Nyugdíj: vissza a múltba
Az
idősek ellátásáról gondoskodó nyugdíjrendszer nagyon fiatal, alig 124
éves. Az öregek eltartása egészen a 19. század végéig éppúgy a család
feladata volt, ahogyan a gyermeknevelés. Ezt a feladatot vette át a
piacgazdaság kényszereinek hatására az állam. Így jött létre a
felosztó-kirovó elvre épített társadalombiztosítás, először 1891-ben
Németországban, majd 1927-ben Magyarországon is.
A
működési modell pofonegyszerű: az éppen dolgozó korosztályok befizetik a
nyugdíjjárulékot, hogy abból az állam kifizethesse a szüleik
nemzedékét megillető nyugdíjakat, miközben abban bíznak, hogy mire ők
is megöregszenek, addigra a munkába álló gyermekeik majd ugyanígy
megteremtik az akkor már nekik járó nyugdíjak fedezetét. A
nyugdíjrendszer akkor működik jól, ha sokan fizetnek hosszú ideig
járulékot, és viszonylag kevés idős embernek kell viszonylag rövid
ideig nyugdíjat folyósítani. Pontosan ez volt a helyzet a
társadalombiztosítás létrejöttének idején.
Azóta
azonban a népesedési folyamatok megfordultak: szerte Európában öregszik
a társadalom. A várható élettartam örvendetes növekedésével egyre
több a nyugdíjas, akik egyre hosszabb ideig számítanak a nyugdíjukra,
miközben kevesebb gyermek születik, így kevesebb lesz a jövőbeni
járulékfizető. Itthon ezekben az években vonul nyugdíjba a nagy
létszámú Ratkó-generáció (az 1952–1957 között született korosztályok
mai létszáma 883 ezer fő), majd 2040-től az ő gyermekeik, a
„gyesnemzedék” (az 1973–1978 között születettek mai létszáma 1 millió
fő). Utánuk demográfiai sivatag következik. Ha pedig sokkal kevesebb a
járulékfizető, és jóval több a nyugdíjas, mint korábban – vagyis a
drámaian lecsökkent bevételt sokkal többfelé kell szétosztani –, akkor a
nyugdíjak értéke zuhanni fog. Könyörtelenül.
Magyarországon
a demográfiai okok mellett két további fejlemény is súlyosbítja a
helyzetet. A fiatalok és a középkorúak külföldre költözése tömegessé
vált, az európai centrum országaiban több százezer magyar dolgozik, és a
folyamat minden jel szerint erősödik. A rengeteg honfitársunk nem
itthon fizeti a nyugdíjjárulékait, hanem külföldön. Igaz, hogy ezzel
enyhíti a magyar ellátórendszerre nehezedő jövőbeni nyomást (hiszen a
nyugdíjukat részben vagy egészben majd attól az államtól kapják,
amelyben dolgoznak), de csak akkor, amikor évtizedek múlva elérik a
nyugdíjkorhatárukat. Addig viszont fájóan hiányzik a tőlük származó
járulékbevétel. A centrum országainak erős demográfiai szivattyúja már
ma is legalább egyhavi nyugdíj fedezetét vonja el.
A
nyugdíjak finanszírozását veszélyeztető másik tényező abból ered, hogy a
gazdasági túlélési kényszerek miatt a több mint egymillió egyéni
vállalkozó és az 588 ezer társas vállalkozás majdnem mindegyike a
lehető legnagyobb mértékben próbálja optimalizálni a közterheit,
amelynek egyik „legális módja” a lehető legkisebb, azaz a minimálbér
utáni nyugdíjjárulék-fizetés. Tovább csökkenti a tb járulékbevételeit a
kétszázezernél is több közfoglalkoztatott, akik még a minimálbérnél
is alacsonyabb bér után róják le a közterheket. Nem is beszélve a
megváltozott munkaképességűek és az álláskeresők további százezres
csoportjairól.
A
nyugdíjakat azonban ki kell fizetni. Ha az éppen aktív generáció
befizetései nem fedezik az nyugdíjas nemzedékeknek a részükre megígért
(és általuk a korábbi járulékfizetéssel megszolgált) nyugdíjakat,
akkor az állam előtt több választás nyílik. Módosíthatja a nyugdíjba
vonulás feltételeit (például megemeli a nyugdíjkorhatárt), vagy az
adóbevételekből (esetleg kölcsönből, az államadósság növelése révén)
pótolja a nyugdíjjárulék-bevételből hiányzó összeget, esetleg kevesebb
nyugdíjat fizet (módosítja a nyugdíjszámítás képletét, elinflálja a
meglévő nyugdíjak vásárlóértékét).
Vagy
egyszerűen visszaterheli a családokra az idősek eltartásának terhét.
Magyarországon mindegyik lehetőség igénybevételére látunk példát. A
nyugdíjkorhatár jelenleg is fokozatosan nő, amíg el nem éri az 1957-ben
született korosztálytól kezdve a 65 évet, és nincs arra semmilyen
garancia, hogy ez nem nőhet tovább. Pontosabban, mérget vehetünk rá,
hogy a gyeskorosztály tagjainak 70-72 évre nőhet a korhatára. A
nyugdíjkassza költségvetését – noha a mindenkori költségvetési törvény
szerint természetesen mindig egyensúlyban van a kiadás és a bevétel –
általában év közben más bevételek terhére ki kell egészíteni. A
nyugdíjszámítás képlete évente módosul, emellett a nők kedvezményes
nyugdíjának kivételével megszűnt minden korhatár előtti
nyugdíjlehetőség, továbbá megszűnt a rokkantsági nyugdíj a mint saját
jogú nyugellátás jogintézménye. Végezetül az Alaptörvénybe – biztos,
ami biztos – bekerült, hogy a rászoruló idős szülőkről a nagykorú
gyermekeik kötelesek gondoskodni. Nem az állam, a gyerekek. A jövőben
visszamegyünk a múltba.
Egyáltalán,
elkerülhető-e a gyorsan öregedő társadalmakban fizetendő nyugdíjak
vásárlóértékének drámai zuhanása? S ha nem, akkor egyébként tehetünk-e
ellene? Ha a tömeges bevándorlás lehetőségét kizárjuk – márpedig ettől
pillanatnyilag jobban irtóznak egyes európai kormányzatok, különösen a
miénk, mint az ördögtől –, akkor csak egyetlen módon védekezhetünk
hatékonyan: az öngondoskodás révén. Voltaképpen a magyar állam is
beismeri ezt, és háromféle nyugdíjcélú megtakarítást is
adójóváírásokkal támogat. Ilyen az önkéntes nyugdíjpénztári
tagdíjfizetés, a nyugdíj-előtakarékossági számlára való befektetés,
valamint a nyugdíj-biztosítási szerződések alapján elhelyezett
megtakarítások után kérhető adó-visszaigénylés. A háromféle támogatott
nyugdíj-előtakarékosság révén összesen évi 280 ezer forint
adójóváírást is igénybe vehetünk, ami jelentős mértékben gyarapíthatja a
privátnyugdíj-tőkénk értékét. De bárhány évre is emelik a
nyugdíjkorhatárt, jobb lesz, ha elkezdünk gondoskodni magunkról.
(vg.hu)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése