Amiről hallgat a kormány: régen átlépte a négymilliót a létminimum alatt élők száma
A
legfrissebb kutatások továbbra is azt mutatják, hogy a magyar lakosság
jelentős hányada súlyos anyagi problémákkal néz szembe: milliók
nélkülöznek, a szegények aránya pedig nemhogy nem csökkent az elmúlt
években, hanem több 100 ezer fővel emelkedett. Ezzel nem szívesen
szembesül a kormány, de persze semmi összefüggés nincs ebben és a
tényben, hogy a KSH tavaly pénzhiányra hivatkozva nem akarta kiadni a
létminimum-adatokat, idén pedig egyszerűen nem is méri őket.
Az
egyes magyarországi régiók között óriási különbség van: Az
iparosodottabb, fejlettebb, széles körű szolgáltatói szektorral
rendelkező régiókban (Nyugat-Dunántúl, Közép-Dunántúl, Budapest)
nemcsak a szegények aránya alacsonyabb, hanem a munkalehetőségek is
jóval diverzifikáltabbak, emiatt pedig mind a munkanélküliségi ráta
alacsonyabb, mind a bérek jóval magasabbak. Ezzel szemben a többi
régiónak jelentős foglalkoztatási és szegénységi problémával kell
szembenéznie, így nem véletlen, hogy az alföldi és észak-magyarországi
régiók jobbára mindig megtalálhatóak az Európai Unió legszegényebb
régiói között.
A hazai
körülmények között pedig nem könnyű a szegénység adta csapdahelyzetből
kikecmeregni: azok akik szegény, tanulatlan családba születtek nehéz
helyzetben lesznek, és akár generációkon keresztül megmaradhat ez a
kiszolgáltatott, nagyon nehéz helyzet.
Súlyos anyagi problémák Magyarországon
Magyarországon
a társadalom jelentős hányada néz szembe súlyos anyagi problémákkal, a
szegények száma pedig több mint 4 millió. Az elmúlt 5 évben a helyzet
egyáltalán nem javult, hiszen a kormányzati intézkedések inkább
nevezhetőek szegény-ellenesnek, mint szolidárisnak: ha a különböző
gazdaság és társadalompolitikai lépéseket összegezni szeretnénk, akkor
nyugodt szívvel ki lehet jelenti, hogy a kormány inkább a felső 10-20
százalékot támogatta szemben a maradék 80-90 százalékkal. (Az elmúlt 5
év intézkedései közül egyedül a rezsicsökkentést lehet kiemelni, mint
olyan kormányzati intézkedést, ami csekély mértékben javította a
szegényebb rétegek anyagi helyzetét.)
Hogy
mennyire nehéz a helyzet azt jól jellemzi, hogy a kormány próbál minél
kevesebbet beszélni a témáról, és hivatalos statisztikából is egyre
kevesebb van: idén a KSH például úgy döntött, hogy nem fogják tovább
mérni a létminimumot.
Friss
kutatások továbbra is alátámasztják, hogy a magyar háztartások jelentős
hányada nélkülöz: az ország egészében a háztartások 37 százaléka
számít depriváltnak (szegénynek, kevés jószághoz van hozzáférésük az
anyagi helyzet miatt), egyötödük pedig súlyosan depriváltnak, azaz a
mindennapi megélhetésre sincs fedezet, a családban a gyermekek pedig ki
vannak téve az éhezésnek és egyéb szörnyű körülményeknek.
A
depriváció pedig egyfajta csapdahelyzetet is teremt a családokban:
Magyarországon kevés program és támogatás van arra, hogy a gyermekek ki
tudjanak szakadni ebből a környezetből, így legtöbb esetben akár
generációkon is átível családon belül ez a kilátástalan helyzet.
Az oktatás szerepe
Az
egészségüggyel és oktatással foglalkozó elemzésünkben már kitértünk
arra a tényre, hogy a magasabb végzettséggel rendelkező személyek
nagyobb eséllyel tudnak elhelyezkedni a munkaerőpiacon, a diplomás
munkanélküliek aránya pedig elenyésző a középfokú végzettséggel sem
rendelkező munkanélküliek arányához képest.
Az
MTA-Tárki kutatása is hasonló eredményekre jutott: a diplomások körében
nemcsak a munkanélküliségi ráta jóval alacsonyabb, hanem az átlagbérek
is jóval magasabbak. A legfeljebb általános iskolai végzettséggel
rendelkező háztartásokban az egy főre jutó jövedelem alig haladja meg a
90 ezer forintot, ezzel szemben a diplomásoknál ez az összeg a 190
ezer forintot is meghaladja, tehát a különbség több mint kétszeres.
Hasonló
számokra jutottak, amikor azt vizsgálták, hogy a különböző
végzettséggel rendelkező apák gyermekeinek jövedelmi helyzete hogyan
alakul: miközben egy diplomás apa gyermeke átlagban 180 ezer forintos
jövedelemhez juthat, a 8 osztályos végzettséggel rendelkező apák
gyermekeinél ez az átlag alig haladja meg a 100 ezer forintot. Az
adatok továbbra is alátámasztják, hogy sokak jövője már születésük
pillanatában eldől, mivel a gyenge állami struktúra és a kevés program
mellett olyan csapdahelyzetbe kerülnek, hogy nem tudnak hozzáférni a
magasabb szintű oktatási rendszerhez.
Természetesen
ez a végzettséghez kötött deprivációs indikátorokon is látszik:
elsősorban azok a háztartások néznek szembe súlyos anyagi problémákkal,
ahol a végzettség alacsonyabbak, és ez az arány fokozatosan javul
előrehaladva a létrán: A legfeljebb általános iskolai végzettséggel
rendelkező háztartásoknál a deprivációs arány 60 százalék felett van,
felsőfokú végzettségnél ez az arány már csak 10 százalék. Bár ezek
eléggé nyilvánvaló tények, az adatokból jól látható, hogy hatalmas
különbség alakult ki az alapján, hogy ki, milyen végzettséggel és ebből
fakadóan milyen jövedelemmel rendelkezik, az olló az elmúlt 4-5 évben
csak tovább nyílt. Amennyiben lennének friss statisztikák a hazai
Gini-indexről, akkor jól láthatnánk, hogy a jövedelemtranszfernek
(például az adóreform, ezen belül is az egykulcsos adó) köszönhetően a
társadalmi csoportok közötti jövedelmi különbségek emelkedtek.
Jelentős regionális eltérések
Egy
másik súlyos probléma a hazai régiók közötti különbségek. Négy
magyarországi régió szinte mindig szerepel az Európai Unió
legszegényebb régióit rangsoroló listáin: Észak-Magyarország,
Észak-Alföld, Dél-Alföld és Dél-Dunántúl. A felsorolt négy régió
jelentős lemaradásban van Budapesthez, vagy éppen a közép-dunántúli és
nyugat-dunántúli régióhoz képest, és nemcsak a fejlettségben, hanem az
átlagjövedelmekben is megmutatkozik: miközben Közép-Magyarországon az
átlagjövedelem több mint 160 ezer forint (Uniós összehasonlításban ez
is gyér adatnak mondható), az észak-alföldi régióban még a 100 ezer
forintot sem éri el. Az eltérésnek több oka is van:
– A már
említett fejlettségbeli különbség: beágyazottabb, fejlettebb
infrastruktúra van Nyugat- és Közép-Magyarországon (beleértve
Budapestet).
– A
fejlettebb régiók iparosodottabbak, a szolgáltató szektornak
jelentősebb szerepe van, valamint a hálózati szerkezetek is
fejlettebbek, ezzel szemben az elmaradott régiók nem tudtak kilépni a
tradicionális ipar árnyékából, valamint a mezőgazdaság továbbra is
jelentős szereppel bír.
– A
fent említett okok miatt a képzett munkaerő nyilvánvalóan a fejlettebb
régiókban talál munkát, részben annak köszönhetően is, hogy a magasabb
szervezettségi is hálózati szintnek köszönhetően ezekben a régiókban
jönnek létre azok a munkahelyek, amelyek felszívják a képzett
szakembereket.
A
felsorolt három pont miatt az elmaradott régiók közép távon sem
számíthatnak sok jóra, hiszen önmagában az infrastruktúra fejlesztése
még nem fogja felvirágoztatni a régiókat. Ez már régóta nem elég. Ha
például nincs képzett munkaerő, akkor nem lesznek magasabb hozzáadott
erőt biztosító álláshelyek, és ez oda-vissza igaz.
Ilyen
körülmények között nem véletlen, hogy a deprivációs arány a szegényebb
régiókban a legmagasabb, és az itt élő emberek túlnyomó többsége nem
tud ebből a csapdahelyzetből kikecmeregni.
Sokaknak csak a közmunka jut
A
szegényebb régiókban az egyik megoldás a közmunka. A közmunka azonban
nem képes megoldani a súlyos társadalmi problémákat: egyrészt nem
biztosítja a létminimumhoz elegendő jövedelmet, másrészt a közmunka és a
versenyszféra között az átjárás elenyésző: gyakorlatilag ugyanúgy
egyfajta csapdahelyzetként lehet jellemezni, mint a szegénységet, és
összességében a közmunkaprogramot nem lehet másként értékelni, mint egy
aktív szociális támogatást, ami felváltotta a korábbi passzív
támogatást.
Ha
össze szeretnénk foglalni a magyarországi szegénységgel kapcsolatos
tudásunkat, akkor egy nem túl szép kép rajzolódik ki: jelenleg minimum 4
millió magyar él szegénységben, a számuk pedig fokozatosan emelkedik,
mivel nincsenek meg azok a gazdaság és társadalompolitikai feltételek,
amelyek az ellenkező irányba löknék el a folyamatot. A legfrissebb
felmérések adatai is alátámasztják, hogy az oktatásnak például fontos
szerepe van abban, hogy az egyes háztartások jövedelmi helyzete hogyan
fog alakulni. A hazai oktatásban tapasztalható áldatlan állapotok és
pénzkivonás viszont azt eredményezi, hogy a szegénység tovább fog
mélyülni, mert egyre kevesebben fognak hozzáférni a minőségi
oktatáshoz, és ezek a szegényebb háztartások gyermekei lesznek.
Ha a
kormány valóban tenni akar azért, hogy csökkenjen a deprivációs arány
Magyarországon, akkor számos helyen jelentős reformokra lenne szükség.
Ezek egyike a már többször említett oktatási rendszer. A kormány
hallgatása és a téma kerülése viszont inkább azt sugallja, hogy a
Fidesz semmit sem akar tenni annak érdekében, hogy ne a 4 millió
szegény országa legyünk. Jelen körülmények között pedig csak tovább
fognak emelkedni mind a társadalmi különbségek, mind pedig a hazai
régiók közötti különbségek.
(tenytar)
Bal-Rad komm:
“…A kormány hallgatása és a téma kerülése viszont inkább azt sugallja,
hogy a Fidesz semmit sem akar tenni annak érdekében, hogy ne a 4
millió szegény országa legyünk…”
-Nyilvánvaló, hogy ez a
probléma NEM CSAK A DÖBRÖGISTA HORDA “ereménye”! Ez rendszerszintű
probléma. Legalább 25 esztendő alatt föltorlódott rendszerhiba.
Amitől függetlenül
persze-Magyarország jobban teljesít! És ezt nem szabad elhallgatni! Ezt
kell hangozatni! Hátha az a négymillió nyomorult is elhiszi.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése