visegrádi-tagállamok között
Magyarország és Lengyelország mintha azonos cipőben járna. Nálunk az
állam az egészségügyi kiadásokra a 2008-as gazdasági válság kezdetekor a
GDP-ből 4,78 százalékot költött, ami 2013-ra 4,76 százalékra csökkent.
Lengyelország ez a mutató 4,6 százalékról 4,5 százalékra esett vissza.
Fontos kiemelni, hogy ez a GDP-hez viszonyított adat, amely esetében
Magyarország rosszabbul állt, mint Lengyelország.
Azaz a
reál folyamatokat nézve összességében Lengyelország esetében is
növekedést látunk, nem beszélve a többi országról, ahol arányaiban is
többet költenek az egészségügyi ellátórendszerre.
A
folyamat ráadásul nem is állt meg, a magyarországi GDP-ből az OECD
becsült adatai szerint 2014-ban már csak 4,6% került az egészségügybe.
Így tehát csökken a rendszer finanszírozása, az egészségügyi bérek is
alig nőttek (14 százalékkal 5 év alatt), bár mégis működik valamilyen
szinten. Ehhez az kellett, hogy a növekedjenek a magánkiadások (2,39
százalékról 2,6 százalékra), illetve a hálapénz is (1,88 százalékról
2,07 százalékra). Ezek a „plusz befizetések” egyelőre még valahogyan
működő helyzetben tartják a rendszert.
Az utcán is megjelentek az egészségügyi dolgozók
Az
állami alkalmazottak közül egyértelműen az egészségügyben dolgozók
voltak a legbátrabbak. Ez jelentősebb utcai demonstrációkban, illetve
ebből következő állandó médiajelenlétben is megmutatkozott. 2015-ben
úgy tűnt, hogy a demokráciákban normálisnak számító nyomásgyakorló
eszközökkel kikényszeríthető a változás a kormányból, és megpróbál
valamit kezdeni az egész egészségügyi rendszer helyzetével.
A
kormány népszerűségének növekedése ugyanakkor elvitte a figyelmet erről
a kérdésről, és az év végére, ha nem történik meg az aneszteziológusok
csoportos felmondása az egyik budapesti kórházban, akkor teljesen le
is került volna a napirendről az egészségügy problémája. A legnagyobb
gondnak az tűnik, hogy a dolgozók fel tudják hívni a figyelmet a
problémára, de közös megoldási javaslattal nem képesek előállni.
Mi hiányzik?
Politikai
értelemben 2006 óta végig gondolva az egészségügy kérdését
egyértelműen az látszik, hogy akkor hibázik a legkisebbet egy kormány,
ha csak menedzseli az egészségügyi rendszert. Rendszerértékű
átalakításokba nem foghat bele, mert a változtatások károsultjai
biztosan megbüntetik. Ezt láttuk a szocialista kormányzás idején, ahol a
vizitdíjas népszavazás a kormánypártok támogatottságát, majd a több
biztosítós rendszer „rajtvonal előtti elhasalása” már a
kormánykoalíciót tette tönkre. De megtanulta a Fidesz is, hogy az
egészségügy csak rossz üzlet lehet, mivel 2015-ben a tapolcai kórház
kapcsán elveszítették a parlamenti kétharmadukat is.
Látszik
tehát, hogy nem lehet hozzányúlni az intézményrendszerhez, mivel az
sérti az ott dolgozók, és az adott intézményhez közel lakók érdekeit
is. Ebből is következik, hogy míg 2008-ban 7,1 kórházi ágy jutott 1000
biztosítottra Magyarországon, ez szinte egyáltalán nem változott
2013-ig (7,04). Eközben ez az érték Csehországban 10 százalékkal,
Lengyelországban 1 százalékkal, Szlovákiában 12 százalékkal csökkent.
Azaz ezekben az országokban nemcsak, hogy növelték a reál
ráfordításokat, de át is strukturálták az ellátórendszert.
Az a
kérdés is tabu a választók számára, hogy újabb jogcímen fizessenek az
egészségügyi szolgáltatásokért. Pedig most is sokat költenek rá, és az
adatok azt mutatják, hogy jóval többet áldozunk arányaiban az
egészségügyre, mint a Visegrádi-tagállamok. Ugyanakkor a választók
mintha nem hinnék el, hogy ezeket a magánorvosra szánt pénzeket,
hálapénzt, ki lehetne váltani azzal, ha a pénzt mondjuk, vizitdíjként
adnák.
A
harmadik lehetőség már csak az lehetne, ha a mindenkori kormány az
adóforintokból egy újabb szeletet csoportosítana át az egészségügyi
kiadásokra. Ez azonban más területről biztosan hiányozna, és az
alapproblémát nem oldaná meg. Az intézményrendszert ettől még nem
lehetne átváltoztatni (megszüntetni ott, ahol nem gazdaságos), maximum a
bérekre lehetne költeni. Ez pedig kezelhetetlen lenne a kormány
számára, hiszen a béreket illetően minden társadalmi csoport előállna
saját követelésével.
Orvosi ügyeleti szoba Magyarország egyik kórházában, 2015 december 8-án
A
Policy Agenda szerint addig nincs igazából lépéskényszerben egyetlen
kormányzat sem, amíg három feltétel fennáll az egészségügyben:
• az egészségügyben érintettek érdekei ennyire különbözőek, mint most;
• az
egészségügyben dolgozó, és a beteg abban érdekelt, hogy az is jó, ha
minden egészségügyi szolgáltatást megkap a lakóhelyéhez közel, még ha
rosszabb körülmények között is;
• a csökkenő állami pénzeket a betegek magánfinanszírozásban, hálapénz-rendszerében hajlandóak ellensúlyozni.
(privatbankar)
Bal-Rad komm: A magyar közegészségügy nem a politika bénázása, hanem POLITIKAI BŰNCSELEKMÉNY MIATT omlik össze!
Egy ország közegészségügyének a
fenntartása rengeteg pénzbe kerül. Egy Magyarország méretű európai
ország esetében a a központi költségvetés kiadásának legnagyobb tételét
jelenti. A színvonalas működtetés pedig horribilis összeget jelent.
A magyar közegészségügyet IS
lehetne NAGYRÉSZBEN PIACI ALAPOKON működtetni, (volt/van is ilyen irányú
politikai törekvés) de…! Pontosan ezzel a “DE”-vel van a gond. Hiszen
akár adóbevételekből, akár piaci alapon van finanszírozva a
közegészségügy! – AKKOR IS PÉNZBE KERÜL! Teljesen mindegy, hogy milyen
alapon működtetik. Pénz pedig egyre kevesebb van! Mégpedig azért, mert
HIÁNYZIK A GAZDASÁGI HÁTTÉR!
A magyar politika BŰNSZÖVETSÉGBEN ELKÖVETETT BŰNTETTE MAGYARORSZÁG GAZDASÁGÁNAK A SZÉTVERÉSE, ELLOPÁSA, ELHERDÁLÁSA!
Ez pedig nem politikai baki!
Lehet elmélkedni, ötletelni a
magyar közegészségügy TALPRAÁLLÍTÁSÁNAK módjairól, ám minden megreked az
ötletelés szintjén a FINANSZÍROZHATATLANSÁG zátonyán. Gazdasági háttér
hiányában a legjobb ötlet is hamvában hal el.
A finanszírozhatóság tovább fog
szűkülni!-és ezzel mindenkinek tisztában illik végre lenni. Jelen
társadalmi-politikai-szövetségesi struktúránk KIZÁRJA AZ ÖNÁLLÓ MAGYAR
GAZDASÁG ÚJBÓLI FELÉPÍTÉSÉT, ezzel pedig az egyre rosszabb helyzetbe
kerülő közegészségügyre egyre kevesebb pénz jut. Hogy mikor omlik össze?
SZERINTÜNK MÁR ÖSSZEOMLOTT! A
magyar politikai elit és holdudvara szerint CSAK vegetál. Végülis ez
semmi jóval nem kecsegtet. Bárhogy alakuljon is hazánk jövője, 25
esztendő POLITIKAI BŰNTETTÉT, AZOK KÁROS HATÁSAIT közömbösíteni, majd
helyreállítani olyan terhet jelent, ami szinte elviselhetetlen, és
kibírhatatlan!
AZ ORSZÁG LAKÓINAK TÖBBSÉGE SZÁMÁRA!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése