Az oroszok újabb fronton kerekednek felül az USA-n
A
világgazdasági és katonai stratégiai versenyben egyaránt
kulcsfontosságú északi-sarki térségben immár tagadhatatlanul jelentős
az Egyesült Államok lemaradása az oroszok mögött, amit már maga Obama
elnök is kénytelen volt szóvá tenni.
Az
orosz gazdasági és katonai tervekben egyaránt a prioritások közé
sorolják már évek óta az ország északi-sarki területeinek fejlesztését
és a nemzetközi jogilag az ország gazdasági térségéhez tartozó terület
folyamatos növelését, amely a térség ásványkincsei kitermelésének
kizárólagos jogát biztosítja. Ehhez logikusan kapcsolódónak tartják a
sarkkör katonai biztosítását – nemcsak sorra építik újjá a Szovjetunió
felbomlásával bezárt támaszpontokat és emelnek újabb bázisokat, de
alapvető átszervezéseket hajtanak végre a szárazföldi, légi és
tengerészeti erőknél.
Ezek
olyan mélyrehatóak, hogy már folyik a különleges sarki időjárási
viszonyoknak megfelelő egyenruhák és fegyverek gyártása és az ezeket
használó speciális erők gyakorlatoztatása is.
Mind a
gazdasági, mind a katonai érdekek érvényesítésének legfontosabb eszköze
azonban ezen a különleges területen a tengerjárást biztosítani képes
jégtörő hajó. Ezekből jelenleg Oroszország rendelkezik a világon a
legnagyobb flottával: hat atom- és 20 dízel-elektromos meghajtású
jégtörővel, emellett 16, nehéz jégviszonyok között is használható
teherszállítóval, további 11 építése vagy tervezése pedig folyamatban
van. Már megkezdték az északi-tengeri hajózási útvonal használhatóságát
hónapokkal meghosszabbító, megerősített törzsű hajók sorozatgyártását.
Idén lefektették a dízel-elektromos jégtörő flotta zászlóshajója, az
Ilja Muromec törzsét – amely egyáltalán nem mellesleg az Északi
Hadiflotta segédhajója lesz -, ebből a típusból négy darabot építenek.
Mint a
Russia Beyond the Headlines beszámolt róla, a szentpétervári Krilov
állami kutató központban már megkezdték egy új szuper-atomjégtörő
kifejlesztését, a tervek már el is készültek. Az ideiglenesen Lider
(Vezető) nevet viselő jégtörő egész évben hajózhatóvá teszi az
Arktiszt, akár az Északi Sarkon, vagyis éppen az eddig áthatolhatatlan
jégmezőkön át. A több mint 200 méter hosszú, 120 megawattos
teljesítményű óriás 50 méter széles, merülése 13 méter és több mint 4
méter vastag jégrétegben képes haladni.
A több
mint 20 orosz jégtörővel szemben az Egyesült Államok csupán kettővel
rendelkezik, ezért a Fehér Ház bejelentette, hogy felgyorsítják új
jégtörők építését és nehéz jégtörőket is rendelnek. Jelenleg csak két
ilyenjük van, a Polar Star és a Healy, de közülük is csak az első
használható egész évben – van ugyan egy testvérhajója, a Polar Sea, ami
azonban 2010 óta súlyos motorhiba miatt kikötőben vesztegel.
A hajók
gyors beszerzését pedig eleve lehetetlenné teszik az előírások. A
parti őrségnek, amelynek ez a hatáskörébe tartozik, tíz évre van
szüksége az engedélyeztetéstől a munka befejezéséig. A másik probléma
természetesen a pénzhiány. Egy új jégtörő kifejlesztésének induló
költsége 1 milliárd dollár, ez megfelel a parti őrség teljes 2015-ös
beszerzési keretének. Barack Obama elnök ezért arra kérte a
kongresszust, hogy tegyék lehetővé egy két évvel felgyorsított
jégtörő-építési program végrehajtását. Amerikai politikusok sora hívja
fel a figyelmet a térség gazdasági jelentőségére, míg mások azt emelik
ki, hogy az oroszok a hidegháború óta itt összpontosítják legnagyobb
katonai fejlesztéseiket – 10 régi és 4 új támaszpontot nyitnak meg.
http://www.balrad.com/2015/10/06/az-oroszok-ujabb-fronton-kerekednek-felul-az-usa-n/
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése