Az
állam 240 milliárdos bevételt szerezhet a földprivatizációból,
amelynek tervéről a kormány tegnap tárgyalt. A MOSZ szerint így sok új
tulajdonos viszont gyakorlatilag ingyen juthat majd olyan földhöz,
amelyet belátható időn belül biztosan nem fog megművelni, hiszen hosszú
távú bérleti szerződések kötik. Ángyán József úgy véli, a földeket
jelenleg bérlő vállalkozások részvényesei és rokonaik juthatnak
jelentős területekhez, miközben eltűnnek a nagybirtokosok térképéről.
Az
állami földek privatizációjáról szóló javaslatról tárgyaltak a kabinet
tagjai keddi ülésükön. Lázár János délutáni tájékoztatása szerint
döntés még nem született az ügyben, ám a Napi Gazdaság információi
szerint a javaslat 400 ezer hektár állami földvagyon értékesítését
irányozza elő, ez a hazai termőföldállomány mintegy tizede. Tíz hektár
alatt pályáztatás útján nyerhetnének földet a gazdák, efölött pedig
nyilvános árveréseket tartanának. A föld jelenlegi bérlőjét
elővásárlási jog illeti meg, a területet azonban csak akkor szerezhetné
meg, ha a legmagasabb összeget kínálja – írta a lap. Az árak nem
térhetnének el a piaci szinttől, a szőlők, gyümölcsösök és halastavak
esetében azonban nem lesz kötelező az értékbecslés. A megvásárolt föld a
törvényes öröklés kivételével nem kerülhetne más tulajdonába – ha ez
mégis megtörténik, a terület visszakerül a Nemzeti Földalapba (NFA).
Lapunk
számításai szerint a 400 ezer hektár 600 ezer forintos átlagárral
számolva 240 milliárdos állami bevételt jelentene. A kormány a tervek
szerint idén 192, jövőre 133 milliárd forintot szedne be állami vagyon
értékesítéséből, és már számos bírálat érte amiatt, hogy nem tüntette
fel, honnan tervezi beszedni ezt az összeget.
A
Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK) korábban már szorgalmazta, hogy a
kormány tegye meg a szükséges lépéseket a gazdák földhöz juttatásáért. A
szervezet elnöke akkor felhívta a figyelmet, hogy a magyar termőföld
könnyen külföldi kézbe kerülhetne, ha gazdasági társas vállalkozások is
szerezhetnének földtulajdont, hiszen azok nemzetközi vásárlók részére
is értékesíthetők. A mostani szabályozás szerint a helyben lakó
földművelők szerezhetnek földet, és bizonyos méret felett kizárólag
licites ármegállapítás lehetséges, tehát senki sincs kizárva. Győrffy
Balázs fontosnak nevezte, hogy olyanoknál legyen a termőföld, akik
használják, és nem spekulációs céllal veszik.
A
Mezőgazdasági Szövetkezők és Termelők Országos Szövetsége (MOSZ) az
eddig nyilvánosságra került információkat megdöbbentőnek tartja. „Az
állam tulajdonában lévő több mint 500 ezer hektár szántó és legelő nagy
részét gazdasági társaságoknak adják bérbe, a teljes területnek csak
kis hányadát kezelik magánszemélyek. Mivel Magyarországon a 2013-as
földforgalmi törvény szerint gazdasági társaság nem szerezhet földet,
az új tulajdonosok nyilvánvalóan nem a területeket jelenleg művelő
cégek lesznek. Ha ez a privatizáció a nyilvánosságra került tervek
szerint zajlik, akkor valakik rendkívül kedvezményes áron,
gyakorlatilag ingyen jutnak olyan földhöz, amelyet belátható időn belül
biztosan nem fognak megművelni” – mondta a Világgazdaságnak Máhr
András, a MOSZ főtitkárhelyettese.
Hozzátette:
bár a Magosz által is sürgetett kedvezményes banki finanszírozás
részleteiről, amely a gazdák tulajdonszerzését segítené, egyelőre nincs
hír, az aranykoronánként 1250 forintos bérleti díj egy 30-40
aranykorona értékű föld esetében a jelenlegi piaci feltételek mellett
is bőven fedezi az állami földek megvásárlásához szükséges hitelt.
Máhr
András arra is felhívta a figyelmet: a privatizációs terv eddig
nyilvánosságra került részletei a földforgalmi törvény céljaival
sincsenek összhangban. „A jogszabály tiltja a spekulatív, kizárólag
befektetési célú földvásárlást. Azokat a szerződéseket, amelyek erre
utalnak, a Nemzeti Agrárkamara (NAK) illetékes helyi szervezeteinek
jogában áll megvétózni. Márpedig egy olyan föld megszerzése, amelyet a
tulajdonos 20-30 évig nem tud hasznosítani, hiszen az bérbe van adva
másnak, határozottan befektetési célú vásárlásnak tűnik” – véli Máhr
András, aki szerint a privatizáció végrehajtásához legalább fél-egy
évre van szükség. Hozzátette: az a kormányzati érv, miszerint a
földvásárlási programra azért van szükség, hogy a magyar gazdák még
azelőtt tulajdont szerezhessenek, mielőtt az EU esetleg negatívan dönt a
külföldiek tulajdonszerzését akadályozó magyar földtörvény ügyében,
azért csúsztatás, mert a földpiac részlegesen már így is nyitva áll a
külföldi állampolgárok előtt. Feltéve persze, hogy földművesnek
minősülnek, és ott élnek, ahol a birtokot szeretnék megvásárolni.
Ángyán: a nagybirtokosok kapják a területeket
„Megint
nyáron, megint szinte titokban. Ugyanúgy kezdődik, mint 2001-ben a
piszkos tizenkettőként emlegetett állami gazdaság privatizációja. Most
400 ezer hektárról van szó, amit nélkülünk, a tényleges tulajdonosok
felhatalmazása nélkül minden bizonnyal nem fiatal párok vagy helyben
élő családok kapnak majd meg, hanem a spekuláns tőke képviselői” –
mondta lapunknak Ángyán József, a Vidékfejlesztési Minisztérium korábbi
államtitkára.
Szerinte
félrevezető az az indok, hogy a kormány a külföldiektől igyekszik
megvédeni a magyar földet, hiszen még az Európai Unió sem
kényszeríthetné arra az államot, hogy adja el a közös nemzeti tulajdon
részét képező földeket. Ha azt feltételezzük, hogy az állam jó gazda,
és a rábízott vagyont a közjó érdekében használja, akkor a
hektárszázezrek éppen most vannak a legnagyobb biztonságban.
„Érdemes
azt is megnézni, mely nagyvállalkozókhoz köthető cégek bérlik az
állami földeket nagy tételben, vagyis kik is azok a kormányzat által
előszeretettel emlegetett helyi gazdák, kis- és közepes családi
gazdaságok. Csak a Csányi Sándor nevéhez köthető Bonafarm- és a Nyerges
Zsolthoz köthető Mezort-csoport 28-28 ezer hektárt bérel” –
hivatkozott Ángyán József a tavaly júliusban közzétett VI. jelentésére a
földről.
Szerinte
hiába a földszerzés 300 hektáros maximuma is: az állami földeket
jelenleg bérlő vállalkozások részvényesei, vezetői és rokonaik
„földművesként” együtt jelentős területekhez juthatnak hozzá, ráadásul
államilag támogatott, minimális kamatterhű, a jelenlegi földbérleti
díjakat nem meghaladó törlesztőrészletű, a támogatásokból
finanszírozható tartós hitelekkel, azaz gyakorlatilag ingyen.
„Márpedig
a földforgalmi törvény szerint ha egy cég saját tulajdonosaitól vagy
azok rokonaitól bérli a területet, még csak bejelentési kötelezettsége
sincs, és az így használt terület nem számít be a birtok méretébe sem.
Azaz formálisan eltűnnek a nagybirtokok, és a Lázár János által
emlegetett 1200 hektáros birtokméretet, ami felett elvonnák a
területalapú támogatásokat, senki nem éri majd el” – latolgatta a
privatizációs tervek várható hatásait Ángyán József.
(MTI)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése