„A múltkor egyszerűen lekurvázott az egyik diákom”
„Angolórát
tartottam, a táblára írtam éppen, mikor egy diákom odakiabált a
padjából, hogy : „Hé, te kurva, menj odébb,mert nem látom, hogy mit
írtál oda!” Levegőt sem kaptam, csak annyit tudtam kipréselni magamból,
hogy szégyelld magad, ilyet nem mondhatsz!” – az iskolai agresszióról
kérdeztünk szülőket és tanárokat. Egy friss kutatás szerint a tanárok
sokszor agresszívak a magyar diákok szerint.
Sok az
agresszív tanár a diákok szerint – derül ki egy magyarországi
felmérésből. Öt tanárt és öt szülőt kérdeztünk a témával kapcsolatban.
Mindenkinek vannak történetei az iskolai bántalmazásról, legyen szó
pofonról, vagy sértő megjegyzésekről. A cikk második felében pedig a
magyar iskolai agresszióról tanulmányt készítő Buda Mariann, a
Debreceni Egyetem Neveléstudományi Intézetének oktatója mondja el a
tapasztalatait.
A szülők történetei
„Apukám
kedvenc tanára Zoli bácsi volt. Mivel annyiszor meghallgattam ezt a
sztorit, kívülről fújok minden részletet: a második világháború után
járt az édesapám általános iskolába, fiúosztályba, ahol voltak 12
évesek és 15 évesek is együtt. A matektanáruk Zoli bácsi volt, egy
hatalmas növésű férfi, erős hanggal, nagy tenyérrel. Ha valaki
szemtelenkedett, akkor Zoli bácsi hatalmas pofont kevert le neki, a
srácok ennek ellenére imádták. Ha az osztály elfáradt, akkor kivitte
őket focizni. Apu szerint nem is boldogulhatott volna másképp, csak a
húzd meg, ereszd el módszerrel. Akkoriban egyetlen szülő sem
problémázott azon, hogy miért kapott fülest a gyereke, eszébe sem
jutott, hogy kétségbe vonja a tanár döntését. Akkoriban még ilyen idők
jártak, sóhajt fel a sztori végén édesapám, és színtiszta nosztalgiával
emlegeti fel hetente legalább egyszer Zoli bácsit. Ez hatvan éve
volt.”
„Negyven
évvel ezelőtt sem ment ritkaságszámba az, ha egy nevelő célzatú pofont
lekevert egy tanár. A férjem kedvenc sztorija az ország első
gimnáziumában történt, ahol egy énektanár nemes egyszerűséggel a
pajeszánál fogta meg, és emelte fel a renitens diákot nap mint nap.
Iszonyúan fájhatott! A tanári kar akkor már szólt, mert az erőszak
mégsem módszer, de egy ejnye-bejnyén túl nem történt semmi.”
„Én
harminc évvel ezelőtt körmöst kaptam a némettanáromtól, mert fecsegtem
órán. Favonalzóval, és nem értettem, hogy mi rosszat tettem, minden
jegyem ötös, csak egy kicsit dumáltam a padtársammal. Egész délután
fájt a kezem, apám ki is szúrta, amikor elmeséltem, hogy mi történt,
akkor csak annyit mondott: mondd a nevét. Másnap belátogatott a suliba
ahol se azelőtt, se azután nem járt, és nyomatékosan felszólította a
fiatal tanárt, hogy soha többé ne nyúljon hozzá a lányához egyetlen
ujjal sem. Nem voltak hangos szavak, nem volt jogi következménye, és én
nem kaptam több körmöst.”
„A fiam
azt mesélte, hogy tornaórán a tanárnő felpofozta az osztálytársát, de a
gyerek hozzátette, hogy tényleg nagyon paraszt volt az osztálytársa a
tesitanárnővel, szóval megérdemelte, de azért mégis sajnálták, mert
nagyon sírt a kisfiú. Egészen elképedtem, mondtam is a fiamnak, hogy
elő ne forduljon, hogy egy ujjal is hozzáér egy tanár, mert azonnal
megyek a suliba, és elő ne forduljon, hogy szándékoltan pimasz egy
tanárnővel. Szerintem villámokat szórt a szemem, a gyerek megértette az
üzenet mindkét felét szerintem. Pont aznap volt szülői, de a
felpofozott gyerek anyukája nem beszélt erről, vagy nem is tudott róla,
vagy csendben intézték el az ügyet. Csak azt nem értem, miért nem száz
fekvőtámaszt szabott ki az egyébként jogosan ideges tanárnő
büntetésül? Szerintem egy-két ilyen eset után nyugalom lenne az
órákon.”
„Az én
gyerekemet nyugodtan felpofozhatja a tanár, nem kellenek a fölösleges
körök, a beírások. Biztosan igaza van, nálunk nem gond! – mondta minap
egy apuka szülői értekezleten. Hát az enyémhez meg ne nyúljon hozzá
senki sem, majd én elintézem vele otthon, bár nem hiszem, hogy
szemtelen lenne, mert neveljük. Egyébként a tanár dolga elsősorban a
tanítás, a szülő kötelessége otthon némi jó modort nevelni a gyerekbe.”
A tanárok sem érzik jól magukat az iskolában
„A
múltkor egyszerűen lekurvázott az egyik diákom. Nyár eleje volt, én
szoknyában mentem be tanítani, de nem volt kihívóan rövid vagy ilyesmi.
Plusz egy dekoltált felső volt rajtam, de szerintem az is az átlagos
kategóriából. Angolórát tartottam, a táblára írtam éppen, mikor egy
diákom odakiabált a padjából, hogy : „Hé, te kurva, menj odébb, mert
nem látom, hogy mit írtál oda!” Levegőt sem kaptam, csak annyit tudtam
kipréselni magamból, hogy szégyelld magad, ilyet nem mondhatsz! Hozzá
kell hogy tegyem, mindez az főváros egyik legrosszabb hírű általános
iskolájában történt. Tudtam, hogy nem érdemes apukát vagy anyukát
behívatni, nem mennénk előbbre. Év végén felmondtam, mert nem ez volt
ott az első hasonló esetem.”
„Megkértem
a fiúkat, hogy hozzák fel az iskolatejeket a földszintről az
osztályba, mire az egyik az válaszolta, hogy : „Nem vagyok én csicska!”
Harminc éve tanítok, nem vagyok már mai csirke, de bevallom, hogy
megdöbbentem. Ráadásul a fiúnak, aki ezt mondta, én vagyok az
osztályfőnöke. Nem szóltam semmit, csak ránéztem. A többi fiú tette
helyre a dolgot, mert azonnal ugrottak, hogy majd ők segítenek, és azt
mondták az osztálytársuknak, hogy szégyelld magad! Egyébként a
legtöbbször, amikor egy gyerek rendszeresen pimasz, az nem az ő
szegénységi bizonyítványa, hanem a szülőké. Sajnos egyre kevesebben
nevelik a gyereküket, nem tudják, hogy mit lehet és mit nem.”
„Kezdő
pedagógusként volt egy olyan gyerekem, aki rendszeresen tönkretette az
óráimat. Direkt. Ezzel szórakozott. 25 éves voltam, a srácok 18 évesek,
nem nagyon tudtam, hogy mit csináljak, ugyanis egy tanárnak rendesen
meg van kötve a keze. Nem küldhet ki óráról gyereket, nem adhat egyest,
nem ütheti meg. Akkor mi marad? A szépen kérés, a figyelemelterelés.
Na, vele ez nem ment! Aztán már éjjel is róla álmodtam, kezdett az
agyamra menni, mert mindenki élvezte az órákat, csak ő igyekezett
tönkretenni. Behívattam apukát, aki közölte, hogy oldjam meg, ő nincs
ott az órán… Ezzel sem voltam kisegítve, bár megoldani nem tudtam,
bevallom. Egy idő után a többiek is cinkelni kezdték, mert szerették az
óráimat, és őket is zavarta, aztán elballagtak. Talán ő az egyetlen
diákom, akivel nem sokra mentem.”
„Bevallom,
én nem szoktam üvöltözni, nem írok be az ellenőrzőkbe, és nem is
rimánkodom a gyerekeknek. Felsősök, értsenek a jó szóból. Ha hangzavar
van, és nem tudok tanítani, akkor egyszerűen szólok kb. háromszor,
hangsúlyozottan halkan, aztán röpdolgozatot iratok. Ezt párszor
eljátszom az osztállyal, és csend lesz. Esetleg feleltetek. Nem
csinálok hülyét magamból, ki nem állhatom, ha egy tanár cirkuszol, a
gyerekek sem veszik komolyan azt, aki üvöltözik egy osztállyal. Nálam
fegyelem van, és nem is utálnak, mert egyébként jó fej vagyok, csak a
pimaszságot nem tűröm. Jó sok jegye lesz a rendetlen osztálynak, és
gyorsan hozzászoknak ahhoz is, hogy nálam meddig terjednek a határok.
Szerintem ez jó módszer, nekem bevált. Bárki kérdezhet bármit, tegye
fel a kezét, ne üvöltsön. És szeretem hallani a saját hangomat, amikor
magyarázok. Ennyi.”
„Nemrég
mentem nyugdíjba, alsóban tanítottam. Elkeserítő a változás, amin a
gyerekek keresztülmentek a pályám negyven éve alatt. Régen egy kis
elsős szeme csillogott, amikor jött, felnézett a tanító nénire,
boldogan szót fogadott. Az első évben szinte nem is volt fegyelmezés. A
szorgalmikat ők kérték, lelkesen megcsinálták. A szülők tisztelettel
beszéltek velem, a diskurzusok döntő többsége a kölcsönös elfogadás
mentén zajlott. Aztán teltek-múltak az évek, és egyre kevesebb örömömet
leltem a tanításban.
Negyedikre
valóságos kis szörnyetegek lettek, pimaszul viselkedtek, nem írtak
házit. A szülők pedig nem nagyon jöttek szülőire, fogadóórára még akkor
sem, ha behívtam némelyiket. A srácok egyre pimaszabbak lettek,
neveletlenek, sokszor gondoltam arra, mennyivel mások voltak a gyerekek
régebben. Azt hiszem, a szülők elfelejtették a nagy rohanásban, hogy a
gyerekeket nevelni is kell, nem csak megvenni nekik felesleges
dolgokat. Meg kell őket tanítani köszönni, megköszönni és szót fogadni
is. Szerintem ezek fontos dolgok, de néha őslénynek érzem magamat, mert
a jó modor már mintha kiveszett volna az emberek nagy részéből.”
Az agresszió egy tünete annak, hogy a gyerek nem érzi jól magát az iskolában
–
mondta a magyar iskolai agresszióról tanulmányt készítő Buda Mariann, a
Debreceni Egyetem Neveléstudományi Intézetének oktatója az NLCafénak. –
A frusztrációból fakadó erőszak csak egy tünet. Itt nem arról van szó,
hogy a tanárok rendszeresen verik a gyerekeket az iskolákban, hanem
inkább arról szól, hogy előfordul, rossz hangsúllyal beszélnek, vagy
negatív jelzőket használnak a diákokkal szemben. Természetesen ez
fordítva is igaz, a tanárok is ugyanezt kapják a diákoktól. Ezek a
jelek mind-mind arra utalnak, hogy változtatni kell a csak a
tekintélyre apelláló oktatási módszeren, mert többé már nem hatásosak.
Egy pedagógiai kultúra megváltoztatása hosszú folyamat és sokszereplős
játszma, ahol nemcsak a gyerek, a pedagógus, de a szülő is fontos.
Sokszor
egy rossz hangsúly, egy jelző is lehet bántalmazó egy gyerek számára,
azonban ezek nagyon szubjektív szempontok, a határok mindenkinél máshol
vannak. A tanároknak is nehéz a gyerekekkel, de a fegyelmezést inkább a
pozitív élmények, mint a büntetés eszközeivel kellene megpróbálni,
hátha akkor jobb lenne a légkör az órákon. Buda Mariann szerint az
érdekes órák, a vidám iskolai élet többet lendítene a gyerekek
hozzáállásán, mint az esetleges szidás. A túlméretezett tananyag és a
jövőkép nélküliség is meghatározza a gyerekek iskolához való viszonyát:
értelmetlennek ítélik sokan azt a tudást, amit az iskola kínál.
(Szarka Nóra)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése