Ötmillió forintba kerültek a dadaista buszmegállók Józsefvárosban
5
millió forintot fizetett a Kocsis Máté által vezetett önkormányzat a
tulajdonában lévő városfejlesztési cégnek valamiért, ami gyakorlatilag
semmire sem jó, de buszmegállónak biztos nem. A kivitelező egy
KRESZ-táblákat gyártó cég volt, és ez látszik is.
Október
közepén a 8ker Facebook-oldal posztolt két elég hihetetlen fotót a
Magdolna-negyed vadonatúj buszmegállóiról, amiket a képaláírás, és az
önkormányzati honlapon olvasható tájékoztatás szerint is a Budapesti
Műszaki Egyetem (BME) Urbanisztika Tanszék műhelyének oktatói és
egyetemi hallgatói alakítottak ki.
A sima
közlekedési táblából fusizottnak tűnő buszmegállónak nevezett valami
egészen biztosan nem véd se széltől, se egy csepp esőtől, még annyira
sem, mint a kazincbarcikai, ezért – bár tisztában vagyunk vele, hogy a
közadatigénylések 91.281 forintjába kerülnek az önkormányzatnak, és
ennek Kocsis Máté polgármester nem örül – egy KiMitTud-os
közadatigénylésben kértük ki Józsefvárostól, hogy mégis mennyi pénzt
költöttek erre. Sajnos az nem közadat, és így nem kikérhető, hogy vajon
miért gondolták, hogy a dadaista buszmegálló megfede miért költöttek
erre?!”.
Az
önkormányzat válasza szerint 5 millió forintot fizettek a fővárosi
önkormányzattal közös, ám Józsefváros többségi tulajdonában lévő Rév8
Józsefvárosi Rehabilitációs és Városfejlesztési Zrt.-nek, ami az
összegből “a buszmegállók megvalósítása érdekében” az alábbi
szerződéseket kötötte meg 3,2 millió forint értékben:
A
kivitelező cég neve valószínűsíti a fotó nyomán támadt sejtést: a
józsefvárosi buszmegállók tulajdonképpen sima, festetlen közlekedési
táblák, némileg átalakítva. A céginformációs adatbázisban két
vállalkozás szerepel AFV Kft. néven: az 1994-ben alapított AFV Agárdi
FILMNYOMÓ Vállalkozás Ipari, Kereskedelmi, Szolgáltató Kft. és a
2012-ben alapított AFV Tábla Kft.
Utóbbi
ügyvezetője Tar János, tulajdonosai pedig Agárdi Tamás és Berényi Imre,
akiknek van egy hasonló profilú másik közös cége is, a szintén
2012-ben alapított Táblaellátó Kft., melyben rajtuk kívül van még egy
harmadik tulajdonosa is, Morgós György. A domainregisztrációs adatbázis
szerint az AFV Agárdi Kft. jegyeztette be a tabla.hu honlapot, melyen a
Céginformáció menüpontban azt írják, hogy “Agárdi Sándor 1982. évben
kisiparosként kezdte el biztonságtechnikai feliratok gyártását, amely
munkát 1994. óta társaságként az Agárdi Filmnyomó Vállalkozás Kft.
végzi. Termékeinket Táblaboltjainkban, országos viszonteladói
hálózatunkon keresztül vagy csomagküldő szolgálatunk által szerezhetik
be Vásárlóink.”
Az AFV
Agárdi Kft. tulajdonosai egyébként szintén Agárdi Tamás és Berényi
Imre, így végül is mindegy is, hogy melyik cégnek fizetett 2,5 millió
forintot a Józsefvárosi Városfejlesztési Zrt. az inkább modern
streetart-alkotásnak látszó, csak buszmegállónak nevezett, ám az
időjárás ellen valódi védelmet nyújtani képtelen izé “műszaki
kivitelezéséért”.
Megkerestük
az ügyben Kukucska Gergelyt, aki a józsefvárosi önkormányzat
adatszolgáltatása szerint a legmagasabb összeget, bruttó 300 ezer
forintot kapott tervezés címszóval, és az alábbi kérdéseket tettük fel
neki:
– Mi
inspirálta a meglehetősen egyszerű, és időjárás elleni védelemre
teljesen alkalmatlannak tűnő, leginkább egy megheckelt kresztáblára
hajazó megoldás kitalálásában?
– Voltak más tervei is? Ha igen, miért emellett döntött?
– Véleménye szerint ez megvédi a buszra várókat az esőtől?
Kukucska
azonban azt közölte, hogy a tervek egy workshop eredményeként
születtek, tehát egyedül nem kíván nyilatkozni, ezért megadta
tervezőtársai elérhetőségét. Nekik is elküldtük a fenti kérdéseket, és
kértük, hogy akár közösen, akár egyénileg reagáljanak rájuk. Ez azonban
nem történt meg, a négyfős csapat nevében Alföldi György ennyit
válaszolt: “A 99-es buszról több információt helyeztünk el a Rév8 Zrt
honlapján.
http://rev8.hu/lezart-projektek/99-es-busz-projekt-bus-99-project/.
Ezekből az anyagokból megismerheti a teljes projektet, amelynek része a
buszmegálló is.”
A
linken megtalálható Buszmegálló-terv szerint Alföldi György, Bach Péter
és Kukucska Gergely voltak az objektum tervezői, a 99-es busz
kísérleti projektről szóló összefoglalóban pedig az olvasható, hogy
“A Magdolna-negyedben található autóbuszmegállókat értékelve a
tervezőcsapat azt találta, hogy a megújítás tervezése és megvalósítása
során több szempontra kell tekintettel lenni – a konfliktusforrásokra, a
funkcionális hiányokra, a közösségteremtés esélyeire és a lehetséges
eszközökre – a kitűzött cél, a közbiztonság érzet javítása érdekében.
(…)
A szűkös megállókban a keskeny, vegyes használatú járdákon kevés
lehetőség van a “hagyományos” buszmegállók létesítésére, ezért a
közterületeken már amúgy is jelenlévő rendszer elemeinek használatával –
közlekedési jelzőtáblák – és azok eredeti jelentéstartalmának
átértelmezésével kerülnek módosításra a megállók, a mindenki számára
ismert, és megszokott, felismerhető jelrendszer használatával.
A nyári rendezvényeken a gyerekekkel közösen készített rajzokkal, a
helyszínen felállított megálló segítségével a tervező csapat törekedett a
környékbeliek bevonására, s tette mindezt annak érdekében, hogy az
egyedi megállók erősítsék az itt élők identitástudatát és magukénak
érezzék azokat.”
(atlatszo)
Bal-Rad komm:
“…s tette mindezt annak érdekében, hogy az egyedi megállók erősítsék
az itt élők identitástudatát és magukénak érezzék azokat…”
-Hát mostmár csak be kell őket
kamerázni. Nehogy a helybéliek pusztán identitástudatból…-ugye.
Merthogy-pláne ha alamínyumbul vannak ezek a “buszmegállók”-könnyen
identitásukra lelnek. És magukévá teszik. + a kamera!
“…több szempontra kell
tekintettel lenni – a konfliktusforrásokra, a funkcionális hiányokra, a
közösségteremtés esélyeire és a lehetséges eszközökre – a kitűzött cél,
a közbiztonság érzet javítása érdekében…” – ugyan mire gondolnak? Mert
szerintünk ha nem telepítik ezeket a buszmegállókat, az
közbiztonságilag kifizetődőbb! Meg megmaradt vola ötmillió forint is!
(Bár ebben nem vagyunk biztosak!)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése